Zdravé svačiny

Základem zdravé výživy je pravidelné stravování. Proto by se nemělo zapomínat na pravidelné svačení mezi hlavními jídly. Jídlo po čtyřech hodinách udržuje Váš hlad na uzdě a udržuje také stálou hladinu cukru v krvi a dodává dostatek energie na celý den.

Pokud jsou hlavní jídla vzdálena dlouhé hodiny od sebe, bude vaše tělo v době mezi nimi vyžadovat něco sladkého k zakousnutí, protože Vám klesne hladina cukru v krvi. A sladkosti nejsou tou správnou svačinkou. V následujícím článku se dozvíte něco o základních tipech na zdravou svačinu.

Nečekejte s jídlem až na dobu, kdy hladovíte

Svírání prázdného žaludku, závratě, nedostatek energie či podrážděnost. Těmito symptomy nám tělo říká, že je načase doplnit energii. Pokud ovšem čekáte až se tyto příznaky dostaví a teprve potom se najíte, děláte špatně. Takto budete mít tendenci sníst cokoliv (obvykle něco nezdravého) a také větší porce. Bez ohledu na to, jak zaneprázdnění jste, snažte se právě zdravou svačinou předcházet hladovění..

Určete si čas svačení

Pokud jíte oběd v poledne a večeři až pozdě odpoledne, pravděpodobně kolem třetí nebo čtvrté hodiny odpoledne míváte hlad. Tuto dobu si tedy určete jako svačící a udělejte si čas na přípravu zdravé svačinky.

Vytvořte si svačinový balíček se 100 kaloriemi

Pokud jste v práci a nemáte čas si udělat svačinku, nachystejte si ji doma dopředu do sáčku. Takový svačinový balíček by měl obsahovat kolem 100 kalorií. Můžete použít ovoce, sušené ovoce, ořechy, cereálie, kvekry, či si udělat toasty. Svačinové balíčky jsou skvělý způsobem jak zabránit přejídání se. Když dostanete malý hlad, stačí sáhnout po jednom takovém balíčku. Svačina by ovšem neměla obsahovat více než 200 kalorií, jinak Vám může její pravidelná konzumace způsobit přibírání na váze.

Nebojte se odměřovat správné množství

Nejlepším způsobem jak se ujistit, že svačíte porce vhodné velikosti, je jednoduše si to ověřit. Používejte tedy odměrky či lžíce, šálky nebo váhu. Nesnažte se odhadnout správné množství, protože je velmi pravděpodobné že budete přehánět a tím se také zbytečně přejídat.

Ovoce nepijte, ale jezte ho

Pokud volíte mezi ovocem a džusem, či ovocnou šťávou, vyberte si ovoce. Celé ovoce, nejen že obsahuje více vlákniny než džusy, ale obsahuje také méně kalorií. Vláknina zabraňuje některým typům rakoviny, ale také pomáhá zasytit.

Vyberte si potraviny s vysokým obsahem bílkovin

Je lákavé občerstvit se potravinami, které ukojí vaše chuťové buňky jako jsou například sladkosti, či chipsy. Ale tyto potraviny Vám nedodají mnoho výživy. Po skončení jídla, se zanedlouho dostaví opětovný pocit hladu. Vybírejte si proto moudře a zvolte potraviny, které obsahují vysoké množství bílkovin a které vám tak nabízí trvalou energii.

Potraviny bohaté na vodu

Potraviny bohaté na vodu většinou obsahují méně kalorií a navíc obsahují také hodně vlákniny. Okurky, papriky, rajčata, jablka a další jsou považovány za velmi výživné, i když obsahují velmi málo kalorií. Naproti tomu suché občerstvení má tendenci být bohaté na kalorie a obsahovat hodně sacharidů, které zapříčiňují brzký hlad.

Pamatujte, že vláknina je sytá

Občerstvení bohaté na vlákninu vás udrží déle sytými. A také ho stačí menší množství, než potravin s vysokým obsahem sacharidů nebo tuku. A navíc vláknina podporuje správné zažívání.

Vybírejte zdravé svačiny

Snažte se vybírat potraviny, které uspokojí Váš hlad, zásobí Vaše tělo energií a poskytnou důležité živiny. Jako je ovoce a zelenina. Ovoce a zelenina Vás zasytí a neobsahují tuk a jen malé množství kalorií. Celozrnné potraviny jsou zase bohaté na vlákninu a na polysacharidy. Ořechy a semínka poskytují bílkoviny. Mohou sice obsahovat větší množství tuku, ale jde o zdravý tuk. Ale jelikož obsahují hodně kalorií, nejezte jich hodně. Vhodné jsou také nízkotučné mléčné produkty. Ovšem některé nízkotučné jogurty mohou obsahovat větší množství cukru, takže vybírejte bedlivě.

Tipy na zdravé svačiny s méně než 200 kaloriemi

5 oliv, 1 šálek ořechů, 1 banán, 1 jablko, 1 jogurt s rohlíkem či ovocem.

Ananas a pistácie

Zkombinujte tři plátky ananasu a 20 pistáciových oříšků. Stejně chutné budou i rozinky s oříšky, či meruňky s mandlemi a také třešně s oříšky.

Tvaroh s jablkem

Nakrájejte jablko na plátky a přidejte půl šálku nízkotučného tvarohu.

Pita chléb s parmezánem

Posypte pita chléb jednou polévkovou lžící parmezánu, přidejte ¼ čajové lžičky sušeného oregana a grilujte dokud sýr nezhnědne.

Čerstvá zelenina s dresinkem

Nakrájejte okurku na plátky a spolu s mladou karotkou ji a namáčejte do nízkotučného dresinku.

Ovocný jogurt

Do bílého jogurtu přidejte nakrájené kousky papáji, ostružiny, maliny a mátu a zamíchejte.

Pokud Vás honí mlsná nezoufejte, řiďte se těmito radami

Jogurtová zmrzlina obsahuje méně kalorií než například čokoládová. Stejně tak je na tom i popcorn vzhledem k chipsům. Místo chlebu s paštikou zvolte chléb se zdravější šunkou. Máte chuť na dort? Sáhněte po sýrovém dortu, jehož jeden kousek obsahuje pouze 290 kalorií. Na rozdíl od koblihy, která má 420 kalorií. Místo chleba se sýrem si připravte krekr se sýrem cottage a pažitkou. Místo pomerančového džusu zvolte pomerančový fresh. Vařené vajíčko je také lepší variantou, než volské oko. Místo čokoládové tyčinky zvolte müsli tyčinku.

Svačiny by měly tvořit 5 – 15 % z celkového příjmu denní energie, přičemž optimálně by měl dospělý člověk přijmout kolem 2500 kalorií denně. Takže to s množstvím jídla nepřehánějte.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18586 (novesluzby.cz#20300)


Přidat komentář