Zatočte s jarní únavou

Jak bojovat proti jarní únavě? Tankujte světlo, běžte na vzduch, doplňte si vitaminy, nalijte si čisté vody a zbavte se jedů. Neperte se sami se sebou. Dopřejte si dostatek spánku.

Příroda voní jarem, tráva se zelená, ptáci zpívají, naděje na nový život je ve vzduchu, a přesto má spousta lidí náladu „pod psa". Cítíme se rozlámaní, špatně naložení, bolí nás hlava a jsme unavení. Střídání ročních období bývá pro naše tělo velmi náročné. Lékaři nazývají tento stav sezonní afektivní rozladěností (SAD - Seasonal Affective Disorder). Není to nemoc, ale situace, které se můžeme postavit.

Desatero tipů proti jarní únavě

Spojenec v boji proti jarní únavě: vitamíny A, B, C, D, E

Vitaminy a minerály patří mezi základní živiny, bez kterých se lidské tělo nemůže obejít.

Vitamin A: BYSTŘIČ

Mrkev, rajčata, žlutá a oranžová zelenina, játra, vaječné žloutky a mléčné výrobky. „Áčko" zvyšuje tvorbu kolagenu, čímž se stará o pružnost pokožky. Jeho snížený přísun způsobuje šeroslepost. V živočišných potravinách se vyskytuje ve formě retinolu, rostlinné produkty obsahují betakarotén, ze kterého si tělo vitamin A vytváří podle potřeby. Nevýhoda: Tělo potřebuje ke vstřebávání betakaroténu tuk. Ze strouhané syrové mrkve si ho nevezme, proto musíme přidat alespoň lžičku kvalitního oleje. Doporučenou denní dávku pokryje například 200 g mrkve dušené na másle, 200g ementálu, lžička tuku z tresčích jater. Zvýšenou potřebu mají vegani a ti, kdo nejedí vejce a mléčné výrobky. Dále lidé užívající léky na snížení cholesterolu.

Vitaminy skupiny B: VITALITA, ODOLNOST A PEVNÉ NERVY** **

Pivovarské droždí, pšeničné klíčky, otruby, černý chléb, játra, vepřové vnitřnosti, neloupaná rýže, pohanka, chřest, mléko, tvaroh, brambory, melasa.

Vitamin B1 (Thiamin): POHODÁŘ

Je potřebný pro metabolismus cukrů a činnost nervového systému. Najdeme ho hlavně v obilninách a v mase. Doporučenou denní dávku pokryje například  500g čočky, 600g celozrnného chleba. Zvýšená potřeba je v těhotenství a při fyzické námaze.

Vitamin B2 (Riboflavin): ZMIZÍK

Jeho nedostatek má na svědomí řadu kožních chorob: seboroickou dermatidu, akné, popraskané koutky atd. Doporučenou denní dávku pokryje například  200g hovězího srdce, 300g parmezánu. Zvýšenou potřebu mají dospívající a těhotné ženy.

Vitamin B6 (Pyridoxin): UTĚŠITEL

Je nezbytný pro rozklad homocysteinu, který urychluje zanášení cév, zklidňuje psychiku a působí proti křečím a depresi. Doporučenou denní dávku pokryje například  200g lososa, 300g makrely, 4 banány. Zvýšenou potřebu mají některé ženy užívající hormonální antikoncepci.

Vitamin B12: TVŮRCE

Je nenahraditelný při tvorbě červených krvinek. Vyskytuje se výhradně v potravinách živočišného původu a v zelenině konzervované mléčným kvašením (okurky, zelí). Doporučenou denní dávku pokryje například  60g hovězího či vepřového masa, 300g plnotučného jogurtu. Zvýšenou potřebu mají lidé, kteří nejedí živočišnou stravu. Organismus ho nevstřebává při střevních nemocech.

Vitamin C: IMUNITA  A  PROTIJED** **

Šípky, petrželová nať, rakytník, černý rybíz, jahody, citron, pomeranč, křen, paprika, řeřicha, kopřiva, mochna husí. Král mezi vitaminy zastává v těle obranné funkce. Chrání nás proti volným radikálům a infarktu, zvyšuje odolnost proti infekcím a stresu, snižuje vysoký krevní tlak. Je nezbytný pro tvorbu vaziva a pouze s jeho pomocí je náš organismus schopen přijímat kyselinu listovou a železo. Lidé (a ostatní primáti) spolu s morčaty jsou jediní živočichové, kteří si ho neumějí sami vyrobit. Nevýhoda: Vitamin C moc nevydrží. Ničí ho nejen tepelné zpracování, ale i pouhé nakrájení ovoce či zeleniny a dlouhé skladování. Co lze, snězte syrové, hned a se slupkou. Doporučenou denní dávku pokryje například 1 středně velké kiwi, 1 menší syrová paprika, 400g brambor vařených ve slupce, 250g jahod. Zvýšenou potřebu mají kuřáci (až o polovinu), lidé s nadváhou a zotavující se po nemoci.

Vitamin D: STAVITEL A VŠETRANNÝ LÉČITEL** **

Rybí tuk, losos, makrela, máslo, houby, smetana, játra, mléko. Pomáhá při stavbě a udržování kostí a zubů. Jeho „předstupně" přijímáme v potravě;  je-li naše pokožka následně vystavena slunci, vytváří se z nich vlastní vitamin. Zvýšená potřeba nastává při nedostatku slunečního světla a ve znečistěném ovzduší, kterým proniká málo UV záření. Doporučené množství vitaminu D se zvyšuje u dospívající mládeže, těhotných a kojících žen.

Vitamin E: BODYGUARD

Pšeničné klíčky, lístkové ořechy, slunečnicová semena, listová zelenina, obilí, rostlinné oleje. Snižuje riziko infarktu a šedého zákalu, chrání buňky proti rakovinnému bujení a pokožku před účinky UV paprsků. Je rozpustný v tucích. Výhoda: Dobře snáší zahřívání i přístup vzduchu, takže při skladování a přípravě stravy nedochází k jeho velkému úbytku. Doporučenou denní dávku pokryje například  400g syrového mladého špenátu nebo 300g řapíkatého celeru. Zvýšenou potřebu mají ženy v menopauze, krátkozrací lidé a muži snažící se zplodit potomka.

Spojenec v boji proti jarní únavě: dodržování pitného režimu

Denně bychom měli vypít 2 - 3 litry tekutin! Vhodná je voda nebo ovocné čaje (např. - máta, meduňka, šípek, jeřabiny, jablka či jahoda).

Spojenec v boji proti jarní únavě: humor a kvalitní hořká čokoláda

S humorem a dobrou náladou dokážeme překonat spoustu překážek. Kousek hořké čokolády rozlije v naší duši báječný klid.

Spojenec v boji proti jarní únavě: přátelé

Dobří přátelé, kterým můžete zavolat i o půlnoci, patří k základní výbavě pro dobrou náladu.

Spojenec v boji proti jarní únavě: zamilovanost, láska, sex

Rozlévají celým tělem pocit štěstí.

Spojenec v boji proti jarní únavě: barvy

Když sluneční paprsky ještě nemají dostatek síly, můžeme si pomoci teplými a optimistickými barvami. Například žlutá - protepluje, oranžová- dodává energii a chuť k životu (jídlu).

Spojenec v boji proti jarní únavě: otužování

Je jednou z nejstarších metod posilování imunity. Začněte však pomalu se sprchováním vlažnou vodou a pak postupně přidávejte chladnou (nikoliv ledovou). Sprchujte se pravidelně ráno i večer.

Spojenec v boji proti jarní únavě: výlety

Dobré boty (kolo) a přiměřené oblečení na cestu jsou jedinečným vkladem pro příjemné prožitky a poznání něčeho nového. Potřebujeme rozhýbat a protáhnout tělo, okysličit mozek.

Spojenec v boji proti jarní únavě: nové záliby

Zaměstnají naši mysl a máme se stále na co těšit. Ať je to sport, cizí jazyk, práce na zahrádce, výroba šperků nebo astrologie. Nápadům se meze nekladou.

Spojenec v boji proti jarní únavě: očistná kúra

Například kopřivová (½ l kopřivového čaje pijeme alespoň 14 dní). Tělo potřebuje po zimě odlehčit a pročistit. Zbaví se tak škodlivých látek, které se v něm přes zimu nahromadily a posílíme svoji imunitu.

Zapomeňte na extrémní diety. Nepleťte si krátkodobou detoxikaci s dlouhodobým půstem a jednostrannými dietami.

Jednodenní půst, při němž budete „vymývat" žaludek a střeva jen detoxikačními čaji, případně ovocnými či zeleninovými šťávami, vašemu tělu rozhodně neublíží. Druhý den začněte postupně zásobovat tělo zdravými potravinami v malém množství, zato ale pokud možno v biokvalitě.

Tip: Zkuste se dva dny živit jen čerstvým ovocem a zeleninou, ovesnými vločkami, těstovinami, rýží a ořechy.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18546 (novesluzby.cz#20165)


Přidat komentář