Nákup motorky - výběr, tipy

Zvažujete nákup motorky a rozhodujete se, zda raději dát přednost ojeté nebo zbrusu nové? Poradíme Vám, na co se zaměřit při nákupu jak ojetého, tak nového motocyklu. Dozvíte se také, jak motorku zabezpečit před případnými zloději.

 

Nákup ojeté motorky

Zvažujete, zda si pořídit novou nebo ojetou motorku?

Ojetá motorka & nová

  • menší pořizovací náklady

  • nemusíte si dlouho spořit na motorku

  • nemůžete mít jistotu, že se Vám po pár km „nerozpadne“

  • možnost vyšších finančních výdajů při provozu motorky

Na co se zaměřit při nákupu ojeté motorky

  • Kolik km má motocykl najeto
  • Jak stará je motorka
  • Zda byla motorka bouraná
  • Dosavadní způsobené a opravené vady na motorce
  • Evidentní vady na motorce

Parametry, podle kterých volit nákup nové motorky

  • Účel využití motorky
  • Typ motorky
  • Objem motorky

Účel využití motorky

  • Motorka pro dlouhé cesty
  • Motorka pro rychlou jízdu
  • Motorka pro cestu do práce

Typy motorek

  • Sportovní motorky
  • Cestovní motorky
  • Silniční motorky
  • Nakedbike
  • Chopper
  • Enduro
  • Cross
  • Skútr
  • Minibike

Motorky kategorie cestovní

Vydáváte-li se na výlety, dovolenou, jsou pro Vás právě cestovní motorky tou pravou volbou. Jejich výbava je kolikráte luxusnější, jsou také vybavené větší nádrží, pohodlnějším sedlem, kapotáží, která chrání před nepříjemným poryvem větru. Cestovní motorky jsou uzpůsobené pro pohodlnou jízdu.

Motorky kategorie silniční

Jak již název napovídá, tyto motorky jsou určené především k jízdě po silnicích.

Motorky kategorie chopper

Tyto motorky jsou charakteristické tím, že jejich vzhled je mnohem výraznější, důležitější, než samotný výkon. Z toho důvodu se také na vzhled zaměřují samotní výrobci a na trhu se díky tomu objevuje velké množství chopperů i cystomů, kdy jejich vzhled je až dokonalý.

Motorky kategorie enduro

Tyto motorky jsou určené pro jízdu po veškerých druzích terénu, čemuž odpovídá i jejich vzhled, výbava. Jsou určitou kombinací cross motorky a silniční motorky.

Motorky typu skútr

Motocykl disponuje většinou menšími koly, nízkoobjemovým motorem, a to 50 až 125 ccm, částečnou kapotáží a podlážkou. Těmto motorkám chybí horní část rámu. Jsou vybavené většinou automatickou převodovkou a oceníte je pro cestování na kratší vzdálenosti, a to především ve městech. Můžete si však pořídit i skútr, který disponuje vyšším obsahem motoru, a to 250 až 650 ccm, kdy tyto jsou určené pro cestování již na delší vzdálenosti a zcela tak konkurují některým cestovním motorkám.

Motorky typu minibike

Jedná se v podstatě o zmenšeniny klasických silničních motocyklů. Zvláštní skupinou motorek jsou pak také ještě minicross, které jsou zase typickou zmenšeninou crossových motorek.

Objem motoru

  • Do 50 ccm
  • Do 125 ccm - objem, která je u silničních motorek, endura, skútrů aj.
  • Do 250 ccm - objem, který je u cestovních motorek, silničních motorek, endura a skútrů.
  • Do 500 ccm - objem, který je u cestovních motorek, silničních motorek, endura, chopperů, silnějších skútrů.
  • Do 1000 ccm - objem, který je u silničních motorek, cestovních motorek, chopperů, endura.
  • Nad 1000 ccm - objem, kterým disponují nejvýkonnější a nejrychlejší motorky.

Kontrola motorky před samotnou jízdou

Nehody na silnicích se stávají každým dnem. Ne jinak je tomu u motorek. O to horší je to však, že motorkář není chráněn kapotou, jako je tomu u řidiče auta, a většinou skončí taková nehoda tragicky. Nepodceňujte proto vždy, než vyjedete zkontrolovat stav své motorky. Zabere Vám to chviličku, ale poté budete mít jistotu, že je motorka v pořádku a můžete být klidní.

Před každou Vaší jízdou si zkontrolujte „před nasednutím“:

  • Stav benzinu a kapaliny (brzdové, chladící). Právě brzdová a chladicí kapalina by se měla kontrolovat pravidelně.
  • Zjištění, zda některá kapalina z motorky neuniká.
  • Tlak a opotřebení pneumatik
  • Funkčnost potkávacích i dálkových předních světel
  • Funkčnost zadních světel
  • Funkčnost blinkrů
  • Funkčnost brzdových světel, zda se při stlačení přední i zadní brzdy rozsvítí

Před každou jízdou si také zkontrolujte „po nasednutí“:

  • Funkčnost klaksonu
  • Funkčnost brzd, kdy postupně zkusíte přední i zadní brzdu.
  • Práci spojky a plynu. Kdy plyn se vrací do základní polohy vždy při uvolnění.
  • Zrcátka - očistěte je od prachu, zaschlého bláta apod. Překontrolujte si nastavení zrcátka tak, abyste bezpečně viděli na vozovku za sebou, a co nejvíce vedle sebe. Při správném nastavení můžete vidět v zrcátku okraje Vašich paží.

Pravidelná kontrola stavu motorky

Jednou týdně zkontrolujte u motorky:

  • Utáhnutí šroubů
  • Stav veškerých kapalin
  • Kola
  • Hadice

Zabezpečení motocyklu

V případě, že byste se neradi loučili se svoji motorkou dobrovolně (kdo by také chtěl), nezapomínejte ji dostatečně ochránit před případnými nenechavci. Čím více ji mechanicky nebo elektronicky zabezpečíte, tím více bude mít případný zloděj práce, bude ho to stát více času a je velká pravděpodobnost, že si ho někdo všimne a lup se mu nepodaří.

  • Na trhu je k dostání velké množství různých zabezpečovacích zámků i dalšího příslušenství. Můžete si pořídit například zámek na kotouč, který je navíc poměrně snadno skladný. V případě, že si tento zámek pořídíte, raději ho použijte na zadní kotouč motorky. V případě, že byste jej umístili na přední kotouč, zloděj by mohl jednoduše přední kolo nadzvednout a motorku odvléci s sebou.
  • Nebo si pořiďte článkové řetězy a ocelová lanka. Jejich pořizovací náklady jsou sice vyšší, ovšem zase bude Váš motocykl více zabezpečen.
  • Můžete volit i mezi typem zámku s tzv. ocelovými hlavicemi, které jsou díky své konstrukci i zvolenému materiálu velmi odolné, a to vůči jakékoliv mechanické manipulaci.
  • Další možností je pořízení zámku typu U, který je skladný a také ho provlečete i běžnými paprsky litého kola, nebo ramenem přední vidlice motorky.
  • V neposlední řadě je dobré uvažovat i o elektronickém zabezpečení, kdy se jedná v podstatě o alarmy, které povětšinou disponují otřesovým snímačem, který spustí sirénu, nebo Vám rovnou zavolá na mobil, vždy když bude jakkoliv s motorkou pohnuto.

Zabezpečení motorky i na pár minut

I když budete od motorky vzdáleni sotva pár minut, rozhodně si ji uzamkněte. I za dobu tří minut dokáže zloděj nezajištěnou motorku odcizit.

Dobré také je, abyste motorku nechávali na viditelném místě, tj., kde chodí hodně lidí. Ne, někde za rohem, kde si může spokojeně zloděj motorku od zámku odmontovat.

V případě, že Vaše motorka má tzv. zámek řízení, vždy ho použijte.

Způsob umístění bezpečnostní zámku na motorku

U jakéhokoliv uzavíracího mechanizmu zámku, dbejte na to, aby byl možná co nejméně přístupný případnému zloději.

Bezpečná jízda na motorce

  • Brzdná dráha - na suché, rovné silnici je brzdná dráha u motorky podobná autu, ovšem nikdy motorka nezastaví kvůli menší ploše dotyku pneumatik se silnicí tak dobře, jako právě auto. Například z rychlosti 100 km/h, potřebuje motorka k zastavení i přes 50 metrů, kdežto auto třeba 40 metrů.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id17998 (novesluzby.cz#21493)


Přidat komentář