Potraviny pro zdravý zrak

Nejen nevhodné osvětlení bývá příčinou problémů se zrakem. Náš jídelníček totiž obsahuje příliš málo potravin, které mají na oči blahodárný účinek. Prozradíme Vám, co jíst, aby Vám zrak dlouho sloužil.

Až ve chvíli, kdy nám oči začnou vypovídat službu, si o ně začneme dělat starosti. Nečekejte, až vás dostihnou nepříjemné problémy, ale dbejte na každodenní prevenci! Začněte od jednoduché metody. Každý den očím dopřejte 7 až 8 hodin spánku a stravu bohatou na vitaminy a minerály prospěšné pro oči.

Potraviny, které snižují únavu očí při práci s počítačem

  • Dennodenně trávíte u počítače několik hodin, oči vás bolí a pálí.
  • Jezte dostatek potravin s obsahem karotenoidů, vitaminu A, C a E, vitaminu B2, selenu a zinku. Tím posílíte zrak a bojujete proti nadměrné únavě očí.
  • Chcete-li zaručit dostatečné zásobování těla zinkem, který pomáhá při přeměně karotenoidů na vitamin A, jezte místo produktů z bílé mouky celozrnné výrobky.
  • Do optimální výživy pro oči patří např. mrkev, papája. Obzvlášť velké množství provitaminu A obsahují mikrořasy (spirulina platensis).
  • Jahody, rybíz, šípky, višně, hrozny, květák - obsahují hodně vitaminu C (např. v 100g květáku je jeho doporučená denní dávka). Působí obdobně jako vitaminy A a E, tedy chrání oči před škodlivým působením volných radikálů. Vitamin C také posiluje drobné cévky a zabraňuje jejich praskání, což se nezřídka stává, když jsou oči unavené dlouhým sledováním monitoru. Zmíněné ovoce rovněž obsahuje značné množství bioflavonoidů - substancí usnadňujících absorpci vitaminu C a zlepšujících elasticitu cév.
  • Černý rybíz obsahuje až čtyřikrát více vitaminu C než pomeranče. Stačí sníst 50 g černého rybízu, abyste svému tělu dodali potřebnou denní dávku tohoto vitaminu.

Vitamin A posiluje zrak

Všimli jste si, že při slabším světle nebo za soumraku hůře vidíte? Pak se vám možná nedostává vitaminu A, který je pro zrak velice důležitý.

Nejvýznamnější zdroj vitaminu A

  • žloutek, tuk v mléce, ryby ze studených vod,
  • také játra obsahují velké množství vitaminu A. Jako orgán, jehož prostřednictvím se tělo zbavuje jedovatých zplodin, však obsahují extrémně mnoho škodlivých látek. Měli byste je nakupovat u řezníků specializovaných na zboží z ekologicky vedených farem,
  • tmavozelená a oranžově zbarvená zelenina, jako je špenát, zelený hrášek, brukev, paprika, zelí, dýně a mrkev,
  • žluté nebo oranžově zbarvené ovoce, jako je papája, meruňky, broskve a cukrový meloun.

    Vyjmenovaná zelenina a ovoce jsou pokladnicí beta karotenu, který je v těle přetvářen na vitamin A.

  • Dále se doporučují pšeničné klíčky, ředkvičky, sója - obsahují zinek, který organismu pomáhá využít z přijaté potravy co nejvíce vitaminu A. Zinek také odstraňuje z těla škodlivé toxiny.
  • Jezte ořechy (zejména vlašské), olivové a rostlinné oleje, dýňová či slunečnicová semínka. Získáte velké množství vitaminu E, nejsilnějšího antioxidantu, usnadňujícího absorpci beta karotenu a posilujícího působení vitaminu A.
  • Vedle ovoce a zeleniny jsou pro zrak důležité i některé bylinky, například světlík lékařský, který roste na loukách a pastvinách, zejména v podhůří. V lidovém léčitelství se osvědčil při zánětu spojivek, slzného váčku a při oční únavě vůbec.

    Nedostatku vitaminu A se vyhnete, když každý den vypijete sklenici mrkvové šťávy a sníte např. hrst slunečnicových semínek.

Recepty proti obtížím s očima

Čaj (pije se při výše uvedených obtížích): 1 lžičku řezané suché natě světlíku lékařského zalijte šálkem vařící vody a nechte půl hodiny vylouhovat. Pijte vlažný 3x denně.

Čaj (odvar) se používá zevně k výplachům při očních zánětech, k přípravě obkladů a očních koupelí: 3 čajové lžičky řezané sušené natě světlíku lékařského na 2 šálky vody. Nechte přejít varem a potom asi hodinu odstát. Přefiltrujte přes plátno a slijte do čisté skleničky.

Konec zánětů očí

  • Mastné kyseliny omega - 3 a omega - 6 nejenže snižují hladinu cholesterolu v krvi, ale velmi prospívají také vašemu zraku a pomáhají předcházet zánětům.
  • Pokud trpíte nedostatkem těchto kyselin, patrně také hůře vidíte. Přirozeným zdrojem omega kyselin jsou například sója a sójové produkty (sýr tofu, sójové paštiky aj.), řepkový, slunečnicový či olivový olej, vlašské ořechy, tučnější ryby (například makrely, sardinky nebo losos).
  • Aby mělo naše tělo dostatečné množství omega kyselin, přidávají se rovněž do některých výrobků, jako je třeba rostlinné máslo. 

Borůvky zaručí ostříží zrak

  • Bobulové ovoce - zejména brusinky, kanadské i obyčejné borůvky - posiluje zrak. Obsahuje totiž antioxidanty, které pomáhají udržovat vlhkost a oční sliznici v optimálním stavu.
  • Lékaři doporučují konzumaci výtažku z brusinky zvláště krátkozrakým osobám. Obsahuje bioflavonoidy, které pozitivně ovlivňují cévy, proto se oči nemusí tolik namáhat. Pravidelná konzumace chrání krátkozraké před zhoršením oční vady.

Ochrana potravinami před působením slunce na oči

Pokud vás dráždí intenzivní sluneční paprsky, postarejte se o to, aby se do vašeho jídelníčku dostaly potraviny působící jako protisluneční filtr. K těmto „kouzelníkům" patří zejména:

  • brokolice, květák, zelí, hrášek, kukuřice - obsahují lutein, silný antioxidant, který se hromadí na sítnici a chrání ji před škodlivými paprsky UVA i UVB. Lutein působí jako vnitřní sluneční brýle, zamezuje slzení. Kromě toho tato cenná látka reguluje nitrooční tlak (příliš vysoký tlak může způsobit glaukom - zelený zákal).
  • Mléko, sýry, jogurt, droždí, celozrnné pečivo - všechny vyjmenované potraviny obsahují mimo jiné vitamin B2. Který snižuje přecitlivělost očí na ostré slunce. Trpí-li tělo delší dobu nedostatkem tohoto důležitého vitaminu, mohou začít praskat v očních koutcích žilky.
  • Když sníte kelímek jogurtu s kouskem droždí (půl lžičky rozdrceného s trochou cukru), dodáte organismu denní doporučenou dávku vitaminu B2.

Tipy pro zářivé oči

  • Dbejte na to, aby vaše strava obsahovala hodně vitaminů a vlákniny. Lesk očím dodají vitaminy K, A, C a E a stopový prvek selen. K lesku napomohou i tmavá zelenina, saláty a mrkev. Tu je nejlepší podusit na oleji, neboť tak se snáze uvolní betakarotén, který obsahuje.
  • Naplánujte si ozdravnou kúru preparáty obsahujícími mikrořasy. Po dobu minimálně  2-3 měsíců užívejte 3-5x denně až 5 tablet. Zbavíte tělo nestravitelných zbytků a získáte novou energii.
  • Pijte hodně vody, abyste podpořili vylučování nestravitelných zbytků potravy. Ztracený lesk do vašich očí vrátí i hodně pohybu na čerstvém vzduchu.

Potraviny proti nadměrnému slzení očí

  • Draslík je po vápníku a fosforu třetí nejčastěji se vyskytující minerální látkou v těle. Na všech minerálních látkách se podílí 5 %. Je protipólem sodíku (v kuchyňské soli) a má na starosti regulaci hospodaření těla s vodou.
  • Komu se, například v slzných vacích a víčkách, ukládá příliš mnoho tekutin, tomu pomůže potrava bohatá na draslík s nízkým obsahem soli, jako např. bílé fazole, čočka, brambory, avokádo, kyselé zelí, žampiony, brokolice nebo špenát.
  • Také slzní vaky lze ovlivnit cílenou oční gymnastikou: položte ukazovák a palec jako brýle kolem očí. Pak pokožku velice jemně táhněte nahoru a dolů. Proti tomuto odporu desetkrát intenzivně přimhuřte oči. Mezi jednotlivé cviky vždy vložte krátkou přestávku.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18641 (novesluzby.cz#20482)


Diskuze a zkušenosti

liba hechta | 26.10.2013 21:44
Re: Potraviny pro zdravý zrak prosím o zkušenosti při potížích s očima


Přidat komentář