Léky kontra vhodná skladba potravin

Už jsme si zvykli s každým zdravotním problémem jít k lékaři. Ale mnohdy je naše snaha zbytečná – nejen, že léky třeba nepomohou, ale v některých případech nebylo ani nutné je brát, protože vyléčit jsme se mohli sami. Jak? Vhodnou skladbou potravin.

To, co jíme, ovlivňuje pochody už na buněčné úrovni. Proto již první lékaři předepisovali „proti" nemocem hlavně jídlo. Česnek byl považován za svatou rostlinu. Zelí a brokolice se pěstovaly hlavně pro lékařské účely a používaly se proti bolestem hlavy, průjmům a zažívacím potížím.

Vhodné a nevhodné potraviny při léčení

Chřipka, bronchitida

  • Slepičí polévka - potravina, která se k boji s dýchacími potížemi používala po staletí. Slepice obsahuje cystein, přirozenou aminokyselinu, jež se uvolňuje při vaření. Cystein je podobný léku zvanému acetylcystein. Ten předepisují lékaři pacientům s bronchitidou a infekcemi dýchacích cest.
  • Ostré potraviny - pálivé potraviny působí tak, že prorazí ucpané místo, propláchnou dutiny a vymyjí dráždivé látky. Při léčbě bronchitidy se osvědčily hořčice, česnek, paprika a pepř.

Srdeční potíže

  • Káva - vypití čtyř a více šálků denně zvyšuje riziko srdečních chorob u mužů asi o 30 %, u žen až o 60 %. Čaj nebezpečný není, což znamená, že viníkem není kofein. „Závada" bude tedy v kávě samotné. Lékaři radí všem, kteří jsou, ať už z důvodů dědičnosti, nebo jiných, vystaveni vysokému riziku srdečních chorob, aby spotřebu kávy omezili na méně než čtyři šálky denně.
  • Ryby - s vysokým obsahem tuku jsou univerzálním lékem na srdeční choroby.
  • Tuk - rozeznáváme dvě kategorie tuků: mastné kyseliny typu omega-3 -  nacházejí se v mořských produktech a mastné kyseliny typu omega-6 - obsažené v rostlinných olejích a živočišných tucích. Tuk z mořské stravy má blahodárné účinky - jeho mastné kyseliny se přeměňují na látky, které rozšiřují cévy a snižují množství zánětů a míru poškození buněk. Nedostatek rybího tuku bývá příčinou zvýšení výskytu srdečních chorob a rakoviny. Studie ukazují, že při konzumaci třiceti gramů ryb denně se snižuje riziko infarktu o jednu třetinu až polovinu.
  • Česnek - na celém světě je konzumace česneku spojována s menším výskytem srdečních chorob. Vedle svého účinku na srdce a cévy má ovšem česnek i jiný vliv na organismus. Ti kdo konzumují česnek ve zvýšené míře, mají méně problémů s klouby, méně trpí astmatem, mají více energie a pohlavní touhy a větší chuť k jídlu. Česnek je také výborné přírodní antibiotikum.
  • **Alkohol -** žádný jiný lék není při prevenci infarktů tak účinný jako střídmé pití alkoholu. Jeho příznivý vliv na srdeční choroby je mezi lékaři všeobecně znám. Ovšem pozor - pijte střídmě! Vyšší konzumace může mít opačné účinky.

    Jak se vyhnout kardiologovi? Jezte: více ryb s vysokým obsahem kyselin typu omega-3, hodně česneku, cibule, ovoce a zeleniny, méně tučného masa a mléčných výrobků. Pijte: jednu až dvě skleničky vína denně, omezte kávu na dva šálky denně.

Rakovina

Rakovina - strašák nás všech. Nemoc, která se bohužel stává takřka běžnou součástí života. Přestože jde o tak časté onemocnění, můžeme se mu velmi úspěšně bránit právě stravou. Potraviny jsou jednou z nejúčinnějších zbraní. Než se rakovina plně rozvine, trvá to roky. Vždy máme k dispozici dost dlouhou dobu na to, abychom nemoc doslova vyhladověli. Nebo ji naopak vykrmili. U mnoha druhů rakoviny platí, že u osob s vysokým příjmem ovoce a zeleniny je ve srovnání s lidmi s nízkým příjmem riziko onemocnění asi poloviční.

Rakovina prsu

Za rakovinu prsu pravděpodobně může nadbytek hormonu estrogenu v těle. Proto se potraviny, které mohou do vstřebávání estrogenu zasáhnout, považují za jed proti rakovině.

  • Zelí, květák, brokolice, růžičková kapusta - zelí a jemu příbuzná zelenina jsou na předním místě v seznamu potravin schopných ovládat estrogen. Je dobré je jíst v syrovém stavu nebo jen lehce vařené. Delší vaření ničí aktivní látky a snižuje jejich účinky proti estrogenu.
  • Ryby - tučné ryby jsou nejlepším zdrojem vitaminu D. Ten se na boji proti rakovině významně podílí. U žen, jimž se potravin bohatých na tento vitamin nedostává, je pravděpodobnost vzniku rakoviny prsu vyšší.
  • Vitamin C - může zasadit většině druhů rakoviny podstatnou ránu. Potraviny s vysokým obsahem vitaminu C mají vynikající ochranné účinky. Budete-li přijímat minimálně 380 mg vitaminu C denně, riziko rakoviny prsu i jiných druhů se u vás podstatně sníží. Nejvhodnějšími potravinami jsou: šípky, kiwi, černý rybíz, paprika, papája, čerstvé jahody.
  • Alkohol - vysoká hladina alkoholu v krvi pomáhá rakovině šířit se do jiných částí těla, proto, by se lidé postižení rakovinou neměli v žádném případě opíjet.
  • Tuky - pokud máte rakovinu, měli byste si dávat pozor zejména na živočišné tuky, včetně tuků v sýru, másle a mase. Tuky dávají podnět k opakovanému výskytu rakoviny i poté, co byla chirurgicky odstraněna.

Osteoporóza - postrach žen

Vznik onemocnění kostí ovlivňuje jednak dědičnost, jednak tělesný pohyb a strava. Důležitým faktorem je dostatečný přísun vápníku. Některé potraviny jej však mohou z těla i vypuzovat.

  • Bor - pokud nejíte ovoce a ořechy, nemáte dostatečný příjem boru. Nedostatek tohoto prvku může bránit metabolismu vápníku, a tak činit vaše kosti křehkými. Bor zvyšuje krevní hladinu hormonu estrogenu a jiných látek, které zabraňují úbytku vápníku a demineralizaci kostí.
  • Sůl - nadměrné solení připravuje kosti o vápník, a to zvláště u starších lidí.
  • Káva - pití dvou a více šálků kávy denně zvyšuje riziko zlomeniny kyčle asi o 50 %.
  • **Ananas -** chcete-li mít i nadále silné kosti, zkuste pít ananasovou šťávu nebo jíst potraviny s vysokým obsahem manganu. Mangan má vedle boru své nezastupitelné místo v boji s osteoporózou.

    Dalšími zdroji manganu jsou: ovesná kaše, ořechy, obilniny, fazole, nemletá pšenice, špenát, čaj.

Žlučové kameny

Tvorbu podporují: káva a cukr. Tvorbě zabraňují: zelenina a luštěniny, trocha alkoholu a olivový olej

Ledvinové kameny

Vznik ledvinových kamenů závisí mimo jiné také na skladbě jídelníčku. Muži jsou k tomuto onemocnění trojnásobně náchylnější než ženy. Druh stravovacích opatření, která účinkují při tomto onemocnění, nejlépe závisí však na tom, zda je v moči vysoký obsah vápníku, šťavelanů a jiných minerálů. Obecně platí, že byste se, pokud kamínky trpíte, měli vyvarovat: nadměrného solení, zvýšené konzumace masa, a naopak měli zvýšit: podíl vegetariánských jídel, pití vody a příjem vlákniny.

Úzkost a stres

Pocit napětí, nervozity a úzkosti je přirozený a občas postihuje každého. Překvapivé je však zjištění, že mnohdy může jít o pocity, které jsou primárně vyvolané pouze stravou. Pomocí potravin se můžeme těmto stavům úspěšně bránit.

  • Káva - značnou úzkost způsobuje kofein - psychotropní látka v kávě, čaji a coca-cole. U určité skupiny lidí může kofein vyvolat až známky psychického onemocnění. Mezi poměrně obvyklé příznaky „otravy kofeinem" patří: nervozita, nepokoj, tachykardie, nespavost, těkavé myšlenky.
  • Cibule - staří Egypťané k uvolnění a uspávání používali cibuli. Cibule je nejbohatší zdroj kvercinu, což je látka s mírně sedativními účinky.
  • **Cukry -** již naši předkové proti nespavosti doporučovali sníst před usnutím lžíci medu. Kromě toho, že cukr dodává organismu rychle energii, má také sedativní účinky. Konzumace sacharidů umožňuje, aby do mozku vstoupilo více tryptofanu. Tam se tato aminokyselina přemění na serotonin, který je znám svými uklidňujícími účinky.  Pokud se tedy chcete zklidnit, jedním z nejlepších léků jsou sacharidy.

    Jezte často: brambory, těstoviny, chléb, fazole, obilniny, cukr nebo med - pro docílení rychlejšího účinku, popcorn, rýžové koláčky, malé kousky tureckého medu, suché obilniny. Pozor - umělá sladidla vám při nervozitě nepomohou!

Bolest - tišící účinky má káva, feferonky, hřebíček, česnek, zázvor, lékořice, cibule, cukr

Přírodní antioxidanty

V našem těle bojují dvě síly: odpadní kyslíkové molekuly, kterým říkáme oxidanty, které způsobují záněty, zhoršování zraku, bolesti, rakovinu. Antioxidanty se do těla dostávají převážně ze stravy a jejich úkol spočívá v ochraně buněk odrážením ničivých oxidantů. Strava rostlinného původu hlavně ovoce a zelenina obsahuje antioxidantů velké množství. Vybírejte vždy barevné druhy ovoce i zeleniny. Čím je barva sytější, tím více antioxidantů rostlina obsahuje . Nejvíce účinných látek najdeme v červených hroznech, červené cibuli, zelí, květáku, brokolici, česneku, listové zelenině.

Potrava také dokáže naplnit mozek výboji elektrické energie, po nichž vám to bude lépe myslet, potlačit bolest, dostat vás z deprese, zabránit vzniku šedého zákalu, léčit průjmy, posílit váš imunitní systém.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18630 (novesluzby.cz#20439)


Přidat komentář