Cadillac - klasik mezi auty

Podívejme se na začátky značky Cadillac, která je známá díky vozům zaměřených na luxus a výkon. Tohoto výrobce automobilů můžeme zařadit mezi nejlepší ve svém oboru. Věděli jste, že Cadillac je hned druhou nejstarší automobilovou společností na světě?

Představení výrobce automobilů Cadillac

Cadillac je luxusním výrobcem automobilů vlastněný společností General Motors. Cadillac se prodává ve více jak 50 zemích a hlavně v Severní Americe.

Cadillac je hned druhou nejstarší vytvořenou automobilovou společností na světě, hned za Buickem. Ovšem** v produkci automobilů je Cadillac nejstarší americkou společností.**

Cadillac vznikl v roce 1902. Jeho zakladatelem je Henry Leland, mechanik a podnikatel. Společnost pojmenoval po jeho předkovi – Antoine de la Mothe Cadillac z Detroitu. V roce 1909 jej koupali společnost GM a během šesti let, Cadillac položil základ pro masovou výrobu moderních automobilů. Společnost si také zajistila prvenství v Americe, výrobou luxusních automobilů.

Cadillac začal přidávat do automobilů mnoho luxusní výbavy, jako plný elektronický systém, manuální převodovku a stahovatelnou střechu. Společnost nabízela 3 motory, jeden z nich (motor V8) založil standardy firmy American automotive industry.

Podle výsledků, je Cadillac první Americkou automobilkou, kdo vyhrál prestižní cenu Dewar od Královského automobilového klubu v Anglii a převzal slogan „Standard světa“.

Historie automobilky Cadillac

Několik let od začátku založení společnosti Cadillac, si dal za úkol stát se automobilkou, s precizním zapracováním, stylovým a luxusním designem a nejlepší značkou ve Spojených Státech Amerických.

Cadillac byl první automobilovou společností, s plně uzavřenou kabinou v roce 1910 a roku 1912 se stal prvním v používání elektrických systémů, které sloužily k nastartování motoru a zapnutí světel.

Design Cadillac

Cadillac se představoval svým stylovým a luxusním designem. V roce 1926 instaloval první odolné sklo proti rozbití. Cadillac také zařadil do svých automobilů první zcela stahovatelnou střechu.

Automobil Cadillac Brougham představil rozdílnou sedící funkci, pro chránění různých řidičů. První topení a klimatizace byly nainstalovány v roce 1964, aby si řidič mohl uzpůsobit teplotu ve svém vozu, jak chtěl. Na konci 60. let bylo do aut přidáno varovné zařízení, pro žárovky ve světlech. Airbagy se objevily v některých modelech Cadillac mezi lety 1974 – 1976

Pokročilé motory a převodovky Cadillac

V roce 1915 byl zaveden 90 – stupňový flathead V8 motor se 70 koňmi, 2400 otáček za minutu a 180 – librových nohou točivého momentu, s tímto motorem mohly vozy jezdit 65 mil v hodině.

Tento motor byl nejrychlejší v té době mezi sériovými automobily. Cadillac propagoval dual – plane V8 motor s klikovou hřídelí v roce 1918.

Roku 1928 Cadillac představil první clashless Syncro – Mesh manuální převodovku, využívající převody díky ozubeným kolům.

V roce 1930 zařadil do svého seznamu první V – 16 motor se 45 stupňovým režijním ventilem, 452 palci kubickými, a se 165 koňmi, tím se stal jedním z nejtišších motorů v Americe. Rozvoj a představení motorů V8, V16 a V12 pomohl Cadillacu ke „Standardu světa“.

Pozdější model V8 motoru s režijním ventilem, ustanovil standard společnosti American automotive industry v roce 1949.

První vozy Cadillac

Jejich první model byl dokončen v říjnu roku 1902, vůz měl v sobě 10 koní. Byl to vůz prakticky stejný jako 1903 Ford Model A. Auto bylo představeno na autosalonu v New Yorku v lednu. Cadillac byl největší prodávající automobilkou díky své precizní výrobě.

General Motors Cadillac

Cadillac byl koupen společností GM v roce 1909. Hned se stala z nejvíce přednostovanějších společností GM vyrábějící velké luxusní modely. Cadillac se stal také výrobcem komerčních automobilů, jako jsou limuzíny, sanitky, pohřebních vozů a pohřebních vozů domu květin. Cadillac nevyráběl všechny vozy ve své továrně.

V roce 1917 Americká armáda potřeboval spolehlivé personální auto a vybrali si Cadillac Type 55 Touring Model. 2350 kusů těchto vozů byly dodány do Francie, Americké zahraniční síle během 1. světové války.

Před 2. světovou válkou se Cadillac pustil do výroby silných luxusních vozů pro aristokratický trh. V e 30. letech Cadillac dodával vozy s motory V12 a V16. Tyto motory byly ještě postupně vylepšovány pro vyšší výkon a tišší chod.

Automobilový stylista Harley Earl, který byl Cadillacem najat v roce 1926, aby nastoupil do sekce barev a malování. V roce 1927 navrhl nový malý automobil zvaný Cadillac La Salle, pojmenoval ho po průkopnicích Francie – René Robert Cavelier, Sieur de La Salle.

Hospodářská krize dotýkající se Cadillac

V roce 1932 přetrpěl rekordně malé prodeje svých automobilů a diskriminaci zákazníků. Alfred Sloan vytvořil výbor, který měl posoudit další budoucnost Cadillacu. Cadillac dostal druhou šanci po dobu 18 měsíců. Své prodeje napravil v roce 1934.

Cadillac se stal první společností, která začala používat technologii Phillips. Poprvé od založení Cadillacu, byl pro všechny modely použit jenom jeden motor a řídící jednotka v roce 1941.

Poválečné období pro automobilku Cadillac

Poválečný design Cadillacu se razantně změnil díky hlavnímu návrháři Harleym J. Earlovi, který zmodernizoval mnoho prvků. Mezi lety 40. – 50. lety se Cadillac zařadil mezi takzvané klasické americké automobily. Automobilový magazín Motor Trend udělil cenu auto roku Cadillacu z roku 1949. Firma to ale odmítla. 25 listopadu 1949 Cadillac vyrobil svůj miliontý kus. 1950 Cadillac Coupe de Ville rovněž udal rekord se 100 000 vyrobenými vozy za rok, rekord ještě zopakován v roce 1950 a 1951.

Další výrazný styling automobilu byla nová přední maska které byla známá jako Dagmar. Design nárazníku připomínal raketovou střelu. Později v 50. letech byl umístěn výš.

V roce 1966 prodej Cadillacu rostl a stal se nejlépe prodávající značkou s 192 000 prodanými vozy, z toho 142 190 vozů byl model de Ville. Toto bylo zpečetěno roku 1968, kdy se Cadillac umístil s prodejem na prvním místě s 200 000 vozy za rok.

První náhon na přední nápravu u Cadillacu byl použit v roce 1967 u modelu Eldorado, jež bylo luxusní kupé s elegantním designem. U těchto vozů byl velice oblíbený chrom, který se používal na autech od 50. let

60. - 70. léta pro automobilku Cadillac

V tomto období Cadillac konstruoval obrovská auta, například Cadillac Eldorado Seville třetí generace se považuje za jedno z nejhůře ovladatelných vozů na světě, kvůli své velikosti byly také velmi těžké, a museli mít velký výkon motoru, právě model Eldorado měl 400 koní a točivý moment 750 N.m., což je obrovské číslo.

80. – 90. léta pro automobilku Cadillac

V této době se Cadillac zaměřil především na vysoce postavené a velmi majetné lidi, jelikož stavěli vozy vyšší třídy inspirovaných limuzínami. Mezi tyto modely patří Cadillac Fleetwood a Cadillac DeVille a byly velkými konkurenty značky Lincoln. Tyto vozy vážili v přepočtu až 3200 kg s L05 V8 motorem

Současné modely Cadillac

Asi nejznámější model CTS, který se stále vyrábí už od roku 2003 a je nejoblíbenějším Cadillacem ve Spojených Státech Amerických.

Velice známý je také model STS což je vlastně decentnější verze modelu CTS a je ve výrobě od roku 2005. Cadillac Escalade je velké SUV v prodeji od roku 1999 a jeho vylepšené verze EXT a ESV od roku 2002 a 2003. Nepříliš známým Cadillacem je model SRX. Jedná se o menší SUV a jeho druhá generace byla představena v roce 2010 a zanedlouho půjde do výroby

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18294 (novesluzby.cz#21572)


Diskuze a zkušenosti

tomas zelinka | 31.03.2014 19:10
Re: Cadillac - klasik mezi auty přestalo mi jít radio navigace a jde vteřinovy gogn i po zamceni auta

tomas zelinka | 31.03.2014 19:10
Re: Cadillac - klasik mezi auty přestalo mi jít radio navigace a jde vteřinovy gogn i po zamceni auta


Přidat komentář