Obilniny a luštěniny podporující naše zdraví

Stále více se setkáváme s požadavkem řídit se zásadami racionální výživy. Měli bychom jíst kvalitní bílkoviny živočišného i rostlinného původu, stejně jako biologicky aktivní látky, a hlavně – je třeba zvýšit obsah balastních látek v potravinách.

Zdravá výživa v našem jídelníčku

Zdravá výživa představuje dvě slova, která bychom neměli pouštět ze své pozornosti. Celozrnné obiloviny jsou považovány za nezbytné pro náš zažívací trakt. Urychlují vyprazdňování a jsou schopny vázat na sebe některé toxické látky a hlavně tuky i cholesterol. Takže vhodnou výživou předcházíme rakovině tlustého střeva a předčasnému kornatění tepen. Potraviny s vyšším obsahem vlákniny se doporučují v terapii otylosti. Vyšší spotřeba vlákniny se osvědčuje v prevenci a léčbě některých trávicích chorob, v prevenci nádorů tlustého střeva i v prevenci zubního kazu, příznivě ovlivňuje stav dásní.

Nejjednodušší strava je vždy nejzdravější

Jáhly, kroupy, kukuřice, ovesné vločky, pohanka a sója - pokrmy z nich upravené jsou výživné, hodnotné a hlavně jednoduché.

Jáhly a jejich vliv na naše zdraví

Jáhly, nebo-li proso obecné - latnaté (Panicum miliaceum) bylo pěstováno již v dobách předhistorických, hlavně u Slovanů. Má drobné klásky v bohaté latě, s dlouhými, různě zprohýbanými a na koncích dolů sníženými větvemi. Loupáním prosa se získávají jáhly, které jsou velice výživné a zdravé.  Obsahují bílkoviny, tuky, sacharidy, vápník, fosfor a železo. Význam jáhel spočívá i ve velkém obsahu vitamínů a minerálních solí.

  • Jáhly lze upravit na mnoho způsobů: jako slaná a sladká jídla, připravená z celých jáhel (kaše, karbanátky, jáhelníky apod.), nebo pokrmy z mletých jáhel.
  • Praktické rady k úpravě** ** jáhel. Před úpravou je potřeba jáhly přebrat, omýt a nejméně dvakrát spařit, aby se zbavily natrpklé příchuti. Chceme-li je mít dříve uvařené, tak je po spaření namočíme na několik hodin do studené vody a v téže vodě je pak vaříme (do vody se vyloučí část solí a vitamínů). Na jednu skleničku jáhel dáme tři skleničky vody.  Přidáme trochu soli, i když je upravujeme na sladko.

Ječné kroupy, recepty, způsob přípravy

Kroupy a krupky se získávají z ječmene, ovsa, pšenice, dříve také z pohanky. Jsou známé kroupy (největší), trhané krupky (menší) a perličky. Perličky jsou většinou z pšenice. Ječné krupky nebo kroupy tvoří větší množství hlenu a ovesné mají více bílkoviny a tuku nežli ječné. Kroupy a krupky jsou bohaté na škroboviny i bílkoviny a tuky. Mají i velký obsah lecitinu (látka, posilující nervstvo), mnoho vitamínů a minerálních solí.

  • Z krup můžeme připravit velké množství pokrmů slaných i sladkých. Z celých krup připravíme dobré polévky, kaše, krupota, nákypy atd.
  • Před úpravou kroupy přebereme a propláchneme studenou vodou. Chceme-li je mít dříve uvařené, tak je namočíme do studené vody jako luštěniny (vaříme pak ve vodě, v níž byly namočeny). Na trhané krupky dáme dvakrát tolik vody, co bylo krupek, na velké kroupy dáme třikrát tolik vody, co bylo krup. K dušení přidáme vždy trochu soli. Při úpravě je dobré k nim přidat malý kousek tuku nebo je dát dusit do tukem vymazané nádoby (nepřipálí se tak snadno).

Kukuřice a její vliv na naše zdraví

Kukuřice (Zea mays) pochází z horké střední Ameriky, kde byla pěstována dávno před příchodem Evropanů. Do Evropy ji přivezli Španělé již koncem 15. století, ale teprve v 17. a 18. století se její pěstování rozšířilo i na evropské pevnině. Kukuřice je rostlina teplomilná a dnes se pěstuje v celém světě.

  • Z kukuřičné mouky se peče chléb a připravují rozmanitá jídla.

Ovesné vločky a jejich vliv na naše zdraví

Oves (Avena sativa)** ** je ze všech obilnin v kultuře nejmladší. Starověké kulturní národy ho neznaly. Všude se objevuje později než žito. V Evropě rozšířili jeho kulturu teprve Slované, od nichž ji poznali Germáni a Keltové. Oves je obilnina bohatá fosforem, sírou, železem, vápníkem a vitamíny skupiny B. Obsahuje také lecitin a nejvyšší procento bílkovin ze všech obilovin. Pro tento obsah a lehkou stravitelnost je loupaný drcený oves, prodávaný jako ovesné vločky, znamenitou potravou pro zdravé i rekonvalescenty, pro děti i dospělé.

  • Ovesné vločky se nevyznačují žádnou charakteristickou příchutí, a proto se velmi dobře hodí k přípravě jídel slaných i sladkých. Jejich použití je možné jako zavářka do různých polévek zeleninových i masových, jako přídavek do karbanátků a sekané místo bílé housky, jako skvělá kaše pro děti i dospělé anebo za syrova jako náhrada ořechů do cukroví, dortů, různých moučníků, placek.
  • Opražením ovesných vloček bez tuku nebo s kouskem tuku nebo cukru na pánvičce získáme odlišnou chuť. Tímto způsobem můžeme obměnit všechny známé recepty na ovesné pokrmy. Ovesné vločky nekupujeme do dlouhodobější zásoby. Pro vyšší obsah tuku poměrně brzy žluknou.

Pohanka a její vliv na naše zdraví

Do Evropy se pohanka dostala asi v 15. století ze Střední Asie, byla zavlečena mongolskými kmeny do černomořské oblasti a odtud do Evropy a patrně též k nám. Pohanka je velmi výživná, obsahuje bílkoviny, tuky, sacharidy, vlákninu a také mnoho minerálů. Nejvýznamnější je však přítomnost rutinu, který příznivě působí na stav cévního systému a má podobné vlastnosti jako kyselina pantothenová (vitamín P).

  • Pohanka má zcela neutrální chuť. Lze ji použít na slano i na sladko. Pohanka je zvlášť hodná pro slabší osoby a těhotné ženy a osoby, trpící cévními chorobami. K farmaceutickým účelům se sklízí celé rostliny.
  • Příprava pohanky: po oprání, aby se vyplavily slupky, ji vaříme asi 5 minut, na dva prsty pod vodou, potom odstavíme a necháme ¼ hod. pod poklicí dojít.

Sója a její vliv na naše zdraví

Sója je původně prastará kulturní rostlina z Číny a Japonska, z teplých oblastí Asie. Dnes se pěstuje všude v tropech, subtropech i teplých krajích evropských ve stovkách odrůd jako luskovina, podobná fazolím.** ** Semeno je bohaté na tuk (15-23 %) a bílkoviny  (28-44 %), slouží k výrobě sójové mouky a oleje. V naší výživě dokáže kilogram sóji nahradit hodnotu 58 vajíček, anebo 2,5 kilogramu masa, anebo 7,5 litru mléka. Jíme-li ji současně s obilovinou, dostává tělo všechny potřebné aminokyseliny.

  • Ze sóji lze připravovat velké množství jídel. Přidáním patřičné příchutě k texturované (uspořádané) bílkovině, má sója k nerozeznání chuť šunky, hovězího či jiného masa. Z uvařených sójových bobů lze připravovat pomazánky, kaše, saláty, sekané, nádivky, jako přílohu např. ke špenátu.
  • Suché sójové boby namočíme přes noc. Vodu ráno slijeme a znovu zalijeme asi trojnásobným objemem vody. V obyčejném hrnci vaříme asi 2 - 2,5 hod., v tlakovém hrnci 3 - 40 min. Déle nevaříme!** ** Boby oproti jiným luštěninám zpětně tvrdnou. Nerozvaří se.
  • Výrobky ze sóji: Name-miso  (sójová omáčka), Pravé tamari (sójová omáčka), Konamiso (prášková sójová pasta), Seitan (sójová bílkovina), sójové mléko, sójový tvaroh, sójový sýr, sójová mouka

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18541 (novesluzby.cz#20134)


Diskuze a zkušenosti

oldřich vacek praha 4 pod vinoh | 03.01.2014 19:01
Re: Obilniny a luštěniny podporující naše zdraví příjemci komentáře,rád bych užil ostřejší výraz,ale slušnost mi bríní,recepta a rozuma a přiblblé reklamy to ano,ale kde koupím trhané krupky to nikdo neporadí tak se ukažte jak jste chytří vacek


Přidat komentář