Kyselina listová

Kyselina listová je velmi důležitá pro ženy, napomáhá v boji proti onemocněním. Nezastupitelná je v období těhotenství a kojení, kdy je potřeba této látky výrazně zvýšena. Nejste si jisté, zda Vaše strava pokrývá dostatek kyseliny listové? Pak čtěte dál.

Ačkoli kyselina listová není tak známá jako vitamín C, D, E, je přesto nezbytná pro zachování Vašeho zdraví. Bez této výživné látky není Vaše tělo schopné zvládnout běžné pochody, závisí na ní řada metabolických procesů, celkově hraje velmi důležitou roli. Kyselina listová zvyšuje tvorbu mléka při kojení, je účinná v ochraně proti střevním parazitům, má také vliv na udržení svěží mladé pleti a pro navrácení původní barvy šedivým vlasům.

Co je kyselina listová

Kyselina listová je syntetickou formou folátu. Najdete ji v suplementech, uměle se také přidává do některých potravin. Má jednodušší chemickou strukturu než její přirozená forma, snáze se tedy kyselina listová v těle absorbuje. Jakmile však proběhnou trávicí procesy, fungují obě formy stejným způsobem. Kyselina listová se řadí mezi vitamíny skupiny B. Nedovedeme si ji sami vytvořit, musíme ji proto přijímat ve stravě.

Folát najdete především v listové zelenině zelené barvy, dále v brokolici, fazolích, burských oříškách, kukuřici, pomerančích, celozrnných produktech, pšeničných klíčcích.

Zdroje kyseliny listové

Zdroje kyseliny listové obsahující 25% denní dávky v jedné porci

  • cereálie obohacené o kyselinu listovou
  • hovězí játra
  • hrách
  • mražený špenát

Zdroje kyseliny listové obsahující 15-25% denní dávky v jedné porci

  • brokolice
  • fazole
  • chřest
  • jahody
  • listy z tuřínu nebo vodnice
  • pšeničné klíčky
  • pomerančový džus
  • semínka hořčice
  • semínka slunečnice
  • zelený hrášek

Další významné zdroje kyseliny listové

  • artyčoky
  • avokádo
  • buráky
  • celozrnný chléb
  • červená řepa
  • datle
  • droždí
  • ibišek
  • kukuřice
  • květák
  • maliny
  • meloun
  • papája
  • pomeranče
  • rajčatový džus
  • růžičková kapusta
  • rýže
  • ředkvička
  • římský salát
  • sójová mouka
  • vajíčka

    Kyselinu listovou lze doplňovat i pomocí tablet, které dostanete v lékárně. Především těhotné ženy by měly užívat kyselinu listovou i v tabletách.

Jak se projevuje na zdraví nedostatek kyseliny listové

Mezi hlavní příznaky nedostatku kyseliny listové patří průjem, ztráta chuti k jídlu, hubnutí, slabost, bolesti hlavy, bušení srdce, poruchy chování, nervozita. Uvedené symptomy mohou být i důvodem jiných onemocnění. Je tedy potřeba případný nedostatek kyseliny listové konzultovat s ošetřujícím lékařem. Během celého těhotenství se nemusí příznaky nedostatku kyseliny listové projevit. Hrozí však v tomto případě nízká porodní váha dítěte, nebo předčasný porod, v horších případech může dojít k vrozeným defektům plodu. Budoucí matka a nenarozené dítě kyselinu listovou nutně potřebují.

Jak může dojít k nedostatku kyseliny listové

Zvýšené nároky na přísun kyseliny listové narůstají během těhotenství, následného kojení, dále při některých onemocněních. Dopřáváte-li si pravidelně alkohol, trápí Vás onemocnění jater, některé druhy anémie, může u Vás dojít k nedostatku kyseliny listové. Také osoby, které užívají léky proti křečím, některá diuretika, léky proti cukrovce, mohou mít nedostatek kyseliny listové. Nedostatkem kyseliny listové trpí lidé, kteří jsou vystaveni trvalému dennímu stresu.

Lze se předávkovat kyselinou listovou?

Maximální denní příjem kyseliny listové činí 1000 mikrogramů pro dospělého člověka. Doporučený denní příjem činí 400 mikrogramů. Pro těhotné ženy je doporučená dávky 600 mikrogramů, pro kojící je doporučená dávka 500 mikrogramů.

Neplatí však, že čím vyšší dávku kyseliny listové si budeme dopřávat, tím na více pozitivních účinků se můžete těšit. Kyselina listová je netoxická, její vyšší dávka, než doporučená, by tedy neměla uškodit.

V kterou denní dobu jíst potraviny s kyselinou listovou

Především snídaně může být bohatá na kyselinu listovou, kterou obsahují cereálie, citrusové ovoce. Nevynechávejte tedy snídani.

Proč je kyselina listová důležitá

Důležitost kyseliny listové v těhotenství

Toužíte-li po dítěti, je důležité, abyste měly dostatek kyseliny listové, a to nejlépe již v době, ještě než otěhotníte. Folát je velmi důležitý především v době rychlého dělení buněk a jejich následného růstu. Kyselina listová ovlivňuje plodnost i následný vývoj plodu. Právě proto byste přísun této látky měla věnovat zvýšenou pozornost. Dostatečné množství kyseliny listové v prvních týdnech těhotenství, může snížit riziko vzniku řady vývojových vad, a to rozštěpy páteře, defekty neurální trubice či mozku.

Kyselina listová je důležitá pro ženy, které měly v minulosti spontánní potraty na začátku těhotenství, nebo kterým se v minulosti narodilo dítě poškozené rozštěpem neurální trubice. V těchto případech ženy užívá vysoké dávky kyseliny listové již před plánovaným početím, na začátku těhotenství i v průběhu těhotenství. Dávky kyseliny listové nelze nahradit stravou. Žena, která neměla v minulosti samovolný potrat, dále v rodině není genetické riziko rozštěpu neurální trubice, by měla jíst pestrou stravu s dostatečnými zdroji kyseliny listové.

Důležitost kyseliny listové v boji proti rakovině

Nedostatek kyseliny listové může vést k poškození DNA, a tím pádem i rakovině. Pokud budete konzumovat potraviny bohaté na folát, zajistíte si tak prevenci proti rakovině tlustého střeva a děložního čípku.

Důležitost kyseliny listové při anémii

Anémie související s těhotenstvím také může souviset s nízkým obsahem folátu ve stravě. Pokud nemáte v těle dostatek kyseliny listové, vznikne Vám ten typ anémie, při kterém nezralé červené krvinky nemohou přenášet dostatek kyslíku. Nízká hladina hemoglobinu v červených krvinkách může vést k řadě problémů. Jedině ošetřující lékař však může určit, zda je anémie spojená s nedostatkem folátu.

Důležitost kyseliny listové v boji proti infarktu a onemocnění srdce

Lidé, jejichž denní dávka folátu je minimálně 300 mikrogramů, snižují u sebe výskyt rizika infarktu o 20%, rizika kardiovaskulárních onemocnění o 13%, ve srovnání s jedinci, kteří konzumují denně kolem 130 mikrogramů folátu. Folát zlepšuje i funkci krevního oběhu, napomáhá snížení hladiny homocysteinu, aminokyseliny, která se normálně vyskytuje v krvi a může poškodit koronání artérie, pokud se její hladina výrazně zvýší.

Důležitost kyseliny listové jako ochrany proti zlomeninám

Zvýšená hladina homocysteinu zvyšuje riziko vzniku fraktur vznikajících v důsledku osteoporózy. Ženy v období přechodu by měly také dbát o zvýšený přísun kyseliny listové, neboť přispívá k udržení kostní hmoty.

Jak účinkuje kyselina listová

Kyselina listová je rozpustná ve vodě. Svého maximálního účinku dosahuje přibližně za hodinu po aplikaci. Prochází přes žlučovod, vylučována je z organismu pomocí ledvin. Spolu s vitamínem B12 působí na tvorbě červených krvinek. Účinnost kyseliny listové narušuje sluneční světlo, teplota, dlouhodobé přechovávání v místnosti. Ke snížení kyseliny listové dochází varem, průmyslovým zpracováním jídel. Účinek kyseliny listové je snižován nejrůznějšími léky: antikoncepčními tabletami, acylpyrinem, antibiotiky,

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18579 (novesluzby.cz#20283)


Přidat komentář