Optimismus versus pesimismus

Pravdou je, že „pravých“ optimistů je mezi lidmi jen malé procento. To ale vůbec nemusí být špatně, protože jak bychom se cítili, kdybychom byli my zrovna ti jedni z mála? To by nám asi k optimismu moc nedopomohlo.

Někdy nám vše skvěle vychází, jindy právě naopak. Každému člověku je dána určitá dispozice k optimismu či pesimismu. To můžeme ostatně pozorovat hned u malých dětí- některé děti jsou spíše zamračené, jiné se zase pořád usmívají. Faktem je, že optimističtější pohled na život nám prospívá více.

Hladina optimismu

Hladinu optimismu nemůžeme určit podle nějakých měření, jako je tomu například u hladiny cukru v krvi. Byly však prováděny jisté výzkumy, podle nichž máme v určitých časových úsecích přiděleno více optimismu či naopak. V průběhu dne člověk dosáhne své maximální a minimální hranice optimismu, přičemž toto období převládá asi jednu až tři hodiny. Vše je závislé na tom, zda jsme spíše ranní skřivani, nebo noční sovy.

Skřivan, nebo sova?

Kdo se ztotožňuje s kategorií noční sovy, ten má pozitivnější pohled na život ve večerních hodinách. Večer mají tolik elánu, že by dokázali téměř vše. Kdežto po ránu se jich raději na nic neptejte.

To u ranních skřivanů systém funguje opačně. Po ránu jsou čilí, radostní a s chutí se do všeho pouštějí. Jakmile se setmí, jejich aktivita ustává.

U žen hraje roli i menstruační cyklus

U žen je úhel pohledu na život ještě výrazně ovlivňován hormonálními výkyvy, bolestivou menstruací, špatně zvládaným premenstruačním syndromem apod. Zmíněné problémy dokáží zbavit optimismu jako tabletka s okamžitým účinkem. Samozřejmě ženy přicházejí o optimismus i z jiných důvodů, ale právě tyto potíže ženy zvládají někdy opravdu těžce. V takových případech ženám nepomůže ani dobrá vůle a snaha o pozitivní náhled.

Další faktory, které ovlivňují pohled na život

Ke střídání optimistického a pesimistického pohledu na život může docházet poměrně často. Obecně platí, že lépe se na svět díváme v letním období a se začínajícím podzimem. Naopak jaro je doba, kdy pociťujeme únavu a menší duševní sílu po proběhlé zimě.

Změny v pohledech na život jsou zapříčiněny různými životními událostmi- pozitivními i negativními. Pokud však člověk není schopen dlouhodobě a bez konkrétního důvodu vnímat svět alespoň trochu pozitivně, pravděpodobně jde o nějakou psychickou depresivní poruchu.

Optimismus je tou správnou cestou

  • S dobrou náladou se lépe žije a je přínosná také pro naše zdraví.

  • Optimisté bývají mezi lidmi více oblíbení než pesimisti.

  • Optimisté oplývají elánem a chutí do života.

  • Optimisté dosahují častěji vítězství, protože se jen tak nevzdávají.

  • Optimisticky založení jedinci jsou zdrojem originálních a tvořivých řešení.

  • Optimisté nalézají nové cíle, když ty původní jsou nedosažitelné.

  • Optimističtí lidé si nepřipouštějí zklamání, protože vždy existují ještě jiné cesty.

Existuje vůbec nějaká nevýhoda optimismu?

Pokud bychom už chtěli najít něco proti optimistům, tak snad jen to, že optimisté v podstatě nemohou být nikdy radostně překvapeni, jelikož s pozitivním vývojem počítali. Nicméně s řadou výhod je to opravdu nesrovnatelné.

Pesimismus- pro a proti

Pro:

  • Mohou být vždy jen mile překvapeni, protože počítali se záporným vývojem.

Proti:

  • Pesimisticky založení jedinci jsou neustále zachmuřeni a něčeho se obávají, což má neblahý vliv na zdraví.

  • Pesimisté nejsou společností vyhledáváni, protože mají permanentně špatnou náladu a jen ubírají ostatním energii.

  • Pesimisté svým postojem často zvrátí i dobrý vývoj situace tak, že nakonec opět neskončí dobře.

  • U pesimistů je šance na úspěch velmi nízká, protože svůj boj většinou vzdávají.

  • Pesimisté se řídí heslem: „Kdo nic nedělá, nic nezkazí“.

  • Když narazí pesimisté na problém, nejsou schopni s ním nic udělat, protože všechny možná řešení předem zamítnou.

  • Pokud pesimistům něco nevyjde, s obtíží nachází nové cíle.

Můžeme optimismus trochu podpořit?

Zde je několik přírodních „povzbuzovačů“ , které dopomohou k pozitivnějšímu pohledu na život, ale navíc si na nich také pochutnáme a prospívají i našemu zdraví…

Banán

Obsahuje vitaminy, cukry a minerální látky (především hořčík). Zlepšuje náladu, dodává energii a vede k optimismu.

Třezalka

Třezalka je vhodná hlavně k přípravě čaje- ten ovlivňuje hladinu serotoninu, čili hormonu štěstí. Bylinka zaručí i klidný spánek.

Čokoláda

Tahle pochutina je plná látek, které do krve vyplavuje naše tělo, když jsme zamilovaní. Stav zamilovanosti- optimismu tedy můžeme navodit konzumací čokolády. Musí to být však kvalitní hořká čokoláda s obsahem kakaa kolem 70 % (ta navíc není ani tak tučná).

Nedaří se vám?

Někdy je toho na vás zkrátka příliš a optimismus se úplně vytratí. A co teď? Tato situace se běžně stává, takže si nic nevyčítejte a pomalu se pokuste svůj pozitivní přístup získat zpět. A jak na to?

Na své současné situaci si najděte vždy něco pozitivního.

  • Potkalo vás něco nepříjemného a nevíte, jak se s tím vypořádat? Vyvarujte se překotných reakcí, malinko se odpoutejte od přítomnosti a na všem si najděte něco kladného. Ztratili jste zaměstnání? Alespoň načerpáte energii vydatným spánkem, pořádně si doma uklidíte, uděláte si čas na přátele a třeba se do té doby něco najde!

Čerpejte pozitivní pocity z minulosti.

  • Vzpomínáte rádi na minulé časy? Prožili jste pěkné dětství nebo dospívání? Pokud ano, nechte se myšlenkami unášet. Ale jestliže naopak máte vzpomínky nepěkné, pak nevzpomínejte. A když se vám to nedaří, pokuste se i v tomto neradostném období najít třeba nějakého člověka, nebo zážitek, který je příjemný.

Dívejte se jen do brzké budoucnosti.

  • Ten, kdo je momentálně pesimisticky naladěný, se tak bude dívat také do budoucnosti. Proto se raději do žádné vzdálené budoucnosti nedívejte, nýbrž se soustřeďte jen na to, co nastane v nejbližší době.

Pohybem k optimismu!

Sport a pohyb k optimismu rozhodně přispívají. Vhodná jsou zejména aerobní cvičení, rychlá chůze, běhání, cyklistika, plavání, jízda na kolečkových bruslích. Dopřejte si pohyb alespoň 30 minut (ideální doba je jedna hodina pohybu), a to minimálně dvakrát do týdne. Úplně nejlepší je, když skloubíte pohyb s čerstvým vzduchem a slunečními paprsky. Tělocvična zkrátka není úplně „to pravé ořechové“. Rovněž je nevhodné při pohybu dýchat zplodiny z aut nebo továren.

Sex a optimismus?

I sex může k optimismu přispět, ale pouze v tom případě, že vás do něj nikdo nenutí- jinak by to mělo opačný efekt.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18467 (novesluzby.cz#20074)


Přidat komentář