Sauna a její účinky na zdraví Opava

Prevence před nemocemi, odplavení škodlivých látek z těla, uvolnění celého organismu, psychická úleva, to jsou jen některá pozitiva, které vám může přinést pravidelná návštěva sauny. Sauna celkově prospívá lidskému zdraví.

V období psychického napětí je dobré poskytnout tělu určitý druh relaxace. Vyzkoušet můžete např. saunu. Sauna má pozitivní účinky na celý organismus člověka. Pobyt v sauně vám pomůže předcházet různým onemocněním a bude mít uklidňující vliv na vaši psychiku. Ze sauny odcházíme s pocitem uvolnění, radosti a klidu. Saunování ve večerních hodinách také přispívá k lepšímu spánku.

Jaká je historie sauny?

Název sauna je finské slovo, které znamená „dům s možností lázně, pro kterou je vzduch ohříván pecí“. Ve Finsku je pobyt v sauně tradičním a velmi oblíbeným způsobem trávení času. Finové si tento zvyk nejspíše přinesli ze střední Asie. U kočovných kmenů střední Asie můžeme i dnes pozorovat parní lázně ve stanech. Záznamy o prvních saunách pocházejí z 11. a 12. století. Z Evropanů si sauny nejvíce cení Finové, veřejnou saunu zde má skoro každá vesnice.

Na jakém principu sauna funguje?

Saunování je založeno na důkladném ohřátí celého těla a jeho následném ochlazení. Teploty v sauně se pohybují okolo 90 °C, u infrasauny jsou teploty okolo 50°C.

Jak můžeme sauny rozdělit?

Sauny můžeme rozdělit na sauny domácí a veřejné. Domácí sauny najdeme v rodinných domech, chatách nebo chalupách. Veřejné sauny můžeme navštívit v hotelech, mateřských školách nebo na veřejných koupalištích. Sauny můžeme dále rozdělit podle druhu paliva na sauny, kde je potřeba pevné palivo, elektrické topidlo, plynové topidlo, nepřímé vytápění nebo různé kombinace způsobů vytápění. Sauny se dále liší svou velikostí na sauny malé, které jsou určené pro 6 až 10 osob. Pro 11 až 15 osob jsou určeny sauny střední. A do velké sauny se vleze 16 – 20 osob. Dále můžeme sauny dělit na sauny finské, parní nebo infrasauny.

Finská sauna Opava

Ve** Finské sauně** se teploty pohybují okolo 90°C. Sauna funguje na principu polévání uhlíků vodou, vzduch v místnosti je tak velmi suchý.

Parní sauny Opava

Naopak v parních saunách je vzduch v místnosti velice vlhký. Teploty se zde pohybují maximálně okolo 50°C. Parní sauna je tak vhodná pro osoby, kterým klasická finská sauna nedělá příliš dobře.

Infrasauna Opava

Vyzkoušet můžete také infrasaunu. Tento typ sauny je založený na zahřívání lidského těla pomocí infračervených paprsků (připomíná sluneční záření). Teploty v této sauně se pohybují okolo 60°C. Především sportovci mají v oblibě infrasauny. Infrasauny mohou pomoci při nachlazení, chřipce, celulitidě, snižování tělesné hmotnosti a u jiných zdravotních problémů.

Sauna a její vliv na zdraví člověka

Když chcete poznat skutečné účinky sauny, je nutné navštěvovat ji pravidelně. Pravidelné saunovánípreventivní vliv na organismus, budete tak odolnější vůči různým onemocněním. Sauna napomáhá klidnější činnosti srdce, prohlubuje a uvolňuje dýchací cesty, uklidňuje podrážděné nervy, pozitivně působí na migrénu a nervozitu. Během saunování dochází k rozšíření kožních pórů a cév. Celkově dojde ke zlepšení dýchání kůže, kůže je potom vláčnější a svěžejší. Během pobytu v sauně se vám lépe prokrví končetiny. Sauna může pomoci odstranit stres, posiluje psychiku člověka a regeneruje svalstvo.

Blahodárný vliv sauny mohou ocenit osoby s poruchami pohybového aparátu. Během pobytu v sauně dochází k prohřívání kloubů

Sauna působí pozitivně u osob s chronickými záněty dýchacích cest, průdušek, u osob s astmatem.

Po pobytu v sauně se vám bude lépe usínat, budete mít pocit svěžesti, dobré nálady, uklidnění.

Mimo všechny pozitivní vlivy sauny můžete ocenit i účinek kosmetický. Během pobytu v sauně dochází k vyplavení mazu a nečistot z kožních pórů. Sauna vám také pomůže k jemnosti a hebkosti vlasů, prokrvení také přispěje k výživě vlasových kořínků.

Během půl hodiny pobytu v sauně se z těla ztratí 500 g vody. Saunování napomáhá k lepšímu rozložení vody v těle, zabrání tak otokům. Pouze sauna vám však nemůže pomoci k odstranění nadváhy.

Pobyt v sauně je vhodný především pro zdravé osoby. Pro někoho je sauna nevhodná a lékařem přímo zakázána.

Kdy chodit do sauny?

Když chcete, aby vaše návštěvy sauny měly co největší účinek, měli byste také dodržovat správný čas, kdy do sauny chodit. Ideální dobou pro návštěvu sauny je podvečer. Saunu navštivte nejdříve dvě hodiny po konzumaci jídla. Většinou se doporučuje navštěvovat saunu jednou za týden a pobývat v ní 90 až 120 minut.

Jaké jsou zásady saunování?

Během saunování je nutné dodržovat několik základních zásad. Před vstupem do sauny se pečlivě umyjte teplou vodou. Do sauny se nechodí v plavkách. Během pobytu v sauně se z těla odvádí toxické látky a saunování v plavkách by mohlo způsobit alergické reakce. Teploty v sauně se pohybují okolo 90 °C, vlhkost v sauně je okolo 15%. Při vstupu do sauny se nejdříve posaďte na spodní pryčnu, když budete teplotu v sauně snášet dobře, můžete se posunout výše. Do sauny si vždy nosíme ručník, na který si sedneme nebo lehneme.

Během pobytu v sauně je dobré provádět automasáž nebo drhnout povrch těla kartáčemi, houbami, větvičkami nebo bylinkami. Takto dochází k lepšímu otevření kožních pórů a vyplavení nečistot z těla. Dochází také k rychlejšímu pocení a zlepšení termoregulace. Jako nejvhodnější poloha při pobytu v sauně se doporučuje poloha v leže nebo v sedě. Při sedu by nohy měly být ve stejné výšce jako zbytek těla. Klasický sed, kdy jsou nohy níže, se nedoporučuje, může tak dojít k velkým rozdílům mezi chodidly a hlavou, dochází tak k zátěži organismu. Zátěž se pak může projevit závratí nebo bolestí hlavy.

V sauně se doporučuje pobývat 5 až 8 minut, neměl by být překročen čas 15 minut. Když se vám špatně dýchá, ze sauny ihned odejděte. Před vstupem do bazénu se osprchujte, zbavíte tak tělo vyplavených nečistot. Ohřátí a ochlazení by se mělo opakovat 3x. Po celé proceduře se osprchujte a po zbytek doby můžete zůstat v odpočívárně, kde doplníte tekutiny.

Sauna v Opavě

Při pravidelných návštěvách na sobě budete moc již brzy pozorovat účinky sauny. Sauna přispěje k zlepšení krevního oběhu a látkové výměny. Pravidelné návštěvy sauny vám zaručí otužilost a odolnost proti infekcím. Sauna je tak vhodná i pro děti. Během saunování dochází k výraznému vylučování vody, takto se z těla odstraní škodlivé látky. Odstranění škodlivých látek z těla pomůže k lepší pohyblivosti, k celkovému uvolnění a lehkosti. Návštěvy sauny se tak mohou stát vaším rituálem, při kterém budete vždy cítit, že děláte něco prospěšného pro vaše zdraví. Dejte sauně šanci a sami si vyzkoušejte, zda j to způsob relaxace právě pro vás nebo ne. V případě zdravotních problému se vždy nejdříve obraťte na vašeho lékaře.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18931 (novesluzby.cz#23250)


Přidat komentář