Zatočte s jarní únavou a depresí

Po zimním období se většina z nás už nemůže dočkat jara. Ovšem mnoho lidí právě na začátku jara zastihne jarní únava. Zkuste vyzkoušet některé naše tipy, jak se jarní únavě ubránit.

Když se řekne jarní únava…

Uvádí se, že jarní únavou je postižena až tři čtvrtina populace! Typickou obětí je spíše žena než muž. A není divu, vždyť nekonečný stereotyp domov- práce je velmi vysilující. Ráno máme pocit jako po prohýřené noci a jsme zkrátka jako vymačkaný citron. Vyčerpanost, únava, nevýkonnost, výkyvy nálad, mrzutost, ztráta energie. Tak právě takové příznaky často pociťujeme během počínajících jarních týdnů. Tyto stavy mohou mít různé příčiny (dlouhá zima a přetrvávající chlad, nepřítomnost slunce, šero, sychravé počasí, postižení chřipkovými nemocemi, nedostatek odpočinku, pohybu, důležitých vitaminů a minerálů). Co tedy dělat, když nás jarní únava postihne?

Boj proti jarní únavě

Uklidněte se faktem, že jarní únava je v podstatě odpověď na předešlou zimu a zpravidla vás rychle přejde. A když tomu ještě malinko pomůžete, dodáte tělu vše, co postrádá, zbavíte se jí ještě rychleji. S únavou si poradíte dodáním potřebných vitaminů a minerálů, zdravou stravou bohatou na vlákninu, pobytem na slunci a čerstvém vzduchu.

** **

 

Které vitaminy jsou na jaře důležité

V jarních měsících nám pomohou překonat únavu zejména vitaminy C, B a E. Nejideálnější je pestrý jídelníček, hodně ovoce a zeleniny a bylinkové výhonky z řeřichy a pažitky. Nabízejí se také doplňky stravy. Doporučuje se i ženšenový, šípkový a zelený čaj.

Vitamin C

Je účinným antioxidantem, který posiluje imunitní systém, bojuje proti únavě, zahání úzkost a depresi, podporuje proces hojení, má blahodárný vliv na cévy, ochraňuje tělo před škodlivými látkami, zpomaluje proces stárnutí aj. Najdeme ho v citrusovém ovoci, černém rybízu, paprikách, rajčatech, jahodách, brokolici, zelí, bramborách, šípku, řeřiše, kopřivě, křenu a jiných.

Vitaminy řady B

Posilují odolnost vůči stresu, únavě, zajišťují odpovídající stav kůže, vlasů, očí, sliznic, napomáhají trávení, podporují tvorbu protilátek v organismu, dodávají sílu nervovému systému. Zdrojem vitaminů skupiny B jsou pšeničné klíčky, banán, mléko, zelenina, vyskytují se hojně v pivovarských kvasnicích, rýžových otrubách, rybách, vnitřnostech, ořechách a neloupané rýži. ·

Vitamin E

Představuje antioxidant, který podporuje proces regenerace buněk. Má také pozitivní vliv na krevní oběh, zpomaluje stárnutí, je prevencí srdečních onemocnění, dodává elán a chuť do života. Působí i na plodnost. Je přítomný v paprice, kukuřici, rajčatech, vejci, rostlinných olejích, ořechách, obilných klíčkách, masu, mléku, rybách, špenátu, brokolici, luštěninách a v listové zelenině celkově.

Vydatná porce slunce a světla

Proti jarní únavě si naordinujme hodně slunce a světla. Pobývejme často venku, a to kdykoliv můžeme (během polední pauzy, přestávek, o víkendech apod.). Čerpejte teplo a energii ze slunečních paprsků. Vhodný je pobyt na horách, nebo tzv. fototerapie (terapie pomocí světla prostřednictvím biolampy).

Pohybová aktivita

Možná to zní trochu paradoxně, ale na únavu pomáhá pohyb. Pohyb totiž povzbuzuje oběh krve, odbourává stres a špatnou náladu. Začněte třeba procházkami, lehčími sporty, posilujte a otužujte tělo. Zlepšíte si jak duševní, tak tělesnou kondici.

Bez radosti to nepůjde

I když budeme jíst zdravě, pohybovat se a slunit, nebude to nic platné bez pocitu zažívání radosti. Věnujte se čemukoliv, co ji vyvolá- podívejte se na dobrý film, dopřejte si posezení s přáteli, skleničku vína, sex apod. Fantazii se meze nekladou. Dělejte radost nejen sobě, ale také ostatním- oni vám to třeba také někdy vrátí.

Zaveďte a dodržujte pravidelnost svého rytmu

Doporučuje se zejména ulehání a vstávání pořád ve stejný čas. Pokud si myslíte, že je o víkendu dobré tělu dopřát třeba o 5 hodin více spánku než v průběhu pracovního týdne, mýlíte se. Právě naopak- koledujete si o únavu. Důraz je přitom více kladen na pravidelné vstávání před pravidelným uléháním.

Stop nadměrnému množství kofeinu

Klasickými kofeinovými nápoji je káva a cola. I když nás kofein „nakopne“, zvyšuje krevní tlak a kortizol v krvi. Posléze se nám bude hůře usínat, spánek nebude tak kvalitní a to opět způsobuje únavu. Pokud kofeinové nápoje opravdu nedokážete omezit, pijte je spíše dopoledne.

V napjatých situacích pomůže správné dýchání

Když je člověk ve stresu, pod tlakem, jeho tělo produkuje kortizol, který aktivizuje zásoby energie, aby se tělo s náporem dokázalo vyrovnat. Pokud se jedná o chronický stres, uvolňování hormonu je nepřetržité a náš organismus se postupně vyčerpává. V náročných situacích se doporučuje dýchat zhluboka, pravidelně, do břicha.

Přírodní zdroje povzbuzení

Jste bez energie a potřebujete povzbudit? Zkuste nejprve přírodní formy pomoci a až poté navštivte lékárnu…

Banán

Dodává vitaminy A, K, B a ovocné kyseliny. Navíc je také zdrojem minerálních látek, hlavně draslíku a hořčíku. Obsahuje vlákninu, přináší energii.

Skořice

Má povzbuzující účinky, redukuje napětí a únavu. Je afrodiziakem. Používá se také v aromaterapii.

Rozmarýn

Je silným stimulantem, má povzbuzující účinky na tělo i duši, uklidňuje, působí proti depresím, úzkostem, napětí. Dodává chuť k jídlu a povzbuzuje i trávení.

Další tipy na redukci jarní únavy

  • Naučte se odpočívat a relaxovat. Možná to zní příliš jednoduše, ale v dnešní uspěchané době je spousta lidí, kteří to nedokážou.
  • Rozčleňte si práci podle důležitosti. Nechtějte všechnu práci stihnout za jeden den.
  • Rozdělte úkoly i mezi ostatní, nenechávejte vše jen na sobě (tak například doma se budou na úklidu podílet všichni).
  • Hledejte nové způsoby, jak se vyrovnat se stresem.
  • Řekněte někdy „ne“, pokud nestíháte. Nemůžete přece zvládat úplně všechno.
  • Kromě kofeinu omezte také alkohol a cigarety.

Kdy už se doporučuje návštěva lékaře

Jarní únava může trvat několik dní, týdnů, a to není důvod k návštěvě lékaře. Měli bychom se soustředit především na příčiny a na ty také následně působit. Jestliže nás ale únava omezuje a odrazuje od každodenních aktivit, nemůžeme se jí zbavit další dobu a pozorujeme i doprovodné fyzické a psychické projevy, měli bychom kontaktovat lékaře. Únava je totiž symptomem spousty nemocí.

Test- je u vás riziko rozvoje únavy?

  • Jste ženského pohlaví?

    • Potýkáte se často s infekcemi?
    • Je doba vašeho spánku kratší než 6 hodin?
    • Je u vás sport spíše výjimečností?
    • Konzumujete málo ovoce a zeleniny?
    • Je doba vaší práce delší než 8 hodin za den?
    • Kouříte či pijete alkohol každý den?
    • Je na vás kladena velká pracovní odpovědnost?
    • Jsou na vás kladeny velké nároky v zaměstnání?

    (Vyhodnocení: Kdo odpověděl minimálně ve třech otázkách ano, ten má vysoké riziko rozvoje únavy).

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18522 (novesluzby.cz#20030)


Diskuze a zkušenosti

hanka | 26.07.2010 19:39
únavu dobře znám Dobrý článek. Já na únavu trpím permanentně a snažím se dělat s ní co se dá. Cvičím, piju odvar z kopřivy, jím preventan a další doplňky stravy. Někdy se jí ale zbavím vydatným spánkem při otevřeném okně inhalací čerstvého vzduchu.


Přidat komentář