Sůl a její vliv na organizmus

Průměrný člověk zkonzumuje 3500 miligramů sodíku denně. To odpovídá asi 9 gramům soli, nebo 2 plným polévkovým lžícím soli. Toto množství je přitom o 2000 miligramů větší, než je doporučená denní dávka sodíku pro dospělého člověka.

Ovšem většina soli nepochází z vašeho přisolování, ale z již hotových jídel. V tomto článku se dozvíte o potravinách, které obsahují soli nadbytek a kterým byste se měli v obchodě s potravinami vyhnout. A dále potom o důsledcích, které má na lidský organizmus nadměrný příjem soli.

Podle České diabetologické společnosti

by spotřeba sodíku neměla překročit 3 gramy na den, což se rovná asi 7,5 gramů kuchyňské soli. Není výjimkou, že se příjem kuchyňské soli pohybuje okolo 16 gramů na osobu a den.

Pro kojence a batolata není sůl vhodná vůbec

Dítě do jednoho roku, by zase nemělo konzumovat žádné přisolované potraviny.

Sodík se vyskytuje přirozeně v mnoha potravinách, ale je do nich také ještě přidáván ve formě soli, nebo jiných sodík obsahujících látek. Kuchyňská sůl je chemickou sloučeninou sodíku a chloridu a nazývá se chlorid sodný. Vysoký obsah sodíku v potravinách má závažné důsledky na zdraví. Přičemž právě sůl se skládá asi ze 40% sodíku. Čajová lžička soli, která váží zhruba 5 gramů, obsahuje kolem 2 gramů sodíku. Časté přidávané potravinářské látky jako jedlá soda, některé konzervační látky a glutamát sodný, rovněž přispívající k celkovému dennímu příjmu sodíku.

V přírodě se sůl nachází volně ve formě kamenné soli, neboli halitu

Sůl je vysoce rozpustná ve vodě a používá se především ke zvýraznění chuti pokrmu. Mnozí z nás si nedokáží představit, že by nesolili. Ovšem podobného účinku se dá dosáhnout i použitím bylinek. Návyk na slanou chuť se vyvíjí postupně.

Nadbytek soli

je obsažen v mnoha potravinářských výrobcích, převážně v uzenářských a konzervovaných potravinách. Dále potom také v chipsech, slaných tyčinkách, solených oříšcích.

Pozitivní účinky soli na organismus

Sůl je zdrojem sodíku a chloridových iontů, které jsou nepostradatelné pro správnou funkci organizmu. Chlorid sodný je velmi důležitou látkou při regulaci vody a látkové výměně. Sodík je důležitý při přenosu nervových a svalových signálů. Je také stavební látkou kostí. Chlorid sodný je dále součástí kyseliny chlorovodíkové, která začíná trávení bílkovin. V pečivu sůl zpevňuje lepek v těstu a při výrobě tavených sýrů pomáhá odstraňovat nežádoucí vápník.

Negativní účinky na organismus

Sůl zadržuje vodu v těle a zabraňuje vylučování odpadních látek z organismu. Zvyšuje také riziko onemocnění cév. Při nadměrném příjmu může vést k poškození ledvin a jater, protože tělo sůl nestačí vylučovat a ta se v těchto orgánech hromadí. Normálně tělo zvládne vylučovat nadbytek soli potem a ledvinami.Sůl také může způsobit nadváhu a to právě zadržováním vody v těle. Přesolená jídla mohou dále vést k rakovině žaludku, řídnutí kostí, poškodit srdce a mozek. Choroby ledvin se projevují otokem, který je důsledkem nadměrného množství soli v organizmu.

Sůl a vysoký krevní tlak

Pravděpodobně 1/5 populace, si díky genetickým predispozicím, zvyšuje riziko vysokého krevního tlaku vysokým příjmem sodíku. Právě lidé s velkým příjmem sodíku mají vysoký výskyt hypertenze a mrtvice. Přičemž sůl není nutně jediným důležitým faktorem při onemocnění vysokým krevním tlakem.

Vylučování soli z organismu

Sůl se z těla vylučuje několika cestami. Mezi ně patří moč, stolice a pot. Pokud je ale v organizmu velké množství soli, sůl v těle zůstane a nadměrně se koncentruje v krvi.

Jak můžeme kontrolovat příjem soli?

Množství soli, které konzumuje nemůžeme snížit jen tím, že přestaneme dosolovat. Takto totiž přijmeme asi jen 1/3 soli. Až polovina našeho příjmu soli pochází z hotových potravin již zakoupených v obchodě. Proto je tak těžké příjem soli kontrolovat. Jediné co dokáže napovědět, jestli se jedná o potravinu s vysokým obsahem soli je slaná chuť. Některé potraviny, které nechutnají slaně, ale také přispívají k množství konzumované soli, jako je například chleba, koláče, sušenky. Hodně fast foodových jídel je také hodně soleno, jako třeba hranolky, čínská kuchyně či hamburgery. Minerální vody zase obsahují sodík.

Málo soli obsahuje například mouka, brambory, rýže, zelenina, mléko a obiloviny. Nekupujte zbytečně pečivo posypané solí. Dále se doporučuje omezit konzumaci uzenin, salámů a konzerv, a to i zeleninových. Hodně sodíku je také obsaženo v ochucovadlech, jako je například glutamát sodný, prášek do pečiva, kakao v prášku, polévkové kostky.

Kuchyňská nebo mořská sůl?

Odborníci mají odlišné názory na to, která sůl je vhodnější. Pravdou ovšem je, že běžná kuchyňská sůl je vysoce čištěná. V procesu čištění je připravena o velké množství minerálů, na rozdíl od soli mořské.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18629 (novesluzby.cz#20426)


Přidat komentář