Koncertní nástroje - kvalitní výběr

Asi každý, kdo hraje delší dobu, přemýšlí (či sní) o lepším nástroji. Nejlépe koncertním, mistrovském kusu, při kterém se bude každý tón tvořit jakoby sám a zanechá nádherný slastný pocit. Jak poznáme koncertní nástroj a v čem je výjimečný?

Kytara pro začátečníky

Když mi bylo 14 let, každý den jsem hrával celé odpoledne na mou první kytaru pro začátečníky. Se zlepšováním mé hry, jsem začínal zažívat omezení. Tón byl plechový, jeho síla na jednotlivých strunách nebyla rovnoměrná (učil jsem se zlozvyku udeřit na některé struny silněji) a ve výškách byl zvuk krátký a nepříliš příjemný, asi jako plesknutí poklice. Později jsem hrál na lepší nástroje a pochopil rozdíl.

Počítač nebo koncertní kytara?

Rodiče mi chtěli koupit k patnáctým narozeninám počítač. Odmítl jsem a přesvědčil je, že chci koncertní kytaru. Svolili. A tak jsme jeli do Brna, města plného obchodů s hudbou. Vybírání bylo vlastně jednoduché. Hned v prvním obchodě byla kytara, kterou jsem vzal do ruky ta nejúžasnější.  Celý den jsem pak procházel ostatní obchody a zkoušel a zkoušel, ale pln nádherných pocitů jsem se nakonec vrátil. Už v obchodě jsem se do kytary zamiloval tak, že jsem hrál přes hodinu. Bylo to tak nádherné, že jsem úplně zapomněl na čas a lidi okolo. Prostě se mnou rezonovala. Hráli jsme si spolu. Vkládal jsem ji zpátky na stojan pomalu a posvátně.

Při nákupu nástroje nešetřete - důležitá je kvalita

Když jsem později přišel za svým učitelem hry na kytaru, dal mi jemně najevo, že jsem blázen, kupovat tak drahý nástroj a neporadit se s odborníkem (s ním nebo dobrým muzikantem), jenže pak na ni hrál a hrál, kontroloval, prohlížel si a nakonec slavnostně prohlásil, že jsem vybral dokonale.

To je moje první rada. Dejte na intuici. Vaše tělo a mysl ví, co je nejlepší. Pocit z hraní Vám napoví nejvíc. Vybírat podle ceny a značky není dobrá cesta. Nejhorší je to na internetu (pokud Vaše intuice nesahá tak daleko, že Vám stačí podívat se na fotku).

Později má láska k hudebním nástrojům vyvrcholila a já začal studovat střední školu ruční výroby hudebních nástrojů. Poslouchal jsem hodně kytarářů a houslařů a pozoroval je při práci, poznal jejich názory na výrobu těch nejlepších nástrojů. Sám jsem si hrál s každým detailem celé hodiny a užíval si objevování tajemství zvuku.

Koncertní nástroj má správně být vysoce kvalitní

Výše je už jenom mistrovský nástroj, vrcholné dílo mistra, který má desetiletí zkušeností, dokonalou zručnost, a i tak je mezi svými kolegy ještě o něco dál. Dokáže vyrobit něco, co se zdá člověku zasvěcenému nemožné. Nástroje dokonalé v každém ohledu. Zároveň jsou často opředeny tajemnými postupy, které byly objeveny dlouhým obdobím experimentování, nebo se třeba předávají z generace na generaci. K takovému nástroji se ale běžný člověk nedostane, nekoupíte ho v obchodě. Jeho výroba trvá třeba i půl roku a proto se s ním mistr nerozloučí snadno.

U koncertního nástroje hraje velkou roli materiál. Ozvučná část by měla být z rezonančního dřeva, které většinou pochází ze stromů rostoucí ve výšce nad 800m (protože zde materiál roste pomalu, je kvalitnější), uprostřed lesa (stromy mají méně větví, tedy suků), na severní straně kopce (opět kvůli pomalému přírůstku, dřevo je odolnější, protože bylo namáháno silným větrem). Správně by se mělo sušit aspoň 20 let přírodním sušením. Je ukryto pod střechou v přírodě a střídáním ročních období se oslabuje jeho schopnost absorbovat vlhkost. Riziko zkroucení v případě náhlé změny vlhkosti či teploty je pak malé, zatímco u továrního sušení je dřevo vysušeno do několika dní, ale schopnost absorbovat zůstává stejná. Protože je doba sušení takto dlouhá, často se dědí dřevo z generace na generaci. Výrobce pracuje se dřevem zakoupeným jeho dědečkem a kupuje ho pro své vnuky. I v tom je krásný nádech. Každý koncertní nebo mistrovský nástroj má svoji historii, svoji evoluci.

Zvuk koncertního nástroje

Koncertní nástroj dokáže naplnit svým zvukem velký sál, tón je krásně barevný, hlasitost a délka tónu rovnoměrně rozdělená po celém frekvenčním spektru.  Měl by být vyroben ručně a přístroje by se měly používat maximálně na hrubé práce. Výrobce by měl věnovat svůj čas hlavně kvalitě zvuku. V mnoha obchodech dnes vidím nápis koncertní nástroj, ale souvisí to spíše se vzhledem a zbytečně luxusními doplňky (zlaté ladící kolíčky a mechaniky, vyřezávané ornamenty, velká kusy perleti), o tom to ale není. Jde spíše o zvuk a pocity hráče. Zkušený výrobce si vezme do ruky materiál, pozoruje a zkouší jeho vlastnosti (texturu dřeva, váhu, ohebnost, schopnost rezonovat). Podle toho se rozhodne, jaké postupy, rozměry a tvary použije. Často se jedná o milimetry, které běžné oko nevidí, efekt je ale znát.  Důležitá je úprava pro konkrétního člověka. Výrobce ví, jestli zákazník chce ostré silné tóny (pro sólovou hru) nebo naopak barevný tón plný citu (pro komorní hru). Stejně tak může upravit vlastnosti nástroje podle délky prstů nebo stylu hry. Není to nástroj vyrobený podle šablony, ale podle Vás. Zatímco přístroje v továrnách jsou studené, řemeslník nejlépe dokonale zabraný do výroby, pozorující jak se mu dřevo mění pod rukama, vkládá celou dobu do nástroje sebe s úmyslem potěšit zákazníka. Důležitý je tu úmysl. Zatímco při strojové výrobě je nástroj dokončen a je ihned poslán do prodejny, výrobce si dokončený nástroj přehrává a dolaďuje některé detaily i několik dnů. Tomu se říká seřizování nástroje.

Lak má být na míru

Celý nástroj se pak ještě doladí lakem vybraným na míru, aby zdůraznil krásu a zároveň chránil. Může být na požádání upraven do exotických krajin (silný lak zaplní póry, vlhkost a horko nebudou ničit nástroj) a jiných extrémních prostředí. Většina lidí by se asi divila, kolik práce a času zabere koncertní lak. Jen schnutí (lak je nanášen v mnoha vrstvách) trvá od pár týdnů (lihový lak) až do půl roku (olejový lak) a jednotlivé vrstvy jsou broušeny celé hodiny.

Kupte si nástroj přímo od výrobce

Pokud chcete koncertní nástroj, kupte si nástroj vyrobený ručně. Jsou známy případy, kdy velké firmy odkoupily mistrovské nástroje, nejmodernějšími způsoby je rozpitvaly, následně začaly sériovou výrobu dokonalých kopií. Výsledek byl ale slabý. Jsou věci, které nezměříme, ale cítíme je. V hudebních nástrojích ještě stále lidská ruka umí více, než stroj.

Domluvte se s výrobcem na schůzce a pohovořte si s ním. Už z toho, jak na Vás bude působit on a prostředí v kterém pracuje, poznáte hodně. Nástroje většinou odrážejí vlastnosti výrobce. Nástroj od klidného, tichého člověka budou krásně jemné, od extrovertního baviče silné a pronikavé.

Lidé často kupují známé značky hudebních nástrojů, které jsou vyrobeny stroji, a nevědí, že za podobnou cenu můžou získat ručně vyrobený nástroj, podle jejich představ, který má navíc duši.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18347 (novesluzby.cz#21971)


Přidat komentář