Vysoký cholesterol - potraviny a strava

Lidé s nízkou hladinou cholesterolu nemohou být nikdy šťastní. Jejich mozek je totiž ochuzen o serotonin – takzvaný hormon dobré nálady. Takže co s tím? Vyberte si pro život ten správný cholesterol. Není totiž jen jeden.

Co to vlastně je ten ze všech stran propíraný cholesterol? Slyšíte o něm snad každý den, víte však, jakou úlohu cholesterol** ** skutečně v organismu hraje a jak jej lze kontrolovat?

Co je cholesterol

Cholesterol je vlastně životně důležitou látkou. Je součástí všech živočišných buněk (zajišťuje tekutost biomembrán), základní stavební jednotkou pro některé důležité hormony v nadledvinkách a pohlavních žlázách, pomáhá tělu zpracovávat vitamin D a tuky, které přijímáme potravou. Organismus si ho určité množství vytváří sám v jaterních buňkách a částečně ho získává ze stravy.

 Hladina cholesterolu

Normální hladina cholesterolu, která nikoho neohrožuje je:

  • U dospělých od 3,6 do 5,2 nmol/l krve
  • U dětí maximálně do 4,4 nmol/l krve

Vyberte si pro život ten správný cholesterol

Cholesterol není totiž jen jeden. Tuky se v krvi vážou na bílkoviny a dohromady vytvářejí tzv. lipoproteinové částice. 

Ty se pak podle hustoty dělí na:

  • LDL (low density lipoproteins) - lidově přezdívaný škodlivý cholesterol, protože se usazuje v cévách a způsobuje aterosklerózu tj. kornatění tepen, infarkt či mrtvici.
  • **HDL** (high density lipoproteins) - „hodný" cholesterol, jehož úkolem je organismus, zejména pak srdce chránit a „vymetat" nadbytek škodlivého příbuzného ze stěn cév.

    Rozhodující je, jaký je poměr mezi frakcemi LDL a HDL. Zvýšené riziko znamená, že hladina špatného cholesterolu v krvi je třikrát vyšší než hladina toho, jenž je nám prospěšný.

Nevhodné potraviny zvyšující cholesterol

Obecně se tvrdí, že tučná. Není to ale úplně přesné. Jde spíše poměr tzv. nenasycených a nasycených mastných kyselin v potravě.

K hlavním zásobárnám cholesterolu patří:

  • vaječný žloutek
  • máslo
  • mléčný tuk obsažený ve šlehačce a smetaně
  • tučné, především tavené sýry
  • vnitřnosti (mozeček, játra, ledvinky)
  • vepřové maso
  • sádlo

Každá potravina je nahraditelná

Chcete-li se bránit před vysokými hladinami cholesterolu, vybírejte si potraviny s nulovým, čtvrtinovým nebo polovičním obsahem tuku. Jogurty do 2 procent a sýry do 30 procent tuku v sušině.

  • Vejce lze nahradit sušeným vaječným bílkem (k dostání v prodejně zdravé výživy).
  • Uzeniny nahraďte produkty pro vegetariány. Jsou vyráběny ze speciálně upravených druhů obilí a sóji. Neobsahují živočišné tuky, tedy ani cholesterol, a navíc si zachovávají chuť uzenin.
  • Živočišné tuky nahraďte rostlinnými. Nejvhodnější je olej olivový, slunečnicový nebo z kukuřičných klíčků.
  • Pro studenou kuchyni je vhodný tuk obohacený rostlinnými stereoly. Ty při pravidelné konzumaci denní dávky 20 g po dobu tří týdnů snižují hladinu špatného LDL cholesterolu až o 10 procent.

Potraviny snižující cholesterol 

Olivový olej snižuje cholesterol

Obsahuje značné množství jednoduchých nenasycených mastných kyselin snižujících hladinu špatného cholesterolu. Postačí 1 lžíce denně. Olivový olej lze v kuchyni používat stejně jako jakýkoliv jiný, ale jeho výhodou oproti ostatním je jeho složení a větší tepelná stabilita.

Zdravý salátový dresink** -** když si místo těžce stravitelné majonézy** ** zakapete letní salát olivovým olejem, prospějete nejen své linii, ale** ** zároveň i srdci a cévám. Měl by však být lisovaný za studena a úplně** ** nejlépe v bio kvalitě.**
**

Jablka** vylučování cholesterolu

**

Jsou ideální svačinkou, protože obsahují málo kalorií a zároveň jsou sytá díky vláknině pektin. Tato látka má rovněž schopnost vázat na sebe cholesterol. Tím se cholesterol rychleji vylučuje a jeho hladina pak v krvi klesá. Bez obav můžete sníst třeba tři jablka denně.**
**

Borůvky** - regulace cholesterolu

**

Obsahují sekundární rostlinnou substanci pterostilben, která aktivuje určité proteiny, jež jsou důležité pro regulaci hladiny cholesterolu. Podobnou látku obsahují pouze vinné hrozny. Navíc je v borůvkách prospěšné také jejich barvivo antokyan, které udržuje cévy pružné a v těle zlikviduje bakterie. Přesná dávka borůvek, kterou je třeba sníst, aby se množství cholesterolu snížilo, zatím však známá není. Borůvky si proto vždy dopřejte podle chuti.**
**

Citrusy odbourávání tuků**

**

Dodávají tělu vysoký obsah vitaminu C, čímž posilují obranyschopnost, a také aktivují odbourávání tuku. Vláknina z dužnatých vláken zase aktivuje trávení. Tři sklenky pomerančového džusu denně pomohou regulovat hladinu cholesterolu. Lepší vždy je, když džus obsahuje i dužinu, v níž se skrývá vláknina.**
**

Vlašské ořechy** - snížení srdečních chorob

**

Skrývají řadu látek, které chrání srdce. Mají v sobě totiž ideální poměr zdravých mastných kyselin a obsahují zejména vysoké množství mastných kyselin omega 3. Každodenní konzumace 50 g vlašských ořechů (zhruba hrst) snižuje hladinu cholesterolu a rizika srdečních chorob. **
**

Čekanka** - snížení LDL cholesterolu

**

Pro někoho může být chuť čekanky nepříjemně hořká, ale tělu to velmi prospívá. Hořké substance podporují činnost slinivky břišní a žlučníku. Zvýšeným vylučováním enzymů a žluči pak tyto orgány napomáhají tomu, že se krevní tuky lépe zpracovávají, a tím se jejich hladina snižuje. Zhruba 200 g čekanky denně dokáže snížit hladinu LDL cholesterolu až o deset procent.**
**

**Sójové produkty

**

Ať mléko, jogurt či tofu - sójové produkty si nacházejí čím dál více příznivců. Jsou kvalitním zdrojem bílkovin, obsažené rostlinné barvivo izoflavon navíc snižuje cholesterol. Každý den můžete sníst např. 50 g sójových výhonků přimíchaných do salátu, nebo jimi posypte chleba.**
**

Artyčoky** - trávení tuků

**

Stejně jako čekanka zlepšují také artyčoky trávení tuků. Některé z látek obsažených v artyčokách zároveň zvyšují HDL -  tzv. hodný cholesterol. Abyste však docílili měřitelných výsledků, jsou zapotřebí velké dávky. V lékárnách bývají k dostání koncentrované výtažky. O jejich užívání se ale vždy raději poraďte se svým ošetřujícím lékařem.**
**

Ryby - snížení cholesterolu v krvi**

**

Tučné druhy ryb, jako losos, makrela, tuňák či sardinky jsou extrémně bohaté na mastné kyseliny omega 3. Tím se stávají výborným ochráncem našich cév. Dvě až tři porce ryb týdně (po 150 g) mohou hladinu LDL cholesterolu v krvi snížit až o 10 %.**
**

Ovesné vločky** - energie i vláknina

**

Dodají tělu energii a nadlouho zasytí. Díky vláknině rozpustné ve vodě sníží také hladinu cholesterolu. Osm lžic denně (přibližně 120 g) dokáže po určité době zajistit „seskok" až o osm procent cholesterolu. Při snídani či svačině si vločky můžete např. přimíchat do jogurtu, ale stejně tak jimi můžete zahustit i polévku, přidat je do mletého masa i různých druhů těst.**
**

Zelený čaj**

**

Japonští vědci tvrdí, že stačí denně vypít šálek obsahující pět gramů zeleného čaje. Výsledky se ale dostavují až po sedmi měsících.**
**

Česnek

Je jako bojovník proti ateroskleróze znám už dlouho. Lepší než čerstvý jsou ale kapsle, které jsou volně k dostání v lékárnách. Obsahují účinnou látku v koncentrované formě a navíc jsou bez zápachu. **
**

Vápník**

**

Může pomoci při mírných až středně zvýšených hodnotách.

Léky snižující cholesterol

V současné době jsou nejpopulárnější tzv. statiny. Obsahují látky, tlumící produkci cholesterolu v játrech, a tím snižují jeho množství, jež odtud putuje do krve. Důležité je jenom vybrat ten správný  lék, tedy takový, který sníží pouze LDL cholesterol, ale nikoliv jeho hodného bratra HDL.

Možná se teď ptáte: proč byla Matka Příroda tak krutá a vytvořila v těle něco, co je pro nás smrtelně nebezpečné? Jenže cholesterol má v organismu také mimořádně pozitivní význam - bez něj by totiž neexistoval žádný život.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18619 (novesluzby.cz#20395)


Přidat komentář