Přínosy a rizika médií

Média, se kterými se můžeme setkat, nám přináší přínosy i rizika. Chceme-li najít rychle, konkrétní informace, obrátíme se s největší pravděpodobností na internet. Po zadání dotazu nám však internet nabídne nespočet odkazů. Vyznáte se v nich?

Z historie písma, tisku a internetu

Vznik písma a tisku

Kdy vzniklo písmo a tisk? Písmo vzniklo v Číně ve 2. století n. l., kdy bylo vyrýváno na kamenné desky a skládáno do kamenných knihoven. První české noviny vydal český novinář a nakladatel Václav Matěj Kramerius v roce 1786. V roce 1791 si zřídil malý obchod s názvem Česká expedice, jako první novodobé české nakladatelství. Založením nakladatelství, byl učiněn jeden z nejvýznamnějších kroků, které vedly k úspěšnému rozvoji českého jazyka.

Vznik internetu

Kdy vznikl internet? Roku 1969 byla spuštěna experimentální síť ARPAnet, kterou provozovalo ministerstvo obrany USA. Záměrem bylo umožnění propojení vědeckých pracovišť s vládními úřady. Tato síť však byla využívána i soukromě, tím, že zvýšil počet připojených počítačů a síť se rozšířila i mimo stát USA. Rok 1983 je datován jako letopočet vzniku internetu tak, jak je znám v dnešní podobě.

  • Internet, jako elektronické médium obsahuje velké množství informací, rozhodně více, než jsme schopni pojmout. Stal se pro nás nedílnou součástí života. Využíváme jej v práci i v soukromém životě.
  • Může se kolikráte stát, že strávíme na internetu delší dobu, než jsme měli původně naplánováno.
  • V roce 1992 existovalo na světě kolem 50 webových serverů. V roce 1995 bylo na světě kolem 100 000 webových serverů.
  • Internet nahrazuje do určité míry tisková média. Noviny, časopisy, ale i některé knihy jsou již dostupné v on-line formě. V některém případě, v plném měřítku, srovnatelném s tiskovým exponátem, v jiném případě ve formě mutace. Bude záležet do jisté míry na nás, jak se budeme chovat „na trhu", zda bude z naší strany zájem kupovat noviny, časopisy a knihy v tištěné podobě. Byla by jistě škoda, kdybychom se do budoucna s tištěnými knihami setkali již jen v knihovnách a s novinami v archivech. Uvidíme, co nám budoucnost přinese. Je třeba si ovšem uvědomit, že budoucnost utváříme my lidé.

Vymezení druhů médií

Tisková media

Zpravodajství

  • celoplošné deníky
  • regionální deníky
  • regionální noviny
  • časopisy
  • cizojazyčné
  • dětské
  • filmové a televizní
  • hudební
  • inzertní
  • literární
  • o kultuře, umění
  • odborné
  • společenské
  • sportovní
  • studentské
  • zahraniční
  • zábavné
  • zájmové

Knižní publikace

  • cizojazyčné
  • naučná literatura
  • odborné
  • osobnosti, fakta
  • pro děti a mládež
  • poezie
  • pro volný čas
  • zájmové

Informační, reklamní

  • informační brožury
  • letáky
  • plakáty

Elektronická média

Internet

  • business
  • chat
  • diskusní fóra
  • e-learning
  • email
  • informační portály
  • justice, právo
  • kariéra
  • komerce
  • obchody on-line
  • on-line zpravodajství
  • reklama
  • seznamky
  • tiskové zprávy
  • vzdělávání
  • zábava

Rozhlas

  • reklama
  • zábava
  • zpravodajství

Televize

  • dětské pořady
  • diskusní pořady
  • publicistické pořady
  • reklama
  • teletext
  • vzdělávací pořady
  • zábava
  • zpravodajství

Přínosy a rizika vybraného zástupce tiskových médií

regionální noviny

Silné stránky regionálních novin

  • informace zacílené na určité oblasti
  • dostupné informace bez nutnosti přístupu na internet
  • nízký pořizovací náklad na zakoupení novin

Slabé stránky regionálních novin

  • neskladná archivace
  • náklady na nákup
  • malý rozsah informací
  • aktualizace dat je omezená (aktuální informace jsou mnohdy již druhý den neaktuální)

Hrozby regionálních novin

  • nahrazení internetovým on-line zpravodajstvím
  • zánik tištěných novin
  • zánik pracovních míst, profesí, v případě zániku novin

Přínosy a rizika vybraného zástupce elektronických médií

Internet

Silné stránky internetu

  • velké množství informací
  • jednoduché vyhledávání informací
  • individuální, svobodný výběr informací každého recipienta
  • rychlá aktuálnost informací
  • internetbanking
  • internetové telefonování
  • komunikace s úřady
  • on-line vzdělávání
  • on-line nakupování
  • menší spotřeba papíru (recipient si vytiskne jen informace, které jsou pro něj zajímavé)

Slabé stránky internetu

  • velké množství informací, nepřehlednost
  • míra podloženosti informací
  • redukované, překopírované informace
  • dostupnost na internetovou síť
  • náklady na elektrickou energii, připojení
  • případné náklady na tisk
  • omezená komunikace s úřady
  • větší spotřeba papíru (recipient si může tisknout informace, které v tištěných novinách nejsou uveřejněny, ať už z důvodu kapacity stránek)
  • informace, které jsou určené pouze pro dospělé, jsou dostupné i dětem
  • rušící reklamy, které se zobrazí na stránkách, které zobrazujeme. S tímto souvisí ovlivňování recipientů pro nákup produktů, služeb

Příležitosti internetu

  • kompletní vyřizování záležitostí s úřady on-line
  • rozšíření on-line vzdělávání
  • větší zajištění a zabezpečení dat
  • možnost e-learningového vzdělávání cíleně zaměřeného pro starší občany
  • možnost větší možnosti práce z domu (vzdálené připojení k síti zaměstnavatele)
  • zpřístupnění přesných a podložených informací bez nutnosti placení

Hrozby internetu

  • zveřejňování záměrných falešných zpráv
  • zneužití osobních dat
  • zneužití platebních karet při nakupování on-line
  • kopírování autorských stránek
  • zavirování PC, sítí
  • neinformovanost starších občanů, kteří nebudou schopni držet krok s technologickým rozvojem
  • vytvoření závislosti na internetovém světě
  • potenciální nástroj, návod ke spáchání kriminality

Porovnání přínosů a rizik novin a internetu

Z uvedených analýz při porovnání regionálních novin jako tiskového média a internetu jako elektronického média vyplývá, že nám internet jako doposud nejmladší médium přináší hodně možností. Nelze ovšem opomíjet hrozby, které jsou spojeny s užíváním internetu a odsunutím regionálních novin do pozadí zájmu. Tisková a elektronická média jsou velmi odlišná svou povahou a možnostmi, které nabízejí.

Shrnutí vlivu médií v dnešní době

Expanze technologického pokroku dnešní doby zákonitě souvisí s novými možnostmi šíření komunikace mezi lidmi, mezi předávání informací mezi sebou. Potřebujeme se stále rychleji a efektivněji rozhodovat. Rychlost získaných informací je pro nás důležitým faktorem. Tisková média pro nás sice zůstanou pasivním druhem komunikace, nelze ovšem opomíjet a neměli bychom zapomenout na bohatství knih, které nám doposud přinášejí.

Vše se postupně vyvíjí, záleží na nás, jak uchopíme nové možnosti, které nám jsou umožněny. Každý nový objev, vynález s sebou přináší přínosy i rizika s ním spojená. Vše má dvě stránky, rub i líc. Je na nás, naší volbě, jak se budeme chovat a zaujmeme postoj k novým technologiím, zda v nich budeme hledat spíše klady a přínosy, než se zabývat možnostmi, jak je zneužít.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18213 (novesluzby.cz#20430)


Přidat komentář