8 důvodů proč se vyhýbat sladkým limonádám

Pokud se Váš pitný režim skládá převážně ze sladkých limonád jako je Coca-Cola, měli byste ho přehodnotit. Coca-Cola Vám může dodat během dne energii, ale její nevýhody převažují.

  • Předtím, než si otevřete další láhev tohoto syceného nápoje, přečtěte si následující článek. Pojednává o osmi dobrých důvodech, proč byste se měli sladkým limonádám vyhýbat.

1. Úbytek kostní hmoty

I když si vědci nejsou jistí přesným důvodem, proč limonády způsobují úbytek kostní hmoty, vědí naprosto přesně, že jej způsobují. Většina souhlasí, že pití limonád je nezdravé pro naše kosti a navíc nás odrazuje od pití mléka, džusů nebo vody. A přitom mléko, džusy i voda jsou pro naše tělo mnohem zdravější, než limonády. Někteří vědci tak věří, že kyselina fosforečná, která se v limonádách vyskytuje, může způsobit osteoporózu. Existuje také souvislost mezi vysokým příjmem sycených nápojů a větším rizikem zlomenin. Je také pravda, že ti, kteří jsou k obědu či k večeři zvyklí pít pravidelně sycené nápoje, se tak vyhýbají ostatním nápojům.

2. Vysoký krevní tlak

Pokud pijete Coca-Colu pravidelně, zvyšujete tím riziko vysokého krevní tlaku. Je to způsobeno tím, že kola obsahuje hodně kofeinu, který způsobuje zvýšení krevního tlaku.

3. Cukrovka typu 2

Podle studií lidé, kteří konzumují pravidelně sladké sycené limonády (tedy nejen ty s kolovou příchutí), mají větší riziko vzniku cukrovky typu

4. Nemoci srdce

Podle studie uveřejněné na www.msnbc.msn.com lidé, kteří pijí jednu nebo více limonád denně (a to i limonád bez cukru), mají o 50% větší riziko infarktu a cévní mozkové příhody než lidé, kteří limonády nepijí pravidelně, nebo vůbec. Takže ani limonády bez cukru není vhodné pít pravidelně. Do této studie bylo zapojeno 6 000 mužů a žen a byli sledováni po dobu 4 let. Na začátku studie byli všichni účastníci zdraví a nevykazovali žádné ze symptomů, které se připisují nadměrnému příjmu sycených nápojů. Dílčím výsledkem výzkumu je také skutečnost, že sladké limonády i limonády bez cukru zvyšují chuť na sladké a že lidé, kteří pijí sodovky pravidelně mají ve své stravě méně zdravých potravin. Nezapomeňte tedy na to, že i limonády bez cukru mohou být pro Vaše zdraví nebezpečné.

5. Zubní kaz

Je obecně známé, že sodovky nejsou dobré pro Vaše zuby. I když Vás možná napadne, že je to kvůli vysokému obsahu cukru, není tomu tak. Limonády obsahují kyseliny, které mohou narušit zubní sklovinu a dokonce způsobit její rozpad a také mohou urychlit vývoj zubního kazu. Kyselina fosforečná rozpouští vápník, který obsahuje sklovina a ta je tak méně chráněná.   Malý tip: Pokud již sodovku pijete, pijte ji brčkem a po dopití si vypláchněte ústa (snížíte tak kyselost slin).

6. Předávkování cukrem

Pokud toužíte po předávkování cukrem, sáhněte po dvou litrové limonádě. Zpravidla obsahují několika násobek doporučené denní dávky cukru pro jednoho člověka. Nevýhodou je to, že způsobují nestálou hladinu cukru v krvi, protože stejně rychle jako se hladina cukru zvedne se zase sníží.

7. Umělé sladidlo Aspartam

Ani zdraví těch, kteří pijí limonády bez cukru není neohroženo. Ve většině limonád bez cukru se nachází umělé sladidlo Aspartam, které má ale také jisté nežádoucí účinky. Je sice pravda, že denní doporučený příjem tohoto sladidla se nachází přibližně ve čtyřech půl litrových limonádách, ale na druhou stranu pokud jste na sladidlo citliví, může způsobit řadu nežádoucích účinků. Mezi tyto účinky patří například bolest hlavy, změny nálady, závratě a u někoho může Aspartam způsobit i kožní reakci.

8. Neuspokojenost žízně

Pokud máte žízeň, nesahejte po limonádě. Sycené nápoje sice uspokojí Vaši chuť, ale ve většině případů máte po jejich vypití žízeň mnohem dříve než po vypití stejného množství vody.

Další symptomy dokazující nadměrný příjem limonád

Lidé kteří přijímají nadměrné množství limonád vykazují stejné symptomy mezi něž patří hromadění tuku v oblasti břicha, vysoký krevní tlak a nízký obsah „dobrého" cholesterolu.

Závěrem: 8 důvodů proč se vyhýbat sladkým limonádám

Představte si, že jíte devět lžiček cukru za sebou. To je totiž přesně to, co děláte, když pijete půl litrovou limonádu. Nejde o to, vyřadit ze svého jídelníčku limonády, ale o to je omezit. Pokud pijete limonádu (a to i limonádu bez cukru) pravidelně každý den, měli byste o svém pitném režimu začít přemýšlet. A i když není ani limonáda bez cukru to nejzdravější, je zdravější než běžná limonáda a to z hlediska obsahu cukru. Pokud se tedy limonád jen těžko zbavujete, zkuste je alespoň zpočátku nahradit těmi bez cukru.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18837 (novesluzby.cz#21843)


Přidat komentář