Spánková deprivace u maminek

Jakmile se Vám narodí miminko, Váš spánek nebude mít tu stejnou kvalitu na kterou jste byla zvyklá před porodem či před početím. Existuje ovšem několik způsobů, jak nedostatek spánku řešit. Tento článek by Vám měl poradit.

Nedostatek spánku po porodu může být způsoben několika faktory. Váš organismus se musí podřídit dennímu režimu Vašeho dítěte. A i když Vaše dítě spí, může se Vám stát, že nemůžete usnout, protože máte o miminko starost. Neustále posloucháte všechny zvuky, které by mohli znamenat, že je miminko vzhůru a něco ho trápí. Toto je normální stav a již pár týdnů po porodu, by si Vaše tělo mělo zvyknout na nový režim a také se o miminko přestane bezdůvodně strachovat. Co ale dělat těch několik týdnů po porodu?

Níže se dozvíte několik rad, které by měly fungovat při snaze o řešení nedostatku spánku.

Plánujte dopředu

Před porodem zařiďte všechno důležité. Ukliďte (samozřejmě s pomocí) byt, udělejte všechny neodkladné domácí práce, přichystejte dětský pokojíček a zmrazte jídla na celý týden dopředu. Především pokud již rodinu máte. Udělejte také velký nákup, abyste měla vše potřebné po ruce. Můžete také pozvat někoho z rodin na pomoc, pokud žijete sama, nebo tatínek pracuje. Jen tak se budete moci věnovat pouze miminku a sobě.

Spěte ve stejnou dobu, kdy spí Vaše miminko

I když nejste unavená, odpočívejte v době, kdy Vaše miminko spí. Když se budete učit spát ve stejnou dobu jako miminko, může Vám to pomoci v následujících týdnech kdy se budete cítit unavená a nevyspalá. Navíc si tak Váš organismus zvykne na denní režim miminka.

Odsávejte mléko

Pokud již Vaše dítě pije z láhve, naučte se odsávat mléko. Potom nebudete muset být u každého krmení. Můžete si poté s tatínkem rozdělit režim krmení a tím si prodloužit dobu spánku. Navíc pro Vás nebude problém si na chvíli odskočit z domu a nechat starost o miminko na tatínkovi nebo na někom jiném z rodiny.

Jezte vyváženou stravu

Snažte se jíst potraviny, které Vás nabijí energií. Do své stravy zařaďte dostatek tekutin, potraviny bohaté na inulin, hořčík, dále celozrnné potraviny a dostatek bílkovin. Snažte se vyhýbat potravinám, které organismus unavují jako jsou tučná jídla, smažená jídla a přemíra sladkostí. Energetické nápoje většinou nefungují, protože jsou uzpůsobeny dodat velké množství energie na krátkou dobu. Hodí se tedy spíše pro sportovce. Pokuste se také nevynechávat jídla. Stanovte si pevnou dobu jednotlivých jídel do svého denní režimu. Pokud s tím máte problém, nastavte si třeba budík. Nejen miminko potřebuje pravidelnou stravu.

Nesledujte hodiny

Počítání hodin spánku Vám moc nepomůže. Budete na spánek myslet neustále bude se Vám usínat ještě hůře. Přes den myšlení na spánek může zase zvýšit Vaši únavu.

Dejte si rychlou sprchu

Rychlá studená sprcha nebo koupel může zmírnit únavu svalů a probrat Vás. Naopak teplá koupel před spaním může Vaše tělo příjemně unavit a tak Vás připravit na spánek.

Myslete pozitivně

Noci bez spánku nebudou trvat věčně, nebojte. Jakmile bude Vaše miminko starší naučí se spát po celou noc. Myslete na to, může Vám to pomoci překonat týdny bezesných nocí.

Nebojte se požádat o pomoc

Pokud máte pocit, že únavu už nezvládáte, požádejte o pomoc příbuzné či kamarády. Většinou bývají velmi ochotní a rádi stráví nějaký ten čas s roztomilým miminkem, zatímco Vy si můžete vyspávat. Nezapomínejte také na tatínka, starost o miminko je i jeho povinností. Nemusíte se bát mu miminko svěřit, je velmi pravděpodobné že zažívá stejné pocity strachu o ně jako Vy.

Co je to spánková deprivace?

Jako spánková deprivace se označuje nedostatek kvalitního spánku. Způsobuje ospalost, nemožnost soustředit se a může vést i k halucinacím. Optimální doba spánku pro dospělého jedince je 6 – 9 hodin. Pokud dlouhodobě spíte méně než 6 hodin jevíte během dne spánky ospalosti. Spánek je jedna ze základních potřeb organismu, na to nezapomínejte. Spánková deprivace může způsobit ztráty bělosti během dne, nespavost a u těžkých poruch spánku se mohou objevit také halucinace či paranoia. Pokud na sobě pozorujete příznaky spánkové deprivace, je nejvyšší čas začít usilovat o kvalitní spánek.

Závěrem – Spánková deprivace u maminek

Spánková deprivace u maminek prvních pár týdnů po porodu není nic neobvyklého. Věřte, že časem se Váš spánek zlepší, stejně jako se zlepší spánek miminka a ono se v noci nebude budit.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18168 (novesluzby.cz#21481)


Přidat komentář