Máslo nebo margarín?

Pro co se rozhodnout, pro nákup margarínu nebo másla? Je pro nás zdravější margarín nebo máslo? V našem článku se Vám pokusíme přiblížit jejich zásadní rozdíl. Bude pak na Vašem rozhodnutí, čím si namažete čerstvý voňavý křupavý chléb.

Margarín

Margaríny obsahují transfigurované mastné kyseliny, které se ve volné přírodě vyskytují v masu a mléčných produktech. Transfigurované tuky v margarínech jsou však vytvořeny průmyslově částečnou hydrogenací rostlinných olejů a živočišných tuků. Tyto uměle vytvořené tuky nejsou pro naše zdraví prospěšné. Konzumace těchto tuků zvyšuje až 5x riziko koronární srdeční choroby. Transfigurované tuky zvyšují celkový cholesterol a LDL (škodlivý cholesterol), naproti tomu snižují HDL cholesterol (prospěšný cholesterol). Do margarínu jsou vitamíny Transfigurované tuky snižují kvalitu mateřského mléka. Margarín byl na svém počátku bez chuti a zápachu, později se do něj přidalo žluté barvivo a umělá příchuť. Lidé si zvykli nakupovat margarín místo másla, a to i z důvodu, že margarín se tak lehce roztírá, kdežto máslo je tuhé a pro namazání je potřeba ho nechat chvíli povolit při pokojové teplotě. Dnešní doba je však hektická a uspěchaná, není čas čekat, než máslo povolí a my si budeme moci namazat loupák nebo chléb. Je přeci tak jednoduché vyndat místo toho z lednice margarín a hned jej mít připravený k namazání pečiva.

Margarín je tuk čistě rostlinného původu

slouží jako náhražka másla. Na druhou stranu je obsah tran mastných kyselin v rostlinných tucích ze zákona maximálně do 1% z celkového obsahu mastných kyselin, což z výživového hlediska představuje bezvýznamné množství.

Margaríny obsahují 25 až 80% tuků, jsou vhodnější pro osoby, které se snaží zredukovat svoji váhu.

Máslo

Máslo obsahuje přírodní vitamíny, ze kterých jsou nejdůležitější vitamín A a D. Vitamín A nám slouží pro dobrý zrak, zdravou pokožku, dále je důležitým antioxidantem. Vitamín D podporuje vstřebávání vápníku. Máslo jako živočišný tuk obsahuje cholesterol, který však v naší výživě není vhodné zcela vyloučit. Jde však o jeho množství.

Máslo obsahuje více než 80% tuku

Máslo je složeno výhradně z mléčného základu. Máslo s obsahem tuku nad 80% je vhodné pro vaření i pečení, másla s obsahem tuku pod 80% zaručují lepší roztíratelnost.

Rozdíl mezi margarínem a máslem

  • Margarín i máslo má stejné množství kalorií.
  • Máslo má o něco více nenasycených tuků, než margarín.
  • Máslo podporuje vstřebávání dalších živin z jídel.
  • Máslo má oproti margarínu více nutričních východ.
  • Máslo chutná lépe než margarín.
  • Tuk v naší výživě

    Tuky by měly tvořit maximálně 30-35% doporučeného množství přijaté energie. V případě mužů to znamená přibližně 85 g tuků, pro ženy přibližně 75 g tuků.

Máslo nebo margarín pro děti?

Rodiče dětí mohou tápat, zda je pro děti lepší margarín nebo máslo. Pro výrobu obou potravin se používají přírodní suroviny, pro máslo mléko a pro margaríny rostlinné oleje. Rostlinné tuky by měly ve zdravém jídelníčku zaujímat 2/3 z celkového příjmu tuků, zbývající 1/3 připadá na tuky živočišné.

Všeho moc škodí - másla i margarínu

Margarín i máslo mají společné to, že jejich konzumace ve velkém množství našemu zdraví rozhodně neprospívá. Ať už se tedy rozhodnete pro nákup margarínu nebo másla, vždy jej používejte poskrovnu, nemažte je v tlusté vrstvě na pečivo. Záleží na Vás, zda se rozhodnete pro margarín, který obsahuje méně tuku, nebo máslo, které je chuťově jemnější a příjemnější, ovšem s vyšším obsahem tuku.

Zdravý jedinec nepotřebuje redukovat obsah cholesterolu v těle

jsou tedy pro něj speciální margaríny s fytosteroly, jehož hladinu snižují, celkem zbytečné. Jste-li zdraví, nemusíte do detailu přemýšlet, zda zvolit margarín či máslo. Jak už bylo řečeno, je důležité spíše dbát, aby dané množství tuku bylo umírněné. Pokaždé si také nemusíte mazat pečivo máslem nebo margarínem, dáte-li si na něj ještě salám či sýr.

Tuky v naší stravě

Jedinci, kteří nevykonávají těžkou práci (fyzickou), by měli sníst denně kolem 70 g tuku. Kontrovat množství snědeného tuku však není jednoduché. Kolikrát si ani neuvědomíme, že daná potravina tuk obsahuje. Největší nebezpečí je tzv. ukrytý tuk, tj. tuk v potravinách, například sušenkách, dortech, čokoládě, zmrzlině, výrobcích rychlého občerstvení (bagety, hamburgery, bramboráky apod.)

Samotné tuky se skládají z mastných kyselin

které se dále dělí na nenasycené a nasycené mastné kyseliny.

  • Nenasycené mastné kyseliny obsahují převážně tuky rostlinného původu (ořechy, olivy, avokádo, len, sezam, slunečnice, dýňové semínko apod.).
  • Nasycené mastné kyseliny obsahují převážně tuky živočišného původu (sádlo, máslo apod.). Tuky obsahující nasycené mastné kyseliny více zatěžují náš organismus a obsahují více cholesterolu.

Nenasycené mastné kyseliny

Nenasycené mastné kyseliny se dále dělí na:

  • mono-nenasycené kyseliny
  • poly-nenasycené kyseliny

Mono-nenasycené kyseliny

Jsou důležité pro hospodaření s cholesterolem, mají pozitivní účinek na pružnost pokožky a správnou funkci lymfatického systému. Mono-nenasycené kyseliny si naše tělo dokáže samo vytvořit. Olivový olej také obsahuje mono-nenasycené kyseliny.

Poly-nenasycené kyseliny

Starají se o strukturu pleti a vlasů, kontrolují poruchy emocí a pozornosti, jsou nepostradatelné při transportu kyslíku z červených krvinek k buňkám, umožňují přenos impulzů po nervových vláknech, zvyšují HDL cholesterol (prospěšný cholesterol). Mezi poly-nenasycené kyseliny patří omega-3 a omega-6 esenciální mastné kyseliny. Naše tělo si tyto kyseliny nedokáže samo vytvořit. Omega-6 kyseliny najdeme ve slunečnicovém oleji, sezamovém oleji, kukuřičném oleji, sójovém oleji, slunečnicových semínkách, piniových oříškách. Omega-3 kyseliny najdeme v rybím tuku, lněném semínku, lněném oleji, avokádu, vlašských ořechách. Vhodný poměr těchto kyselin by měl být 2:1, (Omega-6: Omega3).

Tuky v naší kuchyni

  • Pro mazání na pečivo a k přípravě pomazánek se hodí rostlinné tuky s obsahem tuku 20-75%.
  • Pro přípravu salátů a domácích majonéz se hodí rostlinné oleje.
  • Pro přípravu sladkých krémů a náplní se hodí rostlinné oleje a rostlinné tuky s obsahem tuku 20-75%.
  • Pro omaštění hotových pokrmů se hodí rostlinné tuky s obsahem tuku minimálně 40%.
  • Pro dušení a pečení masa se hodí rostlinné oleje a rostlinné tuky s obsahem tuku minimálně 60%.
  • Pro dlouhodobé smažení a fritování se hodí rostlinné oleje a pokrmové tuky na smažení.
  • Pro krátkodobé smažení se hodí rostlinné oleje a rostlinné tuky s obsahem tuku minimálně 60%.
  • Pro pečení cukroví, koláčů a dalších moučníků se hodí rostlinné tuky na pečení.
  • Pro polevy se hodí 100% rostlinné tuky, případně rostlinné tuky s obsahem tuku minimálně 60%.

Cholesterol v naší stravě

Cholesterol si náš organismus dokáže vytvořit sám. Do těla se však dostává z velké části i potravou. Nejvíce cholesterolu obsahují vejce, uzeniny, živočišné tuky (máslo, sádlo, škvarky), tučné mléčné výrobky (smetana, smetanové sýry, smetanové jogurty, plnotučné mléko), vnitřnosti. Zvýšená hladina cholesterolu může souviset i s některými nemocemi, například snížená funkce štítné žlázy, ledvinové onemocnění.

Hladinu cholesterolu můžeme snížit změnou stravování a pravidelným pohybem

Je vhodné se zaměřit na potraviny s vysokým podílem vlákniny a vitamínů (ovoce, zelenina, obilniny, hrách, fazole, těstoviny).

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18595 (novesluzby.cz#20325)


Přidat komentář