Mrkev - zdravá výživa

Mrkev obsahuje mnoho vitamínů, vlákninu a je také bohatá na antioxidanty. V kuchyni se běžně používá pouze její kořen, nejčastěji do salátů a polévek. Ve vyváženém jídelníčku by mrkev neměla chybět.

Mrkev také můžete konzumovat syrovou, nebo si z ní připravit chutný moučník (Celozrnný zázvorový mrkvový koláč s vlašskými ořechy), jehož recept naleznete níže.

Mrkev obecná (Daucus carota) - nejznámější druh zeleniny

Mrkev patří mezi nejznámější druhy zeleniny. Většina z nás ji má doma neustále při ruce. Mrkev se dá také zařadit mezi léčivé byliny. Obsahuje minerální látky, které mají mírné močopudné účinky, dále obsahuje pektiny, které pomáhají upravit stolici při průjmu.

Proč do svého jídelníčku zařadit mrkev

  • Mrkev je zdravá pro oči. Díky obsahu provitamínu A chrání oči před šeroslepostí.
  • Mrkev obsahuje velké množství vitamínu A ve formě beta karotenu.
  • Mrkvová šťáva má anti-karcinogenní vlastnosti, pomáhá tedy předcházet rakovině.
  • Beta karoten obsažený v mrkvi je antioxidant, který zabraňuje buněčné degeneraci a zpomaluje proces stárnutí.
  • Mrkev je dobrá na pleť, vlasy a nehty.
  • Mrkev obsahuje velké množství vlákniny, která je dobrá na trávení.
  • Mrkev také reguluje hladinu cukru v krvi, což ocení především diabetici.

Látky obsažené ve 100 gramech mrkve

Tabulka uvádí průměrné množství živin a látek obsažených ve 100 gramech mrkve.

látkaobsah ve 100 g mrkve
Voda90, 7 g
Bílkoviny1, 4 g
Tuky0, 3 g
Cukry7, 4 g
Vláknina2, 4 g
Cholesterol0 g
Mastné kyseliny0, 3 g
Energie146 kJ
Vitamín C6 mg
Vitamín D0 mg
Vitamín E0, 56 mg
Vitamín B60, 14 mg
Karoten12, 5 mg
thiamin0, 10 mg
Na - sodík35 mg
K - draslík170 mg
Ca - vápník25 mg
## Odkud pochází mrkev?

Mrkev pochází z oblasti Střední Asie a Středního Východu a důkazy potvrzují její rozšíření již před několika tisíci lety. Tyto původní mrkve se ale od mrkve, kterou známe dnes lišily. Měly mimo jiné fialovou barvu. Později se objevila odrůda žluté mrkve, která byla kultivovaná a vyvinula se do mrkve, kterou známe dnes. Populární jako zelenina se ale stala až v době renesance. Do té doby ji využívali Řekové a Římané pro léčebné účely.

Jak mrkev servírovat?

I přes to, že mrkev patří mezi** nejznámější druhy zeleniny**, hodně lidí se jí vyhýbá.

  • Přidejte mrkev do zeleninového salátu.
  • Nastrouhejte mrkev spolu s jablky a utvořte mrkvovo – jablečný salát.
  • Udělejte pyré z vařené mrkve a brambor v mixéru a přidejte bylinky či koření na ochucení.
  • Udělejte si chutný mrkvový džus.

Nepatří mrkev mezi Vaši oblíbenou zeleninu? Nemůžete donutit Vaše dítě jíst mrkev v polévce? Zkuste upéct mrkvový koláč se zázvorem a vlašskými ořechy. Vy i Vaše děti si jej zamilujete a uděláte něco pro své zdraví.

Celozrnný zázvorový mrkvový koláč s vlašskými ořechy recept

Tento mrkvový koláč můžeme zařadit mezi zdravé potraviny. Mezi hlavní ingredience, které v něm najdete patří celozrnná pšeničná mouka, mrkev a poleva z kokosu a másla a také zázvor a skořice. A právě zázvor dodává koláči výjimečnou chuť. Nevěříte? Až jej ochutnáte uvěříte.

Budete potřebovat: 2 šálky celozrnné mouky, 1 polévkovou lžíci prášku do pečiva, 1 lžičku jedlé sody, sůl, strouhaný muškátový oříšek, skořici, 1 šálek mléka, cukr, ½ šálku javorového sirupu, 2 lžičky vanilkového cukru, ½ šálku hrubě nasekaných vlašských ořechů, zázvor, strouhaný kokos a 2 šálky strouhané mrkve.

Na polevu budete potřebovat: máslo, ½ šálku kokosového mléka, 2 lžičky vanilkového cukru, práškový cukr a 2 šálky strouhaného kokosu.

Postup přípravy: Troubu předehřejte na 170 °C. Vymažte koláčovou formu tukem a vysypte moukou. Do mísy prosejte mouku, prášek do pečiva, jedlou sodu, sůl a koření a nechte uležet. V jiné míse smíchejte mléko, cukr, javorový sirup a vanilkový prášek. Poté postupně přidávejte do mísy směs s moukou a smíchejte. Nakonec přidejte strouhaný kokos, nasekané vlašské ořechy a nastrouhanou mrkev.

Vzniklou směs dejte do připravené koláčové formy a pečte 40 – 45 minut.

Nyní si připravíte polevu. Ušlehejte máslo do jemného krému. Poté přidejte kokosové mléko a vanilkový cukr. Dále přidejte práškový cukr a směs míchejte dokud není hladká. Nakonec přimíchejte strouhaný kokos.

Nakonec polevu nalijte na koláč a je hotovo.

Co může způsobit nadměrná konzumace mrkve?

Nadměrná konzumace potravin bohatých na beta karoteny způsobuje zežloutnutí nebo zoranžovění kůže. Nežádoucí vlivy na zdraví nadměrné konzumace beta karotenů nejsou známy. Jelikož beta karoten se v těle přeměňuje na vitamín A, může nadměrná konzumace těchto potravin vést k nadbytku vitaminu A v organismu. Není ovšem možné se vitamínem A předávkovat, protože jakmile má tělo dostatek vitamínu A z beta karotenů, přestane je dále přeměňovat na vitamín A. Denní doporučená dávka pro beta karoten není stanovena. Obecně se z toho tedy dá vyvodit, že nadměrná konzumace mrkve nepřináší žádná zdravotní rizika.

Konzumace mrkve pro naše zdraví

To, že mrkev je prospěšná našemu zdraví a udržuje dobrý zrak je nám připomínáno již od dětství. Mrkev ale obsahuje mnoho dalších zdraví prospěšných látek. Snažte se tedy mrkev ve svém jídelníčku nevynechávat a zkuste si upéct třeba mrkvový koláč, jehož recept naleznete výše v článku. Nejen, že uděláte něco pro své zdraví, ale také si na něm pochutnáte.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18808 (novesluzby.cz#21564)


Diskuze a zkušenosti

Tom | 14.03.2014 18:35
Re: Mrkev - zdravá výživa Slyšel jsem že vhodné množství mrkve je 7x půl kila mrkve, během sedmi dnů a potom rok tuto kůru neopakovat. Nevíte něco podrobnějšího?


Přidat komentář