Snowboarding - nezbytné vybavení

Snowboarding je na sněhu provozovaný zimní sport podobný lyžování. Od roku 1998 je součástí zimních olympijských her. Seznámíme Vás s jednotlivými jízdními styly, dále přiblížíme vliv snowboardingu na organismus aj.

Snowboarding a jeho jízdní styly

Snowbordingové jízdní styly a tím i snowboardy pro ně určené lze obecně a velmi zjednodušeně rozdělit na tři základní skupiny:

Freestyle

Freestyle je ideální pro začínání se snowboardingem. Je to velmi oblíbený styl zaměřený zejména na provádění skoků (skákání je jedním ze základních principů freestylu, ale také je to disciplína, která se během let nejvíce vyvinula), triků, akrobatických prvků, jízdu v U-rampě, sjíždění různých překážek, ať už ve snowparcích nebo na sjezdovce. Smyslem je zpestřit obyčejnou jízdu na snowboardu. Nejde tu ani tolik o rychlost, jako spíš o náročnost, počet a celkový styl provedených triků nebo jejich sestav.

Snowboardy pro Freestyle - freestylová prkna jsou oproti carvingovému kratší, měkčí, lehčí a širší a jsou téměř symetrická (mají stejné zahnutí na špici i na patce), aby se dalo jezdit na obě strany. Pro svou univerzálnost, velmi dobrou ovladatelnost a velkou toleranci k jezdeckým chybám jsou freestyle snowboardy u nás na sjezdovkách nejrozšířenější.

Boty pro Freestyle - boty pro Freestyle jsou měkčí než carvingové. Poskytují maximální volnost pohybu, nezbytnou pro provádění triků.

Doporučení - boty vám musejí dobře padnout. Protože se časem vytáhnou a používáním měknou, což zhoršuje ovladatelnost prkna, můžete je koupit těsnější, tlačit ale nesmějí.

Vázání pro Freestyle - pro tento styl se používá měkké vázání.

Carving

Styl Carving se vyznačuje řezanými oblouky vedenými výhradně po hraně prkna. Jedná se o jízdu ve vysokých rychlostech po dobře upravených sjezdovkách. V ideálním provedení na hraně  i extrémně nakláníte celé tělo.

Snowboardy pro styl Carving - tento styl vyžaduje snowboardy, které jsou delší, užší a tvrdší než freestylové snowboardy a mají zahnutí pouze na špici, případně šikmo seřízlou rovnou patku. Carvingové snowboardy se ovládají o poznání hůř než freesstylové a nejsou proto příliš vhodné pro začátečníky.

Boty pro styl Carving - pro tento styl se používají tvrdé skeletové boty, které představují jakousi obdobu přezkáčů.

Vázání pro styl Carving - pro tento styl se používá tvrdé vázání.

Freeride

Je především o extrémním  ježdění ve volném terénu mimo sjezdovky, seskoky z vysokých skalních převisů, sjíždění strží a zdolávání jiných náročných přírodních překážek v cestě.

Tomuto stylu se věnují jen opravdu zkušení snowboardisté.

Snowboardy pro styl Freeride - freeridingové snowboardy mívají o něco větší tvrdost než freestylová prkna. Jsou delší a širší s optimální pružností pro jízdu v terénu a vyznačují se delší a výrazně zvedlou špicí.

Boty a vázání pro styl Freeride - vázání a tím i boty se používají jak tvrdé, tak měkké dle druhu sjezdu.

Snowboarding

Využijte jedinečné šance proniknout do tajů tohoto báječného sportu. Svěřte se do péče našich profesionálních instruktorů a již po 3 dnech budete schopni sami sjíždět svahy. Můžete využít jak skupinovou, tak privátní výuku. Vhodné pro děti od 6-ti let!

Nezbytné vybavení pro snowboarding

Helma se od lyžařské mírně liší. Pevný skelet končí nad ušima a přes ně jdou jen mírné vycpávky. Lze použít i lyžařskou.

Brýle jsou stejné jako na lyže. Přednost při výběru dejte modelům s dvojitými skly, které se méně zamlžují. Měly by se dát nasadit a upevnit na helmu.

Rukavice by měly být z nepromokavého materiálu, odolného proti oděru, s výztužemi v oblasti zápěstí a prstů, dostatečně dlouhé, aby bránily vniknutí sněhu, s pohodlným stahovacím mechanismem.

Kalhoty jsou oproti lyžařským volnější a mají zesílené, nebo dokonce vycpané oblasti v místech, která jsou při pádech nejvíc ohrožena.

Poprvé na snowboardu

Stanovení základního postoje (nohu, kterou budete mít vpředu):** **

  • když se rozběhnete a sklouznete po ledu nebo kluzké podlaze. Noha, kterou máte vpředu, bude ve stejné pozici i na prkně.
  • když si uvědomíte, jak jezdíte na koloběžce. Odrazová noha bude na snowboardu vzadu.

Nastupování na snowboard

Na rovině můžete nastupovat ve stoje, na kopci však vždy volte pozici vsedě, s prknem kolmo ke svahu.

Vstávání na snowboardu

Při vstávání by měl být snowboard vždy kolmo ke svahu. Při vstávání čelem z kopce, je třeba posunout zadek co nejblíže k prknu a poté se odrazit takovou silou, abyste dokázali vstát, ale nepřepadli přitom na ústa. Při vstávání čelem ke svahu si klekněte, propněte nohy a zároveň se odrazte rukama (také zde hrozí přepadnutí).

Základní postoj

Nejdůležitější je pozice trupu bokem ke směru jízdy. Trup je vzpřímený, nikoliv v předklonu. Hlava je otočena dopředu. Pánev je podsazená. O něco více by měla být zatížena přední noha. Příliš mnoho váhy na té zadní způsobí značné zhoršení ovladatelnosti prkna. Kolena jsou mírně pokrčená a uvolněná, stejně jako kyčle a kotníky.

Nácvik padání

Na snowboardu se zpočátku padá mnohem víc než na lyžích. Pád dopředu ("na frontside") - správně se padá na předloktí. Pádem na natažené paže, riskujete zlomeninu zápěstí či klíční kosti. Pád vzad ("na backside") - ideální je pád do kolíbky. Bradu přitáhnout k hrudníku, zakulatit záda, skrčit nohy a měkce se zhoupnout (snowboard je třeba zvednout ze sněhu).

Průpravná cvičení

  • Koloběžka - upněte si do vázání pouze přední nohu a zadní se odrážejte.
  • Po spádnici (tj. přímo dolů) - postavte se na backside, čelem ze svahu, na zadní hranu prkna (váha je na patách). Přeneste váhu na celá chodidla, rozjeďte se a opět zastavte přenesením hmotnosti na paty.
  • Padající list - při sesouvání střídavě více zatěžujte pravé a levé chodidlo
  • Sesouvání šikmo svahem - přejíždějte kopec šikmo svahem v backsidovém (čelem dolů) i frontsidovém postavení. Přitom se snažte více zatěžovat horní hranu prkna (měla by za vámi zůstávat užší stopa než při sesouvání). Kolena jsou pokrčená, více je zatížena přední noha.
  • Jízda po spádnici - na mírném svahu sjíždějte rovně dolů v základním postavení s prknem rovnoměrně zatíženým po celé ploše.

Nácvik mírného zatočení

  • Přeneste váhu na přední nohu, přidejte rotační impulz a zatáčejte do zastavení.
  • Vlnovka

Začněte jízdu šikmo svahem s prknem postaveným na celou plochu, váha je na přední noze. V této pozici začne snowboard automaticky zatáčet dolů, po spádnici. Jakmile k tomu dojde, přeneste váhu na horní hranu a pokračujte v jízdě.

Nácvik oblouků

  • Oblouk smýkaný - prkno se nestaví výrazněna hranu, z části je prováděn po skluznici.** **
  • Oblouk řezaný- je vedený výhradně po vnitřní hraně. Je těžší na provedení a na freestylovém snowboardu se točí mnohem hůře, ale uplatníte jej na zledovatělých sjezdovkách.** **

Provedení základního smýkaného frontside oblouku (čelem)

Rozjeďte se šikmo svahem čelem dolů v základním postoji. Přední rukou si ukažte tam, kam chcete zatočit. Přeneste váhu více na přední nohu (více tlačte do její špičky) a plynule se natáčejte celým tělem ve směru oblouku. Zatočení prkna ulehčíte mírným zatlačením do paty zadní nohy.

Provedení backside oblouku

Přední nohou tlačte více do paty a trup rotuje opačným směrem. Na začátku, v nízkých rychlostech provádějte jen malý náklon celého těla dovnitř oblouku. Narůstáním rychlosti, kvůli vyrovnání odstředivé síly, je nutné zvyšovat náklon.

Doporučení - aby nedošlo k zafixování nesprávných návyků , které se budete později obtížně přeučovat, pusťte se do učení pod vedením zkušeného instruktora, který vás naučí základy a zjistí jestli neděláte zásadní chyby. Většinou stačí alespoň pár hodin.

Přínos snowboardingu na organismus

  • Rozvinutí schopnosti koordinace pohybů.
  • Rozvinutí přizpůsobivosti měnícím se podmínkám.
  • Zdokonalení rychlého reagování (díky vzniklým situacím na sjezdových tratích).
  • Rozvinutí smyslu pro rovnováhu (toto oceníte i na běžkách, bruslích, na kole nebo in-linech).
  • Poslouží k udržení vaší kondice.
  • Posílení některých svalových skupin dolních končetin (hlavně lýtkové svaly).
  • Posílení posturálního svalstva (svalů, které zajišťují vzpřímené držení těla).
  • Vyčistění plic a intenzivnější okysličení organismu.
  • Otužíte se (díky pohybu v mrazivém počasí a výkyvu teplot).
  • Zvýšíte si počet červených krvinek. Ve vyšší nadmořské výšce plíce získají kyslík ze vzduchu obtížněji a tělo jej začne efektivněji využívat.
  • Vyplavíte si endorfiny a budete se cítit příjemně.
  • Zvýšíte si kvalitu spánku - díky přirozené únavě.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18014 (novesluzby.cz#21888)


Přidat komentář