Naše vnitřní hodiny

Naše tělo funguje v rytmech jemu vlastních. Tiká v nás nespočetné množství vnitřních hodin. Každá buňka má svůj rytmus, každý orgán svoje pasivní a aktivní fáze. Jak tedy máme optimálně využít každou chvilku?

Kdo se vlastnímu fyzickému načasování vzpírá, je nespokojený a snadněji onemocní, a naopak. Pokud se podle něj naučíme žít, budeme výkonnější a zdravější.

Co říkají naše vnitřní hodiny

Každý má své vnitřní hodiny nastavené trochu jinak. Děti spí déle než dospělí, mládež v pubertě je má posunuté dozadu. Geny navíc určují, jestli z nás budou skřivani nebo sovy, zda budeme ráno vstávat bez problémů, anebo jen stěží. Přesto má tělesný rytmus u všech v podstatě stejná pravidla, rozdíl u jednotlivců se odchyluje maximálně o dvě hodiny dopředu či dozadu. Všímejte si, kdy jste víc unavení a kdy zase maximálně výkonní, a přizpůsobte život svému tělu.

  Start do nového dne mezi 7 až 9 hodinou ranní

Zdraví: ráno je člověk nejcitlivější vůči bolestem, ozývají se i zánětlivá onemocnění, větší problémy hrozí také pacientům s onemocněním krevního oběhu. Vitaminy C a E mají po ránu větší vliv na vylučování nežádoucích substancí, které škodí srdci, z těla. Vitamin C navíc příznivě ovlivňuje i činnost mozku. Na podporu látkové výměny je vhodné přidat ještě A, D a K.

Duševní síly: jestli váš mozek potřebuje po probuzení více času, nařiďte si budíka o 15 až 30 minut dříve. Můžete zkusit trik s denním světlem, který upraví vnitřní hodiny. Spěte s roztaženými závěsy, Světlo zastaví tvorbu melatoninu v mozku a bude se vám vstávat snadněji. K nejkrásnějšímu duševnímu probuzení patří ale láska, protože tělo produkuje v tuto dobu obzvlášť velké množství pohlavních hormonů.

Fyzický vzhled: zásoby uhlohydrátů jsou na nule a hrozí nápory vlčího hladu. Proto se doporučují snídaně na ně bohaté, například houska s marmeládou, müsli a ovoce. Na bílkoviny zapomeňte, ve spojení s uhlohydráty zvyšují hladinu inzulinu a přispívají k tvorbě tukových polštářků. Ideální je najít si ještě chvilku na vytrvalostní sport, prodloužíte tak fázi spalování tuků. Vaše položka během noci vyschla, proto byste ji měli natřít hydratačním krémem s antioxidanty a UV filtrem. Tak ji nejlépe ochráníte před nepříznivými vlivy nadcházejícího dne.  

  Mozek pracuje na plné obrátky od 9 do 12 hodin

Zdraví: imunitní systém je dopoledne velice zranitelný, proto pozor na nachlazení. I citlivost na bolest je stále silná. Očkovací látky, ale tělo přijímá nejlépe a vedlejší účinky budou minimální. Trpíte-li bolestmi zad, jsou tyto potíže dopoledne nejintenzivnější, náročnější trénink se doporučuje až na odpoledne.

Duševní síly: mozek funguje velice rychle a celková výkonnost dosahuje maxima po 10. hodině. Především krátkodobá paměť jede na maximum. Je vhodná doba na zkoušky a náročná jednání. I úkoly, které vyžadují analytické myšlení, byste měli začít řešit právě nyní.

Fyzický vzhled: v zájmu zachování štíhlé linie dodržujte ozdravný životní styl. Aby slinivka břišní přestala být aktivní, potřebuje po každém jídle tříhodinovou pauzu. Příjem tekutin urychluje látkovou výměnu a je důležitý pro vylučování škodlivých látek z těla. Takže nezapomeňte dodržovat pitný režim - dejte ale přednost přírodní vodě, prospějete tak své postavě (a podpoříte navíc duševní činnost).

Organismus má siestu od 12 do 14 hodin

Zdraví: v poledne je žaludek připravený podat maximální výkon a potřebuje pravidelnou stravu, předejdete tak trávicím a střevním potížím. Žaludek se kvůli trávení prokrví a ostatní orgány stahují výkon na minimum. Organismus vyžaduje přestávku.

Duševní síly: pro dokonalý odpočinek je ideální si na 30 minut zdřímnout. Reakce jsou pak rychlejší, práce soustředěnější a nálada lepší. Nemůžete si to dovolit? Projděte se a zkuste „vypnout" aktivním způsobem.

Fyzický vzhled: k obědu je ideální smíšená strava s obsahem uhlohydrátů i bílkovin, například boloňské špagety. V poledne je kombinace obou skupin dovolená, protože naše látková výměna pracuje podle biologického rytmu. Přes den, kdy jsme aktivní, umí zpracovávat uhlohydráty a bílkoviny najednou a nedovolí, aby se tuky usazovaly.

Tělo je v nejlepší kondici od 14 do 18 hodin

Zdraví: citlivost na bolest klesá na nejnižší hranici, ideální doba pro návštěvu zubaře je kolem 15. hodiny. Svaly jsou zahřáté a pohyblivější než dopoledne, kolem 16. hodiny stoupá krevní tlak a zrychluje se srdeční tep, plíce zásobují buňky kyslíkem v optimálním množství. Teď je vhodná doba na sport! Ale pozor, svoje síly nepřepínejte. Protože má tělo snížený práh bolesti, hrozí riziko úrazů.

Duševní síly: oběd je do 15 hodin strávený, mozek má opět k dispozici maximální množství kyslíku. V práci toho ještě zvládnete spoustu, ale nezapomínejte na pauzy - i mozek pracuje v určitém rytmu. Dělejte si přestávky, ideální je 5 minut po 45 minutách práce, maximálně 15 minut po 90 minutách práce. Je dokázané, že bez přestávek podává mozek pouze 75 procent obvyklého výkonu. Odpoledne se navíc nacházíme ve filozofické fázi, jsme kreativní a snáze řešíme komplikované problémy.

Fyzický vzhled: až do večeře byste měli sníst jen kousek ovoce. Pro spalování tuků je ideální časné odpoledne a vytrvalostní sport. Při plavání nebo chůzi si udržujte takové tempo, abyste se nezadýchávali. Chcete si lépe vytvarovat postavu? Po 16 hodině nastává nejvhodnější doba pro power jógu nebo silový trénink. Pokud si pak dáte večeři s obsahem bílkovin, získají vaše svaly ty správné proporce.

Smysly si užívají do 18 do 21 hodiny

Zdraví: s koncem pracovní doby začínají játra nejaktivnější fázi dne. Mimo jiné to znamená, že si klidně můžete dopřát nějakou skleničku - alkohol je v podvečer nejlépe odbourávaný. Od 19 hodin reagujeme nejcitlivěji na alergeny, fáze trvá čtyři hodiny, proto je nejlepší umýt si předtím vlasy (v pylové sezoně) a vyhnout se po tu dobu všemu, co v nás alergie vyvolává. Léky na sennou rýmu, astma a revma mají v té době zvlášť silný účinek. Totéž platí pro léky proti bolestem. Večer vám uleví menší dávka aspirinu, než byste potřebovali ráno.

Duševní síly: malujete či hrajete na hudební nástroj? Tak do toho! Tělo teď snižuje činnost důležitých orgánů, mozek je méně zatížený a má více prostoru pro jiné aktivity. Dostavuje se inspirace, stoupá kreativita, dlouhodobá paměť je výkonnější. Je čas na zamyšlení se nad uplynulým dnem a debatu s partnerem o důležitých věcech.

Fyzický vzhled: Smysly jsou velmi vnímavé a večeři si „vychutnají". Chcete-li zhubnout, měli byste jíst k večeři bílkoviny (proteiny), například libové maso v kombinaci se zeleninou. Pro zdravé snižování váhy je vhodné maso drůbeží.

Přišel čas odpočinku od 21 hodiny

Zdraví: nedivte se, když vás kolem deváté večer začne najednou bolet koleno, o kterém jste celý den nevěděli. Začíná hodina zvýšeného vnímání bolesti, Ve 23 hodin pak startuje regenerace imunitního systému. Vyhněte se všemu, co ho zatěžuje: stresu, nikotinu, alkoholu atd.

Duševní síly: klid byste měli dopřát i mozku. Příjemné čtení, hezký film nebo milování mu pomáhají „vypnout". Produkce melatoninu stoupne během půl hodiny z nuly na sto, a vy začnete být unaveni. Ten moment je individuální, ideální čas, kdy se uložit ke spánku, si každý musí vypozorovat sám.

Fyzický vzhled: mnohé orgány látkové výměny, jako například střeva, pracují už jen úsporně. Hodinu až dvě před spaním by člověk neměl nic jíst ani sportovat. Tělo teď potřebuje veškerou energii k regeneraci. Mezi 23. až 4. hodinou se navíc dělí kožní buňky osmkrát rychleji než ve dne, proto si nezapomeňte před spaním ošetřit pokožku nočním krémem. 

Sladké sny přichází od 24 hodiny

Zdraví: zatím co spíte, regenerační procesy v těle běží na plné obrátky. Imunitní systém produkuje kolem jedné hodiny v noci nejvíc ochranných buněk. Kolem třetí hodiny klesá krevní tlak, spící člověk se snadněji probudí, protože krevní cukr je téměř spotřebovaný. Pokud se vzbudíte, dejte si kousek čokolády, lépe usnete. Okolo čtvrté ráno se snižuje činnost plic, astmatikům hrozí silné záchvaty. Od pěti hodin se organismus opět probouzí, hormony a ostatní produkty látkové výměny rychle přecházejí do krve. Čekáte miminko? Nejčastěji se děti rodí kolem šesté hodiny ranní.

Duševní síly: kolem 24. hodiny klesá naše schopnost myšlení na nulu, zanechte raději veškerých diskusí. Kdo je vzhůru, prožívá kolem druhé hodiny krizi. V této době také dochází nejčastěji k nehodám. Teprve kolem páté se zase všechno vrací k normálu.

Fyzický vzhled: vyspěte se do krásy - i štíhlé linie. Kromě toho profitujete z bílkovinné večeře, spalování běží, tělo si vybírá uhlohydráty, potřebné k regeneraci a stavbě svalstva, z tukových buněk. Ve spánku se hubne!

Naučíte-li se poslouchat rytmus svého těla, budete na tom lépe jak po zdravotní, tak duševní stránce, a ovlivníte dokonce i svůj fyzický vzhled.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18194 (novesluzby.cz#20251)


Přidat komentář