Aby nám paměť sloužila co nejdéle

Zapomínáte klíče, jména a jiné podstatné věci? Máte pocit, že na tom vaše paměť zdaleka není tak dobře jako dřív? Může to být ještě horší! Chcete tomu zabránit? Pak se připravte na pravidelný trénink.

Mozek jako jedinečná databanka

Stovky informací neustále proudí do našeho mozku. Pokud se setkáme s něčím, co ohrožuje náš život, považuje to náš mozek za natolik důležité, že se to automaticky vryje přímo do tzv. dlouhodobé paměti. Méně podstatné věci se ukládají nejdříve do tzv. krátkodobé paměti a v průběhu dnů až týdnů jsou pak znovu tříděny. Pokud je mozek považuje za důležité, třeba proto, že je procvičujeme opakováním, jsou uloženy do dlouhodobé paměti. Abychom všechny zapamatované informace mohli využívat, potřebujeme ještě paměť pracovní.

Co paměti prospívá

Všechny druhy mozkové činnosti lze zdokonalovat pravidelným** ** tréninkem. Čím více mozek používáme, tím více se vytváří spojení mezi jeho buňkami, a proto se snáze učíme nové věci. Průměrný šedesátník je schopen zapamatovat si jen 30-50 % toho, co dvacetiletý člověk. Vysokoškolští profesoři, kteří se musí vzdělávat celý život, jsou na tom v důchodu s pamětí často lépe než jejich mladí studenti.

  • Chcete-li zlepšit svou paměť, neustále ji procvičujte. Každý večer si třeba zkuste vybavit co nejvíce detailů z uplynulého dne.
  • Na telefonní čísla přátel se nedívejte do notýsku, ale zkuste si je napřed vybavit.
  • Na paměť má vliv i celkový způsob života - aktivním lidem paměť slouží mnohem déle.
  • Zvláště blahodárný vliv má fyzická aktivita. Při pohybu se totiž v našem těle zvyšuje produkce látky zvané růstový faktor (BDNF), která je důležitá pro fungování a přežívání mozkových buněk.

Jak si zapamatovat více informací

Ke zdokonalení paměti můžete využít tzv. mnemotechnických pomůcek:

  • Logické souvislosti

Telefonní číslo si zapamatujete snáze, najdete-li v něm nějakou logickou souvislost. V číslech můžete hledat také podobnost s datem svého narození, velikosti bot apod. A když si potřebujete zapamatovat dvojice předmětů, jako je lampa - papír, okno - strom, aktovka - ropovod atd., můžete si říci, že z papíru se dá udělat stínítko na lampu, z okna můžeme vidět strom a aktovka slouží stejně jako ropovod k dopravě něčeho na jiné místo.

  • Příběhy

Potřebujete-li si zapamatovat delší řadu vzájemně nesouvisejících slov či cokoliv jiného, zkuste si z toho vytvořit nějaký příběh. Každý příběh má totiž logický vývoj, a proto si jej váš mozek zapamatuje mnohem lépe.

  • Básničky

Na této mnemotechnické pomůcce je založena metoda výuky cizího jazyka. Chcete-li si zapamatovat třeba anglické slovíčko the fox (liška), najděte si jiné, které se s ním rýmuje, například the box (krabice), a pak obě spojte do věty the fox is in the box (liška je v krabici).

  • Vizualizace

Tato metoda je velice náročná, ale zato efektivní. Používá ji většina lidí s fenomenální pamětí. Zkuste si třeba místo psaní nákupního seznamu rozmístit příslušné zboží na jednotlivé kusy nábytku. Vizualizovat si můžete i číslice. Například 49 - devět se rýmuje se slovem medvěd, čtyřka je židlička. 49 si tedy představíme jako medvěda sedícího na židli.

Co dělat, když naše paměť stávkuje

  • „Jak se to řekne"...

Proč si nevzpomenete? Častou příčinou podobných výpadků skutečně je, že jazykové centrum mozku doslova blokuje jiné podobně znějící slovíčko. Důvodem však může být i únava - při níž totiž mozek obtížně spojuje význam slova s jeho zvukovou podobou.

Jak vyzrát na paměť? Žádná vzpomínka není jednolitý celek, každá se skládá z mnoha jednotlivostí. Proto postupujte, jako když dáváte dohromady skládačku. Jakým písmenem slovo začíná? V jaké souvislosti jste ho slyšeli naposled (vybavte si situaci co nejživěji)? Někdy pomůže i krátká změna tématu.

  • „Už zase! Kde jsou ty klíče"?

Proč si nevzpomenete? Zapomnětlivost se většinou nedědí. Co ovšem míváme vrozené, je smysl pro pořádek a organizaci. A právě v tom to je: odkládání klíčů je v podstatě rutinní záležitost a takové věci v paměti neutkví. Menší problémy proto mívají lidé, kteří jsou zvyklí dávat věci vždy na stejné místo.

Jak vyzrát na paměť? Buďte pořádní. Vytvořte si místa pro věci, které se „rády ztrácejí" - malý háček na klíče v předsíni, u pracovního stolu košík na brýle apod. A „donuťte" se je používat. Při samotném hledání nezmatkujte, ale logicky uvažujte: Co jste dělali po příchodu domů? Kam jste ty klíče položili?

  • „Smím vám představit pana... pana... promiňte..."

Proč si nevzpomenete? Jména jsou v podstatě abstraktní pojmy, a proto má mozek s jejich zapamatováním velké obtíže. Navíc při představování je vaše mysl zaměstnaná tolika věcmi: všímáte si, co má dotyčný na sobě, dáváte pozor, abyste správně podali ruku.... a na jméno dotyčného se pak nedostatečně soustředíte.

Jak vyzrát na paměť? Určitě vám pomůže, když jméno dotyčného ihned zopakujete - můžete třeba říci: „Rád Vás poznávám, pane Horáčku." Důležité je rovněž zapojit více smyslů a jméno si spojit třeba s nějakým obrazem či asociací (pan Horáček je ten, co při příchodu zakopl o rohožku, je to „chlap jako hora" apod.

  • „Takže alespoň dodatečně - všechno nejlepší."

Proč si nevzpomenete? Tento problém obvykle souvisí s horší numerickou pamětí - v takovém případě proto nejspíš budete mít problém i s telefonními čísly, PIN kódy apod. Ženy si různá data a výročí pamatují ve srovnání s muži mnohem lépe.

Jak vyzrát na paměť? V každém případě může pomoci cílený trénink numerické paměti. Před telefonování si například přečtěte číslo jen jednou. Kromě toho si vždy na začátku roku zapište do kalendáře všechny svátky, narozeniny a výročí.

  • Když jste chtěli říct něco důležitého..., ale co vlastně?

Proč si nevzpomenete? Možná proto, že nejste zrovna „rozeni vypravěči". Při důležitém rozhovoru jste proto nervózní, kontrolujete se, jestli nemáte moc pronikavý hlas, neklepou se vám ruce atd. Vaše pozornost je tak odváděna od samotného obsahu řeči a stresovaný mozek navíc zapomíná mnohem snáz.

Jak vyzrát na paměť? Především důkladnou přípravou. Předem si dobře promyslete, o čem budete mluvit, neučte se ale text jako básničku. Zapamatujte si jen několik charakteristických klíčových slov. Tato slova si můžete spojit třeba s pokoji ve vašem bytě a pamatovat si je podle toho, jak bytem procházíte.

  • Nezapomněli jste před odchodem vypnout počítač, žehličku?

Proč si nevzpomenete? Zamykání dveří, zavírání oken, vypínání světel, vytahování přístrojů ze zásuvky a podobné jednoduché úkony děláte tak často, že se z nich staly praktické reflexy. Když ovšem jakoukoliv činnost nevykonáváte vědomě, tak se neukládá do vaší paměti, a proto si na ni ani nemůžete vzpomenout.

Jak vyzrát na paměť? Prostě z nevědomých činností udělejte vědomé: soustřeďte se na ně, nebo je dokonce nahlas okomentujte („Teď vypínám počítač.")S

Výživa pro šedé buňky

Ačkoliv mozek tvoří pouhá dvě až tři procenta naší tělesné hmotnosti, spotřebuje celých 20 % z celkového přísunu živin. Chcete-li tedy zlepšit svou paměť, pouhý trénink nestačí. Stejně důležitá je i strava.

Přehled živin nepostradatelných pro lidský mozek

  • Glukóza - tento nejjednodušší cukr poskytuje mozkovým buňkám energii potřebnou pro jejich práci. Nejlepším zdrojem glukózy je ovoce a také složité cukry obsažené například v celozrnném chlebu a rýži natural.
  • Esenciální aminokyseliny - tyto součásti bílkovin fungují v mozku jako „poslíčci" a také stavební kameny buněk. Tělo si je neumí vytvořit samo. Jejich zdrojem jsou např. mléčné výrobky, vejce, luštěniny, ořechy.
  • Nenasycené mastné kyseliny - mozek pro svou činnost nutně potřebuje také tzv. nenasycené mastné kyseliny, které jsou obsaženy v různých semenech, ořeších a za studena lisovaných olejích. Nezbytné jsou zejména tzv. omega -3 mastné kyseliny obsažené ve všech „darech moře".
  • Vitaminy - důležité jsou hlavně vitaminy skupiny B obsažené např. v celozrnných obilninách, drůbeži či avokádu.
  • Minerály - pro funkci mozku je nezbytný hlavně vápník, hořčík a železo. Jejich dostatečný přísun vám zajistí mléčné výrobky, celozrnné obilniny a játra.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18606 (novesluzby.cz#20358)


Přidat komentář