Automobilka Aston Martin

Každá automobilová značka je něčím výjimečná. Tato díky svým rolím ve filmu a sportovnímu designu. Vydejte se s námi po historických meznících automobilky, kdy měla své pády i slavila úspěchy.

Představení automobilky Aston Martin

Aston Martin je britská automobilka, která má sídlo ve městě Gaydon ve Warwickshire v Anglii. Společnost byla založena roku 1913 Lionelem Martinem a Robertem Bamfordem. Název byl vytvořen od jména zakladatele Lionelem Martinem a z Cyklokrosového střediska Aston Hill ve Wendower Woods v Anglii.

Na jaké vozy se automobilka zaměřuje

Automobilka je zaměřená na luxusní sportovní automobily.

Historie automobilky Aston Martin

Rok 1908 - 1921 pro automobilku Aston Martin

Ačkoli byla automobilka založena roku 1913 už v roce 1908 bylo postaveno první auto se čtyřválcovým motorem od Coventry-Simplex, které neslo název Aston Martin. Auto bylo postaveno pouze za jediným účelem a to vyhrát slavný závod luxusních aut Isotta-Fraschini. Rok 1915 - první plnohodnotný Aston Martin, který mohl být produkován byl postaven v roce 1915, ale jeho výroba nezačala kvůli situaci v první světové válce. Lionel Martin se přidal k námořnictvu a Robert Bamford zase k transportní ochrance. Všechny stroje byly prodány letecké společnosti Sopwith Aviation Company.

Rok 1922** ** - 1937 pro automobilku Aston Martin

V roce 1922 se jak Martin tak Bamford vrátili ke společnosti a produkovali auta pro závod French Grand Prix. Aston Martin udal rychlostní i vytrvalostní rekord na závodním okruhu Brooklands. Autem co udávalo rekordy, byl závodní model Razor Blade. Rok 1924 - společnost bohužel vyhlásila bankrot v roce 1924 a koupila jí Lady Charnwood. Rok 1925 - 1926 - ovšem o rok později společnost zase zbankrotovala a v roce 1926 byla uzavřena. Později téhož roku se rozhodli automobilce pomoct bohatí investoři a přejmenovali jí na Aston Martin Motors. Rok 1926 - 1937 - mezi lety 1926 a 1937 byl Bertelli vedoucím a designérem celé automobilky. V této době se vyráběly vozy, které patřily do éry takzvaných Bertelliho aut. Obsahovali model T-type s 1.5 litrovým motorem „International“, „Le Mans“, „MKII“ odvozený od závodní verze „Ulstera“ a 2 litrový model 15/98 odvozený od závodní verze „Speed Model“. Bertelli se zaměřoval hlavně na závodní verze automobilů. Navrhnul a postavil několik závodních aut pro slavné závody, jako jsou Le Mans a Mille Miglia. Společnost začala mít opět finanční problémy v roce 1932, ale naštěstí ji zachránil L. Prideaux Bruno. Od roku 1936 se Aston Martin zaměřil hlavně na silniční auta. Bohužel se jich podařilo vyrobit pouze 700 kusů, jelikož poté nastala 2. Světová válka a letectvo potřebovaly součástky.

Rok 1947 - 1979 pro automobilku Aston Martin

Dostáváme se do roku 1947, 2 roky po válce kdy společnost koupil David Brown. Od tohoto roku začala takzvaná éra Davida Browna. Ještě v témže roce se Brownovi podařilo získat značku Lagonda. Rok 1955 - v roce 1955 David Brown koupil automobilku Tickford v Newport Pagnell. Tímto okamžikem začala éra modelů „DB“.

V roce 1950 společnost oznámila model DB2 následovaný DB2/4 v roce 1953, DB2/4 MKII v roce 1955, model DB Mark III v roce 1957 a italsky inspirovaný model DB4 s 3.7 litrovým motorem v roce 1958. Model DB4 klíčový model k udržení reputace společnosti, což bylo ještě „zaděláno“ úžasným modelem DB5 v roce 1963.

Společnost pokračovala v produkování sportovních 2dveřových automobilů s modely DB6 a DBS. Rok 1972 - roku 1972 se společnost opět dostala do finančních problémů. Koupila jí jiná společnost, která se nazývá Developments Ltd. Kterou řídil William Willson.  Rok 1975 - ovšem společnost zase začala mít problémy a tak roku 1975 ji odkoupil americký businessman Peter Sprague a George Minden z 1.05 milionů liber. Rok 1977 - společnost prošla modernizací a v roce 1977 byl produkován model V8 Vantage a o rok později model Volante se skládací střechou.

Rok 1980 pro automobilku Aston Martin

V roce 1980 William Towns designoval velice futuristický model Bulldog. Towns také navrhoval futuristický autosalon Lagonda postavený na osmiválcovém modelu.

Aston Martin měl plán koupit značku MG jelikož chtěli udělat vylepšenou verzi modelu MGB. Ovšem to se nikdy nepodařilo. Společnost na začátku osmdesátých let 20. Století postihla ekonomická krize a tak se rozhodli Peter Sprague a George Minden opustit a uzavřít společnost a zaměřit se na restaurování automobilů. Victor Gaunlett koupil 12.5% společnosti s 500 tisíci librami díky Pace Petroleum roku 1980.

Nejrychlejší čtyř-dvéřové auto planety

V roce 1981 s vedoucím Gauntlettem a jeho týmem vyrobily nejrychlejší čtyř-dveřové auto planety Aston Martin Lagonda. Produkty byly inspirovány Tickfordem Austin Metro, Tickford Ford Capri a Tickford vlakovými interiéry, přesně jako v Jaguaru XJS. Pace Petroleum dále sponzoroval celý závodní klub Aston Martin. Aston Martin se také zůčastnila závodu 24 hodin Le Mans v roce 1982 a skončil sedmý.

Kvůli horší situaci v obchodu s ropou potřeboval Aston Martin pořád více času a peněz a tak Gaunlett souhlasil s prodáním Hays/Pace do Kuwait Investment Office v roce 1983. Také souhlasil s prodáním akcií Americkému dodavateli a řeckému přepravnímu magnátovi Peteru Livanosovi.

Rok 1984 pro automobilku Aston Martin

Tento rok se postavil jubilejní 10 00 vůz Aston Martin.

Rok 1988  - 1993 pro automobilku Aston Martin

V roce 1988 vyprodukovala 5000 vozů za 20 let a automobilka úspěšně prodává limitované edice Vantage a 52 Volante Zagato, auta která začínají na 86 000 liber. Společnost konečně vynalezla vhodný V8 motor pro svůj nový model Virage.

Gaunlett ještě zůstává vedoucím společnosti po dva roky a jeho závodní zájmy vytáhly Astona Martina zpět do typu sportovních aut s limitovanými evropskými normami v roce 1989. Značka Ford vyrobila limitovanou edici motorů Cosworth pro Jaguar závodní tým. Ovšem také souhlasil, že bude vyrábět motory pro model DB7.

V roce 1991 nechal Gaunlett své místo vedoucího a přenechal ho Hayesovi. V roce 1992 byla ohlášena nová Vantage verze, kterou nechala pojmenovat DB7.

Rok 1994 - 2006 pro automobilku Aston Martin

Od roku 1994 se značky Aston Martin ujal Ford a rychle se zvýšila produktivita výroby vozů. V roce 1995 společnost vyrobila rekordních 700 vozů. Roku 1998 byl vyroben už 2000 vůz Aston Martin DB7 a v roce 2002 už 6000 vozů. V roce 2001 začala vyrábět motory V12 Vanquish pro model DB7.

Roku 2003 bal představen koncept Aston Martin V8 Vantage a o 3 roky později šel do výroby. Deset let starý model DB7 nahradil v roce 2003 model DB9 coupé. O rok později byl uveden na trh model DB9 Volante se skládací střechou.

V roce 2005 vstoupil Aston Martin opět do motosportu, tentokrát s velice úspěšným závodním modelem DBR9, který patřil do třídy GT a jezdil i takové závody jako slavná dvaceti čtyř hodinovka Le Mans.

Rok 2007 - 2009 pro automobilku Aston Martin

V roce 2007 se stal vedoucím společnosti David Richards, který koupil automobilku za 475 milionů liber. Ford si stále držel své akcie za 40 milionů liber. Aston Martin se navrátil do Le Mans v roce 2009 se svým modelem Aston Martin Lola, který patří do divize LMP1. Auto je velice úspěšné.

Nejnovější výtvor značky Aston Martin

Jedná se o model Rapide. Auto je čtyř-dveřové.

Aston Martin ve filmu

Aston Martin si zahrál v mnoha rolích, ale vlastně to byli skoro jenom známé Bondovky. Řekneme si, v jakých filmech si Aston Martin zahrálo.

  • 1963 film The Birds, Aston Martin DB2/4
  • 1964 Goldfinger a Thunderball 1965, Aston Martin DB Mark III a Aston Martin DB5
  • 1995 GoldenEye a 1997 Tomorrow Never Dies, jezdil se soukromým autem
  • 1969 On Her Majesty\'s Secret Service s modelem DBS se zelenou metalízou
  • 1987 The Living Daylights, gry V8 Volante a Vantage
  • 2002 Die Another Day, Vanquish
  • 2006 Casino Royale, DB5 a DBS
  • 2008 Quantum of Solace, DBS
  • Také si zahrál v originální verzi filmu Italian Job z roku 1969 s modelem DB4

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18273 (novesluzby.cz#21403)


Přidat komentář