Zaostřeno na zdravé vlasy

Vlasy neustále rostou a kroutí se, avšak jedná se o mrtvé vlákno - jejich základem je bílkovina jménem keratin. Nicméně i o mrtvé vlákno je třeba pečovat. Můžete se třeba inspirovat následujícím článkem...

Vnější vrstva vlasu nese jméno kutikula a skládá se z plochých šupinek odpovědných za lesk vlasů- při poškození jsou naše vlasy rozlámané a vypadají bez života. Vnitřek vlasu tvoří vlasová kůra a ta má na starosti pevnost, pružnost a sílu.

Rozhodující roli mají geny

Kvalita a hustota vlasů je dána zejména genetickými vlivy, ovšem i my můžeme do jisté míry přispět ke odpovídajícímu stavu svých vlasů. Významnými faktory jsou životní styl, skladba našeho jídelníčku, přítomnost stresu, vliv klimatizace, slunce apod.

Tipy, jak chránit své vlasy v letních měsících

Základem je pokrývka hlavy!

U moře, ale i v horkých letních dnech celkově, bychom neměli zapomínat na klobouky, šátky, zkrátka jakékoliv pokrývky hlavy, které nás ochrání. UVA a UVB záření má na vlasy neblahý vliv.

  • UVB paprsky napadají již zmíněnou kutikulu (povrch vlasu). Vlasy pak nedokáží udržovat vodu, lámou se a jsou vypálené od slunce. „Melír“ vytvořený sluncem je sice docela pěkný, ale jedná se o poškozené vlasy.

  • UVA paprsky však nejsou o nic přátelštější. Neútočí přímo na prameny vlasů, nýbrž na pokožku hlavy. Urychlují vznik šedin, jelikož porušují buňky, které se účastní na vzniku vlasového barviva. Dalšími riziky jsou lupy, vypadávání vlasů a mastné vlasy.

Speciální vlasová kosmetika na léto

Existuje celá řada přípravků, určených právě na letní období. Díky jejich používání dostává vlas poškozený chlórem, pískem a sluncem tu správnou regeneraci.

Vhodná strava - kvalitní vlasy

Jak se říká, jste to, co jíte. Kvalitní vlasy potřebují dostatek bílkovin (např. v masu, luštěninách), přísun antioxidantů (v ovoci a zelenině), vitaminů, minerálních látek, aminokyselin. Doporučení: Vašim vlasům prospěje rýže, která je snadno stravitelná a je zdrojem osmi aminokyselin. K rýži si ještě dopřejte hrách, čočku, či sóju a o dodávku bílkovin máte postaráno.

Účes na léto - v létě je dobré nosit culíky

Sice je pěkné mít v létě rozpuštěné kadeře, nicméně raději zvolte culík. Alespoň tak docílíte toho, že se slunce nedostane ke všem pramenům. Vlasy v ohonech nebo různých drdolech jsou pěkné, ale nic se zase nemá přehánět- časté svazování vlasů je poškozuje.

Vzdejte se kruté diety

Příliš tvrdé diety mohou vést až k vypadávání vlasů.

Potravinové doplňky - vlasy

Pokud se chystáte k moři, zařaďte do svého jídelníčku doplňky koenzym Q10, které alespoň trochu zredukují negativní dopady slunečních paprsků.

SOS pro vlasy po návratu z dovolené

Vlasy vystavované sluníčku, mořské a chlorované vodě velmi trpí. Dopřejte zesláblým vlasům tu správnou péči! Aplikujte různé masky a kúry, vlasová tonika a séra. Návštěvu kadeřníka posuňte až na blížící se konec léta. Opatřete si vitaminové doplňky B, C, E a můžete vyzkoušet třeba pupalkový nebo brutnákový olej.

Masky na vlasy „za kačku“

K zábalům na vlasy mohou dostatečně posloužit i ingredience, které běžně najdeme doma. Takže pokud nemáte po ruce žádný přípravek z drogerie, prozkoumejte kuchyni a lednici a zkuste si něco namíchat…

  • První pomoc pro spálené vlasy: Bílý jogurt, med a několik kapek olivového oleje smíchejte dohromady a aplikujte na vlasy. Doba působení by měla být asi půl hodiny.

  • Na lupy: Smíchejte mořskou sůl (nejlépe s obsahem větších krystalů) a pár kapek olivového oleje, aplikujte na pokožku hlavy jemnou masáží. Dosáhnete tak peelingu, hydratace, dezinfekce a odstranění lupů.

  • Na narušené a mdlé vlasy: Smícháme med, trochu teplého olivového oleje a rozmixovaný banán. Aplikujeme na vlasy a po 20 minutách opláchneme.

  • Na velmi suché vlasy a suchou pokožku hlavy: Smícháme našlehané avokádo, 2 lžičky medu a pár kapek mandlového oleje. Naneseme na vlasy a po 20 minutách smyjeme.

  • Na mastné vlasy: Stačí smíchat bílý jogurt a lžičku medu, naneseme na vlasy a po čtvrt hodině smyjeme.

Ingredience vhodné pro přípravu domácích vlasových masek a zábalů

  • Avokádo (zdroj vitaminů a minerálních látek, hydratuje, zvláčňuje).

  • Banán (hydratuje, dodává vitaminy a draslík).

  • Bílý jogurt (reguluje pH, má čistící účinky, je vhodný nejen na pokožku hlavy, ale i na pleť).

  • Citron (dodává vitaminy a minerální látky, likviduje nadbytečný maz, vhodný na mastnou pokožku a lupy).

  • Jablečný ocet (dodává lesk a hebkost).

  • Mléko (dodává bílkoviny, vitaminy, má hydratační a zjemňující účinky).

  • Sůl (obsahuje minerály, působí antisepticky, uhlazuje vlasovou pokožku).
  • Vejce (přináší vlasům objem a pevnost, upevňuje lesk, regeneruje narušené vlasy).

Minerální látky a stopové prvky, které jsou pro vlasy důležité

  • Draslík: je zodpovědný za zdravý růst vlasů. Zdrojem jsou: avokádo, banán, datle, sušené ovoce aj. Denní přísun draslíku by měl být asi 3500 mg.

  • Hořčík: Je důležitý pro růst vlasů. Najdeme ho v zelených druzích zeleniny, zrnech, ořechách aj. Denní dávka hořčíku se pohybuje kolem 280 mg.

  • Chrom: Je prevencí hyper i hypoglykémie, které mohou způsobit vypadávání vlasů. Chrom je obsažen třeba v játrech, hovězím masu, pšeničném chlebě aj. Jeho doporučená denní dávka je až 120 mg.
  • Jód: Je prevencí suchých vlasů a jejich vypadávání. Je obsažen v rybách, řasách, česneku aj. Doporučená denní dávka je zde stanovena na 150 mcg.
  • Křemík: Dává vlasům potřebnou sílu. Najdeme ho v mořských plodech, rýži, sójových bobech aj. Denně je doporučeno 55 mcg.
  • Mangan: Urychluje růst vlasů. Potraviny bohaté na mangan jsou: cereálie, obilniny, vejce, hrách aj. Optimální dávka se pohybuje kolem 5 mg.
  • Měď: Předchází vypadávání vlasů a udržuje vlas zdravý. Zdrojem jsou třeba korýši, játra, vejce, kuřecí maso aj. Denně bychom měli našemu tělu dodat 3 mg mědi. ·
  • Selen: Zajišťuje hebkost a pružnost pokožce hlavy. Je obsažen např. v rybách, masu, tuňáku, brokolici aj. Doporučená denní dávka, která je 55 mcg, by se neměla překračovat, protože pak už je pro nás selen škodlivý.
  • Síra: je nezbytná pro strukturu samotného vlasu. Je obsažena v cibuli a česneku, vejci, chřestu, mléčných výrobcích aj. Doporučují se asi 2 g.
  • Vápník: Je pro růst vlasů zcela nepostradatelný. Najdeme ho například v mléčných výrobcích, rybách, ořechách, čočce, sezamových semínkách aj. Denně bychom měli spotřebovat až 1500 mg vápníku. Věděli jste, že nekvalitní čokoláda může dokonce vést k omezeném vstřebávání vápníku? Ani nadměrné množství vápníku není dobré- může totiž zabraňovat vstřebávání železa a zinku!
  • Zinek: Pracuje v součinnosti s vitaminem A, zabraňuje suchým a mastným vlasům. Zinek najdeme ve špenátu, houbách, semenech slunečnice aj. Zinku se denně doporučuje asi 12 mg.
  • Železo: Působí proti anémii a vypadávání vlasů. Jeho zdrojem jsou játra, ryby, vejce, zrna aj. Denní přísun by měl být kolem 15 mg (nadbytečné množství železa má negativní dopad na játra a slezinu).

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18521 (novesluzby.cz#20028)


Přidat komentář