Šestinedělí po porodu

Pro Vaše tělo nastává po porodu velká práce, a to navrátit vše do původního stavu před těhotenstvím. Připravte se na to, že po porodu budete velmi unavená, skleslá, a to díky hormonálním výkyvům. Pokusíme se Vám poradit, abyste se cítila co nejlépe.

Vaše první okamžiky po porodu

Po porodu zůstáváte ještě 2 hodiny na porodním sále, pod dohledem porodní asistentky. Tyto dvě hodiny jsou velmi důležité, protože je u Vás třeba kontrolovat, zda nedochází ke krvácení a není tak ohrožen Váš život. Dětský lékař se v tuto dobu věnuje Vašemu děťátku a porodník ošetří Vás po porodu. Po dvou hodinách Vás odvezou, nebo si sama opatrně dojdete na oddělení šestinedělí, kde strávíte několik dní do propuštění z porodnice. Pokud to provoz porodnice umožňuje, tak si můžete pokoj vybrat. Některá maminka bude chtít soukromí, jiná si naopak ráda popovídá, a tak spíše uvítá vícelůžkový pokoj.

Bezprostředně po porodu Vás mohou doprovázet nejrůznější pocity

Je třeba si uvědomit, že porod je velkou zátěží pro Váš organismus. Můžete být ihned po porodu zaplavena pocitem štěstí, mateřské lásky, stejně jako ochablostí z vyčerpání, a to zvláště po dlouhém porodu.

 

Co nejdříve po porodu by Vám měla sestřička přiložit novorozence k prsu

Časté přikládání dítěte k prsu je důležité pro dítě i pro Vás. Drážděním bradavek se Vám do krve vyplavuje hormon oxytocin, který zlepšuje zavinování dělohy, snižuje poporodní krevní ztrátu.

Tělesné změny v šestinedělí

Největší změna po porodu nastává s dělohou, která se musí zmenšit na původní velikost. Zhruba desátý den po porodu je Vaše děloha zmenšená natolik, že jí již nelze nahmatat přes břišní stěnu. Zavinování dělohy napomáhají stahy děložního svalstva, které můžete vnímat podobně jako menstruační bolesti. Po porodu odchází z dělohy očistky, které mají nejprve krvavé zabarvení, následně blednou až do žlutobílé barvy. Toto právě trvá zhruba deset dnů.

V této době buďte velmi opatrná a dodržujte hygienické zásady

protože očistky obsahují baktérie, které by mohly zapříčinit zánět prsu, pokud by se dostaly na prsní bradavky. Hned po porodu se Vaše prsa nalévají a mléčná žláza po následujících několika dnech bude produkovat mlezivo, které představuje první potravu pro Vaše miminko. Později bude tekutina houstnout a postupně se měnit na mateřské mléko.

 

Péče o tělo v šestinedělí

V šestinedělí dbejte o častou a důkladnou hygienu. Sprchujte se několikrát denně, a to nejlépe po každém kojení, či použití toalety. Při utírání rodidel nepoužívejte ručník, který používáte na osušení ostatních částech těla. Rodidla otírejte opatrně, jemně, abyste nedošlo k porušení poporodní rány.

Snažte se o časté vyprazdňování močového měchýře

čímž urychlíte zavinování dělohy. Zpočátku po porodu budete mít nejspíš problémy se stolicí, neboť hráz bude pohmožděná. V porodnici bude Vaše vyprazdňování sledovat ošetřující lékař, v případě potřeby Vám předepíše například glycerinové čípky.

Cvičení v šestinedělí

Co nejdříve po porodu byste měla začít opatrně cvičit. Snažte se posilovat svaly pánevního dna, protahovat prsní svaly a provádět cviky napomáhající břišním svalům k návratu do původního stavu a zabránit tak vzniku převislého břicha. Cvičení v šestinedělí hraje významnou roli. Váš organismus se rychleji regeneruje a navíc cvičení zabraňuje poporodním obtížím, například bolesti zad, problémy s udržením moči apod. Je lepší cvičit po kojení, ne s plnými a těžkými prsy.

 

V porodnici již začnete s rehabilitační sestřičkou cvičit 12-24 hodin po porodu

Ukáže Vám jednoduché cviky, které budete každý den provádět. Cvičení na prsní svaly podporuje laktaci, cvičení dolních končetin povzbuzuje krevní oběh.

Pokud se budete cítit příliš unavená, nepřepínejte své síly. Snažte se cvičit alespoň deset minut denně, a to spíše dopoledne, kdy jste méně unavená.

Režim dne v šestinedělí

Pro Vás jako maminku bude nejdůležitější částí dne v šestinedělí kojení. Režim Vašeho dne bude plně podřízen miminku. Nebraňte se tedy výpomoci s vedením domácnosti, pořizování nákupů, úklidem apod. Snažte se využít každé možnosti k odpočinku a ke spánku, a to i během dne. Spánek je pro Vás velmi důležitý, abyste načerpala duševní i tělesnou sílu.

Duševní změny v šestinedělí

Po porodu budete unavená a někdy i náladová. Někdy budete veselá a za chvíli Vám může být do pláče. Nemusíte skrývat své pocity, svěřte se s nimi svému manželovi. Donedávna byl tzv. poporodní splín považován za tabu, či výmysl maminek. Dnes se však nebere na lehkou váhu. Hormonální systém, stejně jako ostatní pochody v těle, je závislý na psychice. Na rovnováhu hormonů mohou působit zážitky z dětství, duševní krize, finanční problémy, manželské hádky apod. V těhotenství tělo ženy produkuje hormony, které se jinak nevytvářejí vůbec nebo jen v nepatrném množství. To, jak žena bude reagovat na poporodní stav, není závislé na tom, zda svého potomka očekávala s radostí nebo s určitou nejistotou.

Příznaky poporodní deprese

Poporodní deprese mohou u každé maminky projevovat odlišně. Může u Vás docházet k:

  • náhlému, nevysvětlitelnému pláči,
  • únavě,
  • vyčerpanosti,
  • nechutenství,
  • nervozitě,
  • úzkostlivosti,
  • pocitům viny, že jste špatná matka.

Tyto splíny by měly během pár dnů po porodu vymizet. U některých žen však může přetrvávat i několik týdnů, či dokonce měsíců. Příznaky dlouhodobějších splínů:

  • poruchy spánku,
  • děsivé sny,
  • apatie a odmítání kojení,
  • vnitřní odmítání dítěte a kontaktu s ním,
  • nenávist k vlastnímu tělu,
  • nechuť k sexuálnímu životu.

V tomto případě se hlavně neuzavírejte do sebe. Promluvte si s manželem, kamarádkami, svěřte se lékaři, psychiatrovi apod. Pokud Vás trápí určitá nejistota či úzkost spojená se zdravotním stavem Vaším nebo dítětem, určitě se poraďte s lékařem.

Výživa kojící ženy

V době kojení je výživa velmi důležitá, neboť ovlivňuje tvorbu mateřského mléka. Většina látek z potravy, kterou sníte, přechází do mateřského mléka. Snažte se o dostatečný příjem tekutin, a to 2-3 litry denně, ve formě stolní vody, ovocných čajů, speciálních čajů na kojení, v menším množství mléko. Omezte silně kořeněná jídla, nadýmavou zeleninu (květák, brokolice aj.), luštěniny, dráždivou zeleninu (cibule, česnek). Na druhou stranu ostatní zelenina a ovoce jsou velmi důležité. Během období kojení se vyvarujte alkoholických nápojů, kouření. Omezte pití kávy, černého čaje, koly.

Gynekologická prohlídka po šestinedělí

Po skončení šestinedělí se objednejte na vyšetření ke svému gynekologovi, který zjistí, zda jsou u Vás zhojena porodní poranění, zkontroluje stav děložního hrdla a velikost dělohy. Nyní se můžete s lékařem poradit na vhodné antikoncepci.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18156 (novesluzby.cz#20203)


Přidat komentář