Ryby - neodmyslitelná součást jídelničku

Konzumace ryb je stále nízká, přitom jedna porce dodá našemu tělu třetinu až polovinu doporučované denní dávky bílkovin. Rybí tuk je také zdrojem zdravých mastných kyselin omega-3, které chrání náš organismus před vznikem srdečních a cévních onemocnění.

Dělení ryb

Podle druhu vody rozlišujeme ryby na sladkovodní a mořské. Tyto kategorie lze rozdělit na predátory a býložravce. Můžeme dále rozlišovat sladkovodní ryby dle vod stojatých a tekoucích a mořské, na ryby vyskytující se při pobřežích a v otevřeném moři. Dále na ryby z teplých a arktických vod. Z potravinářského hlediska dělíme ryby na čerstvé, chlazené, zamražené a konzervované.

Co určuje spotřebu ryb

Spotřebu ryb u nás určitě ovlivňuje cena ryb, která je vyšší, než u jiných obvyklých zdrojů bílkovin. U nás jde také o tradici. Vánoce si většina z nás nedovede představit bez vánočního kapra, ovšem, tím u většiny obyvatel spotřeba ryb téměř končí. Občas si koupíme filé či konzervované rybičky. Co dalšího nás může negativně ovlivnit, je, že ryby jsou plné kostí. Z toho důvodu volíme, především pro děti, tzv. předsmažené rybí prsty obalené ve strouhance. Bohužel zmíněné rybí prsty nemají již se zdravou výživou nic společného.

Výživové hodnoty ryb

Mořské ryby jsou typické významným obsahem esenciálních mastných kyselin řady omega-3, vitaminem D, minerálními látkami, a to především stopovými prvky (železo, selen, jód).

Esenciální omega 3 mastné kyseliny

si naše tělo nedokáže přetvořit či přizpůsobit, musí je tedy přijímat ve stravě. Z toho důvodu jsou pro nás zajímavější mořské tučné ryby. Vitamín D je spojován s růstem kostí, pomáhá vápníku ukládat se n správná místa (do kostí a zubů). Selen je důležitý antioxidant, který urychluje hojení ran, má protizánětlivé účinky a příznivě působí i při léčba akné, také zlepšuje kvalitu vlasů.

Obsah mastné kyseliny omega 3 ve 100g mořských ryb

  • tuňák 5091 mg,
  • makrela 2777 mg,
  • sleď 2541 mg,
  • sardinka 1579 mg,
  • kambala 476 mg,
  • losos 309 mg,
  • treska 288 mg.

Potřebná dávka jódu pro lidský organismus je 200 µg/den

U těhotných žen je potřeba jódu 230 µg a u kojících žen 260 µg/den.

Obsah jódu v 1 kg některých ryb

  • treska 941 µg,
  • hejk 540 µg,
  • mořská štika 226 µg,
  • makrela 208 µg,
  • losos 86 µg,
  • pstruh 72 µg,
  • kapr 21 µg.

Účinky omega - 3 mastných kyselin: snižují zvýšenou hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi, významně snižují riziko arteriosklerózy cév a infarktu myokardu, zlepšují prokrvení orgánů a tkání, představují prevenci onemocnění rakoviny prsu a tlustého střeva.

Ryby vhodné pro zdraví

  • chlazený pstruh,
  • čerstvý losos,
  • mražený losos z čistých vod Aljašky,
  • mořské ryby v konzervě v olivovém oleji (tuňák, losos, sardinky, tresčí játra)

Ryby nevhodné pro zdraví

  • ryby v kyselém a majonézovém nálevu,
  • pečenáče,
  • konzervované ryby v oleji, tomatě,
  • rybí prsty vyrobené z mletého masa,
  • levné zamražené mořské plody

Jak nám prospívá konzumace ryb

Našemu zdraví prospívá konzumace mořských ryb, a to minimálně 2x týdně. Ryby by měly být tučné, čerstvé (ne mražené), kvalitní (nekontaminované). Ryby, aby měly vliv na naše zdraví, musí být vhodně kuchyňsky zpracované. Nikdy ne smažené, či v kombinaci s těžkými tradičními českými přílohami, pouze se zeleninou a minimálním množstvím přidaného tuku. Maso sladkovodních ryb nesmí chybět ani na talíři diabetiků, osob se srdečními a cévními chorobami, vysokým krevním tlakem. Rybí maso by mělo být ochuceno čerstvými bylinkami, citrónovou šťávou, cibulí, česnekem, čímž snížíme množství používané soli.

Rybí maso obsahuje přirozený zdroj jódu

který je nezbytný pro tvorbu hormonů štítné žlázy, tím i pro normální vývoj mozku, zejména v období nitroděložního vývoje plodu a prvního roku života dítěte. Při závažném nedostatku jódu o plodu a kojence, může dojít k poškození vývoje centrální nervové soustavy. U dospívajících a dospělých se nedostatek jódu projevuje zvětšením štítné žlázy, zvýšenou únavností, poruchou plodnosti, vyšší potratovostí.

Kvalita rybího masa závisí na druhu ryby, jejím věku a životním prostředí

Jednotlivé ryby se liší obsahem tuků. Netučné ryby s obsahem tuku do 2%: pstruh, štika, candát, amur, tuňák, středně tučné ryby s obsahem tuku 2 až 10%: kapr, losos, tolstolobik, tučné ryby s obsahem tuku více jak 10%: úhoř, makrela.

Jak ryby nakupovat

  • Čerstvá nebo chlazená ryba by měla mít při nákupu svěží vůni, neměla by nepříjemně páchnout rybinou.
  • Ryba by měla mít jasné, vypoulené, lesklé oči.
  • Kůže by měla být lesklá a slizká, ne mazlavá.

V případě, že ryby umístíte do chladničky, zabalte rybu do fólie a uchovejte maximálně dva dny. V případě, že libovou rybu umístíte do mrazáku, můžete ji uchovat dva až pět měsíců, tučnou rybu maximálně dva měsíce. V případě, že si kupujete tuňáka v konzervě, vybírejte takovou konzervu, která obsahuje maso v celku, ne drť.

Konzumace ryb malými dětmi

Ryby do dětského jídelníčku neodmyslitelně patří.

Z mořských ryb jsou pro malé děti vhodné

treska, makrela, sleď, ze sladkovodních: losos, kapr, pstruh. Nevhodné ryby pro malé děti: žralok, mečoun, štika, candát, bolen, a to díky vysokému obsahu methylrtuti.

Methylrtuť

vzniká ve vodě z přirozeně se vyskytující rtuti působením určitého druhu baktérií. Z vody se pak methylrtuť dostává do těla ryby. Pro dospělého není konzumace ryb a mořských plodů v běžném množství nebezpečná.

Ryby musí být dobře tepelně upraveny, navíc je nutné dbát, aby děti nespolkly kost z ryby.

Vašemu dítěti nemusí ryby zpočátku chutnat, obvykle jim vadí rybí zápach. Děti potřebují ochutnat jídlo několikrát, než mu přijdou na chuť. Dávejte jim proto rybu častěji, k jídlu je však nenuťte, jejich odpor k rybám by tím mohl vzrůst.

Konzumace ryb ženami těhotnými a kojícími

  • Pro těhotné a kojící ženy se nedoporučuje konzumace ryb: žralok, mečoun, štika, candát, královská makrela, bolen.
  • Vhodné ryby pro konzumaci: losos, treska, makrela, kapr, pstruh, sardinky, hejk, herinci, šproty, krevety, garnáti, ančovičky, sumec, konzervovaný tuňák.

Pokud bude nastávající maminka pojídat během těhotenství ryby, bude podporovat růst plodu. Rybí maso tak může zvyšovat i porodní váhu dítěte.

Alergie na ryby

Alergie na ryby se může projevit různými způsoby: pupínky, otoky, kopřivka, průjmy, zvracení, dýchací problémy. Alergii na ryby lze rozdělit: alergii na všechny druhy ryby, alergii na jeden nebo několik druhů ryb, alergii na histamin obsažený v rybách. Testování reakce na jednotlivé druhy ryb by mělo být po domluvě s lékařem.

Ryby v kuchyni

  • Rybičky v konzervě (sardinky) se často používají pro výrobu nejrůznějších pomazánek. Je potřeba si však uvědomit, že konzervované rybičky v oleji dodají našemu tělu více energie, než ryby čerstvé, chlazené, konzervované v tomatě či vlastní šťávě.
  • Mořské plody, stejně jako ryby obsahují pro naše tělo hodně příznivých látek. Hodí se do rizota, těstovinových salátů.
  • Krabí tyčinky patří k rybím výrobkům a hodí se například jako součást salátů.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18588 (novesluzby.cz#20304)


Diskuze a zkušenosti

Anonym | 30.11.2012 17:33
Re: Ryby - neodmyslitelná součást jídelničku Jsem po operací 14 dnů štítné žlázy mohu jíst kapra ?


Přidat komentář