Nutriční hodnoty na etiketách potravin

Tabulky s nutričními hodnotami na potravinách nám pomáhají zjistit, jak zdravé potraviny ve skutečnosti jsou. Pokud byste si ale chtěli přečíst úplné složení všech potravin, které nakupujete, strávili byste v obchodě opravdu hodně času.

Existují určité výživové složky, na které byste se měli při nákupu potraviny podívat jako první. Ovšem všechny informace na etiketě stojí za přečtení. Je důležité znát složení toho, co konzumujete. Následující článek Vám poradí, jak správně číst nutriční informace na etiketách potravin.

Velikost balení

Nejdříve začněte s velikostí balení. Je důležité vědět z kolika porcí se balení skládá. Protože tohle je skutečnost, na které se Vás někteří výrobci mohou snažit oklamat. Možná si myslíte, že balení obsahuje 150 kalorií, jak je uvedeno na etiketě. Ale když se podíváte blíže, zjistíte, že balení se skládá ze dvou porcí. Tím se počet kalorií zvýší na dvojnásobnou hodnotu. Balení tedy obsahuje 300 kalorií.

  • Výživové hodnoty většinou bývají uváděny na 100 gramů potravin, jednu porci, ale někdy také na celé balení.

Zkontrolujte kalorie jedné porce v závislosti na její velikosti

Je také velký rozdíl jestli je jedna porce 100 gramů, nebo 300 gramů. Protože 150 kalorií na 100 gramů potraviny je úplně něco jiného než 100 kalorií na 300 gramů potraviny. To je další skutečnost, kterou můžete při nákupu lehce přehlédnout. Stává se tak, že místo potraviny s nižší kalorickou hodnotou vlastně koupíte tu s vyšší a ani to netušíte.

  • Kalorie je měřítko pomocí kterého zjistíte, kolik energie získáte z jedné porce. Pokud má porce 40 kalorií je to málo. Pokud má 400 kalorií a více je to hodně. Někdy bývá energetická hodnota uvedena jen v kilojoulech. Potom Vám může pomoci následující převod. 1 kcal = 4, 2 kJ.

Nyní se podívejte na obsahy jednotlivých živin

Tuk

  • Denně byste měli zkonzumovat přibližně 56 – 78 gramů tuku. Při nákupu potravin to tedy berte v potaz.

Nasycené mastné kyseliny

  • Množství nasycených mastných kyselin zkonzumovaných během dne by se mělo pohybovat okolo 16 gramů na den.

Cholesterol

  • Množství přijatého cholesterolu se snažte držet pod hranicí 300 mg za den.

Sodík

  • Za den byste měli zkonzumovat méně než 1 500 mg přidaného sodíku.

Sacharidy

  • Množství sacharidů musíte sledovat vzhledem k celkovému složení potraviny. To znamená, že pokud je množství sacharidů vysoké, ale i ostatní živiny mají vysoké hodnoty, není to tak strašné. Pokud se ale potravina neskládá prakticky z žádné jiné nutriční složky než ze sacharidů, raději ji vraťte zpět do regálu a snažte se za ni najít zdravější náhradu.

Vláknina

  • Minimální množství přijaté vlákniny během dne by se mělo pohybovat v rozmezí 25 – 35 gramů, přičemž čím vyšší hodnota, tím lepší.

Cukr

  • Množství přijatého cukru během dne by nemělo překročit hranici 25 gramů. Pokud tedy na etiketě vidíte vysoké množství cukru, snažte se tyto potraviny omezit.

Bílkoviny

  • Bílkoviny jsou důležitou potravinovou složkou. V závislosti na úrovni vaší aktivity během dne, by se měl příjem bílkovin pohybovat mezi 40 – 60 gramy za den.

Vitamíny

  • Některé potraviny mají na etiketách uvedené i množství vitamínů, které obsahují. Je důležité sledovat kolik procent z doporučené dávky daného vitamínu se v potravině vyskytuje v případě, že užíváte potravinové doplňky stravy.

Množství sušiny

  • Množství sušiny uvádí množství, které z potraviny zbude po jejím vysušení. Pokud etiketa uvádí např. 50 % sušiny, potom z celkového uvedeného množství po odpaření vody zbude jen polovina. Někdy bývá na etiketě uveden také obsah tuku v sušině.

Složky v potravině

  • Snažte se najít takové potraviny, které obsahují přírodní složky. Vyhněte se takovým potravinám, které mají na etiketě uvedená umělá aromata, barviva, rafinované cukry, konzervanty či ochucovadla.

Závěrem – Nutriční hodnoty na etiketách potravin

Sledovat složení potravin je těžké, a to i přes to, že na etiketách bývá uvedeno. Kontrolujte především kalorickou hodnotu, množství, cukry a tuky. To jsou základní živiny, o kterých byste měli mít přehled.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18787 (novesluzby.cz#21397)


Přidat komentář