Zdravé oči - oční jóga, strava

Oči, ač se nám to nemusí zdát, tak neustále pracují. Můžete je trénovat, jako jakýkoliv jiný sval Vašeho těla. Věděli jste, že průměrně za den mrkneme až 11 000krát? Není tedy divu, že jsou na konci dne naše oči unavené. Jak je procvičit a pečovat o ně?

Cviky pro zachování dobrého zraku

  • Rozcvičení - nejprve, tak jako u každého cvičení, je důležité se rozcvičit. Toto platí i u cvičení, které je zaměřené na posílení očního zraku. Stoupněte si, nebo seďte, zavřete oči a kývejte hlavou, a to dopředu, dozadu, ze strany na stranu a kolem dokola. Tímto cvikem si uvolníte zatuhlou krční páteř, ať už po celodenní práci, nebo po spaní. Intenzivnějšího uvolnění dosáhnete, pokud budete kroužit rameny. Nejprve směrem dozadu, potom dopředu. Cvičení opakujte nejméně 15x, a to v každém směru.
  • Protahování očí nahoru a dolů - pohybujte očima pomalu nahoru a dolů. Opakujte nejméně 10x.
  • Protahování očí doprava a doleva - pohybujte očima z jedné strany na druhou. Hlavou neotáčejte, mějte ji v klidné, přímé poloze. Na každou stranu se dívejte až tak daleko, jak je to možné. Cvičení opakujte nejméně 10x.
  • Protahování očí všemi směry – oči směřujte v osmi směrech, a to nahoru, dolů, doprava, doleva. Pak jsou směry očí v šikmých směrech šikmo vpravo nahoru a dolů a šikmo vlevo nahoru a dolů. V každém směru je dobré zhluboka dýchat a provádějte tyto cviky vždy, dokud budete cítit tlak v očích.
  • Protahování očí do úhlopříčky - nejprve pohybujte očima šikmo do levého dolního rohu, poté do pravého horního rohu. Cvičení opakujte nejméně 10x.
  • Kroužení očima - kružte očima na jednu stranu. Zopakujte 5x, poté kružte očima na stranu druhou, také zopakujte 5x.
  • Mrkání – během dne je dobré, abyste si udělali krátké přestávky a pravidelně mrkali. Když se soustředíme na práci, naše oči málo mrkají, a tím může vznikat i vysychání očí. Proto mrkejte často. Tím se zvlhčuje povrch oka a bude vám příjemněji.
  • Krátký a delší bod – pokud se Vaše práce sestává převážně s prací s počítačem, Vaše oči trpí a může se stát, že tzv. zapomínáte na pravidelné mrkání očí, protože máte upřený pohled na obrazovku. Při práci u monitoru procvičujte pohled na blízko a pak do dálky. Toto dělejte aspoň 14x.
  • Abeceda očí - několikrát opište očima do prostoru před sebou velké tiskací písmeno H. Pohyb očí začněte vlevo dole a dokončete ho vpravo dole. Tímto způsobem opište i velké tiskací písmeno A.
  • Oční hodiny - zavřete oči a představte si, že máte před sebou velký hodinový ciferník. Pomalu pohybujte se zavřenýma očima, jako byste se dívali na jednotlivé číslice. Toto cvičení provádějte nejprve po směru hodinových ručiček, poté opačně.
  • Přeskakující pohled - snažte postupně zaostřovat na jednotlivé předměty ve vašem okolí. Na každém přitom spočiňte pohledem maximálně dvě sekundy.
  • Poštovní obálka - podívejte se očima co nejvíce nahoru doleva, poté doprava dolů, doprava nahoru a na závěr doleva dolů. Tímto cvičením pomyslně obkroužíte poštovní obálku. Po několika opakováních, změňte směr pohybu očí a začněte vlevo dole.
  • Provázek - vezměte si cca 1 m dlouhý provázek, šňůrku a navlékněte na něj korálky asi 5 cm od sebe. Jeden konec uvažte před sebe ve výšce očí, druhý si přidržte u kořene nosu. Nyní zaostřujte na jednotlivé korálky, a to postupně, nebo střídavě na blízký a vzdálený. Pokud pracují obě Vaše oči, měli byste vidět dva provázky, které se kříží v místě, na které zaostřujete, ostatní části provázku totiž vidíte 2x.Toto cvičení však není vhodné pro ty, kteří trpí šilhavostí.
  • Ostření očí - natáhněte před sebe ruku, ve které budete držet svisle pero. Zaostřete očima na horní konec pera a ruku pomalu přibližte. Pořád však mějte zaostřeno na pero, po celou dobu přibližování. Poté zaostřete oko z tužky na vzdálený předmět. Cvičení opakujte nejméně 10x. Následně oči zavřete na pár sekund a proveďte celý cvik ještě jednou. Je dobré cvičení provádět rychle, a to z důvodu, aby si oční bulva i čočka na podobnou činnost zvykaly.
  • Závěrečné uvolnění - tak, jako na začátku, tak i na konci následuje ne procvičení, ale určité uvolnění. Na oči přiložte dlaně, a to tak, aby byli zakryté, nedotýkejte se jich však. Ujistěte se, že k nim nikudy neproniká světlo. Nyní se snažte myslet na pozitivní věci, čímž se maximálně uvolníte. Zůstaňte takto po dobu alespoň tří minut.

Syndrom suchého oka

Může vznikat nedostatečným zvlhčováním oka (mrkáním) a nedostatkem tekutin během dne. Pijte často, ale pozor na kávu, která dehydruje. Zvlhčování oka můžeme také dopomoci dokapáváním kapek tzv. umělých slz, které jsou velmi příjemné pro oči. Dle lékařů představuje syndrom suchého oka za jednu z civilizačních chorob. Suché oko se projevuje řezáním, pálením, zarudnutím, tlakem za očima, pocitem cizího tělíska v oku, světloplachostí. Na jeho vzniku se podílí:

  • prašné prostředí,
  • klimatizace v kanceláři,
  • práce s počítačem, kdy přestáváme mrkat,
  • hormonální změny u žen, během užívání hormonální antikoncepce,
  • hormonální změny u žen, v období přechodu

Prvotní úlevu Vám přinesou oční kapky a oční cvičení. Navíc oční cvičení přispěje k zachování Vašeho dobrého zraku, a to bez zbytečné únavy.

Vhodné prostředí pro zdraví očí

Pro náš zdravý zrak je důležité denní světlo. Co nám naopak škodí, je umělé osvětlení a dlouhovlnné záření z počítače. Pokud to jenom jde, co nejvíce práce udělejte během dne, a to při přirozeném osvětlení. Snažte se neponocovat a nepoužívat umělé osvětlení. V případě, že není zbytí, a musíte pracovat i večer, v noci, nebo si čtete, používejte osvětlení, které co nejvíce připomíná sluneční záření, tzv. plnospektrální zářivky.

Co prospívá očím

Kromě zmíněné očního cvičení, můžeme pro náš zdravý zrak udělat ještě více.

  • Chladná voda pro osvěžení - ponořte ruce do studené vody, naberte vodu do dlaní a ze vzdálenosti cca pěti centimetrů ji 20x stříkněte do očí. Poté zavřené oči mněte jemně ručníkem, po dobu jedné minuty. Tímto způsobem dosáhnete okamžitého výrazného osvěžení očí.
  • Tma pro uvolnění - naše oční svaly se mohou zcela uvolnit jen ve tmě. Z toho důvodu se snažte pracovat pouze přes den, a to při přirozeném denním světle, ne za pomocí umělého osvětlení. Večer věnujte odpočinku, neponocujte.
  • Sluneční svit - zavřete oči a vystavte Vaši tvář slunečním paprskům. Přitom pohybujte jemně hlavou a pomalu hlavou ze strany na stranu, a to tak, aby plocha očních víček přicházela do kontaktu se slunečními paprsky rovnoměrně.
  • Ovoce - konzumace ovoce, jako jsou banány a pomeranče, má vysoce ochranný vliv na zdraví očí. Oči chrání látky, které jsou v ovoci obsaženy, především vláknina, draslík a flavonoidy.
  • Světlík lékařský - pomůže Vám v případě zánětu spojivek, zánětu víček, ječném zrnu, podráždění očí. Bylinku používejte ve formě obkladů, a to k lokální úlevě očí. Můžete jej však užívat i vnitřně, ve formě čaje, nebo kapslí.

Styl práce s počítačem pro náš zrak

  • Vzdálenost očí od monitoru, by se měla pohybovat 70 až 90 centimetrů.
  • Je-li to možné, používejte spíše ploché LCD obrazovky, které jsou šetrnější ke zdraví Vašich očí.
  • Oči by měli být při práci s počítačem, v úrovni horní třetiny obrazovky.
  • U počítače často zapomínáme mrkat. Je proto vhodné pravidelně očím, od upřeného zaměření na obrazovku, ulevit. Nejprve k sobě několikrát silně stiskněte oční víčka. Následně začněte uvolněně mrkat, a to v rytmu Vašeho dýchání. Například pět mrknutí během výdechu a dalších pět mrknutí během nádech. Procvičujte po dobu jedné minuty.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18770 (novesluzby.cz#21253)


Přidat komentář