Užijte si plody podzimu

Na podzim nám příroda připravila nejrůznější plody, které nejen skvěle chutnají, ale jsou i zdraví prospěšné. Ostatně, co si budeme nalhávat, ovoce a zelenina ze supermarketů a obchodních řetezců není často vůbec kvalitní.

Ovoce a zelenina nabízená v obchodech zpravidla dozrává během zdlouhavé cesty do naší krajiny a ztrácí cenné látky. Vsaďte raději na svou vlastní zahrádku, a pokud to není možné, zavítejte na trhy! A co byste neměli zapomenout koupit? To se dočtete v tomto článku.

Šípky – významný zdroj vitaminu C

Šípky jsou typickým znakem podzimu. Jako léčivý plod byly užívány už v období středověku. Jsou plné vitaminu C, ale mimo něj obsahují i vitamin E, K, B, lykopen, vápník, železo.

Sběr, sušení, využití

A jak šípky správně sbírat? Vyrazte na ně ještě před tím, než uhodí první mrazíky, soustřeďte se pouze na zralé a tvrdé šípky, odstraňujte stopky. Následně je sušte buď v sušičce, nebo jednoduše rozprostřené na plech. Šípky jsou vhodné zejména na přípravu čaje, sirupu a marmelády.

Léčení s šípky

Šípky představují prevenci před infekcemi a nachlazením. Mají schopnost zpevňovat cévy, jsou tedy dobré na křečové žíly. Šípek napomáhá soustředěnosti, a to díky podpoře činnosti nervového systému. Rovněž je skvělým pomocníkem pro zdravý chrup a předchází parodontóze. A nakonec, šípek stimuluje libido a má pozitivní vliv na potenci!

Brambory - podporují ledviny

Spoustě lidí se při slově „brambory“ ihned vybaví hranolky, nebo smažené bramborové lupínky. To je však pouze jedna „strana mince“. Brambory mohou být, právě naopak, skvělým pomocníkem při redukci váhy. Pokud si totiž připravíme brambory vařené, nezkonzumujeme skoro žádný tuk, jejich energetická hodnota je taktéž nízká, ale přesto nás dokáží zasytit. Musíme však podotknout, že vařené brambory zase přichází o cenný vitamin C, který se rozpouští ve vodě. Z hlediska vitaminu C se tedy budou spíše doporučovat brambory smažené nebo pečené, ovšem výrazně nižší kalorickou hodnotu mají brambory vařené.

Brambory jsou vhodné v případě otoků a zadržování vody v těle, protože ovlivňují odvodňování a funkci ledvin.

Nejideálnější doba pro konzumaci brambor je podzim

Brambory byste si měli nejvíce dopřát právě na podzim, protože tehdy jsou čerstvé a obsahují vitaminu C nejvíce (uskladněním ztrácí až polovinu vitaminů a na jaře už jsou na vitamin C opravdu chudé).

Pozor! Brambory mohou být jedovaté!

Bramborové klíčky jsou plné jedovatých látek, takže bychom je před přípravou měli důkladně odstranit. Pokud už jsou naklíčené hodně, raději je vůbec nekonzumujte. Rovněž se nedoporučují zpracovávat brambory zelené.

Bramborový tip

Při vaření brambor je vařte v co nejmenším možném množství vody (neodplavíte tolik cenných látek). Použitou vodu nemusíte vylévat, ale zkuste z ní připravit polévku! Maximálně tak využijete vodu plnou živin.

Dýně - nejen Halloween

Z dýní lze vykouzlit spoustu rozmanitých dobrot (koláče, kompoty), přidáváme je do salátů, těstovin, polévek apod. Pokud budete dýni využívat na výrobu halloweenské výzdoby, dužinu nevyhazujte, protože je to cenný zdroj zdraví prospěšných látek!

Tajemství ukryté v dýni

V dýni najdeme provitamin A, vitaminy C, B, dále vlákninu, draslík, vápník, železo, hořčík, zinek, fosfor aj. Dýně jsou mimořádně vhodné pro jedince, kteří drží diety, a také pro osoby s onemocněním srdce. Jsou téměř bez tuku, zato obsahují hodně vlákniny. Díky nízkému obsahu sodíku nepředstavují ohrožení pro arterie a srdce. Navíc snižují krevní tlak, mají lehce diuretické účinky, podporují čištění ledvin. Detoxikují organismus a podporují imunitu.

Švestky (trnky, slívy) - nejen na slivovici

Švestky jsou s podzimem neodmyslitelně spjaty. Na celém světě rozlišujeme více než 2000 druhů švestek. Sice nejsou významným zdrojem vitaminu C (jako tomu u většiny ovoce bývá), nicméně dodávají vitamin E a B. Co se týká minerálů, švestky jsou bohaté na draslík, fosfor, hořčík, železo, zinek.

Účinky švestek

Švestky jsou prostředkem pro zlepšení stavu kůže, vlasů a nehtů. Předcházejí určitým druhům rakoviny, chudokrevnosti, kardiovaskulárním problémům, pomáhají regulovat cholesterol. Trápí vás zácpa? Pak si naordinujte švestková povidla či kompot! Švestky mají totiž schopnost povzbudit peristaltiku střev. Rovněž brání ukládání nadbytečného tuku, jsou tedy vhodné při dietách.

Cibule - allicin jako v česneku

Bez cibule se žádná domácnost neobejde. A v čem tkví její léčivé schopnosti? V cibuli je látka zvaná allicin (je mimo jiné obsažena i v česneku). Allicin má antibiotické účinky, bojuje proti virům a bakteriím, pomáhá léčit chřipku a nachlazení. Allicin však není tím jediným, co cibule obsahuje. Můžeme zmínit vitaminy A, E, C, železo, zinek, síru, fosfor, hořčík, vápník, jód.

Účinky cibule

Cibule mimo jiné podporuje imunitu, detoxikuje žilní systém, reguluje škodlivý cholesterol, má blahodárný vliv na zažívání, snižuje hypertenzi (vysoký krevní tlak), ředí krev, pomáhá na křečové žíly, hemoroidy, nedostatečně prokrvené končetiny. Cibule je také afrodiziakum! Syrová cibule je lékem na plynatost, jaterní problémy a zácpu.

Praktické rady s využitím cibule

  • Trápí vás bradavice? Přiložte si na ni cibulí kašičku naloženou v cukru. Proceduru opakujte, dokud bradavice nezmizí.

  • Na kuří oko pomáhá, když cibuli naložíte na 24 hodin do octa a poté přiložíte na noc na příslušné místo.

  • Štípla vás včela, nebo máte vyrážku? Potírejte místo čerstvou cibulovou šťávou. Předejdete tak infekci a zmírníte otok.

  • Recept na předcházení křečovým žílám: Do čtyř litrů vařící vody dejte 100 g cibule, hrstku dubové kůry a pelyněk. Vařte 10 minut. Následně přidejte hrst soli. Nalijte do vany a dopřejte si koupel.

  • Na zánět středního ucha se doporučuje nakapat do ucha šťávu z cibule, nebo ji aplikovat na vatový tampon a ten vložit do ucha.

  • Postihla vás rýma, kašel, chřipka apod.? Pak smíchejte cibulovou šťávu a med (2:1) a směs užívejte.

Houby- regulace cholesterolu

Podzim je pro houbaře snad tím nejhezčím obdobím. Vhodně připravené houby jsou navíc dietním pokrmem. Čerstvé houby jsou složeny z 90 % z vody a mají jen velmi nízkou energetickou hodnotu. Další plus je, že jsou bohaté na vlákninu. Důležité je ovšem houby správně upravit – smaženice nebo řízky smažené na tuku zřejmě moc dietní nebudou. Houby jsou zdrojem bílkovin, provitaminu A, vitaminu B, E, D, K. Najdeme v nich železo, vápník, draslík, sodík, fosfor, mangan, měď. Regulují cholesterol, mají vliv na slinivku břišní, bojují proti rakovinnému bujení.

Houba jménem Hlíva ústřičná

Hlíva ústřičná je bohatá na řadu vitaminů (B1, B2, B3, B5, B6, C, D, K), ale také stopových prvků (železo, draslík, fosfor, sodík, zinek, selen, měď, chrom, jód, bór), obsahuje aminokyseliny, mastné kyseliny, proteiny, steroly, mevinoliny, bílkoviny, vlákninu. ** Hlíva ústřičná významně podporuje imunitní systém**, takže je prevencí různých onemocnění.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18517 (novesluzby.cz#20023)


Přidat komentář