Stres - noční můra, kterou lze překonat

Určitá hladina stresu vede k zostření pozornosti, k mobilizaci sil. Pro většinu z nás je stres synonymem špatného pocitu, podrážděnosti či dokonce depresí. Prožíváme-li velké napětí dlouho, dříve nebo později přijde vyčerpání, úzkost a strach.

Nejčastější signály stresu

  • Nervové reflexy - kousání nehtů, zatínání pěstí nebo čelistí, bubnování prstů, skřípání zubů, hrbení se, popotahování se za různé části obličeje, trhání záděr na prstech, podupávání nohou, tahání za vlasy.
  • Náladovost - úzkost, deprese, frustrace, trvalý vztek nebo pocit nepřátelství, bezmocnost, beznaděj, netrpělivost, podrážděnost, neklid.
  • Chování - agresivita, poruchy spánku, snaha dělat několik věcí najednou, citové výlevy, nedodržování termínů, neadekvátní reakce, příliš rychlý nebo hlasitý hovor.

Vliv stresu na naše zdraví

Většina chorob je svázána s psychikou. Se stresem je spojeno až 75 procent nemocí. Patří k nim například: infarkt, mrtvice, chronický únavový syndrom, trávicí problémy, obezita, migrény, revma, onemocnění štítné žlázy, chudokrevnost či neplodnost.Stres také trvale narušuje imunitní systém.

Nejčastější důsledky opakovaných stresů

  • Fyzické obtíže - bolesti hlavy, svrašťování obličejových svalů, třes rukou a nohou, bolesti zad a šíje, častá nachlazení a bakteriální onemocnění horních cest dýchacích, pálení žáhy, průjmy.
  • Psychické obtíže - stavy úzkosti, návaly zlosti a deprese, děsivé sny, časté změny nálad, potíže při učení, zvýšená podezíravost, chronická únava, přehnaná reakce na malé problémy, snížená schopnost soustředění

Jak zvládat stres

  • Bojujte proti stresu rostlinami, např. třezalkou tečkovanou nebo ženšenem. V lékárnách jsou k dispozici různé tablety či sirupy s výtažky těchto rostlin. Třezalka byla dokonce podrobena vědeckému bádání a její pozitivní účinek při zvládání stresů a depresí byl jasně prokázán. Ženšen zase dokáže vrátit ztracenou energii.
  • Dejte si ledovou sprchu. Pod studenou sprchou můžeme dobře „dobít" energii a povzbudit mozek k správnému uvažování.
  • Pusťte si pořádně nahlas oblíbenou hudbu. Rychlá rytmická hudba zvyšuje energii. Takže na hlubokomyslné žalozpěvy tentokrát zapomeňte. Záchrana je v něčem opravdu zběsile rychlém.
  • Uvařte si horký čaj a zapalte aromalampu. Jednou až dvakrát denně si dejte šálek čaje z heřmánku, kozlíku a lipových květů. Tyto bylinky mají uklidňující účinky. Přidáte-li k tomu jasmínovou či mentolovou vůni z aromalampy, dočkáte se určitě brzy lepší nálady.
  • Neostýchejte se hovořit o svých problémech a potížích, „neduste je v sobě.
  • Nezavírejte se doma, vycházejte mezi lidi, samota v tomto případě neléčí.
  • Nesnažte se problém zaspat během dne. Po večerním ulehnutí se uvolněte a před usnutím se soustřeďte na jednu pozitivní úvahu (například zvládnu to, bude to dobré a podobně).
  • I během dne se několikrát zastavte a zhluboka se vydýchejte, pomůže vám to k uvolnění.
  • Dopřejte si pohyb: delší procházku ve svižném tempu, cvičení, rychlý tanec.
  • Naučte se uvolnit a odpočívat; dobrou pomůckou je poslech kazet s relaxační hudbou.
  • Vynikající antistresovou i preventivní léčbou je ovládnutí některéz relaxačních technik pod vedením odborníků (jóga, meditace, ale i bojová umění).

Od stresu k depresi je jen krůček

Stres, nezvládneme-li ho včas, je přestupní stanicí k depresi. Ta je však již onemocněním, které je třeba léčit. Deprese bývá mnohem intenzivnější než stres a také hlubší. Trvá déle a velmi nepříznivě ovlivňuje běžnou výkonnost. Projevuje se mimo jiné sebeobviňováním a ztrátou smyslu života, pocity beznaděje, pesimismu nebo bezmoci.

Mezi typické příznaky patří i nezájem o sex, bolesti hlavy, poruchy trávení, zácpa, tíha na hrudi, ztuhlost nebo ochablost svalstva a nadměrná únava. Rovněž můžeme mít problémy se soustředěním, nejsme schopny se přinutit k činnosti. Léčba důsledků stresu není jednoduchá, lepší tedy je naučit se kontrolovat své reakce na určité podněty a stresu předcházet.

Jak předcházet stresu

  • Žijte rytmicky, s dostatkem aktivního odpočinku a tělesné aktivity.
  • Uvolněte se.
  • Myslete konstruktivně.
  • Nedělejte si starosti a problémy řešte přímo.
  • Zažívejte dostatek příjemných situací a těšte se ze života.
  • Stanovte si priority.
  • Důležité a náročné úkoly, vykonávejte jen, jste- li svěží.
  • Předvídejte stres a plánujte dopředu.
  • Podělte se o úkoly s ostatními.
  • Každý den si nalezněte alespoň chvilku pro sebe.
  • Posilujte intimní vztahy
  • Nehledejte problémy tam, kde nejsou.

Vliv výživy na stres

Při stresu tělo spotřebovává živiny mnohem rychleji, zařaďte tedy do jídelníčku potraviny:

  • potraviny bohaté na vitaminy A, B, C, E
  • flavonoidy
  • vápník
  • hořčík
  • selen
  • esenciální mastné kyseliny
  • komplexní sacharidy (celozrnné obilniny, chléb, rýži, luštěniny, ovesné vločky, těstoviny, brambory)
  • zeleninu, ovoce čerstvé i sušené, ořechová jádra, semínka
  • omezte příjem kofeinu a alkoholu

Američtí lékaři T. H. Holmes a R. H. Rahe vypracovali stupnici, která uvádí 41 pozitivních a negativních životních událostí. U každé je uveden počet bodů vyjadřující stupeň přizpůsobení, které musíme vynaložit, abychom se s událostí vypořádali. Sečtěte si body uvedené u všech změn, které vás potkaly v posledním roce. Více než 300 bodů - riziko, že to váš organismus nezvládne, podlehne stresu a onemocní je značné. Méně než 150 bodů - vše je - zdá se - v pohodě. (Hodnoty nejsou absolutní, záleží samozřejmě také na způsobu, jak na události a změny dokážete reagovat.)

Musíme přijmout fakt, že změnit lze jen vlastní chování, nikoli chování ostatních, rozlišit, na čem opravdu záleží, smířit se s tím, že nemůžeme mít všechno, co chceme, pohlížet na stresové situace podle zásady „všechno zlé je k něčemu dobré" a přijmout to co nelze změnit.

Holmes - Rahova stupnice

Životní událost
Body rizika
 úmrtí partnera 100
 rozvod 73
 odluka 65
 uvěznění 63
 úmrtí blízkého člena rodiny 63
 osobní zranění nebo onemocnění 53
 sňatek 50
 propušení z práce 47
 usmíření s partnerem 45
 odchod do důchodu 45
 změna zdravotního stavu člena rodiny 44
 těhotenství 40
 problémy v sexuálním životě 39
 nový člen rodiny 39
 změny v zaměstnání 39
 změny ve finanční situaci 38
 více hádek s partnerem 35
 větší hypotéka 32
 propadnutí věcí sloužící jako záruka na půjčku 30
 změna pracovní náplně 29
 syn nebo dcera opouští domov 29
 neshody s příbuznými manžela nebo manželky 29
 vynikající osobní úspěch 28
 partner nastupuje do zaměstnání nebo z něj odchází 26
 zahájení životních podmínek 25
 přehodnocení osobních návyků 24
 neshody s vedoucím 23
 změna pracovní doby nebo podmínek 20
 změna bydliště 20
 změna školy 20
 změna způsobu trávení volného času 19
 změna v náboženských aktivitách 19
 změna ve společenských aktivitách 18
 menší hypotéka nebo půjčka 17
 změna doby spánku 16
 změna v počtu rodinných setkání 15
 změna stravovacích zvyklostí 15
 dovolená 13
 vánoce 12
 menší porušení zákona 11
 

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18589 (novesluzby.cz#20305)


Přidat komentář