Běháme zdravě - běžecká obuv, oblečení

Stále jste si nenašli vhodnou sportovní aktivitu? A co takhle vyzkoušet běh? Má mnohé pozitivní účinky na naše tělo i mysl. Začněte běhat. Nikdy není pozdě. Ani v sedmdesáti...

Běh a kyslík

Každá z našich zhruba 70 bilionů buněk je zcela vázána na přísun kyslíku. Ne nadarmo se množství námi vdechovaného kyslíku označuje jako tzv. vitální kapacita. Zajímavostí je, že při běhu spotřebujeme až o 8x více kyslíku, než při pouhém vysedávání.

Kyslík v nás dokáže probudit kreativitu. Pokud si tedy každé ráno před pracovní dobou zaběháme, můžeme tak přijít na spoustu nových věcí a promyslet si nějaké záležitosti. Běh pozitivně ovlivňuje pravou, kreativní polovinu mozku. Při pomalém běhu zásobujeme mozek značným množstvím kyslíku, urychlujeme výkonnost myšlení, uvolňujeme tělo a zbystřujeme mysl.

Při pomalém běhu se svaly soustřeďují na spalování tuku, kdežto cukr nechávají k dispozici pro mozek (ten k přemýšlení glukózu potřebuje). K této stabilizaci dojde zhruba po 3 měsících pravidelného běhání.

Běh je účinná dieta, ovšem důležité je vytrvat

Jestliže začne běhat naprosto netrénovaný jedinec, tak během půl hodiny spálí asi jen 0,1 gramu tuku. Za měsíc už se dostane na hodnotu 5 gramů a za 12 týdnů to bude už dokonce 25 gramů (225 kalorií). Díky tréninku se zvýší množství enzymů, které odbourávají tuky, svalová hmota naroste a tuk postupně ubývá.

Radostnou zprávou je, že pravidelným běháním se zvýší obrat kyslíku o 25 procent – a to na dobu celého dne! Tudíž, když si potom klidně i lehnete, tak tělo stále bude spalovat tuky. Jde jen o to, aby si každý svůj stroj na spalování tuku každodenně nastartoval.

Běh má příznivý vliv na srdce a cévy

O své srdce bychom měli pečovat, protože pracuje neustále, namáhavou práci vykonává pořád. Během se srdce posílí a zvětší. Během snížíte klidový puls, takže mu v podstatě ušetříte několik tisíc tepů za den (ročně několik milionů). Srdce tak bude pracovat ekonomičtěji, déle vydrží a navíc si vypěstujeme i více krevních cév.

Začínáme běhat!

Na začátku je nutné si vytvořit tzv. běžecký reflex, abychom běh brali jako automatiku a tudíž se nemuseli dlouho přemáhat. Naučte se chodit běhat pravidelně ve stejnou dobu, tak získáte svůj řád. Běhejte ráno, protože ráno je vzduch čistější.

Před během:

  • Rozcvičte svoje tělo strečinkem. Jestliže byste začali běhat ztuhlí, mohlo by dojít ke zranění. Začněte rychlejší chůzí, pak rozhýbejte svaly a klouby.

  • Vypijte alespoň 0,3 litru tekutin. Přestože běžíte pomalu, i tak se zpotíte. Tuto ztrátu tekutin musíte doplnit, jinak jde výkonnost dolů. Pocením odchází z těla také minerální látky, takže je vhodné zvolit nějakou minerálku, přičemž minerální vody pro sportovce by měly být zaměřené na dostatek vápníku a hořčíku.

Zvolte správný oděv

Oblečení musí běžce chránit, a to jak před horkem, tak před zimou. Zvolte vzdušné oblečení, které je nenáročné na údržbu.

V teplejších dnech se namažte krémem na opalování a na hlavu nasaďte kšiltovku či nějakou jinou pokrývku. Ve chladnějších obdobích pamatujte na to, že hlavou a týlem uniká 40 % tělesného tepla, a proto se dostatečně oblečte. Vhodná obuv a oblečení jsou nezbytnými pomocníky, aby vám běhání šlo a měli jste se z něj radost.

Někdo preferuje bavlněný oděv, nicméně bavlna rychle nasákne pot, špatně odvádí teplo, tělesná teplota se pak hromadí a výsledkem může být i úžeh.

Moderní sportovní oblečení je vyrobeno z umělých vláken, která lehce přilnou k tělu, vytváří vzduchové komory, odvádí vlhkost a chrání před horkem i chladem.

Vhodným doplňkem je čelenka. Nejenže může být módním doplňkem, ale má především praktické využití. Zabraňuje stékání potu do očí. V zimě ale čepici nenahradí, protože oblastí hlavy uniká spousta tepla.

Výběr běžecké obuvi

O vhodném typu obuvi se můžete poradit s odborníkem. Boty je třeba přizpůsobit konkrétním podmínkách, podle toho kde chcete běhat (třeba na asfaltu, na lesné cestě, na obojím). Dalším důležitým faktorem při volbě boty je také samotná stavba nohy.

Obecně platí, že dobrá běžecká obuv musí

  • dobře tlumit zátěž

  • podpírat, chránit nohu od vytáčení do stran, udržovat nohu stabilní

  • vést, při dosedání zabránit stáčení nohy dovnitř

Rady pro nákup běžecké obuvi

  • vezměte si do obchodu své staré boty
  • dobrý prodavač se vás zeptá na hmotnost, typ nohy, postavení nohou (do O nebo do X), jak dlouho běháte, na jakém terénu a na jaké vzdálenosti, zda máte sklon ke zraněním
  • přineste si s sebou také ponožky, ve kterých budete běhat (podle ponožek se velikost boty může lišit třeba o půl čísla)
  • boty si vyzkoušejte i v poklusuXXX - nejlepší je, když budete mít 2 páry bot, protože změna má na šlachy, klouby a svaly příznivý vliv

 Běh a jeho účinky na krev

  • Běh snižuje hladinu cholesterolu. Tuk v krvi klesá a dobrý cholesterol naopak stoupá. Snižuje se vysoký krevní tlak a dochází k lepšímu proudění krve.

  • Běh snižuje hladinu kyseliny močové.

  • Běh předchází stařeckému diabetu (cukrovce). Díky této pohybové aktivitě dochází ke snížení hladiny inzulínu v krvi.

  • Běh předchází osteoporóze (odvápnění kostí). V průběhu běhání totiž posilujeme kosti a zajišťuje se ukládání vápníku. Pokud bychom kosterní soustavu nevyužívali, minerály by byly z kostí odplavovány.

Běh posiluje imunitu a navozuje pocit štěstí

Při běhu stoupá počet zabijáků virů a bakterií. Běh navozuje pocit štěstí, po běhu se člověk cítí uvolněně, vyrovnaně, šťastně. Podle některých průzkumů běh také zvyšuje chuť na sex.

Běh zlepšuje spánek

Lidé, kteří běhají, trpí výrazně méně nějakými poruchami spánku. Máte tedy problém s usínáním? Vyzkoušejte namísto prášků na spaní ultralehký běh! Na výsledky si však budete muset počkat asi 2 měsíce. Rovněž se řiďte zásadou, že po 19. hodině byste už běhat neměli, jelikož běh zase na druhou stranu přitahuje hormony bdělosti.

Účinky běhu na lidský organismus v kostce

Srdce/ krevní oběh

Srdce zesílí, bude podávat lepší výkon. Sníží se klidový puls, srdce si lépe odpočine. Hladina dobrého cholesterolu stoupne, krevní tlak se stabilizuje.

Plíce

Plíce zesílí, zlepší se celkové okysličení a prokrvení. Rychlost vylučování oxidu uhličitého plícemi se zrychlí.

Mozek

Mozek bude lépe prokrvený, zlepší se koncentrace, výkonnost, myšlení, paměť, kreativita.

Svaly

Zlepšuje se funkce svalových buněk, zvyšuje se prokrvení.

Slinivka břišní

Pokles cukru v krvi – snížení rizika onemocnění stařeckou cukrovkou.

Imunita

Imunitní systém se aktivizuje a probouzí – dokáže lépe ničit viry a bakterie.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18642 (novesluzby.cz#20483)


Přidat komentář