Jak na stojku na rukou

Chcete se naučit stát na rukou? Nejste sami. Hodně lidí touží po tom zvládnou tento trik. Následující článek by Vám měl pomocí 7 jednoduchých cviků ve Vašem snažení pomoci.

Následujících 7 přípravných cvičení dělejte popořadě. K dalšímu cvičení přejděte teprve když jste dokonale zvládli cvičení předcházející. Budete se divit jak lehké je nyní stát na rukou.

Kliky

Ano, stojky jsou především o rovnováze, ale abyste udrželi tělo vzhůru nohama, budete potřebovat posílit ruce. Právě ruce, totiž budou nést váhu celého Vašeho těla. Kliky tomuto účelu slouží nejlépe, protože jsou zacílené na posílení paží, ramen a horní části zad. Kliky můžete dělat jak s koleny na podlaze tzv. ženské, tak i kliky s nataženýma nohama. Záleží na Vás, co Vám vyhovuje.

Most

Most je oblíbené cvičení dětí. Jde vlastně o typ kliků s opačně obráceným tělem. Lehněte si na podlahu, dlaněmi se dotýkáte země vedle hlavy, skrčte nohy a zvedněte se pomocí rukou. Nyní v této poloze – mostu – dělejte kliky. Stačí deset. Posílíte tak ještě více ramena, paže a zádové svaly. A navíc si více rozpohybujete tělo.

Stoj na hlavě

Vzhledem k tomu, že budete potřebovat zapracovat na Vaší stabilitě ještě předtím, než se o stojku na rukou pokusíte, budete muset začít s něčím lehčím. Něčím jako je stoj na hlavě. Při stoji na hlavě jste totiž ve stabilnější poloze. Existuje několik variant ze kterých si můžete vybrat tu, kterou Vám vyhovuje. Stoje na hlavě jsou například součástí cvičení jógy. Se stojkou na hlavě začínejte u zdi, která bude sloužit jako dokonalá opora.

Nejjednodušší typ stoje na hlavě:

Začněte kleknutím s rukama i nohama na podložce. Snižte své lokty tak, aby se dotýkaly podložky a propleťte mezi sebou prsty a nechte je postavené. Nyní umístěte zadní část hlavy proti dlaním, tak aby se jich hlava dotýkala. Jakmile budete cítit, že vaše hlava a ruce jsou stabilní, stoupněte si na obě nohy a posuňte svá chodidla co nejblíže k obličeji. Lokty držte pevně na podložce a nyní zvedněte pravou nohu směrem k obloze a nechte ji tam. Postupně pracujte na zvednutí i levé nohy. Ani se nenadějete a budete stát na hlavě. Ze začátku provádějte stoj na hlavě proti zdi, nebo se záchranou. Jakmile najdete rovnováhu, stání na hlavě bude hračkou.

Stoj na předloktí

Jakmile bez problémů zvládáte stoj na hlavě, můžete se posunout dál. Nyní se budete pokoušet o stoj na předloktí. Je to sice těžší verze stojky, ale ne tak těžká jako stojka na rukou. Jelikož se opíráte o celé předloktí, máte větší plochu pro rovnováhu. Stoj na předloktí je další pozicí z jógy.

Se stojem na předloktí začínejte znovu proti zdi nebo se záchranou. Klekněte si na nohy a ruce dejte předloktím na podlahu. Abyste drželi ruce na správnou vzdálenost, chyťte si nejdříve oba lokty a poté narovnejte ruce. Snažte se ruce držet rovnoběžně a nevyklánějte lokty do strany. Nyní si stoupněte na nohy a dejte jak nejblíže obličeje můžete. Očima se dívejte mezi ruce položené na podlaze. Zvedněte nahoru pravou nohu a nechte ji tam. Postupně můžete pracovat na zvednutí i levé nohy. Snažte se najít rovnováhu. Někdy to může trvat i déle.

Vrána

Cvik vrána požaduje silnou horní část těla a schopnost udržet rovnováhu. Je to něco jako malá stojka na rukou a také je to skvělý způsob jak Vaše ruce a zápěstí připravit na tíhu, kterou později ponesou při stojce na rukou.

Začněte se širokým dřepem. Položte dlaně před sebe se široce rozpjatými prsty. Nyní narovnejte nohy a umístěte kolena co nejblíže zadní strany rukou (tricepsy) jak jen to jde. (co nejblíže podpaží). Přemístěte svou hmotnost do rukou a zkuste opřít kolena o ruce. Poté zvedejte nohy jednu po druhé. Nyní zatáhněte břicho k páteři. Zkoušejte tuto pozici tak dlouho, než se Vám nepovede.

Stojka s roznoženýma nohama

Jelikož je těžké získat rovnováhu při stoji na rukou s nohama u sebe, je tu stojka s roznoženýma nohama. Tato stojka je mnohem jednodušší. Stoupněte si ke zdi a špičkou jedné nohy se zdi snažte dotknout. Zatímco se o to budete snažit, druhá noha se bude automaticky zvedat. Snažte se udržet rovnováhu.

Stojka na rukou před zdí

Jde o poslední krok před tím, než budete schopni udělat stojku na rukou bez opory.

Položte ruce na zem na vzdálenost asi 15 cm a roztáhněte prsty. Nohy dejte blíže k rukám a zvedněte pravou nohu. Nyní ohněte levé koleno, rozkopněte se a umístěte obě nohy na zeď. Musíte stát ale rovně, pokud se zakláníte, přisuňte se blíže ke zdi.** Nyní přiložte vrchol hlavy na zeď tak, že se díváte mezi položené dlaně.** Teď můžete zkusit oddělat jednu nohu ze zdi a poté další nohu. Hlava přiložená na zeď Vám pomůže s vyrovnáním těla a Vy se soustřeďte na stažení břicha a držení páteře rovně. Držte tak dlouho jak můžete.

Plná stojka na rukou

Až budete připravení odtáhněte hlavu od stěny a zkuste vydržet v plné stojce na rukou.** Pokud to zvládnete, jste připraveni pro stojku na rukou bez opěry.**

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18272 (novesluzby.cz#21381)


Diskuze a zkušenosti

Vendula | 29.03.2013 08:13
Re: Jak na stojku na rukou Dobrý den, Chtěla bych se zeptat, jak udělat stojku, a jaké druhy stojek existují. Před deseti lety jsem skončila s gymnastikou, ale teď se k tomu chci vrátit. Předem děkuji za odpověď.

L.Miklánková | 22.10.2013 11:35
Re: Jak na stojku na rukou V prosinci 2013 vyjdou skripta Miklánková, L. Základy gymnastiky. Olomouc: Vydavatelství UP. Tam to je :-)


Přidat komentář