Citroen - výběr

Podívejme se na začátky značky Citroen. V minulosti tato značka vyráběla vozy pro vysoce postavené lidi. V současnosti se hlavně zaměřuje na vozy nižší – střední třídy, ovšem ne výhradně jenom na ně.

Úvodem k automobilce Citroen

Citroen je francouzský výrobce vozů a je součástí společnosti PSA Peugeot Citroen.

  • Společnost byla založena v roce 1919 zakladatelem André - Gustave Citroen. Citroen byl v té době první automobilkou na masovou výrobu automobilů mimo USA a propagoval moderní pojetí prodejní sítě a služby, které doplňují motorová vozidla. Během osmi let se Citroen stal největším výrobcem automobilů v Evropě a čtvrtým na světě.
  • Citroen si vysloužil reputaci pro inovaci revoluční techniky, což dobře popisuje jejich slogan: „Kreativní technologie“.
  • V roce 1924 Citroen začal produkovat automobil s plně ocelovou karoserií model B-10.
  • V roce 1934 si Citroen zajistil pověst se svým automobilem Traction Avant nejen jako první masově vyrobené auto, které mělo náhon na přední nápravu, ale také byl jeden z prvních automobilů s tzv. konstrukcí „monocoque“.
  • V roce 1954 vyrábí Citroen jako první na světě první hydropneumatické odpružení: self-levelling a o rok později automobil Citroen DS s prvními kotoučovými brzdami. V roce 1967 Citroen představil první otočná světla, což mělo obrovskou výhodu na klikatých silnicích. Značka oslavila své 90. výročí od založení automobilky v roce 2009.

Z historie automobilky Citroen

André Citroen, během první světové války, stavěl pro Francii zbraně, ale po válce měl továrnu, ale žádný produkt. V roce 1919 proto začal vyrábět automobily a začal s modelem Type A. Ten byl navržen šéf designérem Jules Salomon z automobilky Le Zébre.

Citroen byl obrovský obchodník a tak používal na znak Eiffelovu věž. Citroen také sponzoroval expedice po Asii, aby dokázal, že jeho automobily jsou velice spolehlivé ve všech ohledech.

V roce 1924, Citroen začal obchodní vztah s americkým inženýrem Edward G. Budd. Od roku 1899 se Budd snažil vynaleznout prvky do motoru z nerezové oceli pro železniční vozy. Budd se rozhodl vyrábět ocelové karoserie pro automobily, jeho první velkou zakázkou byla značka Dodge.

V roce 1924 Citroen představil první automobil s plno ocelovou karoserií v Evropě, Citroen B10 na pařížském autosalonu.

Zezačátku byly automobily velice úspěšné na trhu, ale automobilky co stále používali dřevěné konstrukce, tak představily nové konstrukce. Citroen ale nemohl změnit svoji konstrukci vozů, jelikož na vývoj neměli dostatek lidí, proto jejich modely těžce ztrácely na ceně a Citroen pocítil těžké ztráty.

Citroen se snažil o nápravu a tak vyvinul modle Traction Avant. Tento vůz měl 3 revoluční vlastnosti: měl nečleněné tělo, které nemělo samostatný rám, nezávislé zavěšení předních kol a pohon na přední nápravu. Tractin Avant z roku 1934 měl výkon 32 koní.

V roce 1933 Citroen poprvé představil osobní automobil, který měl diesel motor, napomohl tomu Harry Ricardo.,

Éra Michelin

Rychlý rozvoj a vylepšování výrobního zařízení modelu Traction Avant byla příliš nákladná, což vedlo k dalšímu krachu společnosti. V roce 1934 nutil dluh společnosti se vyvlastnit a poté automobilka byla převzata jeho největším věřitelem, společností na výrobu pneumatik Michelin. Naštěstí pro Michelin se model Traction Avant setkával s přijetím na trhu a tak tento design pokračoval.

Citroen neměl dostatečný kapitál na vývoj svých automobilů a tak oproti jiným značkám zaostával. Pro velmi důležité modely DS a CX se vyvíjeli nové motory, ale nebyli finance a nakonec se do těchto vozů dali zastaralé čtyř – válce.

Během druhé světové války Citroen v utajení vyvíjel nové koncepty automobilů 2CV a DS, které byly později uvedeny na trh. Podle novinářů byly tyto vozy příliš avantgardní až radikální co se týká designu. Toto zvedlo značku tak nevídaně, že se najednou řadili ke značkám jako je Porsche nebo Ferrari.

Citroen 2CV se stal kultem, ze začátku mělo toto auto pouze 12 koní výkonu, toto auto zůstalo ve výrobě až do roku 1990 s menšími změnami a až do nedávné doby toto auto křižovalo francouzské silnice.

V roce 1955 Citroen také vyvinul model DS s hydropneumatickým odpružením: self-levelling. Model DS byl první automobil s kotoučovými brzdami. DS však měl ještě další vymoženosti jako posilovač řízení, posilovač brzd a směrová světla.

Vysoce tlakový hydraulický systém byl použit ještě u modelů SM, GS, CX, BX, XM, Xantia, C5 a C6. Řidič měl u sebe páku, díky které nastavoval výšku vozu tak, aby překonával rozdílné nerovnosti a nepoškodil si přitom svoje vozidlo. Citroen začal spolupracovat s Maserati a tento systém byl použit právě na vozech Maserati. Citroen byl jedním z prvních průkopníků, který řešil aerodynamiku, kvůli ušetření paliva. V roce 1950 začali používat aerodynamický tunel a vytvořily velice efektivní vozy DS a CX.

Finanční restrukturalizace Citroen

V roce 1963 chtěl Citroen spolupracovat s Peugeotem, ale to se nakonec neuskutečnilo.

V roce 1965 převzal Citroen Panhard v naději, že začne vyrábět malé a levné vozy (např. 2CV a Ami) a velká drahá auta (např. DS a ID). Panhard přestal vyrábět vozidla v roce 1967.

V roce 1968 Citroen koupil značku Maserati a začal vyrábět model SM, který měl V6 motor a plně elektrické ovládání tzv. DIRAVI. Citroen zaznamenal další obrovské ztráty kvůli rotačnímu motoru Comotor a velkému vývoji nových modelů GS, CX, SM, Birotor, Maserati Bora, Maserati Merak a Maserati Khamsin.

Éra PSA

Kvůli ropné krizi Citroen zkrachoval. Francouzská vláda se bála, že bude málo pracovních míst a tak společnost rozdělily mezi Michelin a Peugeot a bylo rozhodnuto sloučit Automobiles Citroën a Automobiles Peugeot do jedné společnosti.

Díky tomu že Citroen vlastnil Maserati, tak společnost postupně odprodávala Maserati do DeTomaso v roce 1975, a tak automobilka DeTomaso mohla využít vzhled Maserati a hned začala vyrábět desítky nově navržených modelů Bi-Turbo.

V roce 1976 už Peugeot vlastnil 90% společnosti Citroen a společnosti byly spojeny jako PSA Peugeot Citroen. PSA slavil úspěch, v té době měli na trhu 2 úspěšné konstrukce (GS a CX), ožívající 2CV a Citroen Dyane. Dále se začali vyrábět modely Peugeot 104, Citroen Visa a Citroen LNA. PSA se snažila zaujmout širší škálu lidí, později vznikl Peugeot 405.

Citroen expandoval do mnoha zemí, např. v Rumunsku jako značka Oltcit. Toyota vyrábí automobil Citroen C1 v České Republice a ještě 2 další automobily, Peugeot 107 a Toyota Aygo.

Model 2CV se přestal vyrábět v roce 1990, ale některé značky si z něho vzali příklad, a upravili ho pro sebe, např. Chrysler CCV, Scion xB a Honda Element, ale také Citroen se snažil upozornit na svůj starý model automobilem C3 Pluriel. Ovšem i trochu neobvyklé automobily narážejí na 2CV, VW Beetle a BMW MINI.

Na novější technologii jsou také postaveny vozy C2, C4 a C6.

Nejnovějšími modely, které lze koupit jsou Citroen C5, C3, C3 Picasso a DS3.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18316 (novesluzby.cz#21739)


Přidat komentář