Životně důležité látky pro tělo

Vitaminy a minerály patří mezi základní živiny, bez kterých se lidské tělo nemůže obejít. Některé z nich si náš organismus dokáže sám vytvořit, jiné dostává z potravy. Obecně ale platí, že bez většiny z nich se neobejde.

Existuje zhruba čtyřicet pět základních živin, které jsou důležité pro lidské zdraví. Vedle bílkovin, tuků a cukrů potřebujeme nezbytně ještě vitaminy, minerály, antioxidanty, vlákninu, nenasycené mastné kyseliny a spoustu dalších látek.

Životně důležité látky pro lidské tělo

Lidské tělo se skládá prakticky ze všech prvků nerostné říše, ale v organické, živé formě.

Prvky, ze kterých je složeno lidské tělo

  • Kyslík - cca 65 % -  kosti, zuby, kůže, červené krvinky, krevní oběh
  • Uhlík - cca 18 % -   vazivo, kůže, vlasy, nehty
  • Vodík - cca 10 % -   krev a všechny buňky těla
  • Dusík - cca 3 % -   svaly, chrupavka, tkáně, vazy, šlachy
  • Vápník - cca 2 %, -  kosti, zuby
  • Fosfor - cca 1 % -   krev, mozek
  • Draslík - cca 0,4 % - krev, kosti a všechny buňky
  • Síra - cca 0,25 %, - krev
  • Sodík -cca 0,25 % -  kůže, nervy, sliznice
  • Chlór - cca 0,25 % - epitel, nervy atd.
  • Fluor - cca 0,2 % - nehty, vlasy, krev, kůže
  • Hořčík - cca 0,05 % - krev, nervy, svaly
  • Železo - cca 0,008 % - krev, kosti, mozek, svaly atd.
  • Mangan - cca 0,003 % - hemoglobin, lymfa atd.
  • Křemík - cca 0,0002% - krev, svaly, nervy, kůže, nehty, vlasy
  • Jód - cca 0,00004 % - štítná žláza, krev, mícha, periferní nervy, mozek, kosti, výměna látková

Nejdůležitější minerály a kde je najdeme

  • Draslík

 Karotka, celer, petržel, špenát, tykev, květák, pór, česnek, syrové brambory, šťovík, dýně, rajská jablíčka, pomeranče, citrony, meruňky, banány, třešně, datle, fíky, borůvky, hrozny, hrušky, broskve, ryngle, maliny, červený meloun, granátová jablka, olivy.

  • **Fluor**

    Mandle (nesolené), karotka, listy tykve, pampeliška, špenát, celerová nať, kozí mléko, vaječný žloutek, květák, zelí, petržel, okurek, maso.

  • **Fosfor**

    Hlávkové zelí, ředkvička, chřest, šťovík, růžičková kapusta, karotka, květák, dýně, okurek, pór, salát, tykev, para ořechy, vlašské ořechy, borůvky, ostružiny, třešně, fíky, pomeranče, citrony, mléčné, moučné a masné výrobky, vejce.

  • **Hořčík**

    Luštěniny, drůbeží maso, ryby, karotka, celer, okurek, nesolené mandle, pampeliška, česnek, pór, hlávkové zelí, salát, rajská jablíčka, špenát, citrony, pomeranče, jablka, ostružiny, banány, fíky, ananas, para ořechy, piniová jádra, vlašské ořechy.

  • **Chlor**

    Tykev, zelí, celer, česnek, křen, pastinák, sladké brambory, rajská jablíčka, avokádo, datle, granátová jablka, kokosový ořech, solené potraviny a pokrmy.

  • **Chrom**

    Maso, výrobky z celozrnné mouky, med.

  • **Jód**

    Mořské ryby, vejce, mléko.

  • **Mangan**

    Petržel, karotka, celer, tykev, okurek, pažitka, špenát, nesolené mandle, jablka, meruňky, vlašské ořechy, obiloviny, játra, ledvinky.

  • **Měď**

    Luštěniny, játra, ořechy.

  • **Selen**

    Maso, obiloviny, ryby.

Nejdůležitější vitaminy a kde je najdeme

  • **Vitamin A**

    Játra, vaječné žloutky, žlutá a oranžová zelenina.

  • **Vitaminy skupiny B**

    Pivovarské droždí, pšeničné klíčky, otruby, černý chléb, játra, vepřové** ** vnitřnosti, neloupaná rýže, pohanka, chřest, mléko, tvaroh, brambory, melasa.

  • **Vitamin C**

    Šípky, petrželová nať, rakytník, černý rybíz, jahody, citron, pomeranč, křen, paprika, řeřicha, kopřiva, mochna husí.

  • **Vitamin D**

    Rybí tuk, losos, makrela, máslo, houby, smetana, játra, mléko.

  • **Vitamin E**

    Listová zelenina, obilí, rostlinné oleje.

  • **Vitamin K**

    Zelenina, sójový olej.

Jedinci potřebující zvýšený příjem vitaminů a minerálů

  • **Ženy v těhotenství**

    Potřeba vitaminů je v této době zvýšena o 30 až 100 procent. Zejména je potřeba více vitaminů C, B1, B2 a B6, kyseliny listové, železa, zinku, jódu, vápníku a hořčíku. Ženy užívající hormonální antikoncepci by měly dbát na dostatečný příjem vitaminů E, C, beta-karotenu a vitaminů skupiny B, zejména kyseliny listové.

  • **Děti v období růstu**

    V období růstu a dospívání se zvyšují nároky organismu na energii a živiny potřebné pro tvorbu nových tkání. Jedná se především o kyselinu listovou, vitamin B1, B2, železo, vápník a jód.

  • **Senioři**

    Mají zvýšenou potřebu bet-karotenu a vitaminů D, C, E, B1, B2, a B6 a vápníku.

  • **Ti, kdo hubnou**

    Při déle trvající redukční dietě, kdy je omezena konzumace tuků, může dojít k nedostatku vitaminů A, D, E a K.

  • **Kuřáci**

    Potřeba vitaminu C je oproti nekuřákům o 30 až 35 procent vyšší. Dále potřebují více vitaminu E a kyseliny listové.

  • **Chronicky nemocní**

    Potřebují zvýšenou dávku některých vitaminů a minerálů, především tehdy, když trpí onemocněním trávicího traktu, poruchou absorpce tuků, diabetem nebo dodržují určitou dietu. V takových případech je však žádoucí se o potřebě zvýšeného příjmu vitaminů poradit se svým lékařem nebo nutričním terapeutem.

Varovné příznaky při nedostatku vitaminů a minerálů

  • Nedostatek vitaminu A - zhoršené vidění v noci, průjem, střevní infekce, hrubá, suchá kůže.
  • Nedostatek vitaminu B (tiaminu) - ztráta chuti k jídlu, snížená duševní bystrost, špatná paměť, podrážděnost, nedostatek energie.
  • Nedostatek vitaminu B (riboflavinu) - koutky, puchýře, červený jazyk, řezavá bolest pod víčky, šupinatá kůže, citlivost na světlo.
  • Nedostatek vitaminu B (pyridoxinu) - nízká hladina cukru v krvi, praskliny kůže okolo úst, škubání ve svalech, podrážděnost, zánět kůže v okolí očí, necitlivost a křeče v končetinách, pomalé učení, časté močení.
  • Nedostatek vitaminu B12 - bolestivost ramen a nohou, mravenčení v končetinách, špatná paměť, koktání, pocity bolesti v ústech, potíže s chůzí, pomalé reflexy.
  • Nedostatek vitaminu C - snadné odřeniny, krvácení dásní, krvácení z nosu, bolesti v kloubech, pomalé hojení ran.
  • Nedostatek vitaminu F - křehké vlasy, lupy, suchá pleť, křehké nehty.
  • Nedostatek vápníku - podrážděnost, křeče, bolesti kloubů, kažení** ** zubů.
  • Nedostatek jódu - poruchy soustředění a učení, obezita, špatná paměť.
  • Nedostatek železa - bledost, únava.
  • Nedostatek hořčíku -škubání ve svalech, duševní napětí a poruchy.
  • Nedostatek fluoru - onemocnění zubů a dásní.
  • Nedostatek draslíku - nervozita, nespavost, zácpa, únava, akné.
  • **Nedostatek zinku** - bílé skvrnky na nehtech, špatná schopnost soustředění, únava, snadné podléhání infekcím.

    Nedostatek minerálů může stejně jako nedostatek vitaminů způsobit zdravotní potíže. Je však nebezpečný i nadměrný přísun některých minerálů. Příkladem může být obyčejná kuchyňská sůl, která obsahuje hodně sodíku. Proto nadměrné solení neprospívá lidem s vysokým krevním tlakem, onemocněním ledvin a vede k zadržování tekutin, tedy i zplodin v těle.

    Za normálních okolností zajistí tělu všechny potřebné živiny pestrá strava založená na zásadách zdravé výživy.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18634 (novesluzby.cz#20449)


Přidat komentář