Sporty pro zdravé srdce

Pravidelné sportování je pro zdraví srdce skutečně zásadní, a to možná více než zdravá strava a udržování optimální hmotnosti. Čtěte dál a dozvíte se, které sporty vyloženě prospějí a posílí Vaše srdce.

Na prevenci kardiovaskulárních chorob není nikdy dost brzy, protože čím dříve člověk s pohybem začne, tím je ochranný efekt větší. Hodně ovšem záleží na tom, o jaký typ pohybu jde.** **

Jednoznačně nejpříznivější vliv na srdce má zátěž aerobního charakteru, které se budete věnovat pravidelně, to znamená třikrát týdně po dobu alespoň 30 minut. Její intenzita přitom nemusí být zvlášť vysoká. Významný ochranný efekt má už zátěž, při níž se vaše tepová frekvence přehoupne přes 50 % maxima (maximální tepovou frekvenci orientačně získáte tak, že od hodnoty 220 odečtete svůj věk).


Reakce srdce na pravidelnou aerobní fyzickou aktivitu

  • Výrazně se zvětší vnitřní objem celého srdce a částečně také zesílí svalovina jeho stěn. Platí to zejména pro levou srdeční komoru, která vypuzuje krev do cév celého těla. Bylo prokázáno, že amatérští cyklisté mají levou komoru o 42 % větší než lidé, kteří nesportují.
  • Díky zvětšení objemu je práce srdce mnohem efektivnější, protože se zvětší i množství krve, kterou srdce na jeden stah vytlačí do oběhu.
  • Zároveň klesne tepová frekvence, takže srdce má mezi jednotlivými stahy více času na odpočinek a oběhový systém je mnohem méně namáhán.
  • Dochází i ke zvýšení minutového srdečního objemu, tedy množství krve přepumpované za jednu minutu.
  • Zlepšuje se pružnost cévních stěn.
  • Klesá krevní tlak i hladina škodlivého LDL cholesterolu a triglyceridů v krvi.
  • Při pravidelném sportování roste i množství krevní plazmy a krevního barviva hemoglobinu, což má za následek zlepšení přenosu kyslíku, který se dostane ve větším množství nejen do svalů (v nichž se zároveň zhušťuje síť vlásečnic), ale i do jednotlivých orgánů, včetně mozku a samotného srdce.
  • V srdci se rozvětvuje síť věnčitých tepen, takže se do srdečního svalu dostane ještě o něco více krve, kyslíku a živin.
  • Pravidelný pohyb pomáhá hubnout a udržovat optimální váhu, což je v prevenci srdečně-cévních nemocí také velmi důležité.

Vliv silové zátěže na srdce

Při posilování s vyššími zátěžemi, zvláště ve spojení s výdržemi, se srdce přizpůsobí nutnosti tlačit krev proti většímu odporu a zareaguje přitom stejně jako kterýkoliv jiný sval; zvýší objem svalové hmoty. Jeho vnitřní objem se ovšem nemění a nedochází ani k žádným jiným výraznějším změnám. To tedy znamená, že silové sporty zdravému srdci neublíží, ale také mu nijak výrazněji neprospějí.

Lidé s kardiovaskulárními nemocemi by se však měli silovým sportům vyhýbat, protože náhlé zvýšení tlaku by totiž jejich cévy nemusely vydržet.

V podstatě ale jakýkoliv sport má příznivý efekt proti stresu. Při stresu nadledvinky vylučují do krve hormony, které zvyšují svalové napětí a uvádějí do pohotovosti energetické zdroje. Když je stres častý a nenásleduje po něm žádná fyzicky náročnější akce, může to časem vyústit v řadu negativních změn, včetně onemocnění srdce a cév.

Sporty prospěšné srdci a cévám

  • Cyklistika

Cyklistika je dalším velmi vhodným sportem pro srdce, protože největší adaptační změny srdečně-cévního systému byly zaznamenány právě u cyklistů. Pro zdravého člověka platí, že čím vyšší rychlost a více kopců, tím lépe. Kardiaci by naopak měli dávat přednost rovinám.

  • Chůze

K dosažení příznivého efektu na srdce je třeba zvolit poměrně svižné tempo chůze, alespoň půl hodiny denně, nejlépe v členitém terénu. O něco víc než prostá chůze rozpumpuje vaše srdce také nordic walking. Zapojuje až 90% svalů celého těla. Ve srovnání s normální chůzí při něm o 15% roste tepová frekvence, takže výrazně zlepšuje srdeční činnost a krevní oběh. Obojí je vhodné i pro osoby s nemocným srdcem.

  • Běh

Běh je ideální druh pohybu pro lidi se zdravým srdcem. Není však vhodný pro kardiaky, protože při něm dochází ke značnému nárůstu tepové frekvence. Každý běžec nad 40 let by měl ve vlastním zájmu pravidelně podstupovat nejen lékařské prohlídky, ale i zátěžové testy.

  • Míčové hry

Prvek soutěživosti vám při nich pomůže se odreagovat a skvěle také vybijete negativní emoce, což se příznivě odrazí i na zdraví srdce. Vhodné jsou především běhavější druhy squash, tenis, basketbal, florbal apod., které vám znatelně zvednou tepovou frekvenci. Ping-pong nebo "statický" rekreační volejbal mnoho příznivých účinků nemají. Protože však míčové hry obsahují mnoho rychlostních prvků a lze při nich jen obtížně kontrolovat úroveň zatížení nejsou příliš vhodné pro osoby s nemocným srdcem.

  • Plavání

Plavání je velmi vhodné pro kardiaky, protože ačkoliv patří mezi sporty s velmi vysokým energetickým výdejem, je při něm srdce zatěžováno poměrně málo. Vodorovná poloha těla spolu s tlakem vody totiž usnadňuje návrat krve z končetin zpět, takže není srdce tolik namáhané jako při jiných sportech a tepová frekvence stoupá mnohem méně. Příznivý vliv má bezesporu i pro zdravého člověka. Pohyb ve vodním prostředí navíc působí výrazně protistresově.

  • Jóga a tai-či

Pomáhají regulovat úroveň stresu. Některé prvky stimulují i energetické dráhy ovlivňující fungování srdce a cév. Je vhodné doplnit je nějakou aerobní aktivitou. Některé jógové asány nejsou vhodné pro kardiaky, kteří by se proto měli před cvičením nejdříve poradit s lékařem.

Typy, zajímavosti a doporučení pro zdravé srdce

  • Při stresu, ale také při intenzivní pohybové aktivitě vznikají v těle ve zvýšené míře volné radikály (molekuly kyslíku s nespárovaným elektronem, které se chybějící elektron do páru snaží doslova vyrvat odkudkoliv a napadají přitom membrány buněk celého těla). Proto by všichni sportovci měli dbát na dostatečný příjem antioxidantů, tj. látek, které dokážou volné radikály neutralizovat.
  • Mezi antioxidanty patří nejen známé vitaminy (A, C, E), ale také třeba bioflavonoidy hojně obsažené například v zeleném čaji. Nejsilnějším antioxidantem vůbec je hydroxythyrosol obsažený například v olivovém oleji.
  • Sportovat by měli i lidé s nemocným srdcem (včetně těch po infarktu), musejí se však vyhýbat pohybu s větší intenzitou. Za bezpečnou hranici se považuje tepová frekvence 120 tepů/min. Musejí se také vyhýbat silové zátěži (zejména s výdržemi) a všem cvikům, při nichž je hlava níže než srdce.
  • Srdce se denně stáhne asi stotisíckrát a jednapůltisíckrát přečerpá našich pět až šest litrů krve.
  • Za průměrný lidský život vyprodukuje srdce takový výkon, že by vytáhlo lokomotivu na Mont Blanc.
  • Buší vám podivně srdce? Mohla by to být srdeční arytmie. Volejte hned lékaře nebo lépe záchranku. Mezi tím zkuste své srdce uklidnit Valsalvovým manévrem: stiskněte si nos, zavřete ústa a silou proti tomuto odporu vydechujte vzduch, abyste zvýšila tlak v plicích.
  • Máte-li tu možnost, pořiďte si psa. Donutí vás k pravidelnému pohybu na čerstvém vzduchu, což vám pročistí plíce a protáhne svaly. Zbavíte se stresu a fyzická aktivita rozproudí krev, takže se zbavíte hned dvou rizikových faktorů možného onemocnění srdce.
  • Rizikové faktory, ovlivňují skutečné stáří našeho organismu a jeho motoru srdce jsou vysoký cholesterol a krevní tlak, nezdravý životní styl, kouření, cukrovka, stres, obezita a málo pohybu. Svému srdci ale můžeme výrazně pomoci a tak zkvalitnit svůj život.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18758 (novesluzby.cz#21082)


Diskuze a zkušenosti

petulinka | 22.05.2014 21:48
Re: Sporty pro zdravé srdce no určitě je sport důležitý..a myslím si, že už od dětského věku..bohužel mám pocit, že se sportem u dětí je to čím dál horší..neviděl někdo teď spoty kateřiny radostové? myslím, že by se o zlepšení této situace ráda zasloužila. je mi fakt moc sympatická


Přidat komentář