Kolečkové brusle - In-line bruslení

Bruslení na in-line kolečkových bruslích je nejen prima zábava, ale zároveň je to velmi prospěšný způsob pohybu. Při jízdě na in-line kolečkových bruslích se celé tělo okysličí, aniž byste zatěžovali klouby, jak tomu někdy bývá třeba při běhu po asfaltu.

Výhody bruslení na in-line kolečkových bruslích

  • Bruslením spalujete tuky, posilujete srdce, nohy, ale i svaly kolem páteře. Předejdete tím problémům se zády.
  • Zpevníte si svaly kolem kolenního kloubu, který při jízdě na in-linech není vystaven takové námaze jako třeba při běhu nebo chůzi.
  • Projížďky na in-linech ve vás rozvinou cit pro rovnováhu a koordinaci.
  • Až si osvojíte základy pohybu na bruslích, budete rádi jezdit dlouho a daleko a tím si zvýšíte i svojí vytrvalost.
  • Bruslení na in-linech je zábavné, vybavení se vám vejde do batohu, takže s ním můžete jednoduše přejet hromadnou dopravou, kam potřebujete. Technicky není nijak zvlášť obtížné, a tak základy zvládnete poměrně rychle.
  • In-liny ve vás rozvinou cit pro rovnováhu a koordinaci, které využijete i při jiných sportech.

Ještě než poprvé zavážete tkaničky u bruslí, měli byste si ale ujasnit, do které kategorie jezdců se hodláte zařadit. Podle toho si totiž budete vybírat ze široké nabídky bruslí i dalšího vybavení.

** ** Jak správně jezdit na in-lnech (Malá škola bruslení)** **

  • Zahřátí

Před jízdou byste se měli, stejně jako před jakoukoliv jinou sportovní aktivitou, zahřát svaly a dobře se protáhnout. ** **

Největší pozornost při tom věnujte nohám včetně chodidel, dolní části trupu a šíji.

  • Rovnováha

Nejdříve si zvykněte na základní postoj, který budete na in-linových bruslích potřebovat. Nohy mějte vždy pokrčen, kolena uvolněná. Natažené nohy, zvyšují riziko pádu a nenaučíte se jezdit správně.** **

Při stání na bruslích zkuste mírný pohyb nohou v kolenou a zkoušejte jej tak dlouho, až získáte cit pro rovnováhu.

Až se rozjedete, zkuste se na pokrčených nohách mírně naklánět trupem dopředu a dozadu a lehce přenášet váhu z nohy na nohu.

  • Jezděte po jedné brusli

Při bruslení přeneste po každém odrazu celou váhu těla na druhou nohu. Přenášení váhy z nohy na nohu je pro bruslení naprosto klíčová dovednost a její zvládnutí z vás udělá rychle opravdové bruslaře. ** **

Jakmile toho budete schopni, začněte zkoušet jezdit po jedné noze.

  • Odrážení

Hlídejte si úhel, pod kterým vyjedete na brusli vzhledem ke směru pohybu. ** **

Pokud nohu vytočíte moc do strany, povede to k nedostatečnému přenesení váhy a budete mít málo času na přípravu dalšího odrazu.

Pokud naopak vyrazíte zatíženou nohou příliš rovně ve směru jízdy, nedostanete příležitost k opravdu efektivnímu odrazu.

Po odrazu se odlehčená noha vrací k zatížené noze - ani na okamžik její pohyb nezastavujte. Plynule pokládejte kolečka na zem a zahajte odraz druhou nohou.

Brusli položte na zem mírně na vnější hranu, a jak na ni postupně budete přenášet váhu, postupně se překlopí na hranu vnitřní. Z ní se můžete dobře odrazit.

Při odrazu si dávejte pozor, abyste nepropínali svaly.

  • Kývání rukama

Kývavý pohyb rukou je velmi důležitý pro celkově správný pohyb na bruslích a také pro udržení stability.** **

Usnadňuje také přemístění těžiště těla při přenášení váhy z jedné nohy na druhou.

  • Zatáčení

Projíždění mírné zatáčky je snadnější, jestliže máte na zemi obě nohy.** **

Nejprve předsuňte vpřed bok a nohu na vnitřní straně zatáčky. Současně s tím naklopte obě brusle do strany, kam chcete zatáčet.

Dbejte na to, aby byla váha těla rovnoměrně rozložená na obě nohy.

Do ostřejších zatáček budete potřebovat přešlapovat, tedy překládat vnější nohu před vnitřní. Vaší stabilitě velmi pomůže, budete-li mít při zatížené vnitřní noze vnitřní bok předsunutý dopředu a pánev vytočenou ven ze zatáčky.

Když přidáte k přešlapování ještě dynamické přenášení váhy, můžete tímto způsobem zrychlovat jízdu do zatáčky stejně efektivně jako při rozjezdu na rovině.

  • Brzdění

Pokud máte brusle opatřené brzdou, pokrčte se v kolenou, přeneste váhu na brusli bez brzdy a brusli s brzdou předsuňte vpřed a zatlačte.** **

Pokud brusle brzdu nemají, přeneste váhu na jednu nohu a druhou vytočte za ní kolmo ke směru jízdy. Položením zadní brusle na cestu a zatlačením zabrzdíte velmi efektivně, kolečka tím moc netrpí.

Ideální je, když máte místo brzdění čas na postupné zpomalování. Nohy se rozkročte dále od sebe a dělejte oblouky na obě strany (vlnovku). Kolena držte směrem k sobě a zatěžujte špičky bruslí. Brusle automaticky vytvoří mírný "pluh".

Zkušenější jezdci a jezdkyně přibrzďují v oblouku švihem, který připomíná zasekávání lyží na prudkém zasněženém kopci.

  • Umění pádu

Jestliže se pád nedá odvrátit, snažte se mít jej pod kontrolou.** **

Otočte tělo tak, abyste padali dopředu, natáhněte ruce před sebe (nepokrčujte prsty!), pak klesněte na kolena a teprve v krajním případě nechte dopadnout na zem lokty.

Po celou dobu se snažte držet hlavu nad zemí.

Pokud máte na sobě všechny doporučené chrániče, většinou se můžete hned vzápětí zvednout a pokračovat v jízdě.

Nebezpečné je rozplácnout se přímo na záda nebo břicho, protože tam vás nic neochrání, a navíc hrozí zranění páteře.

Pád po zádech navíc znamená otřes mozku a po hlavě přinejmenším rozbitý obličej.

Pozor na zdánlivě lehké pády na zadek. Reflex nás totiž nutí strčit si pod něj ruku, čímž si vážně pochroumáme zápěstí.

** **Styly bruslení na in-linech

  • Fitness

Vám půjde hlavně o pohodu a zdraví. Využijete zejména cyklostezky ve městě i jeho okolí. Fitness brusle musí perfektně sedět a hlavně mít kvalitní zapínání. Oblečení na bruslařské túry bývá jednoduché - elastické kalhoty, triko, vesta, cyklistická přilba, chrániče na kolena a batůžek s náhradními botami. Nikdy nevíte, zda se nebudete vracet hromadnou dopravou.

  • Speed

Až vás přestane bavit poklidná jízda po cyklostezkách, můžete přesedlat na speedové brusle a přihlásit se do nějakého závodu, nebo pouze jezdit rychleji než ostatní. Speedové brusle mají nižší botu a delší nůž, takže umožňují lepší skluz. V poslední době si získávají větší oblibu u amatérských jezdců - podle jejich slov je přejít od fitness bruslí ke speedovým jako přesednout z trabanta do mercedesa.

  • Agressive

Vám se bude líbit hlavně ve skateparcích. Brusle agressive mají menší a pevnější kolečka, aby si poradily se schody, zábradlím i rampami. Kolečka mají žlábek, aby brusle držela i při jízdě po trubce. I ti "nejhustší" teenageři už dnes nosívají při jízdě přilby a chrániče. Elastické trikoty nahrazují plandavými mikinami a kalhotami s rozkrokem u kolen.

  • Off-road

Tento druh bruslí je určen pro jízdu v náročných "volných" terénech. Mají velká kolečka s duší a pláštěm a adrenalinové je na nich kromě samotné jízdy i brzdění.** **

** **Co nutně potřebujete pro in-line bruslení

  • Brusle

Ve specializovaném obchodě si nechejte poradit. Základní dělení sice vede po linii fitness - speed - agressive, ale zároveň si můžete vybrat měkké či tvrdé boty, dámské či pánské provedení, rychlá či trvanlivá kolečka, módní či usedlý design.

  • Prádlo

Ponožky, kalhotky (slipy) a top či triko jsou nejlepší z takzvaných funkčních materiálů, jako je CoolMax nebo moira 900, protože rychle odvádějí pot od těla. Pokud budete řádit ve skateparku nebo zkoušet triky na ulici, nestyďte se inspirovat skejťáckou módou. Široké kalhoty, mikiny a bundy z pevných materiálů vydrží spoustu vašich pádů.

Na kondiční bruslení jsou vhodné elastické legíny nebo speciální kalhoty s vycpávkami na bocích, hodně prodyšná vesta, například z windstopperu, a případně lehoučká a přitom teplá bunda z materiálů souhrnně nazývaných softshell.

  • Přilba

Na kondiční ježdění poslouží cyklistický model. Ve skateparku je potřeba speciální helma, která chrání zátylek a spánky.

  • Chrániče

Běžně se nosí ochrana kolen a loktů. Pro začátečníky jsou důležité chrániče zápěstí a dlaní. Hodí se i navlečené cyklistické rukavičky. Extrémní kousky jistí jezdci pomocí chráničů páteře.

** **Tipy pro dobrou jízdu na kolečkových bruslích

  • Čím jsou kolečka in-linů větší, tím snáze zdoláte drobné nerovnosti. Menší kolečka vám naopak zajistí větší stabilitu. Jejich tvrdost zase rozhoduje o přilnavosti k terénu - měkčí kolečka tak snadněji nepodklouznou, ale zase se rychleji opotřebovávají. Nejměkčí kolečka mají označení 74A, nejtvrdší 90A. Vyznavači fitness bruslení jsou většinou nejspokojenější s kolečky v rozmezí 82A - 84A. Vše záleží na povrchu a také váze bruslaře.
  • Na čem se nevyplatí šetřit, jsou rozhodně ložiska. Čím budou kvalitnější, tím snadněji se vám pojede a méně rychle se unavíte. Ložiska ABEC 3 jsou celkem pomalá - hodí se pro děti. "Pětky" jsou rozumný standart, rychlé "sedmičky" už jsou spíše pro pokročilé bruslaře, kteří chtějí zdolávat delší trasy. Kvalitu ložisek můžete posoudit sami. Kolečka na bruslích co nejvíce roztočte. Když se budou točit dlouho, je vše v pořádku. Pokud se ale rychle zastaví, značí to nějaký problém (např. nekvalitní ložisko).
  • Pro pohodlnou jízdu je důležité, aby byly správně dotaženy upevňovací šrouby. Později si pak čas od času nastavení překontrolujte.** **
  • Životnost vašich nových bruslí bude záviset především na rámu, do kterého jsou kolečka připevněna. Plastové rámy na levných modelech jsou sice pružné, ale bývají málo odolné proti nárazům a poměrně snadno se zlomí nebo jinak poškodí. Nejrozšířenější jsou podvozky z hliníkových slitin. Sice tlumí nárazy o něco méně než plast, ale jsou mnohem trvanlivější a odolnější. Nejdražší modely mají lehké a pevné podvozky z kompozitních materiálů. Na rámu je většinou uvedeno, jak velká kolečka do něj lze namontovat.** **

Nečekané překážky na dráze pro in-line kolečkové brusle

  • Ve chvíli, kdy se objeví překážka, oceníte, že jste si vzali všechny chrániče a máte je dobře připevněné. Když je možné překážku přeskočit, dejte velký pozor při dopadu, aby se těžiště těla neposunulo příliš dozadu. Pád dopředu zvládnete vždycky lépe než dopad na záda.** **
  • Pokud musíte zajet do trávy mimo cestu, počítejte s tím, že vás změna povrchu opravdu hodně zpomalí. Situaci zvládnete, když budete pokračovat v pohybu několika drobnými kroky. Kolečka se totiž zabrzdí a setrvačnost by vás jinak vymrštila rovnou na nos.
  • Pes na vodítku znamená opravdu problém. Raději zastavte, protože při jeho nečekaném pohybu byste se mohla zamotat do šňůry natažené přes celou šíři cesty.
  • Malé dítě, které vám vběhne do cesty, se někdy dá pevně chytit a kousek popovézt.
  • Štěrk nebo kamínky v zatáčce je malér, se kterým moc dělat nemůžete. Snažte se zpomalit dřív, než budete mít kamínky pod kolečky.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18087 (novesluzby.cz#20832)


Diskuze a zkušenosti

Petra | 05.08.2010 17:20
Kolečka Chci se zeptat , mám brusle K2 Alexis ale po měsíci pravidelného ježdění mám silně opotřebená kolečka i když je pravidelně otáčím .Dokážete mi poradit nějaká lepší ,tak aby vydržela déle . Děkuji


Přidat komentář