Jak posílit imunitu

Imunitní systém můžeme přirovnat k armádě, která brání vniknutí jakýchkoliv ohrožujících infekcí do organismu. Pokud se přesto stane, že průniku infekce nezabrání, ještě s viry a bakteriemi nadále bojuje a ničí je uvnitř těla.

Co znamená přirozená a získaná imunita?

Přirozená imunita znamená, že určitý druh nemůže být vůbec některým onemocněním napaden (např. ptáci jsou odolní proti mnoha lidským chorobám). Získaná imunita vzniká v důsledku očkování nebo prodělání nemoci a vzniku protilátek. Je to odolnost proti určité nemoci.

Imunita má hlavní sídlo v zažívacím ústrojí

Až 70 % imunity se nachází v zažívacím traktu a v převážné většině jsou tedy poruchy imunity zapříčiněny špatnou funkcí střev. Zdravá strava proto prospívá celému organismu. Naše imunita je nastavena, aby dokázala odolávat nepříznivým vnějším vlivům, ovšem špatné stravovací návyky, nedostatek pohybu, stres a podobné faktory, ji oslabují. Pojďme se odívat na některé tipy, jak obranyschopnost posílit a nedejme šanci virům a bakteriím!

 

Konzumujte antioxidanty

Volné radikály jsou odpovědné za stárnutí buněk a sice žádnou nemoc přímo nevyvolávají, nicméně přispívají ke zhoršení a průběhu všech nemocí. Za běžných okolností si umí tělo s těmito nebezpečnými molekulami poradit. Když už je jich však příliš mnoho, představují velikou zátěž pro organismus. Přemnožení volných radikálů může nastat z důvodu znečištěného životního prostředí, UV záření, nezdravé stravy, kouření apod. Na volné radikály platí jedině antioxidanty. Konzumujte tedy vitaminy A, B6, E, z minerálních látek především selen a zinek. Antioxidanty najdeme přirozeně v ovoci a zelenině.

Víno v rozumném množství je lék

Mužům se doporučují 2 skleničky vína denně, ženám jedna. Takové množství totiž zdraví nejenže neškodí, ale naopak prospívá. Víno v sobě obsahuje tzv. polyfenoly (tj. látky, které působí proti rakovině, zpomalují kornatění tepen a stárnutí buněk). Kromě polyfenolů najdeme ve víně i quercetin (zvyšuje obranyschopnost organismu). Konzumujte vždy jen kvalitní vína.

Nezapomínejte na pitný režim

Všichni víme, že bychom se na příjem tekutin měli soustředit, ale málokdo to dodržuje. Úplně nejzdravější je skloubit příjem tekutin a doplnění zdraví prospěšných látek. Doporučují se ředěné ovocné džusy a bylinné čaje. Tip: čaj z Třapatky nachové aktivizuje bílé krvinky, které mají za úkol zneškodňovat nebezpečné látky.

Omezte cukr

Zkuste se úplně vzdát rafinovaného cukru (ten podněcuje přemnožení kvasinek a plísní ve střevě). Pro tělo není rafinovaný cukr vlastně vůbec potřebný, postačí mu přírodní cukr, obsažený ve stravě (například v ovoci). Kdo se nehodlá slazení vzdát, ať vyzkouší alternativní formy (med, třtinový cukr). Pro obranyschopnost je škodlivá i přílišná konzumace bílé mouky a masa. Umělá barviva a konzervanty rovněž imunitě „nepřidají“.

Dopřejte si probiotické výrobky

V našem zažívacím ústrojí jsou přirozeně přítomny i tzv. přátelské bakterie, které přispívají k rovnováze. Tyto přátelské bakterie však můžeme zničit třeba nezdravým životním stylem a špatnou stravou. Z tohoto důvodu bychom měli přátelské bakterie doplňovat, a to konzumací probiotických jogurtů, zakysaných mléčných výrobků atd. Kdo těmto potravinám neholduje, může zvolit probiotika v tabletách (např. Linex Forte, Biopron aj.).

Další rady, jak posílit obranyschopnost

  • Otužování a saunování postupně posiluje imunitu a zlepšuje celkový stav organismu. Náš organismus tak bude „trénovat“ střídání teplot.

  • Procházejte se po čerstvém vzduchu a zhluboka dýchejte.

  • Při kýchání si zakrývejte ústa. Chrání tak nejen ostatní, ale vlastně i sami sebe. Pokud totiž nakazíte někoho jiného, dotyčnému se v těle infekce tak trochu pozmění a na oplátku může opět nakazit vás, protože vy už nemáte proti viru protilátky.

  • Základem je teploučko na nohy. Oběh krve v rukou a nohou není tak rychlý jako u ostatních částí těla, takže můžeme snadněji prochladnout. Ne nadarmo se říká: „Od nohou musíme mít teplo.“

  • Kloktejte sůl. Kloktat bychom měli každodenně. Můžeme použít kloktadlo, které si zakoupíme v lékárně, nebo solný roztok. Koncentrace musí být vždy individuální, tak, abychom se necítili nepříjemně.
  • Inhalujte. Postačí, když si ohřejete horkou vodu a do ní přidáte inhalační minerální vodu ( k dostání v lékárně). Inhalací dojde k pročištění dutin. Po inhalaci byste měli odpočívat.

## Potraviny, ingredience, pochutiny, které dokáží nastartovat imunitu

- Česnek

  • Pšeničné klíčky

  • Černý čaj

  • Houby

  • Dýně

  • Kuřecí vývar

  • Ryby

  • Ječmen, oves

Zhubněte a zároveň posilněte imunitu!

Se zvýšenou obranyschopností se budete lépe vyrovnávat se stresem, chřipkovými epidemiemi a vlastně se vším. Tyto dietní recepty podpoří vaši imunitu, a navíc ještě i nějaké to kilo shodíte.

1. den:

Snídaně: Krajíc chleba natřený nízkotučným tvarohem, kiwi.

Oběd: Připravte si zeleninovo- ječmenovou polévku. Nakrájejte cibuli a osmahněte ji. Přidejte na kostičky nakrájenou mrkev, pórek a šalvějové lístky. Přilijte horký zeleninový vývar (3 dcl). Jakmile bude polévka vařit, vsypte ještě 60 g ječmene a následně duste asi 10 minut. Přidejte nakrájený vídeňský párek.

Večeře: K večeři si dejte zapečené zelí s ananasem. Jak na to? Smíchejte 150 g kyselého zelí a stejné množství ananasu. Přidejte 2 lžíce ananasové a 2 lžíce pomerančové šťávy, trochu drceného kmínu a pepře. Celou směs naklaďte na salátové listy. Udělejte toast z celozrnného chleba a posypte nastrouhaným sýrem. Zapečte v troubě.

2. den:

Snídaně: Krajíc celozrnného chleba s tvarohovým sýrem, 100 g hroznů, ½ grepu, 2dcl biomléka.

Oběd: Připravte si brokolicovou polévku. Poduste na oleji cibulku, přidejte trochu drceného kmínu, asi 100 g nakrájených brambor, 200 g brokolice. Směs poduste a zalijte 3 dcl zeleninového vývaru. Vařte přibližně 10 minut. Opečte 40 g šunky, rozmixujte a přidejte do polévky.

Večeře: Dejte si vejce na měkko s pořádnou dávkou zeleniny. Na talíř naaranžujte čínské zelí, papriku, rajče a 2 vejce na měkko. Jako přílohu zvolte krajíc celozrnného chleba s nízkotučným pomazánkovým máslem.

3. den:

Snídaně: Oříškové neslazené müsli a jogurt.

Oběd: Krůtí prsa a kapusta. Potřebujete 150 g brambor uvařených ve slupce a 250 g očištěné růžičkové kapusty uvařené v páře. V hrnci rozehřejte asi 2 lžičky oleje, přidejte lžičku kmínu, ½ lžíce ostré hořčice. Následně přidejte kapustu, pokapejte citronovou šťávou, promíchejte, udržujte v teple. Na oleji opečte krůtí prsa, přílohou je kapusta a brambory.

Večeře: K večeři si dejte lehký salát. Ředkvičky a kozlíček polní smíchejte se lžičkou medu, dvěmi lžičkami teplé vody, dvěmi lžičkami oleje a lžičkou vinného octa. Následně utvořte z kozího sýru, pepře a pažitky kuličky, které umístěte na salát. K salátu si ještě dejte krajíc celozrnného chleba s nízkotučným pomazánkovým máslem.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18516 (novesluzby.cz#20020)


Diskuze a zkušenosti

Leonika | 12.11.2014 08:38
Re: Jak posílit imunitu Výborné dietní recepty, určitě je zkusím, zdravé jídlo a zeleninu, tu já můžu. Já mám dobrou zkušenost s hlívou ústřičnou, ta je podle mě na podporu imunity nejlepší, aspo? mě se teda vždycky osvědčila, teď jsem si koupila nějakou novinku hlíva ústřičná s tradičními českými bylinami a vypadá to, že u ní zůstanu, úplně mě nadchla, bylinky podporují trávení, pročišťují tělo a celkově se pak cítím mnohem líp.


Přidat komentář