Prevence před nádorovým onemocněním

Stále častěji se setkáváme s tím, že někdo podlehl v boji s rakovinou, či u něj byla rakovina zjištěna. Čím je to způsobené, že nás toto smrtelné onemocnění zasahuje v takovém měřítku? Jaké preventivní kroky nám mohou pomoci v boji proti vzniku rakoviny?

Přiměřená hmotnost v boji proti rakovině

Obezita nám celkově neprospívá. Pro případný vznik nádorového onemocnění však představuje významné riziko. Obezita představuje onemocnění, které je charakterizováno zvýšeným množstvím tukové tkáně v lidském organismu. Příčinou vzniku obezity je jednak genetická dispozice, ale i náš životní styl. Rozvoj obezity se však v posledních letech zvýšil právě díky nesprávnému životnímu stylu, kdy nemáme čas na pohyb, zastáváme sedací zaměstnání a stravujeme se nevhodně.

Obezita nám může způsobit nejrůznější onemocnění - cukrovku 2. typu, vysoký krevní tlak, artrózu nosních kloubů, neplodnost, nádory, aterosklerózu a s ní spojený výskyt infarktu myokardu a cévní mozkové příhody, depresivní stavy aj.

Léčení obezity - zaměřte Vaši pozornost na zlepšování fyzické kondice, a to ve větším měřítku, než zaměření se na hmotnost. A to z důvodu, že zlepšená fyzická kondice s sebou přináší zlepšení v mnoha parametrech, jako je cukr v krvi, krevní tlak, tuky v krvi aj. Co se týče stravování, tak je důležité, abyste dbali na to, aby Vámi množství přijímané energie bylo v rovnováze s množstvím energie vydané. Převažuje-li množství přijímané energie, dochází k narušení rovnováhy a následně ke zdravotním problémům. Vyvarujte se mýtům, jako: když nebudete jíst, zhubnete; nesmíte jíst po setmění; light výrobky jsou vhodné; nesmíte vůbec nic sladkého; čím více diet, tím lépe.

Pravidelnost pohybu v boji proti rakovině

Pohyb by se měl pro Vás stát přirozenou součástí Vašeho denního režimu. Pokud nejste zrovna sportovní nadšenci, nevadí. Stačí také pohyb, který Vám nezabere mnoho času, a přesto uděláte pro sebe hodně. Pokud bydlíte v patře, choďte pěšky po schodech, pokud tedy zrovna nevláčíte s sebou těžký nákup. Pokud jezdíte do práce městskou hromadnou dopravou, vystupte o jednu zastávku dříve a zbytek dojděte pěšky. V případě, že máte doma pejska, o procházku na čerstvém vzduchu máte jistě postaráno. Pohybová aktivita je doporučována však minimálně 3x týdně.

Omezení, odbourání kouření v boji proti rakovině

Kouření patří mezi největší rizikové faktory vzniku rakoviny. Kouření je hlavní příčinou rakoviny plic a jedné třetiny rakoviny vůbec. Celosvětově každý třetí nádor je způsoben z nemoci kouření. Každé šesté úmrtí na světě je po předchozím často dlouhém utrpení, způsobené kouřením tabáku, nejčastěji cigaret. Dospělí prakticky kouřit nezačínají. Přes 90% kuřáků začne kouřit hluboce pod věkem plnoletosti. ** **

Pasivní kouření představuje významné nebezpečí - velmi zatěžuje srdce, postihuje schopnost těla přijímat i využívat kyslík. Tabákový kouř může u kardiaků a astmatiků způsobit srdeční nebo astmatický záchvat. Nejvíce zranitelné v souvislosti s pasivním kouření jsou však děti, protože jejich plíce jsou menší, v porovnání s dospělou osobou. U dětí, které jsou vystavené kouři, dochází snáze k zánětům středního ucha, rozvoji alergického onemocnění, rozvoji infekcí dýchacího ústrojí, syndromu náhlého úmrtí kojenců.

Pestrá strava v boji proti rakovině

Snažte se v co největším množství konzumovat přirozená jídla, která jsou bez obsahu všelijakých konzervantů, umělých barviv, příchutí, sladidel, okyselovadel apod. Zbytečně byste si těmito potravinami zanášeli organismus, což by se u Vás později projevilo špatným trávením, nečistou pletí, únavou, nutností detoxikace organismu apod.
Jídla a veškeré potraviny konzumujte v co možná jejich nejpřirozenějším stavu, a to proto, aby zůstalo zachováno maximum z jejich původní nutriční hodnoty. Léto přímo láká a vybízí k tomu, abyste si vychutnávali čerstvé ovoce i zeleninu, která na podzim a v zimě není tolik dostupná, pokud není dovezená ze zahraničí: třešně, jahody, borůvky, meruňky, hrášek v luskách, salátové okurky, řepa, apod. Při kuchyňské úpravě jídel se snažte nepoužívat tzv. fast-foodové technologie, neboli smažení, fritovaní. Nenechte se také zmást tzv. light potravinami se sníženým množstvím tuku. Pokud je tedy řepný cukr nahrazen například sladidlem typu sorbit nebo fruktózou, které mají přibližně stejnou energetickou hodnotu jako cukr, je výsledkem také výrobek se stejně vydatnou energetickou hodnotou.

Potraviny s obsahem vlákniny v boji proti rakovině

Dnes se s nedostatkem vlákniny spojuje řada chorob, včetně kardiovaskulárních, diabetu atp. Vláknina zahrnuje několik složek, rozdílných co do fyzikálních i chemických vlastností (pektiny, hemicelulózu a lignin), každá z nich ovlivňuje metabolické pochody jiným způsobem. Vyšší spotřeba vlákniny se osvědčuje v prevenci zánětu slepého střeva, žlučových kamenů, kamenů, ale především v prevenci nádorů tlustého střeva. Vláknina pomáhá chránit před zácpou, protože zvyšuje objem stolice (díky schopnosti vlákniny zadržovat vodu působí v žaludku i ve střevech jako houba, která do sebe nasává tekutinu). Zrychluje průchod zbytků jídla střevem, takže pomáhá udržovat střeva v dobrém stavu a snižuje riziko střevních nemocí.

Vláknina je jedinou potravou pro některé druhy užitečných mikroorganismů trvale osídlujících trávicí ústrojí, které vyrábějí značné množství vitaminů, fermentů a hormonů potřebných pro lidský organismus a chrání nás před mikroby vyvolávajícími nemoci. Je mnoho dobrých zdrojů vlákniny. Patří k nim cereálie, neloupané luštěniny, obiloviny, ořechy, ovoce a zelenina.

Konzumace zdravých tuků v boji proti rakovině

Pro dospělé se denní dávka tuků pohybuje mezi 65 až 150 g na den. Tuky by měly v našem jídelníčku uhradit zhruba 30% celkového energetického příjmu. Rozlišujeme tuky živočišné a rostlinné. Mnohé živočišné tuky obsahují nestejné množství cholesterolu. V našem těle se cholesterol také tvoří a je ho dokonce nejméně dvakrát více, než přijmeme potravou. Za přijatelný příjem cholesterolu se považuje dávka do 300 mg denně. Hodnota tuků ve výživě není zdaleka stejná. Je dána především obsahem vitamínů, stravitelností a obsahem žádoucích či méně žádoucích mastných kyselin. Do skupiny nezbytných nenasycených mastných kyselin patří kyselina linolová, linolenová, arachidonová. Hlavním představitelem nezbytných nenasycených mastných kyselin je kyselina linolová. Obsah kyseliny linolové není v jednotlivých rostlinných olejích stejný. Mezi nejbohatší oleje patří olej sojový, slunečnicový a klíčkový.

Omezení alkoholu v boji proti rakovině

Pití alkoholu, především pravidelné, nebo ve větší míře, zvyšuje riziko onemocnění jater, krku, úst, žaludku a pravděpodobně i prsu. Například preventivní prohlídky u zubaře mohou včas odhalit počátek nádorového onemocnění, není tedy radno je zanedbávat.

Ti, kteří popíjí pivo a tvrdý alkohol, hrozí u nich větší riziko rakoviny tlustého střeva, než ti, kteří konzumují víno. Těžkým pijákům piva a tvrdého alkoholu hrozí tato rakovina dvakrát více než abstinentům a umírněným konzumentům červeného vína, které má větší antioxidační účinky, než bílé.

Ochrana před sluncem v boji proti rakovině

Pro naše zdraví je důležité se naučit správně opalovat a používat účinné krémy s faktory. Není smyslem se sezónně těšit z čokoládové barvy bez ochrany. Toto by se nám mohlo vymstít případnou pozdější rakovinou kůže. Miminka do šesti měsíců byste v žádném případě neměli vystavovat přímému slunci. Děti do dvou let by měly pobývat na slunci co nejkratší dobu. I když Vás možná láká využít poledního a popoledního sluníčka, kdy hřeje nejvíc, vyvarujte se této době pobytu na slunci, a to od jedenácti hodin dopoledne do třech hodin odpoledne, kdy záření je nejvíce intenzivní. Na sluníčko se můžete vrátit odpoledne a těšit se z něj až do večera.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18785 (novesluzby.cz#21389)


Přidat komentář