Historie módy

Kdy se poprvé objevily kalhoty dnešného typu a co jim předcházelo? Víte, že se dříve posuzovala výška podpatku dle majetku nositele? A jaké že bylo tajemství širokých ženských sukní rokoka?

V hodinách dějepisu nám učitelé dějepisu do hlav vtloukali historická data válek, bitev, politiky. Oblékání většinou nedostalo dostatečné množství prostoru. Přitom pokud bychom znali základní popis jednotlivých období, snadněji bychom si spojili historická data dohromady.

Dějiny módy v Evropě - gotika

Pravé dějiny módy v Evropě se začali psát od dob gotiky, končí obdobím secese, neboť jakmile skončila móda „s nádechem válek", začalo být hitové odívání rychle se měnící a již nezaznamenávalo tak výrazné jednotné prvky.

Pojďme se tedy podívat aspoň ve zkratce na hlavní mezníky historie módy.

Móda a gotika

Období s líbivými zvuky louten a lehkostí písní tehdejších zpěváků - trubadúrů s sebou neslo též podobné prvky v módě.

Ženské postavy obepínaly dlouhé, splývavé šaty od dolních končetin nepříliš nápadně rozšířené. Součástí tohoto oděvu někdy byly dlouhé, široké, volně visící rukávy, kterými vedl v místech loktů otvor na ruce. Toto visící odívání zasáhlo také intenzivně pokrývku hlavy. Čepce zastíraly veškeré vlasy, které jako by nahrazovaly.

Obuv úzká, do špičky, zatím ne moc výrazné.

Mužský oděv tvořily volnější punčochové kalhoty

s plášti či kabátci v podkolení délce. Váženější pánové si pokrývali hlavu podobným způsobem jako dámy.

 

Chudina a služebnictvo

měli hlavu pokrytou jen v případě nepříjemného počasí a to pelerínkou s kapucí. Novinkou mužského odívání byl opasek, na zavěšení měšců a dýk.

V první polovině patnáctého století přišla z Francie tzv. Burgundská móda

Dominantou této novinky byla špičatost. Špičatilo se vše, co se dalo.

Šaty žen zůstaly obdobné

jen rukávy se zúžily a zkrátily, a opaskem se vytvaroval pas. Postupem času se sukně vepředu zkracovala až tak, že byla viděna spodní sukně. Proto se začala šít ze stejně drahých, barevných látek. Oproti tomu se zadní část prodlužovala, u vznešených dam obzvlášť, že vlečku musela nosit služebná.

Henin čepec se závojíčkem

který nejvíce proslavila Bílá paní, se vyráběl z tvrdých, tuhých papírů nebo škrobených látek, potažený drahými látkami.

Obuv - gotika

Obuv u obou pohlaví nabývala na špičatosti, avšak to byla především mužská část populace, u které se délka výrazně prodloužila. Ve chvíli kdy délka špice přesahovala 50 centimetrů, přivazovala se řetízkem od konce špičky k noze pod kolenem. Řetízek, vyráběn obvykle ze zlata, či jiných drahých kovů, byl znakem bohatosti. A také délka špičky prozrazovala majetnost - logicky čím delší, tím majetnější. Ozdobou na špičce byla rolnička, která se později stala symbolem šašků, neboť až tato móda zanikla, byla pro mnohé směšná a obuv nosili královští šašci pro obveselení dvořanů.

U mužského oděvu se zkrátil kabátec do poloviny stehen a rukávy nabývaly zvonovitého tvaru. Punčochy se zúžily a obvykle se nosily každá nohavice odlišné barvy. Zvláštnost těchto nohavic si zasloužila právem své jméno - miparty.


Pozdní renesance se proslavila širokými, velkými rukáv

s prostřiženými částmi. Nejprve v místech loktů pro lepší pohyb. S postupnou oblibou se rukávy řasily až do vrcholové fáze, kdy celý rukáv, bohatě nařasen měl upozorňovat na sílu nositele. U žen opticky zužoval pas. Na kalhotách se prvek v místech ohybů objevil také, vznikly tak plundry - kalhoty, připomínající sukni. Bohatě nařasené, krátké do půli stehen. Aby řasení bylo nepřehlédnutelné, kalhoty se vycpávaly a prostříhávaly. Právě díky prostřihům šlo vidět bílé spodní prádlo, do té doby moc nepoužíváno. Řasení a objemnost vyzdvihla též límečky - gollery. Vyrobeny byly ze škrobené, skládané textilie a obepínaly celý krk. Ženy nebyly o gollery ochuzeny. Jejich rukávy byly též vycpávány, ale jen v oblasti ramen. Zbytek zůstal jednoduše střižen.

Vrchol renesance přišel ze Španělska

Lehké, nadýchané látky se otočily o sto osmdesát stupňů a rázem se zde objevily těžké, tmavé, tuhé, škrobené látky známé svou spoutaností a nepohodlností.

Obuv renesance

byla oproti úzkým špičákům gotiky široká, placatá někdy i prostřižená. A právě od těchto prvků se nesla obrazová pojmenování jako kachní zobáky či medvědí tlapy.**
**

Móda a baroko

Barokní móda má původ v Itálii, ale ujala se především ve Francii za vlády Ludvíka XIV. Zmizela škrobenost, objevily se lehké krajky, měkká hedbáví ozdobné stužky a jiné zdobení.

Muži se oblékali velmi pestře

vznešeně až žensky. Zženštělé bylo i jejich chování. Jemné, krajkové košile se slabě prostřiženými rukávy, přes košili vesta a kabátec, který se zužoval a zkracoval. Kalhoty prodloužené až ke kolenům se nazývaly collotes. Krajkové košile s krajkovým, nařaseným šátkem - žabó, byla předchůdkyní dnešní kravaty.

Ženská sukně nabírala na objemu

nesla zvonovitý tvar a její vícebarevnost byla odůvodněna množstvím sukní. Na vrchní sukni se oblékala ještě jedna, a odkrývala část sukně vepředu. Korzety a šněrovačky byly jednou z dominant barokní módy pro opticky úzký pás. Stále více se odhalující šíje dospěla svého vrcholu, když odhalila celá ramena.

Novinkou ve světě odívání byl podpatek

Tehdejší boty majetných byly vyráběny z jemných látek a při procházce zaprášenými ulicemi se rychle opotřebovávaly. Proto vznikl podpatek, jehož vznik též podporovalo pohodlnější stání. Podpatek byl vyroben z korku nebo dřeva a byl oddělen od boty. Při potřebě se jen nazouval. Opět platilo pravidlo, čím majetnější, tím vyšší podpatek. Z tohoto období pochází rčení: „Žije si na vysoké noze".

Móda - rokoko

Rokoko bylo jakési pokrokové baroko. Prvky baroka se přenesly a více zdokonalovaly, až byly oděvy nepohodlné.

V roce 1718 se objevila na jednom představení v divadle dáma s velmi krásnou širokou, ale nepraktickou sukní. Zaznamenala obdiv u všech přítomných a krinolínu toužila mít každá dáma.

V tomto období dosti bohatli kováři. Krinolína, skládající se z kovových obručí spojené po stranách kusy textilie, byla právě jejich výrobou.

I když velmi nepraktická, stala se módou na dalších 70 let. S postupem času se vytvořily krinolíny na cestování tím, že kovová obruč zasahovala pouze do poloviny dolních končetin. Přes krinolínu se oblékaly bohatě zdobené, krajkové šaty.

Rukávy ženských šatů

byly zkráceny po lokty a odtud se do zvonovitých tvarů rozšiřovalo krajkové ozdobení.

Rokoko - období mohutných paruk

Rokoko se vyznamenávalo taky mohutnými parukami u obou pohlaví. V této době bylo složité objemné šaty svlékat a oblékat, lidé se tedy tak často nepřevlékali. Stejné to bylo u paruk. Protože hygiena zaostávala, rozšířily se v této době vši a jiní exoparazité, od nichž si majetní pomáhali různými škrabátky. Horké dny přispěly ke vzniku nadměrného pocení. To bylo ovšem pro bohaté trapné a ponižující. Pach proto překrývali někdy až litry voňavek a parfémů.

Muži zůstali u svého zženštělého odívání. Krajky zdobily jejich jemné košile, na které se oblékala vesta a upnutý kabátec s délkou po kolena. S postupem času byl zbaven ozdob a stal se předchůdcem dnešního saka.

Kalhoty pořád přetrvávaly v délce po kolena. Novinkou byl klobouk, jehož okraj se ohýbal směrem nahoru a tak vznikl známý trojhranný klobouk.

Podpatek obuvi se stále zvyšoval, až se objevily malé chůdy - kortuny.

Móda - empír

Empír se vyznačoval lehkostí, jednoduchostí a jemností.

Muži nosili jednoduché košile, vesty a již frak, jaký známe dnes. Kalhoty sahaly až po kotníky - pantalóny. Přes frak se v nepříznivém počasí oblékal kabát - redingot.

Mužská móda této doby obsahovala i doplňky jako klobouk cylindr a hůlku - špacírku.

Ženy nosily dlouhé košilové šaty

s přepásáním vysoko nad pasem. Zprvu se objevil velký výstřih, který se postupem zmenšoval.

V této době i prostý lid, do té doby jednoduše oblékán, toužil po slavnostnějších oděvech. Proto si začali šít šaty i z dražších látek s ozdobami, většinou výšivkami, které užívali jako sváteční, či nedělní oděv. Tak vznikly, nám známé lidové kroje.

Biedermeier

Styl sice zdobený, ale ukázněný. Čerpal z celé historie odívání, i když mužská móda byla obdobná empírové.

Hůlka, cylindr, kabát, vesta, košile i kalhoty přetrvávaly. Novinkou byla jen kravata v dnešní podobě.

To ženy prožily změnu. V tomto období se snad chtěly přiblížit mužům, neboť jejich oděv opustil typické jemné barvy a slaďoval se s modrými, černými či hnědými. Od mužů ženy odkoukaly nošení hůlky, kterou ale využily jinak. Nosily totiž slunečníky, kterými se opíraly. Klobouček býval posazen vepředu. Nesmrtelné korzety našly své místo působení i v tomto období. Ženy začaly oblékat i saka. Ale nejslavnější se stala sukně. Vepředu úzká, vzadu nařasená, někdy vycpaná polštářkem či kosticovou konstrukcí. Toto nařasení se nazývalo turnýra, u nás honzík.

Secese a móda

Jedna z módních evropských kolébek, Francie, přišla na přelomu 19. a 20. století s novou módou - secesí. Ta čerpala z celého 19. století, ale především z empíru.

Zásadní zlom tohoto období bylo oddělení sukně od halenky. Halenky byly volné, široké, v pase stažené úzkou sukní zvonovitého tvaru, límeček rozšířený přes celá ramena.

S touto módou na čas přišlo hnutí, odnaučit ženy nosit korzety. Trvalo ale jen chvíli, bylo totiž neúspěšné a oblíbené korzety se objevují i dnes. Módním doplňkem byl stále klobouček, který se nosil především na sportování se závojíčkem.

Mužská část populace se dočkala zkrácení kabátu do dnešního saka. Vesta neprodělala žádné větší změny a ani kravata na tom nebyla jinak. Mužskou specialitou a typickým prvkem této doby byl slamák s mašlí, jaký proslavil Jiří Suchý.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18186 (novesluzby.cz#20168)


Přidat komentář