Kořenová zelenina - kořeny pro zdraví

Když se řekne kořenová zelenina, většinou si představíme jen mrkev, celer a petržel. Jenže ve skutečnosti je to každá zelenina pěstovaná pro své podzemní části, proto sem patří i třeba řepa, křen, lotosový kořen, brambory, tuřín, ředkvička…

Mrkev, celer, petržel - zelenina, která je ke koupi stále a pro dlouhou trvanlivost ji můžeme mít vždy doma po ruce. Když ji doplníme další, u nás málo používanou kořenovou zeleninou - červenou řepou - náš organismus nebude strádat nedostatkem vitaminů ani minerálů, ba naopak. A když vše dobře okořeníme, ještě si pochutnáme.

Nejznámější druhy kořenové zeleniny

  • Petržel
  • Mrkev
  • Celer
  • Červená řepa

Vliv kořenové zeleniny na zdraví

Petržel - na trávení

Petržele si vážil už Karel Veliký. Dnes je součástí mnoha jídel, používá se nať i kořen. V kuchyni se využívá při přípravě mnoha pokrmů včetně polévek, omáček, salátů, zeleninových směsí apod. Má velmi tvrdé buněčné stěny, proto je syrová hodně tvrdá a není moc dobrá. Vařením se její chuť zlepší.

Rozlišujeme:

  • Naťové typy - například petržel kadeřavá, která se pěstuje výhradně pro nať a vytváří pouze nitkovité kořínky.
  • Kořenové typy - celá rostlina obsahuje silice a flavonoidy v léčivém množství.
  • Působí na tvorbu moči, tím pomáhá při nemocích ledvin a močového měchýře.
  • Při problémech s močovými kameny.
  • Při menstruačních potížích.
  • Při střevní kolice.
  • Pomáhá proti nadýmání.
  • Aktivuje tvorbu žaludečních enzymů, proto zvyšuje chuť k jídlu.
  • Zlepšuje činnost žaludku a podporuje trávení.
  • Má také spasmolytické účinky - uvolňuje křeče hladkého svalstva a rozšiřuje cévy, čímž nepatrně snižuje krevní tlak.
  • Je výborným prostředkem k vnitřnímu pročistění pleti.
  • Je bohatou zásobárnou manganu, který je důležitý pro zdravé kosti, dále draslíku, vápníku a hořčíku.
  • Je uváděna jako afrodiziakum.

Mrkev - pro zdravé oči

Mrkev skladujeme v temnu a chladnu. Může obsahovat pesticidy, pokud ji oloupete a odkrojíte nazelenalý vršek, zbavíte se tak prakticky všech jejich zbytků. Krájejte a strouhejte ji vždy těsně před vlastní přípravou či konzumací. Je výborná za syrova do různých salátů, na přípravu šťáv, koktejlů a džusů, vařená do polévek, omáček, jako příloha či v kombinaci s dalšími druhy zeleniny jako samostatné jídlo. Na rozdíl od většiny zelenin je mrkev zdravější vařená než syrová. Z vařené mrkve organismus dokáže vstřebat až polovinu v ní obsaženého karotenu, zatímco ze syrové jen čtvrtinu. Důležité je při vaření použít trochu tuku, nejlépe olivového oleje, protože vitamin A je rozpustný v tucích.

Mrkev jako lék

  • Mrkev pomáhá při střevních a žaludečních poruchách.
  • Zamezuje rakovině tlustého střeva.
  • Mrkvová šťáva je vynikajícím čisticím prostředkem pro žlučník a odpadové látky, které se nahromadily v játrech.
  • Přispívá k normalizaci všech tělesných funkcí. Je nejlepším zdrojem vitaminu A, který může tělo rychle přijmout.
  • Povzbuzuje chuť k jídlu a napomáhá trávení. Pomáhá zachovat zuby a strukturu kostí. Kojící matky by měly pít mnoho mrkvové šťávy, aby si zlepšily kvalitu mléka.
  • Mrkvová šťáva je také přirozeným prostředkem proti tvorbě vředů a otoků a velmi zvyšuje odolnost proti infekcím.
  • Zabraňuje onemocnění očí, zánětu krčních mandlí, vedlejších nosních dutin a všeobecně dýchacích orgánů.
  • Chrání nervový systém.

Výživové složky mrkve

  • Betakarotén, který se v těle přeměňuje na vitamin A, jenž zlepšuje vidění a pomáhá při šerosleposti, která je jedním z prvních příznaků při jeho nedostatku. Stačí jíst jednu mrkev denně a budete v noci zase vidět jako rys.
  • Vitamin D
  • Vitamin E
  • Vitamin K
  • Lecitin
  • Draslík
  • Jod
  • Hořčík a další minerály. Ty aktivují látkovou přeměnu, brzdí proces stárnutí, podporují růst vlasů a nehtů, posilují srdce a krevní oběh.

Celer - na potenci

Celer se používal už ve starém Egyptě jako afrodiziakum. V lidovém léčitelství je známý pro blahodárný vliv na mužskou potenci. Jeho léčebné účinky, ale přesahují tuto pověst. Je to zelenina, koření i lék. Jedni ho milují, druzí ho nejedí vůbec. Což je škoda. Tepelná úprava celer chuťově vylepší a může ho tak přiblížit těm, kteří ho zrovna nemusí, ale pro jeho příznivé účinky na organismus by si ho rádi občas dopřáli.

Výživové složky celeru

  • Éterické oleje, které způsobují jeho specifickou chuť, ale chrání naše tělo před bakteriem a plísněmi - dezinfikují zažívací ústrojí, ničí infekci v ledvinách a močových cestách.
  • Celerové silice pomohou i v případě nemocí dýchacích cest. Rozpustí hlen a zabijí mikroorganismy. Účinně pomáhají při léčení chřipky, angíny, rýmy a kašle.
  • Vitaminy skupiny B -  působí proti stresu a depresi.
  • Vitaminy A, E, a K
  • Minerály sodík, draslík, hořčík, železo, chrom a další.
  • Skoro 95 %vody a je snad nejbohatší potravinou na chlorid sodný (sůl).

Celer jako lék

Nejúčinnější je šťáva z čerstvého celeru, protože kromě již zmiňovaných silic obsahuje i spoustu minerálů. Má čtyřikrát více sodíku než vápníku (jedna z chemických vlastností sodíku je udržovat vápník v rozpustném stavu) a vitaminů. Pro zlepšení chuti k ní můžeme přidat pomerančovou šťávu.

  • Celer jako přírodní diuretikum rozpouští usazeniny a pomáhá je odplavovat z těla. Tím zlepšuje funkci kloubů při onemocnění artritidou, dnou a revmatismem.
  • Snižuje hladinu krevního cukru, proto by neměl chybět na jídelníčku diabetiků.

    Celerová bulva se jí: syrová, třeba v salátech a pomazánkách, tepelně upravená vařením, dušením, pečením či smažením

Použití celeru v kuchyni

  • do polévek
  • salátů
  • zeleninových směsí
  • smažený v těstíčku jako řízek

    Je velice užitečné jíst celer denně. V celeru obsažený organický sodík pomáhá udržet anorganický vápník v rozpustném stavu, takže se aspoň část může z těla vyloučit dříve, než se usadí a způsobí potíže.

Červená řepa - opomíjený všelék

Ve starověkých civilizacích se kořen červené řepy používal výhradně k léčebným účelům. Dnes ho jíme syrový i vařený, nakládaný v octovém nálevu nebo konzervovaný. Je to velmi užitečná zelenina. Vařená má dokonce vyšší koncentraci minerálních látek než syrová. Je cenným omlazujícím prostředkem.

Výživové složky červené řepy

  • Křemík -  zpevňuje vazivové tkáně, kosti a cévy, dává pružnost pokožce a zlepšuje stav vlasů.
  • Kyselina listová - je důležitá v těhotenství a zároveň působí na tvorbu hormonů, jako jsou noradrenalin a dopamin, které zajišťují duševní pohodu.
  • Draslík (vysoký obsah) - odvodňuje organismus a zbavuje ho toxických látek.

Červená řepa jako lék

  • Šťáva z červené řepy je přímo nabitá vitaminy a minerály, spolu s celerem a mrkví je základní složkou při preventivních šťávových kůrách proti rakovinnému bujení.
  • Snižuje hladinu cholesterolu.
  • Posiluje imunitu.
  • Podporuje růst buněk.
  • Zahání únavu.

Použití červené řepy v kuchyni

  • Ze syrové se dělá nejčastěji šťáva, vařená bývá součástí salátů, polévek nebo zeleninových směsí. Před tepelnou úpravou se nedoporučuje řepu loupat, protože by z ní vytekla šťáva. Má nejvyšší obsah cukru ze všech zelenin - asi lžičku ve sto gramech.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18633 (novesluzby.cz#20445)


Přidat komentář