Cyklistikou ke zlepšování kondice a zdraví

Chcete si zlepšit kondici, posílit imunitu nebo shodit pár kil, a to všechno na čerstvém vzduchu? Tak šlápněte do pedálů a jedem! Poradíme Vám co na sebe. Prozradíme Vám tipy, jak zvýšit bezpečnost na kole.

Cyklistika má mnoho podob. Je to téměř ideální sport. Zdravý, aerobní i posilovací zároveň, a hlavně zážitkový. Na kole můžete vypotit litry potu a překonávat stovky metrů převýšení, ale i popojíždět od rybníka k rybníku nebo poznávat cizí kraje. Záleží jen na vás. Nejen romantiky povzbudí krásná krajina víc než pokřikování trenéra na spinningu. Pohyb venku pomáhá otužovat organismus a tak zvyšovat jeho obranyschopnost. A navíc, pokud se k cíli dopravíte na kole místo autem, uděláte něco i pro přírodu.

Pro koho je cyklistika vhodná

Cyklistika v turistické podobě je vhodná téměř pro všechny věkové kategorie a nejrůznější stupně kondice. Při jízdě na kole nezatěžujete kloubní systém tolik jako při jiných aerobních aktivitách. Kolo není vhodné pro lidi trpícími vleklými problémy s koleny, kotníky, bederní páteří a poruchami rovnovážného ústrojí, epilepsií a s velmi špatným viděním nebo orientací v prostoru.

Připravte své kolo na novou sezónu

Servis kola po delší zimní přestávce provedou samozřejmě nejlépe odborníci. Pokud se ale stanete servismanem vlastního byciklu neměli byste zapomenout na:

  • Umytí kola

Při pečlivém mytí si totiž můžete všimnout lecčeho, co byste jinak přehlédli.

  • Kontrolu řazení

Řídicí mechanismus se kontroluje podobně jako brzdy. Potřebuje promazat speciálními ochrannými přípravky a přezkoušet hladkost chodu. Větší problém budou mít cyklisté, kteří přes zimu nechali zařazené takové převody, které příliš namáhají pružiny v přesmykači a přehazovačce.

  • Pedály

Používáte-li nášlapné pedály, zjistěte, zda nedošlo ke změnám při vypnutí systému (např. kvůli korozi). Nespoléhejte na to, že když snadno našlápnete, půjde stejně lehce i „vycvaknout". Prohlédněte zarážky na tretrách, obvykle potřebují přitáhnout.

  • Brzdy

I kdybyste nad vším ostatním mávli rukou, brzdy zkontrolovat musíte. Bez přehánění - na jejich funkčnosti závisí váš život. Nejdůležitější je zkontrolovat hladký chod lanka skrz „bovdeny". Dotekem i vizuálně prověřte lanko po celé jeho délce, všímejte si, zda nedošlo ke zlomení bovdenu nebo navářky rámu. Můžete také lanko vytáhnout, aby se vám lépe promazávalo speciálním mazivem. Lanko nesmí být nikde rozpleteno a na jeho konec patří duralová záslepka. Funkčnost brzd prakticky vyzkoušejte. Pozor, lanko je nejzranitelnější v místě sevření stavěcího šroubku na čelistech.

  • Světlo

Ověřte si, zda vám funguje přední světlomet, zapněte zadní blikačku a přepočítejte všechny předepsané odrazky.

  • Řetěz

Do vytažení řetězu se sami raději nepouštějte. Ke kontrole slouží speciální měrky, které je zbytečné si pořizovat, obslouží vás v každém servisu. Pokud má kolo z loňské sezóny za sebou několik stovek najetých kilometrů, podívejte se, do jaké míry máte sjeté pastorky a převodníky.

  • Pláště

Nahustěte kolo podle údajů na pláštích. Teprve správně nafouknuté kolo lze zodpovědně posoudit. Přes zimu hrozí, že pláště zpuchří (hodně to záleží na prostředí, ve kterém je kolo zazimováno). Podívejte se, jestli někde nejsou viditelné prodřeniny a do jaké míry máte sjetý vzorek. Ideální je kolo nahustit nejméně 24 hodin před první vyjížďkou, I drobné trhlinky v duších se projeví únikem vzduchu.

Vyrazte na zkušební projížďku

Vydejte se na krátkou kontrolní jízdu po okolí a dobře poslouchejte. Kolo nesmí vrzat ani vydávat žádné další zvuky. I těžko postřehnutelné cinkání může znamenat nebezpečí rozlomení vidlice kola.

Návod pro nákup nového kola

Pro které kolo se rozhodnout

Především se rozhodněte, na co kolo chcete. Existují tři typy kol, mezi nimiž budete pravděpodobně váhat: silniční, trekové a horské.

Jak poznám, jestli je kolo kvalitní?

Spolehlivým vodítkem je cena. Pod pět tisíc není možné vyrobit dobrý bycikl. Najděte si specializovaný obchod, kde vám nejen poradí, ale nechají vás i kousek popojet, abyste si nekoupili kolo se špatnou velikostí rámu. Velikost rámu se propočítává podle výšky postavy, délky trupu a délky končetin. Existují na to tabulky, ledacos ale poznáte i podle toho, jak se cítíte, když na kolo usednete. Důležité je správně nastavit výšku sedla. Nohy by měli být i v nejnižší poloze mírně pokrčené v kolenou. Jediné správné šlapání je tzv. kulaté šlapání, při němž plynule šlapete krouživým pohybem bez zadrhávání v dolní fázi nebo „dupání" směrem dolů. Protože ne každé kolo má výškově nastavitelná řídítka, někdy nezbývá než u nich vyměnit představec, který výšku řídítek i jejich vzdálenost od sedla upraví.

Typy kol

  • Silniční kolo: je ze všech nejlehčí, ovšem také nejméně stabilní. K lepší stabilitě mu pomůžete výraznějším vzorkem gum nebo „obutím" širších galusek. Dá se na něj naložit bagáž, ale v tom případě přijdou vniveč jeho jízdní vlastnosti. Cena se pohybuje zhruba od patnácti ke sto tisícům.
  • Trekové kolo: je dobrý kompromis: výborně se hodí pro cykloturistiku, jestliže trasy povedou převážně po okreskách, ale pokud si koupíte stroj s odpruženou vidlicí, zvládne i lehčí terény. Dozadu bez problémů přišroubujete nosič nebo dětskou sedačku a připevníte brašny. Trekové kolo drží velmi dobře stabilitu a cena slušně vybaveného modelu se pohybuje od 6000 Kč výš.
  • Horské kolo: mívá více převodů než trekové kolo, širší opláštění a mohutnější rám, takže je nejstabilnější. Je také nejtěžší, ale při dobrém nastavení převodu to v terénu spíše oceníte. Raději si pořiďte celoodpružený model, aby se vibrace z terénu nepřenášely přímo do bederní páteře, a ptejte se po uzamykatelném odpružení. Cena za dobře vybavené kolo je od 10 000 Kč.

Jak zajistit bezpečnost na kole

Buďte vidět! Pořiďte si oblečení s reflexními nášivkami (dají se koupit i jednotlivě v cyklistickém obchodě nebo galanterii). Nepodceňujte ani správné osvětlení kola: zákon nařizuje bílé světlo vpředu, červené vzadu, oranžové odrazky do výpletů kol a na šlapky. Reflexní odrazkou označte i objemnou bagáž vybočující do silnice. Dávejte si pozor na auta, na vzduchovou kapsu za rychle jedoucím větším vozidlem.

Pořiďte si cyklistickou přilbu. A protože zákon nepovoluje prodej nehomologovaných přileb je celkem jedno, kterou si vyberete. Nejdůležitější je zvolit správnou velikost a pomocí řemínků přilbu dostatečně utáhnout.

Vhodné oblečení na kolo

  • Základem jsou** speciální cyklistické kalhoty** s výztuhou v rozkroku tzv. čapáky. Mají se nosit na holém těle. K dostání jsou v různých délkách i s praktickými kšandami. Výztuha v rozkroku je zároveň antibakteriální vložkou.
  • Místo bavlněného trička je vhodnější** dres** ze speciálního materiálu, který odvádí vlhkost.
  • Pod dres navlečte tzv. „propocovák", nátělník ze zvláštního síťového materiálu, který odvádí pot.
  • U bundy myslete při koupi na delší rukávy, protože se vám při jízdě trochu vysoukají.
  • Bez ochranných** brýlí** s UV filtrem se také neobejdete. Z oranžového zabarvení hodně lidí bolívá hlava, přes tmavé zabarvení není dost dobře vidět. Vhodné je kouřově modrošedé zabarvení skel.
  • Zbytečností nejsou ani cyklistické rukavice bez prstů.
  • Jestliže máte obavy, abyste neprostydli a nebolela vás kolena, kupte si návleky, kterými můžete doplnit kratší kalhoty.
  • Správné ponožky najdete mezi tzv. „funkčním prádlem" určeným pro sport. Dobře sají pot a nestudí ani, když jsou propocené.
  • A co na nohy?** ** Dobrá** bota** na cyklistiku není měkká ve špičce, neláme se uprostřed a těsně přiléhá k celé** ** noze.

Nezbytné vybavení na cyklistický výlet

  • Nezapomeňte na dostatek tekutin. Na delší trasu si namíchejte místo obyčejné vody raději energetický koktejl a pijte průběžně po menších množstvích.
  • Pro doplnění energie si přibalte čokoládu, cereální tyčinku, tatranky. Výborným zdrojem energie je také banán.
  • Nejen na delší vzdálenosti je dobré mít s sebou pumpičku, imbusový klíč a vše potřebné nářadí na opravu píchlé duše.
  • Protože na cyklistickém výletě je dobré počítat i s nepříjemnými variantami je dobré mít u sebe mobil a menší sumu peněz pro nenadálé potřeby.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18543 (novesluzby.cz#20154)


Přidat komentář