Kvalitní obutí vozu, rady k nákupu

Vše má svoji životnost a trvanlivost, ne jinak je tomu u Vašeho vozu, kdy je zapotřebí sledovat například životnost pneumatik. Nákup nových pneu však není až tak jednoduchou záležitostí. Na co je dobré se zaměřit při jejich výběru?

Při výběru obutí Vašeho vozidla dbejte na:

  • Výrobce – nehleďte ani tak na cenu, jako především na kvalitu a bezpečnost při jízdě. Dopravních nehod je již tak nespočet, tak proč jejich počet zbytečně navyšovat. Z toho důvodu se při výběru obutí dávejte přednost renomovaným a osvědčeným výrobcům, jenž Vám dokážou garantovat nejen kvalitu, ale také veškeré potřebné homologace pro provoz kol v Evropské unii, osvědčení ministerstva dopravy o technické způsobilosti.
  • Servis – ať už nakupujete nová kola, nebo pneumatiky, vybírejte si je spíše v prodejně, kde je zaručen odborný pneuservis, jenž Vám poskytne nejen potřebnou záruku na zakoupený sortiment, ale také na provedenou práci.
  • Kvalita – při nákupu pneumatik si všímejte i dalšího faktoru, a to, aby se nestalo, že zakoupíte tzv. výběhové pneumatiky, jenž mohou mít někteří prodejci na skladě i několik let. S tímto bodem tedy souvisí i reference, spokojenost zákazníků s příslušným prodejcem.

Podle jakých parametrů vybírat alu a litá kola

Se správným výběrem alu a litých kol na váš automobil vám rádi poradí v pneuservisu v Ostravě.

  • Značka Vašeho vozu
  • Model vozu
  • Šířka ráfku – udává se v palcích, kdy jeden palec odpovídá 2,54 cm. Šířka ráfku se odlišuje nejen dle originálních kol, ale také hodnot v technickém průkazu.
  • Průměr ráfku – stejně, jako šířka ráfku, se udává v palcích. Průměr ráfku musí být stejný jako průměr samotné pneumatiky. Všímejte si hodnot, jenž máte zapsané v technickém průkazu.
  • Počet děr na roztečné kružnici – neboli ve zkratce PCD. Hodnota udává počet děr pro šrouby na uchycení každého kola x průměr roztečné kružnice, udávaný v milimetrech.
  • Zális – ve zkratce ET, představuje vzdálenost od osy kola k dosedací ploše kola. Zális se udává v milimetrech a určí Vám, do jaké hloubky bude vybrané kolo uschované pod blatníkem. Obecně, čím bude hodnota zálisu větší, tím také bude kolo více schované.

Vyznejte se v označení, kterými disponují kola. Co znamenají údaje na kolech? Kupříkladu složený údaj: 8,5 X 15 (šířka ráfku + označení tvaru profilu ráfku + průměr ráfku kola) 5 x 112 (počet děr + průměr roztečné kružnice děr) ET 20 (zális v milimetrech).

Co jsou to alu kola

Kola, která jsou vyrobená ze slitin hořčíku nebo hliníku, případně kombinace hořčíku a hliníku. Jejich výhoda spočívá v menší hmotnosti, oproti normálním kolům. Kromě toho Vám také nabízí lepší vedení tepla, snížení spotřeby paliva (právě, kvůli odlehčení vozu), modernější vzhled.

Litá kola a jejich výhoda

Litá kola z hliníku disponují lepší ventilací brzd, nižší hmotností, oproti normálním kolům, ale také jedinečným vzhledem.

Podle jakých parametrů vybírat plechové disky

  • Značka Vašeho vozu
  • Model vozu
  • Rok výroby vozu
  • Obsah a provedení motoru
  • Průměr
  • Rozteč
  • Šířka ráfku
  • Zális
  • Počet děr na roztečné kružnici

Výhoda nákupu plechových disků online spočívá v jednoduchosti a rychlosti. Některé eshopy nabízí tzv. konfigurátor, kdy vyberete pro nákup disků značku Vašeho vozu, modelovou řadu vozu a obsah a provedení motoru, případně rok výroby vozu, a poté budete mít možnost vybírat již jen z plechových disků určený právě pro Váš vůz.

Podle jakých parametrů vybírat pneumatiky

Při výběru nových pneumatik si vezměte velký technický průkaz, kde najdete potřebné informace, jako je index zatížení pneumatiky, rozměr pneumatiky, rychlostní index. Kromě toho se zaměřte na rozměry disků, protože právě na ně budete pneumaticky obouvat.

  • Rychlostní index pneumatiky – označuje maximální možnou rychlost, jakou můžete na pneumatikách jet.
  • Nosnostní index pneumatiky – označuje maximální možné zatížení jedné pneumatiky.
  • Rozměry pneumatiky – při výběru sledujte šířku pneumatiky, průměr ráfku a profil, nebo-li výšku bočnice pneumatiky.
  • Typ dezénu pneumatiky – můžete vybírat z několik dezénů, směrového, asymetrického, symetrického. Směrový dezén je vhodný, pokud disponujete autem střední nebo vyšší kategorie. Jejich vlastností je poněkud vyšší hlučnost, záruka velmi dobrého odvodu vody, nižší kilometrový výkon. Asymetrický dezén oceníte pro vůz střední, ale i vyšší kategorie. Pneumatiky s asymetrickým dezénem se vyrábí hned ve dvojím provedení, a to cestovním i sportovním. Vnější strana pneumatiky Vám zajistí dokonalou stabilitu v zatáčkách, vnitřní strana zase zajistí odvod vody a také přenos záběrových i brzdných sil na silnici. Symetrický dezén je určený pro vůz nižší i střední třídy. V porovnání s asymetrickým dezénem, nemusíte u pneumatiky se symetrickým dezénem sledovat správné umístění vnější a vnitřní strany.
  • Hloubka dezénu u pneumatik – dle zákona, musí mít pneumatiky pro letní období minimálně hloubku 1,6 mm, v zimním období je tato hloubka minimálně 4 mm, v případě aut, jenž jejich váha nepřevyšuje 3 500 kg, a minimálně 6 mm, v případě aut, jejichž váha převyšuje 3 500 kg. Hloubka dezénu se během jízdy opotřebovává a mění. Abyste si byli jisti, že pneumatiky stále splňují stanovenou hloubku, využijte indikátorů opotřebení, jenž jsou většinou uvedené na pneumatikách, nebo si zajeďte do pneuservisu, případně si zakupte měřič hloubky dezénových drážek.

Komponenty pneumatik

Zajímáte-li se** o složení pneumatiky?** Každá pneumatika je tvořena hned z několika vrstev, a to: běhounu; nárazníků; ohebnými gumovými bočnicemi; patkou pláště; patního lana; vnitřní vložky; vrstvy kostry pneumatiky.

Jednotlivé typy pneumatik

Pneumatiky se liší nejen podle výše uvedených parametrů, ale také dle užití

  • Osobní pneumatiky
  • Nákladní pneumatiky
  • Moto pneumatiky
  • Lehké užitkové pneumatiky
  • Zemědělské pneumatiky
  • Pneumatiky pro stavební stroje
  • Dojezdové pneumatiky – pneumatiky, které Vám umožní dojet do příslušného pneuservisu, a to bez nutnosti výměny kola, když například máte defekt. Tyto pneumatiky disponují zesílenou bočnicí, jenž udrží Vaše auto, i když dojde ke ztrátě tlaku v pneumatice. Dojezdové pneumatiky mohou být označeny například písmeny RFT, DSST nebo SSR, jejich označení se liší dle jednotlivých výrobců.
  • Pneumatiky off road

Letní a zimní pneumatiky

Pneumatiky se liší nejen dle způsobu užití, ale také, zda jsou** pro letní nebo zimní čas**. Pneumatiky rozdělené na zimní a letní období jsou přizpůsobené právě pro provoz při nižších, nebo naopak vyšších teplotách. Vlastnosti zimních pneumatiky nefungují v letním provozu, a naopak vlastnosti letních pneumatik nefungují v zimním provozu.

Na zimu, je kromě zimních pneumatik, dobré pořídit si plechové disky a pro léto litá kola s letními pneumatikami.

Co ovlivňuje délku životnosti pneumatiky

Zakoupili jste si nové pneumatiky. Co si budeme povídat, jejich pořízení není zrovna levnou záležitostí. Abyste jejich životnost co nejdéle prodloužili, respektive zbytečně nezkrátili, dbejte na určité faktory. Tyto faktory ve svém součtu významně přispějí k tomu, že nebudete muset pneumatiky dříve, než byla určená jejich délka životnosti výrobcem: styl Vaší jízdy; dodržování tlaku nahuštění pneumatik; správné seřízení náprav; vyvážení pneumatik; dodržení předepsaného indexu nosnosti pneumatik, skladování pneumatik.

Praktický slovníček pro nákup pneumatik, kol, disků

Při nákupu pneumatik, disků, kol se setkáte s nejrůznějšími názvy, zkratkami. Pokud v nich zrovna nejste zběhlí, na druhou stranu, kdybychom všechno neustále sledovali, nestačilo by nám 24 hodin., přinášíme Vám nejčastější pojmy a jejich vysvětlení.

  • BSW – černá bočnice
  • CB – jedná se o průměr centrovací díry, udávané v milimetrech.
  • DOT – představuje kód, jenž označuje výrobce, datum výroby a kód rozměru. Tento DOT kód disponuje 12ti místným kódem, obsahuje čtyřčíslí, kdy první dvě cifry značí týden a poslední dvě cifry pak rok výroby pneumatiky.
  • FR – výstupek nacházející se v patní oblasti pneumatiky, jenž ochraňuje ráfek proti případnému poškození.
  • M + S – jedná se o označení zimních pneumatiky Mud and Snow.
  • MFS – pneumatika, která disponuje ochranou ráfku před poškozením.
  • OWL – bočnice s bílými obrysy písmen.
  • PCD – průměr roztečné kružnice pro upevňovací šrouby a také jejich počet, například 5 x 120.
  • RF – jedná se o zesílené provedení pneumatiky.
  • SW – bočnice s bílým pruhem
  • XL – pneumatika se zvýšeným nosnostním indexem. Disponujete-li těžším vozem, pak jsou volte tento typ pneumatiky.
  • W – rychlostní symbol, jenž označuje maximální rychlost, při které může pneumatiky nést zatížení.
  • WW – bílá bočnice.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id17166 (novesluzby.cz#22453)


Přidat komentář