Potraviny proti únavě a doplňky

Ráno po probuzení většina z nás sáhne po hrnku kávy, aby se probrala a většinou to funguje. Co když se ale cítíte unavení přes den? Dá se proti únavě dělat něco jiného než pít kávu? Ano. Zkuste potraviny, které bojují proti únavě.

Následující článek se zabývá potravinami, které bojují s únavou a Vaše tělo by měly znovu nastartovat a dodat mu potřebnou energii. A navíc mnohem zdravěji než káva. Příště až budete cítit únavu, zkuste sníst některou potravinu níže. Trikem těchto potravin je, že uvolňují energii postupně.

Voda

Dvě třetiny našeho těla jsou složeny z vody a hodně ze základních funkcí těla je na vodě závislých. Únava proto bývá často známkou dehydratace. Sklenice vody může pomoci znovu rozhýbat Váš metabolismus. Před snídaní vypijte sklenici vody. Po dlouhém nočním spánku může totiž být Vaše tělo lehce dehydrované.

Potraviny bohaté na hořčík

Minerál hořčík má zásadní význam při výrobě energie v těle. To znamená, že trochu hořčíku navíc Vás dobije energií. Mezi potraviny s vysokým obsahem hořčíku patří oříšky a semínka, ryby, fazole, tofu, či listová zelenina jako je špenát. Tvrdá voda také obsahuje velké množství hořčíku. Pokud tedy máte v domácnosti tvrdou vodu, alespoň k něčemu je dobrá. Doporučená denní dávka hořčíku se pohybuje okolo 320 mg. Mimo to, že hořčík pomáhá tělu při výrobě energie, udržuje stabilní srdeční rytmus a pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi. Dále pomáhá udržovat stabilní tonus svalů a nervovou činnost. Pokud trpíte křečemi, může to znamenat nedostatek hořčíku.

Inulin

Jde o polysacharid, který u některých rostlin nahrazuje škrob jako zásobní látku. Jde o sladký bílý prášek, který se dá použít jako náhrada cukru. Ve střevě se inulin chová jako rozpustná vláknina. Vyskytuje se přirozeně v banánech, pšenici, cibuli a artyčocích. Inulin bývá přidáván do mnoha energetických tyčinek. Dokáže bojovat se zácpou, která také může vést k únavě. Při nadměrné konzumaci ovšem nadýmá.

Celozrnné potraviny

Komplexní sacharidy dodávají tělu dlouhodobou energii, na rozdíl od jednoduchých sacharidů. Pomáhají udržovat stálou hladinu cukru v krvi. Komplexní sacharidy se vyskytují v potravinách jako jsou ovesné vločky, či sladké brambory a ve všech celozrnných potravinách. Vynechávání jídel vede ke vzniku únavy. Nejdůležitější je nevynechávat snídani. Celozrnné potraviny jsou bohaté na vlákninu, která je důležitá pro správné trávení. Obsahují také tři látky bojující proti únavě organismu, jde o hořčík, fosfor a bílkoviny.

Bílkoviny

Tučné potraviny si berou hodně energie na trávení, což může vést k tomu, že se cítíte během dne unavení. Raději konzumujte potraviny s vysokým obsahem bílkovin a nasycených tuků, než těch nenasycených. Bílkoviny jsou hlavní stavební látkou organismu a dodávají mu dlouhodobou energii.

Potraviny, kterým byste se naopak měli vyhnout, protože energii ubírají

  • Jídlo slouží tělu jako palivo. To, co jíte, tedy ovlivňuje i funkce Vašeho těla. Pokud se cítíte unaveni, následujícím potravinám se raději vyhněte.

  • Sladká snídaně

Cukr a bílá mouka Vám sice dodají energii, ale jen na krátkou dobu. Navíc náhlé zvýšení cukru v krvi vede ke snížení produkce chemických látek v mozku, které jej drží v pohotovosti. Místo koblihy si ke snídani raději dejte něco bohatého na bílkoviny.

  • ### Energetické nápoje

Energetické nápoje fungují jako okamžitý zdroj krátkodobé energie, ale jakmile hladina cukru v krvi znovu klesne, cítíte se unavení. Energetické nápoje Vám tedy při únavě dlouhodobě nepomohou. Zkuste se místo nich napít sklenice vody, bude mít lepší účinek. Pokud ovšem hledáte jen krátkodobou energii, jsou energetické nápoje tím pravým.

  • ### Tučná jídla

Mastná a tučná jídla patří mezi těžké potraviny. Téměř veškerou vaši energii přesměruje tělo na jejich trávení, které může trvat až 8 hodin. Navíc tučné potraviny také negativně ovlivňují vaši krátkodobou paměť. Zkuste se jim vyhýbat.

  • ### Červené víno

Alkohol funguje jako tlumič a bere tělu energii. Dát si tedy červené víno k obědu není zase až tak dobrý nápad. Červené hrozny jsou navíc bohaté na melatonin, což je hormon produkovaný během spánku. Po sklenici červeného vína se budete cítit utlumeni.

Poslední tip - Potraviny bojující s únavou

Nevynechávejte jídla.

Pokud se tak stane, Vaše tělo si bude myslet, že začínají tzv. hladové dny a začne šetřit svou energii. Tu energii, kterou potřebujete na správné fungování během celého dne. Při vynechání jídla tělo také zpomalí svůj metabolismus, což může mimo jiné vést k přibírání na váze. Nejdůležitější je nevynechat snídani. Jak se správně traduje, jde o nejdůležitější jídlo dne.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18783 (novesluzby.cz#21369)


Přidat komentář