Nezbytné vybavení pro badminton

Každý sport si vyžaduje určité speciální vybavení, ne jinak je tomu u badmintonu. Základem je správně zvolená raketa a míček. V neposlední řadě volíme vhodnou obuv a pohodlné oblečení. Poradíme Vám, jak se vybavit na badminton a jak se účinně protáhnout.

Oblečení pro badminton

  • Můžete mít na sobě prakticky jakékoliv oblečení, ve kterém se cítíte dobře, které je pohodlné. Jediným kritériem je prodyšnost materiálu, ze kterého je oblečení vyrobené.

Obuv pro badminton

  • Sálová obuv pro badminton by měla splňovat některé parametry:
  • Světlá podrážka
  • Podrážka by neměla po povrchu, na kterém hrajete, klouzat
  • Mezipodrážka by měla tlumit nárazy v patové části
  • Obuv by měla být lehká, zabezpečovat příčnou i podélnou stabilitu

Raketa pro badminton

Správně zvolená raketa dokáže ovlivnit Váš výsledný herní výkon až o 15%.

Parametry, podle kterých vybírat badmintonovou raketu

  • Pravidelnost, četnost hry - jak často budete chodit hrát badminton, zda příležitostně, nebo denně, týdně apod.
  • Vaše technická zdatnost - začátečník, mírně pokročilý, pokročilý
  • Způsob hry - jste útočník, agresivní hráč, rádi kontrolujete hru, máte raději jistotu při úderech apod. Útočnou hru charakterizuje: snaha zasahovat míček v co nejvyšší úrovni; být vždy co nejrychleji u míčku; hrát co nejvíce forhend místo bekhendu.
  • Typ hry - hrajete většinou dvouhru nebo čtyřhru
  • Cena - kterou jste ochotni dát do nákupu rakety. Nejdražší raketa však neznamená vždy nejlepší nebo nejvhodnější řešení pro Vaši hru.

Pravidla Badmintonu

Před samotnou hrou je dobré prozkoumat alespoň jednoduché pravidla badmintonu. Ty Vám pomohou při hře.

Způsob hry, podle které vybírat raketu

  • Útočný styl - využíváte rychlé prudké míčky, smečujete, hra je silová až agresivní. Jste-li útočný hráč, jsou pro Vás vhodné rakety, které mají širší a tužší rám a jsou vyvážené do hlavy.
  • Obranný styl - využíváte vysoké dlouhé míčky nebo naopak reagujete krátkými míčky na soupeřovu smeč.
  • Kombinovaný styl - využíváte styl, pro který je také k dispozici nejširší portfolio raket. Střídáte obrannou i útočnou fázi. Jste-li technický hráč, jsou pro Vás vhodnější rakety s užším rámem a celkově rovnoměrným vyvážením rakety po celé ploše.

Vlastnosti rakety

  • Pružnost rakety – tužší raketa je vhodnější v případě, že preferujte útočný styl, protože umožní rychleji odehraný míček. S pružnější raketou míček doletí dál i bez většího úsilí.
  • Vyvážení rakety – rozložení hmotnosti v raketě má vliv na intenzitu Vašeho úderu. Nejpoužívanější je rovnoměrné vyvážení na střed, kdežto vyvážení do hlavy umožňuje razantnější úder a akcentuje tak útočný prvek hry.
  • Délka rakety – standardní délku rakety 665 mm dnes překonává o 10 mm delší, tzv. prodloužená badmintonová raketa, která podporuje útočný styl hry dynamičtějším úderem.
  • Hmotnost rakety – střední hmotnosti raket se pohybují mezi 80 - 120 g. Těžší rakety se hodí spíše pro rekreační hru. Lehčí rakety ocení technicky zdatní hráči s menší razancí úderu. Extrémně lehká raketa nemusí být vždy výhodou.
  • Materiál rakety – pružnost, nízká hmotnost a pevnost představují vlastnosti, které jednoznačně souvisí s použitím moderních technologií. Dříve se vyráběly dřevěné rakety, které jsou již zcela nahrazeny raketami grafitovými a s příměsí titanu. Grafit je však náchylný na trhliny a při nešetrném jednání se nevyhnete poškození.

Míčky pro badminton

Typy míčků pro badminton

  • Míčky péřové - se používají především pro soutěžní badminton. Míček je složen z šestnácti husích per pevně zasazených do korkové základny. Délka všech per je stejná, a to od 6,2 –7 cm, pera musí být pevně spojená nití. Hmotnost badmintonového míčku je cca 4,74 - 5,50 g. Korková základna neboli hlavička míčku má průměr 25 - 28 mm a ve své spodní části je zakulacena. Tyto míčky se vyrábí většinou v bílé barvě.

  • nejkvalitnější závodní míčky

  • finančně nákladnější, než míčky plastové

  • náchylné k sebemenšímu poškození

  • Míčky plastové - u těchto míčků jsou přírodní brka, nahrazena tzv. sukénkou, či napodobeninou per ze syntetických materiálů. Tyto míčky se vyrábí v barvě bíle a žluté.

  • trvanlivější

  • odolnější

  • déle vydrží

Rozdělení míčků dle rychlosti

Míčky na badminton se vyrábí v různých rychlostech, a to z toho důvodu, že při váze badmintonového míčku závisí délka letu a rychlost letu na vlhkosti, tlaku a teplotě v tělocvičně.

  • Míčky se zeleným proužkem - jedná se o pomalé míčky - využívají se především v tělocvičnách - v místech, kde je řidší vzduch - v halách při teplotě od 21°C a víc.
  • Míčky s modrým proužkem - jedná se o středně rychlé míčky - využívají se v tělocvičnách, při teplotě 15 - 25°C.
  • Míčky s červeným proužkem - jedná se o nejrychlejší míčky - využívají v chladnějších místech, do teplot do 15°C.

Cvičení před a po badmintonu

Aby Vaše tělo nezvyklé na jiný pohyb při badmintonu bylo rozcvičené, připravené na další hru a mohlo správně regenerovat, je důležité zařadit před i po samotném badmintonu pár cviků, díky kterým také předejdete případným úrazům.

Posilovací cviky pro hru badminton

  • Posilování velkého svalu hýžďového - základní poloha je v podporu klečmo, kdy jste opřeni o položené, pokrčené předloktí. Zanožte jednu dolní končetinu a opakovaně zvedejte nataženou nebo mírně pokrčenou končetinu směrem ke stropu. Opakujte pro každou nohu 10x. Pozor na případné prohnutí v bedrech. Nezapomeňte také na správné dýchání, kdy s výdechem aktivujete svalstvo hýždí.
  • Posilování středního svalu hýžďového - základní poloha je v lehu na boku s podloženou hlavou. Spodní dolní končetinu pokrčte v koleni, vrchní natáhněte a unožujte směrem nahoru. Špička posilované nohy směřuje směrem k zemi. Tento cvik opakujte pro každou nohu 10x.
  • Posilování břišních svalů - základní poloha je v lehu na zádech se zvednutými pokrčenými nohami do pravého úhlu. Předpažte, zvedněte hlavu a ramena ze země, stáhněte břišní svaly a přitlačte bederní část páteře k zemi. V této poloze vydržte po dobu 15 až 30 sekund, poté se položte na podložku a cvik zopakujte alespoň ještě 3x. Kontrolujte si, zda dodržujete pravý úhel mezi lýtky a stehny, dbejte také na pravidelné dýchání, nezadržujte dech.
  • Posilování šikmých břišních svalů - základní poloha je v lehu na zádech s pokrčenými nohami. Přednožte pokrčenou levou nohu a položte si ji lýtkem na pravé koleno. Pravou ruku dejte v týl a levou ruku položte v upažení v předpažení, vedle těla. Při výdechu stáhněte břišní svalstvo, zvedněte pravé rameno a předkloňte se směrem k opačnému kolenu, tj. pravý loket za hlavou jde levému pokrčenému kolenu, opřenému o pravé koleno. Opakujte 10x, poté nohy i ruku vyměňte. Nezapomeňte při cvičení na bederní část zad, která musí být přitisknuta k podložce.
  • Posilování mezilopatkových svalů - základní poloha je turecký sed. Upažte a pokrčte ruce v loktech do pravého úhlu, kdy dlaně směřují ke stropu, lopatky tlačte k sobě, v této poloze vydržte po dobu 20 až 40 sekund. Nezapomeňte udržovat v loktech pravý úhel, nezvedejte ramena, nehrbte se, malíčky u rukou směřují vzad.
  • Posilování zádových svalů - základní poloha je v lehu na břiše. Ruce si dejte pod čelo, dolní končetiny mírně roznožte, zhruba na 30 centimetrů. Zvedněte hlavu s pažemi, a to maximálně 5 centimetrů nad podložku, v této poloze vydržte po dobu 10 až 15 sekund. Uvolněte, a zopakujte cvik alespoň ještě 3x. Další cvik je také v základní poloze v lehu na břiše. S výdechem zvedněte od podložky natažené horní končetiny, které jsou podél těla, ramena a hlavu, v této poloze vydržte po dobu 10 až 15 sekund. Uvolněte, a zopakujte cvik alespoň ještě 3x. Nezapomínejte si hlídat, aby hýždě byli během cvičení stažené, hlava v prodloužení trupu, oči se dívají do země.
  • Posilování celého těla - základní poloha je v podporu ležmo na pokrčeném, položeném předloktí. Předloktí směřuje směrem vpřed, chodidla opřete o špičky. V této poloze vydržte po dobu 20 až 40 sekund, poté se uvolněte a cvik zopakujte alespoň ještě 3x. Při cviku pozor na hýždě, hlavu i trup, které musí být v jedné přímce.

Tipy, při hře badminton, aby Vás nebolelo tělo

  • Zařazení cvičení po tréninku Vám napomůže k uvolnění zatíženého svalstva a také k odstranění únavy.
  • Zaměřte se při posilování především na svalstvo trupu.
  • Veškeré cviky provádějte pomalu, dbejte na provedení správného dýchání.
  • Na konci každého tréninku, hrajte alespoň pět minut druhou rukou.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id17981 (novesluzby.cz#21287)


Přidat komentář