Cyklistika - výběr kola

Jste rádi v přírodě? Potřebujete se dostat z místa na místo rychlým způsobem? Chcete si protáhnout Vaše tělo, pobavit se, zasportovat si, zažít adrenalin? To vše Vám zajistí jízda na kole. Vyberte si kolo, které právě Vám bude vyhovovat.

Rozdělení cyklistických kol

  • Silniční kolo
  • Horské kolo
  • Crossové kolo
  • Freestyle a BMX kolo
  • Sjezdové kolo
  • Dětské kolo

Silniční kolo

Silniční kolo neboli road ride je určené pro sportovní a závodní jízdu na silnicích a také uzavřených okruzích. Tato kola jsou na silnici velmi rychlá, ovladatelná. Nejsou však vhodná pro jakýkoliv terén.

Horské kolo

Horské kolo neboli MTB je určené pro náročnější a lesní terén. Pro toto kolo jsou typické tlustší a odolnější pneumatiky, které právě oceníte v méně sjízdném a na nerovném povrchu. Horské kolo můžete využít i na silnici, ovšem díky jeho vlastnostem, které jsou určené pro náročnější povrch, počítejte, že se více nadřete, než například se silničním, trekkingovým nebo crossovým kolem. Pokud si chcete pořídit jedno kolo, s největší pravděpodobností bude ideální volbou horské.

Crossové kolo

Toto kolo představuje určitý kompromis mezi silničním a horským kolem, kdy se snaží zkombinovat výhody obou typů kol. Crossové kolo je vhodné do terénu, na cesty, i na silnici. Tento typ kola uvítáte, pokud plánujete výletní cykloturistiku po zpevněných lesních cestách i silnicích, plus plánujete krátkodobé výlety i do náročnějšího terénu. Konstrukce rámu těchto kol je přizpůsobena napřímenějšímu posedu cyklisty oproti kolu horskému. Charakteristikou těchto kol jsou užší pneumatiky, a z toho důvodu nejsou na silnicích a cestách tolik pomalé jako kola horská. Pokud tyto kola ještě dovybavíte blatníky, nosiči, svítilnami aj., získáte kolo trekkingové.

Freestyle a BMX kolo

Tato kola jsou určená pro nejrůznější exhibice, do parků, do uzavřených oblastí. Na těchto speciálních kolech dokážou zkušení a nadaní bikeři provozovat všelijaké a krkolomné kousky. Kola však nejsou určená pro přemisťování na delší vzdálenost, a to z důvodu, že jejich konstrukce je mohutná, uzpůsobená spíše na stání, než na posed.

Sjezdové kolo

Sjezdové kolo, nebo se můžete setkat s pojmem celoodpružené kolo, je určené, již jak název napovídá, pro sjezdy v náročném terénu. Je možné si je splést s horskými koly, ovšem sjezdové kolo má vyšší zdvih vidlice a zadní odpružení. Sjezdové kolo je většinou dražší, než kolo horské, protože je používáno v extrémních podmínkách a musí něco vydržet. Využijete-li kolo na cesty, je srovnatelné s kolem horským.

Dětské kolo

Kolo má průměr nejvíce čtyřiadvacet palců. To je určeno pro děti s výškou mezi 120 a 155 cm. Vždy však při výběru dětského kola vycházejte individuálně i ze zkušeností dítěte, úplný začátečník ocení, pokud dosáhne nohou zcela na zem.

  • Výška postavy dítěte od 70 do 95 cm = velikost kola 12" = věk dítěte pod 4 roky
  • Výška postavy dítěte od 85 do 110 cm = velikost kola 16" = věk dítěte od 4 do 6 let
  • Výška postavy dítěte od 105 do 135 cm = velikost kola 20" = věk dítěte od 6 do 8 let
  • Výška postavy dítěte od 120 do 155 cm = velikost kola 24" = věk dítěte od 8 do 10 let

Parametry, podle kterých vybírat vhodné kolo

  • Typ kola
  • Velikost kola
  • Výběr rámu a materiálu
  • Cena kola

Velikost kola

Velikost kola se udává u:

  • hoských a crossových kol - v palcích,
  • kol silničních - v centimetrech.

Velikost kola je vzdálenost středu šlapacího středu od vrchu zámku sedlové trubky. Podle Vaší výšky, respektive vzdálenosti rozkroku od země a typu kola zjistíte optimální velikost kola pro Vás. Velikost kola lze také kromě velikosti rámu, upravit i pomocí sedlovky a představce.

  • Výška postavy do 165 cm = velikost rámu 15", 16" = maximální výška rámu do 44 cm
  • Výška postavy od 160 do 170 cm = velikost rámu 17", 18" = maximální výška rámu do 48 cm
  • Výška postavy od 170 do 185 cm = velikost rámu 19", 20" = maximální výška rámu do 52 cm
  • Výška postavy od 185 do 200 cm = velikost rámu 21", 22" = maximální výška rámu do 55 cm
  • Výška postavy nad 195 cm = velikost rámu 23", 24" = maximální výška rámu od 58 do 61 cm

Nebo se můžete setkat s průměrem kola, který je dalším parametrem pro vybrání optimální velikosti kola:

  • 10", 12", 16", 18", 20", 24" - kola pro děti
  • 26" - horská kola
  • 27", 28" - crossová, trekingová a silniční kola

Výběr rámu a materiálu

Materiály rámů kol - ocel; hliník; titan; hořčík; skandia; carbon.

  • Ocelový rám

  • velmi pružný

  • levný

  • postrádá tuhost

  • velmi těžký

  • Hliníkový rám

  • tuhý

  • nepružný

  • dražší

  • Titanový rám

  • pružný

  • tuhý

  • lehký

  • velmi drahý

  • používá se výjimečně

  • Hořčíkový rám

  • pevný

  • lehký

  • velmi drahý

  • Skandiový rám

Je většinou používán ve slitině s hliníkem.

  • vyšší pružnost

  • vyšší pevnost

  • velmi draný

  • Carbonový rám

  • vysoce pevný

  • velmi lehký

  • vyšší cena

Cena kola

Cena kola podle tříd.

  • Nižší třída = 2000 - 5000 Kč
  • Nižší střední třída = 5000 - 8000 Kč
  • Střední třída = 8000 - 12000 Kč
  • Vyšší střední třída = 12000 - 20000 Kč
  • Špička pro amatéry = 20000 - 30000 Kč
  • Vysoká zátěž = 30000 - 50000 Kč
  • Pro profesionály = nad 50000 Kč

Péče o kolo

Nestačí jen vybrat vhodné kolo. Je důležité se také o něj pravidelně starat, seřizovat aj.

  • Nastavení sedla - jednoduchým pravidlem, jak má být sedlo vysoko je: při jízdě musí být Vaše nohy stále lehce pokrčené. Správnou výšku sedla nastavíte sešlápnutím pedálu patou, a to při zcela propnuté noze. Na závěr sedlo pořádně utáhněte.
  • Údržba kol - každé kolo zvlášť roztočte a zjistěte, zda se točí rovně. V případě že ne, nechte je vycentrovat v odborném servisu, protože se jedná o důležitý faktor pro správnou funkci brzd. Zkontrolujte také drátky, zda nějaký nechybí, či není uvolněný.
  • Údržba brzd - zkontrolujte brzdové páky, které se nesmí dotýkat řidítek, také špalíky, které se nesmí dotýkat pláště i lanka. Špalíky je někdy nutné vyměnit z důvodu běžného opotřebení, a to především, zda sjíždíte terén a často používáte brzdy. To už ale svěřte odbornému servisu. Lanko se zase používáním vytahuje, dotáhnout ho zvládnete i doma. Péči o hydraulické brzdy přenechte odborníkům.
  • Údržba rychloupínáků - před každou Vaší jízdou se ujistěte, že kola drží pevně na místě. Pro správný postup, si pročtěte návod, který obdržíte s nákupem kola.
  • Údržba řídítek - pravidelně zkoušejte otáčení řídítek, která nesmí při pohybu nikde drhnout.
  • Údržba řazení - řetěz nesmí nikde přeskakovat. Opotřebovaný řetěz může poškodit převodník, a naopak. K největšímu opotřebení dojde při používání řazení s největším křížením řetězu (největší převodník s největším pastorkem apod.). Pokud budete řadit jindy než při šlapání dopředu, hrozí až zaseknutí řetězu.
  • Údržba řetězu - řetěz pravidelně a důkladně vyčistěte a mazejte. Jsou-li převodníky příliš hlučné, je nejvyšší čas řazení seřídit.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id17986 (novesluzby.cz#21309)


Přidat komentář