Na jakou stravu se v těhotenství zaměřit

V průběhu těhotenství se budou měnit Vaše nároky na jídlo, pocit hladu a nasycenost. Menší množství jídla, za to ovšem v kratších intervalech, je pro Vás ta nejlepší forma stravování. Je rozdíl, jestli jíte za dva, nebo pro dva.

Nervová trubice plodu se uzavírá ve čtvrtém týdnu po početí. Tedy právě v době, kdy většina žen teprve zjišťuje, že jsou těhotné. Z těchto důvodů odborníci doporučují, aby budoucí maminky začaly s přísunem kvalitní a vyvážené stravy (zejména kyseliny listové) už asi tři týdny před plánovaným těhotenstvím.

Co by měl obsahovat jídelníček pro těhulky

Vitamin A

  • Zdroj: máslo, plnotučné mléko, sýry, vejce, tuk některých mořských ryb

Je potřebný pro růst plodu, nepostradatelný pro vývoj zraku a důležitý pro správnou funkci placenty. Vzhledem k tomu, že vitamin A je potřebný také při vývinu a zrání plic plodu, doporučuje se dbát na jeho dostatečný příjem zejména ve druhém a třetím trimestru těhotenství. Doporučená dávka pro těhotné je 0,8mg denně, pro kojící je zvýšena na 1,2 mg. POZOR!!! Ve vyšších dávkách (nad 3,3 mg/den) může vitamin A způsobit poškození plodu!!! Proto by ženy neměly konzumovat ve větším množství například játra, a to zejména v prvních třech měsících těhotenství. Vitamin A si organismus umí vytvořit sám z provitaminu beta - karotenu, který žádné nebezpečí pro plod nepředstavuje. Proto je jako nejbezpečnější „zdroj" áčka považován právě beta - karoten. Obsahují ho například žluté, červené a oranžové papriky, rajčata, brokolice, špenát, meruňky, broskve. Pokud chcete doplňovat vitamin A z multivitaminových preparátů, žádejte vždy ty, které jsou speciálně určeny pro těhotné ženy.

Bílkoviny

  • Zdroj: maso, mléčné výrobky, luštěniny, cereálie, vejce, ryby, ořechy, tofu, obilniny

Zhruba od 4. měsíce potřebuje těhotná žena denně přijmout 58 g kvalitních bílkovin nutných k vývoji plodu. Mléko a mléčné výrobky vám jej dodají i s bonusem, protože navíc obsahují vápník, důležitý pro zdravé kosti a zuby. Bílkoviny živočišného původu jsou ovšem mimoto bohaté i na tuk, z čehož zase až tak velkou radost nemáme. Při výběru pokrmů dávejte tedy přednost libovému drůbežímu masu a rybám, hlavně mořským. Jezte raději nízkotučné mléčné výrobky, velice vhodné jsou zejména výrobky zakysané, kefír, živé jogurty a acidofilní mléko, které mají příznivý vliv na střevní mikroflóru.

Nenasycené mastné kyseliny

  • Zdroj: rostlinné oleje, margaríny, ořechy, ryby

Pro vývoj centrální nervové soustavy dítěte jsou velmi důležité n-3 vícenenasycené mastné kyseliny, které se vyskytují hlavně v tuku mořských řas, ryb a jiných mořských živočichů. Rybí pokrmy by měly těhotné jíst nejméně dvakrát týdně.

Vláknina

  • Zdroj: zelenina a ovoce, celozrnné výrobky

Těhulky často trpí zácpou a právě v tom jim může vláknina pomoci. Denní optimální příjem vlákniny pro těhotné ženy se pohybuje kolem 26-30 g denně.

Vitamin C

  • Zdroj: ovoce (například citrusové ovoce, kiwi, černý rybíz), zelenina (paprika, brokolice), brambory, kyselé zelí. Vitamin C se ničí skladováním a tepelnou úpravou.

Důležitý pro syntézu kolagenu v pojivových tkáních plodu i matky a nepostradatelný při vývoji mozku dítěte. Vitamin C také zvyšuje vstřebávání železa, kterého mají většinou těhotné ženy nedostatek. Nutná denní dávka je nejméně 110 mg vitaminu C, kojící ženy potřebují 150mg.

Vápník

  • Zdroj: mléko, mléčné výrobky - s výjimkou tavených sýrů, některé druhy zeleniny (růžičková kapusta, květák, brokolice, fazole, fíky, tofu)

Důležitý pro růst a vývoj kostry a zubů dítěte. Jeho dostatek také omezuje odvápnění kostí. I když využitelnost vápníku je u těhotných žen vyšší, měly by zvýšit denní příjem vápníku na 1200 až 1500mg denně, zejména v posledním trimestru.

Hořčík

  • Zdroj: minerální vody, zelenina

Snižuje dráždivost dělohy, je užíván pro prevenci předčasného porodu. Lékař může doporučit zvýšení jeho příjmu již od druhého trimestru ve formě tablet nebo potravních doplňků.

Železo

  • Zdroj: maso, vnitřnosti, vejce, luštěniny

Nezbytné pro tvorbu hemoglobinu v těle plodu i matky. Dostatečné množství tohoto prvku zabraňuje vzniku anémie. Těhotné potřebují asi 20 mg železa denně, a to je množství, které stravou dostaneme do těla jen těžko. Proto je vhodné od druhého trimestru užívat „železný" preparát. Často ho předepíše lékař ve formě kapslí nebo tablet. Železo se špatně vstřebává, pomoci může současný příjem vitaminu C.

Jod

  • Zdroj: maso mořských ryb, mořské řasy, brokolice, zelí, vepřová játra

Nepostradatelný pro vývoj centrální nervové soustavy plodu a správnou funkci štítné žlázy plodu i matky. Při těhotenství dochází k většímu vylučování jodu močí, proto je nutný jeho dostatečný příjem. Denní doporučená dávka je 230 mg jodu. Vzhledem k tomu, že lidé v ČR všeobecně nepřijímají tento prvek v dostatečném množství stravou, je vhodné konzultovat se svým lékařem přídavek jodu v podobě tablet.

Zinek

  • Zdroj: rybí maso, tvrdé sýry, cereální výrobky a mléko

Nepostradatelný hlavně v prvním trimestru těhotenství, protože v tomto období se tvoří základ důležitých orgánů dítěte. Zinek je potřebný pro metabolismus bílkovin, tuků, sacharidů a nukleových kyselin. Je také důležitý pro imunitní systém organismu. Denní doporučená dávka zinku je pro těhotné 14 mg.

Kyselina listová

  • Zdroj: játra, tmavě zelená listová zelenina (špenát, brokolice, kadeřávek), fazole a obiloviny. Ovšem při vaření, pečení a jiném kulinářském zpracovávání může dojít až k 90% ztrátě biologické aktivity tohoto vitaminu. K jeho ztrátě dochází i technologickým zpracováním surovin při výrobě potravin. Proto je lepší v tomto případě užívat speciální vitaminový preparát.

Každá žena by však měla vědět, že kyselina listová má také důležitou roli při tvorbě základních stavebních jednotek bílkovin (aminokyselin), a tak se podílí prakticky na všech růstových a vývojových procesech v organismu. Účastní se rovněž biosyntézy nukleových kyselin (to jsou látky, které nesou genetickou informaci) a některých složek nervových tkání, čímž zasahuje do přenosu genetické informace v buňce. Kyselina listová je nesmírně důležitá pro správný růst a vývoj plodu v děloze matky.

Nevhodné potraviny

  • Káva a čaj
  • Cukr
  • Nepasterizované mléčné výrobky, měkké sýry a sýry s modrou plísní
  • „Fast - food"
  • Konzervované potraviny
  • Alkoholické nápoje
  • Syrové maso
  • Zmrazené potraviny z masa
  • Syrová nebo zpola uvařená vejce
  • dostatečný pitný režim těhotenství

Vhodné nápoje v těhotenství

  • Čaje -zelené, ovocné, bylinkové
  • Slabě a středně mineralizované vody
  • Čerstvé ovocné a zeleninové šťávy

Jídlo si přes celý den rozdělte na menší porce a jezte častěji. Veškerá strava, kterou přijímáte v těhotenství, se dotýká i vašeho dítěte. Placentou prochází nejen živiny, ale i škodlivé látky. Buďte tedy opatrná, co jíte a pijete. Jezte dvakrát kvalitněji, nikoliv dvakrát více.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18160 (novesluzby.cz#20277)


Přidat komentář