Londýnské oko

Londýnské oko, London Eye, nej v současné době největším vyhlídkovým kolem na světě. Na jeho stavbě se podíleli i Češi a stojí v samém centru Londýna, na břehu řeky Temže.

Londýnské oko

Londýn je hlavním městem Anglie a Spojeného království již po staletí. A je to na něm znát – v historickém centru je hned několik památek připomínajících dávnou dobu. Ovšem Londýn neusnul na vavřínech a stále se zde budují nové a nové stavby pozoruhodných tvarů a velikostí. Ostatně to poznáte podle všude přítomných stavebních jeřábů. A jednou z nověji zkonstruovaných staveb je obrovské vyhlídkové kolo, sídlící na břehu řeky Temže.

Londýn - památky a zase památky

Chystáte-li poznávací cestu do Londýna, prospekty vás lákají k prohlídce oficiálního londýnského sídla britského panovníka, tedy k Buckinghamskému paláci, dále pevnosti jejího veličenstva Tower a přilehlému zvedacímu mostu Tower Bridge, nebo náměstí připomínající vítězství britského námořnictva v Napoleonských válkách - Trafalgar Square. Nepřímo vás vybízí k projížďce v typických červených, londýnských, poschoďových autobusech - doubledeckerech, a klasických „filmových“ černých taxících.

Millennium Wheel anebo Kolo Tisíciletí

Zdá se, že monument na břehu Temže trochu opomíjejí. Přitom si Londýnské oko, přezdívané Kolo tisíciletí - Millennium Wheel, zaslouží zvláštní pozornost. Bylo zkonstruováno ku příležitosti vstupu do nového tisíciletí a také jeho zprovoznění se datuje k tomuto termínu – 31.12.1999. Tehdejší premiér Tony Blair dal pokyn ke spuštění a otevření londýnského oka. Kvůli technickým problémům však bylo kolo pro veřejnost otevřeno až v květnu následujícího roku.

Zápis v Guinessově knize rekordů

Londýnské oko je svou výškou 135 metrů největší vyhlídkové kolo na světě zapsáno v Guinessově knize rekordů. Aspoň tedy prozatím, neboť byl oznámen plán stavby dalších dvou obrovských vyhlídkových kol a to v americkém Los Angeles by mělo mít výšku 170 metrů a v čínské Šanghaji dokonce až 200 metrů.

V centru Londýna

Zatím ale pořád toto prvenství drží kolo tisíciletí, stojí na západním okraji veřejného parku Jubilee Gardens na jižním nábřeží špinavé řeky Temže v londýnském obvodu Lambeth mezi Westminsterským a Hungerfordským mostem. Sousedí s County Hall, sídlo Londýnského akvária na tomtéž břehu řeky Temže.

Nezastavujeme, máme zpoždění

Vysoká konstrukce s 32 prosklenými a plně klimatizovanými kabinami, nazývanými kapsle, uchycenými na vnější kruhu kola, se při provozu nezastavuje. Návštěvníci vystupují a zase nastupují současně při chodu oka. Při představě této činnosti u klasického pouťového kola je obrázek vhodný pro vytvoření kresleného vtipu. Nenechte se ale zmást, Londýnské oko se točí málo představitelnou rychlostí 0,9 km/ hod a jedna prohlídka trvá asi 30 minut. Výjimkou je samozřejmě zastavení pohybu pro nastoupení invalidních nebo starších cestujících.

Překážky pro vstup – cena a fronta

Vhodné je si pro prohlídku vybrat krásný, slunný den. Jestliže vám počasí vyjde, budete mít naprosto jedinečný zážitek – celý Londýn jako na dlani. Nenechte se odradit dlouhou frontou ani cenou. Ta je 15 britských liber (asi 450 korun českých)pro dospělou osobu, ale je zavádějící. Vlivem zvyšování cen pohonných hmot, narůstá i tato hodnota. Nemáte-li proto k dispozici vyšší obnos finančních prostředků, raději se před cestou o aktuální ceně informujte a dostatečnou částku rezervujte. Prohlídka bude stát za to. Už jen proto, že většinu londýnských památek si můžete prohlédnout zdarma.

Kontrola a zase kontrola - kontrola na letišti

Před vstupem vás čeká obdobná prohlídka jako při nástupu do letadla (pro Londýn ale nic neobvyklého – důrazné prohlídky se provádějí už jen při návštěvě kina).

Důsledná prohlídka je základ

Vstupujte do kabiny beze strachu, mezi jednotlivými výstupy a nástupy kabinu řádně prohlédne obsluha pro zneškodnění případných bomb.

Na stavbě se podíleli také Češi

Hlavní hřídel a náboj byly vyrobeny firmou Škoda v České republice. Že by Britové znali pořekadlo o zlatých českých ručičkách? Křivdili bychom ale dalším státům, které se na stavbě podílely. Německo vyrobilo ložisko, na kterém se kolo otáčí, Francie zhotovila kabiny, konstrukce samotného kola vznikla v Holandsku, potřebná lana jsou z Itálie a hlavní otáčecí část zhotovili Britové. Tyto části pak byly po Temži dopraveny loděmi a následně sestrojeny až na místě. Výstavba kola proběhla na pontonech na řece Temži a hotové kolo se pomocí jeřábů zvedlo do provozní polohy. Celková váha kola je 1700 tun, tudíž zvedání nebylo jednoduché a dokonce se muselo zvedat nadvakrát. Všimněte si, že hřídel je nezvykle pouze z jedné strany.

Vytvořili jej manželé

Za stvořením této jedinečné stavby stojí manželský pár architektů David Marks a Jule Barfieldová společně se svým týmem architektů, do kterého jmenovitě patří: Malcolm Cook, Mark Sparrowhwk, Steven Chilton a Nick Naileay.

32 kabin = 32 městských obvodů Londýna

32 kabin má symbolizovat jednotlivých dvaatřicet londýnských městských obvodů.

A další čísla

Každá z kabin najednou pojme až 25 osob. Najednou je kolo schopné unést až 800 lidí z řad návštěvníků. Po obvodu kolo měří 424 metrů.

Funkční fotoaparát nutně s sebou

Jak se kolo pomalu otáčí, a vy stoupáte, objevujete nové a nové úkazy. Pakliže máte fotoaparát, jeho přítomnost náležitě zužitkujte a nechte se vyfotit před panoramatem města. Zdařenou fotografií se budete rádi pyšnit.

I kolo má svůj fotoaparát

Nezoufejte, pokud jste přístroj zapomněli. Můžete využít fotoaparát na oku. Je umístěn a na konstrukci a pořizuje fota z kabiny. Čekejte na něj při klesání, tedy v druhé půli prohlídky. Výsledek uvidíte ihned po výstupu v přilehlé prodejně se suvenýry a podobnými památkovými předměty. Je jen na vás, zda se rozhodnete fota koupit či nikoli.

Trocha historie - Londýnské oko

Londýnské oko není prvním podobným typem kola v Londýně. Již dříve, v 19. století stávalo naproti stanice Earls Court podobné, i když daleko menší kolo.

Provozovatel oka v Londýně

Provozovatelem kola je britská společnost Tussauds Group, financování British Airways. Za dva roky provozu se na kole projelo asi 8 miliónů cestujících a díky tomu bylo původní povolení provozu na 8 let upraveno Labethskou radnicí na povolení trvalé.

Vlastník

Vlastnictví této jedinečné stavby je rozděleno mezi financující British Airways, provozující Tussauds Group a jeho tvůrce stejným poměrem.

Absurdita

Je zvláštní, že ač londýnské kolo zaznamenalo vyšší poptávku, než byla předpokládána, je kolo finančně ztrátové. Dluh ve výši několika desítek miliónů liber je dán vysokým úrokem z půjčky na stavbu. Nicméně i tak provozovatelé věří, že stálý provoz této turistické atrakce dluh brzy splatí.

Prestižní ocenění

Můžou k tomu přispět fakty, že kolo získalo na několika světových soutěžích ceny za turistické atrakce, architekturu a za přínos cestovního ruchu, tu nejvyšší nevyjímaje.

Ať máte pocity z článku jakékoli, v Londýně tuto jedinečnou turistickou atrakci nevynechávejte, později byste litovali.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id16856 (novesluzby.cz#20211)


Přidat komentář