Kombinovaná strava - podpoří zdraví i štíhlou linii

Necítíte se dobře, trápí Vás jarní únava? Zkoušíte bez úspěchu jednu dietu za druhou? Kombinací těch správných potravin ulevíte nejen Vašemu organismu, budete se cítit skvěle, ale i shodíte nějaké to kilo navíc.

Tajemství látkové výměny v našem těle

Potraviny, které přes den sníme, jsou pomocí žaludečních šťáv tráveny a tělo z nich pak přijme vše, co potřebuje. Jíme-li najednou jídla bohatá na bílkoviny i uhlohydráty, pak se potraviny s obsahem uhlohydrátů dostávají nestrávené do tenkého střeva. Tenkému střevu při trávení pomáhají játra, žlučník, slinivka břišní. Pokud nevhodně kombinujeme potraviny, je slinivka břišní nadměrně zatěžována. Dochází ke zpomalenému až neúplnému trávení. Tím dojde ke kvašení a hnilobě díky působení střevní flóry.

U jedinců, u kterých převládají v jídelníčku hotová jídla, brambůrky, koláče, pudinky, limonády, alkoholické nápoje aj., se nemohou divit, že jejich tělo se bude bránit a bude reagovat bolestmi nebo nejrůznějšími chorobami.

Trávicí šťávy by se neměly po větším jídle okamžitě ředit vodou. Nejlepší je začít pít hodinu po jídle.

Potraviny v přírodní podobě jsou pro dobré trávení a zdravou přeměnu látkové výměny nenahraditelné. Pro organismus je důležitý denní příjem vitamínů, minerálů, stopových prvků a enzymů z potravin v přírodním stavu.

Odstraňování jedovatých odpadů z těla

Velká spousta potravin zanechá v našem trávicím systému kyselé odpadové látky. Následkem může být únava, horší soustředění, rychlejší stárnutí aj. Pro další zabránění hromadění jedovatých odpadů, volte potraviny, které dokážou tělo odpadů zbavit.  K takovým potravinám převážně patří zelenina, ovoce, nové brambory, ořechy, klíčky.

Vliv dělené stravy na zdraví

Díky dělené stravě jsou tělesné buňky osvobozeny z kyselého prostředí a zároveň detoxikovány. Zatěžující odpadové zplodiny se zneškodní a velkorysým přijímáním vitálních látek se vytvoří nové zdravotní rezervy.

Kombinovaná strava má pozitivní vliv na nemoci:

  • nadváha, podváha,
  • vysoký krevní tlak, nízký krevní tlak,
  • zvýšená hladina cholesterolu,
  • otoky nohou,
  • celulitida,
  • pálení žáhy,
  • chronická zácpa,
  • migréna,
  • ledvinové kameny,
  • revmatické potíže.

Rozdělení potravin na bílkoviny, uhlohydráty a neutrální

Základní pravidlo v kombinované stravě zní: nekombinovat spolu potraviny obsahující bílkoviny a uhlohydráty. V jednom jídle lze kombinovat bílkoviny s neutrálními potravinami nebo uhlohydráty s neutrálními potravinami.

Bílkoviny

  • Hovězí maso: pečeně, ptáčky, guláš, bifteky, mleté hovězí maso.
  • Jehněčí a skopové: kýta, kotleta, nakládané maso, pečeně.
  • Ryby: veškeré čerstvé, neuzené druhy tepelně zpracované jako jsou losos, makrela, kambala, pstruh, kapr, platejs, krabi, ústřice, štika, sleď.
  • Drůbež: kuře, husa, kachna.
  • Vařené uzenářské výrobky salámy (z hovězího, telecího a drůbežího masa): játrový sýr, šunka vařená, šunka dušená, párky.
  • Vejce
  • Mléko
  • Sýry s maximální tučností 50%
  • Sója a výrobky z ní (tofu, jogurt, mléko aj.)
  • Vařená rajčata
  • Suché bílé víno
  • Jablečné víno

Uhlohydráty

  • Obilí: pšenice, žito, ječmen, oves, jáhly, špalda, pohanka, kukuřice, klíčky, rýže natural aj.
  • Výrobky z obilí: celozrnné housky a chléb, celozrnné těstoviny, celozrnné koláče a buchty.
  • Zelenina: brambory, kapusta.
  • Ovoce: banány, zralé sladké ovoce, datle, fíky,
  • Med
  • Javorový sirup
  • Pivo

Neutrální potraviny

  • Nerafinované tuky a oleje
  • Máslo, margarin
  • Smetana, tvaroh, kysané mléčné výrobky
  • Sýry s maximální tučností 60%
  • Syrové a uzené masné výrobky ((z hovězího, telecího a drůbežího masa): syrová šunka, tvrdé salámy, pršut.
  • Syrové, uzené ryby: makrely, losos, sleď, úhoř, pstruh, uzenáč, matjesy.
  • Zelenina (syrová nebo vařená): artyčoky, avokádo, brokolice, celer, cibule, cukety, čekanka, červená řepa, fazolky, fenykl, hlávkový salát, hrášek, chřest, kadeřávek, kedlubny, kysané zelí, syrové zelí, lilek, mrkev, okurky salátové, okurky nakládačky, paprika, pórek, rajčata syrová, růžičková kapusta, ředkev, ředkvičky, špenát.
  • Bylinky (čerstvé i sušené)
  • Ovoce: borůvky, nesířené rozinky.
  • Ořechy: vlašské, piniové, kešu, pistácie, lískové.
  • Olivy
  • Houby

Nevhodné potraviny

  • Výrobky z bílé mouky: rýže, těstoviny, hotová jídla (palačinky, koláče, bramborák, langoš aj.)
  • Konzervy: masové, omáčky aj.
  • Kuchyňská sůl
  • Cukr, umělá sladidla
  • Vepřové maso
  • Majonéza
  • Ztužený tuk
  • Arašídy, kaštany
  • Křen
  • Ocet
  • Hořčice
  • Pepř
  • Černý čaj
  • Kakao
  • Brusinky, rebarbora
  • Marmelády, džemy, kompoty

    K obalování potravin ze skupiny bílkovin použijte mleté ořechy, mleté mandle nebo sezamová semínka.

Přechod na kombinovanou stravu

Změny v jídelníčku a stravování vůbec není dobré udělat ráz na ráz. Tělo musí být připravené. Povzbudíte tím přeměnu látkovou a odstraníte jedovaté látky z těla. Vyberte si, zda Vám bude vyhovovat den zeleninový nebo den ovocný.

Zeleninový den

V tento den jezte pouze zeleninu, převážně syrovou, maximálně krátce podušenou. Při dušení není vhodné použít tuk ani sůl.

Ovocný den

V tento den jezte jakékoliv sezónní ovoce, s výjimkou banánů, čerstvých fíků, datlí.

Zásady pro správné a zdravé hubnutí

  • Nejezte současně potraviny bílkovinné a uhlohydrátové.
  • Nevynechávejte žádné jídlo.
  • Nehladovte.
  • Omezte silně osolené nebo oslazené jídlo.
  • Dávejte přednost potravinám bohatým na vlákninu.
  • Každé jídlo řádně rozkousejte.
  • Během jednotlivými sousty nepijte žádný nápoj.
  • Mezi jednotlivými jídly vypijte až 2 litry tekutin.
  • Nejezte kyselé ovoce zároveň s uhlohydráty. Výjimkou jsou banány a borůvky.
  • V odpoledních hodinách již nepijte čerstvé mléko, které se těžko tráví. Místo toho volte kefír, podmáslí, kyšky, jogurt.
  • K snídani volte ovoce, musli nebo obložený chléb.
  • K obědu volte mezi bílkovinným nebo uhlohydrátovým pokrmem. V týdnu je dobré zařadit 2 dny, kdy nejíte maso.
  • Odpoledne, kdy klesá hadina cukru v krvi, snězte banán nebo ovesné vločky s kefírem či jogurtem.
  • V odpoledních hodinách již nejezte bílkoviny. Potraviny uhlohydrátové jsou odpoledne a večer lehce stravitelné.
  • Večer volte rýžové, těstovinové nebo bramborové pokrmy, tedy uhlohydrátové potraviny.

    Kromě správně zvolené kombinaci jídel, nezapomínejte na tolik důležitý pohyb. Stačí i denní procházka na čerstvém vzduchu s partnerem, pejskem, kočárkem...

Recepty pro kombinovanou stravu

Žemličky s ořechy a rozinkami

200 g pšeničné celozrnné mouky, 100 g mouky špaldy, 100 g smetany, 1 kostka kvasnic, 2 lžíce medu, 3 lžíce rozinek, nakrájených 15 půlek vlašských ořechů, 2 žloutky, 2 lžíce másla, mořská sůl. Pšeničnou a špaldovou mouku smíchejte, uprostřed udělejte důlek, do kterého vlijete smetanu s míchanou s 60 ml vody. Do smetany rozdrobte kvasnice, přidejte med. Nechte vykynout kvásek. Přidejte máslo, trošku osolte a zpracujte těsto. Nechte vykynout na teplém místě. Nakonec do vykynutého těsta přidejte rozinky a oříšky. Z těsta vytvarujte bochánky, které na plechu potřete žloutkem, pečte zhruba 20 minut při 170°C.

Borůvkový koktejl

100 g lesních borůvek, 2 lžíce javorového sirupu, 400 ml podmáslí. Borůvky rozmixujte s javorovým sirupem a vychlazeným podmáslím.

Špaldové placičky

100 g šrotované špaldy, 250 ml zelenosivého vývaru, 1 svazek jarní cibulky, 1/2 lžičky tymiánu, 1 žloutek, mořská sůl. Špaldu zalijte zeleninovým vývarem a nechte po dobu 10 minu máčet, potom špaldu přiveďte k varu, stáhněte z plotny a nechte dalších 10 minut odpočívat. Vychladlou špaldu smíchejte s nakrájenou cibulkou, tymiánem, žloutky a solí. Z těsta tvořte malé placičky, které opečte na rozpáleném oleji.

Špenátová polévka

300 g listového špenátu, 350 ml zeleninového vývaru, velká cibule, stroužek česneku, 50 ml smetany, lžíce olivového oleje, bylinková sůl. Očištěný a omytý špenát do hrnce, ve kterém si rozehřejete olej a necháte na něm zesklovatět cibuli s česnekem, přilijete zeleninový vývar a smetanu. Nechte přejít varem, rozmixujte. Polévku dochuťte solí.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18614 (novesluzby.cz#20379)


Přidat komentář