Hračky pro rozvoj dítěte - výběr

Nechte dítě vyjádřit své pocity, obavy nebo přesvědčení. Mlčte, dívejte se na dítě a naslouchejte mu, tak aby cítilo, že jej vnímáte. Nemusíte souhlasit, ale prokazujte mu respekt - slovy, tónem hlasu i gesty. Berte děti jako partnery.

Hračky pro správný rozvoj dítěte

Bezhlavé zásobování dětí nejrůznějšími hračkami, se kterými si nakonec pohrají jednou – dvakrát a pak leží někde na dně truhly nemá moc význam. Další druh hraček, který doporučujeme nekupovat, jsou snadno rozbitelné díly – nechceme, aby dítě při prvním doteku hned hračku muselo hodit do odpadků s tím, že se o ní poraní. Pokud možno se při výběru hraček zaměřujeme nejen na to, že je věc barevná a zrovna in, ale také aby našemu dítěti přinesla nějaký pozitivní rozvoj – něco mu dala.

Výběr hraček

 

 

Co lze u dětí podpořit vhodnou hračkou?

Zrakové vnímání = různé geometrické sety, při nichž se vsunuje správný tvar do správně zvoleného otvoru a barvy

  • rozlišování předmětů
  • vyhledávání dvou stejných předmětů kostky mezi kuličkami
  • najít, co do skupiny nepatří podle barev, velikosti atd.
  • vyhledání rozdílů ve zdánlivě stejných obrázcích
  • vyhledávání stejných obrazců z několika podobných
  • odlišení rozdílného obrazce z řady stejných

Prostorová orientace = hra na schovávanou, hoří hoří přihořívá, nebo puzzle skládanky

  • vyhledávání ukrytých věcí na obrázku
  • vyhledávání věcí s pojmy dole-nahoře, vzadu-vpředu-uprostřed
  • bludiště

Pravolevá orientace – dětské hodiny, koloběžka, tříkolka...

  • určování věcí s pojmy vpravo-vlevo na obrázku, hračce i věcí kolem sebe

Zraková analýza

  • skládání a rozkládání obrázků, pohlednic, fotek, z rozstříhaných částí
  • puzzle
  • mozaiky

Sluchové vnímání

  • Kimova hra: zavázané oči, poznat zvuk sirek, peněz, klíčů aj.
  • poznat přírodní zvuky, hudební nástroje
  • napodobení rytmu vytleskáním říkadel, básniček, zpěv

Sluchová orientace

  • hledání schovaného budíku podle zvuku
  • hry na slepou bábu

Sluchová analýza

  • kterou hláskou začíná a končí slovo, co slyší na konci
  • slovní fotbal na hlásky
  • vymýšlení slov na nějakou hlásku nebo příběhů
  • vyhledávání předmětů na určitou hlásku či slabiku v místnosti

Početní představy

  • naučit formou her čísla tramvají, čísla ulic, domino, Člověče, nezlob se
  • Počítání soba Boba (knížka 4 – 6 let)

Paměť

  • učit se básničky, písničky, hrát pexeso

Vadné držení tužky

  • náprava nejlépe kreslením, uvolňovat ruku na velkém papíře, rozcvičovat ruce - kroužit zápěstím, předloktím, celou ručičkou
  • vybarvovat plochy, bez přetahování, nedotažení i odbytí jen vyčmáráním - omalovánky
  • střídat různé psací materiály
  • na velkém papíře uvolňovat ruku od ramene přes předloktí až po zápěstí
  • kreslit pohádky, příběhy apod

Didaktická hra.

Výběr hraček pro rozvoj dovedností a různých schopností

  1. dětské nůžky – vyrábějí se i v kreativních tvarech a vzorech střihu
  2. skládanky z kostek
  3. různé skříňky a zámky
  4. magnetky a číslice, tabule a křídy
  5. pastelíny, modelíny, formelíny
  6. hmatové hračky, leporela, maňásci a kašpárky, navlékací hračky na ruku
  7. figurky zvířátek, různé farmy, železniční vláčky, nádraží, autodráhy
  8. logopedické knížky s říkadly
  9. nejrůznější stavebnice pro rozvoji tvůrčího myšlení
  10. panenky a kočárky, malý opravář, kuchařka, nářadí....pro sociální rozvoj
  11. provlékací a šněrovací hry podporují obratnost prstů, trpělivost a fantazii
  12. nafukovací hračky do vody – pro výuku plavání
  13. hudební hračky pro výuku
  14. knihy
  15. zpěvníky, CD nebo dětské přístroje pro nahrávání zvuku
  16. hodinky, hodiny
  17. kola, koloběžky, odstrkovadla, houpačky, hopsadla
  18. omalovánky, pastelky, fixi, barvy, štětce, stojany a malířské palety, prstové barvy
  19. navlékání korálků nebo pletení copánků z provázků
  20. míče, míčky, balony, koše na basketbal, tenisové rakety, stolní tenis, badminton
  21. bublifuky, protékací mlýnky, tvořítka...

Hračky pro děti.

Učení bez hraček

Když zrovna nemůžete jít ven, sedíte ve vlaku v autě nebo v letadle, Když je dítě nemocné a potřebujete jej zabavit v posteli, prostě ve chvílích když musíte zabavit človíčka bez pomůcek a hraček a při tom chcete využít vzácné chvilky v jeho přítomnosti, máme pro Vás několik typů jak být učitelem a kamarádem zároveň.

Co můžeme děti naučit třeba o období zima

  • Klesá-li kouř k zemi, bude zhoršené počasí, bude pršet.
  • Stoupá-li vzhůru, ukazuje to na hezké počasí.
  • Houstne-li mlha a padá k zemi, vyjasní se.
  • Jestliže stoupá vzhůru, můžeme čekat déšť.
  • Zvečera zvěstuje kruh kolem měsíce zhoršení počasí v nejbližších dnech.
  • Silný vítr většinou obarví nebe na rudo na červánky
  • můžeme vymyslet obrázky znázorňující sníh, déšť, slunce, blesky...
  • proměny = voda - pára – sněhová vločka – jinovatka – rosa - led – rampouch - louže
  • sníh je studený, lehký, křehký, taje, bílý, pod nohama křupe, dá se postavit sněhulák, iglů
  • stopy ve sněhu, nám poví kdo tudy šel – tatínek, Honzík, v podpadcích mamka, kočka ….

Co si můžeme povídat o jaru – vždyť máme spoustu hezkých zvyků a aktivit, jako je otvírání studánek, pletení věnců, pálení čarodějnic a samozřejmě velikonoční svátky. Na svět přicházejí housata, koťata, kuřata, hříbata, telata, selata.....

Co o létě povíme dětem – jen si vzpomeňte na vodní sporty a než je všechny vyjmenujete je večer plavání, veslování, skoky do vody, potápění, surfování....a všechny ty nádherné letní květy...

Poslední je podzim – ten má moc obarvit listy stromů nejrůznějšími barvami, příroda se ukládá k spánku, připravuje se na zimu, některá zvířátka půjdou na zimu spát, jiná si sbírají do svých pelíšků zásoby, aby zimu přečkala....

Pozor nejsme na divadle - role které hrajeme, když děti vyjadřují své pocity

Mnozí rodiče, prarodiče nebo učitelé mají zafixováno, že pocity strachu, zklamání a hněvu jsou špatné a neměly by být dávány najevo. V důsledku toho často nevíme, jak na tyto pocity reagovat, když je vyjadřují naše děti. Jsme v rozpacích a reagujeme tím, že hrajeme určité role. Většina dospělých tyto role hraje v dobrém úmyslu, ale na dítě přesto špatně působí.

Vrchní velitel - dospělý, který hraje tuto roli, chce mít všechno řádně pod kontrolou a žádá od dítěte, aby se okamžitě zbavilo svých záporných pocitů a vzchopilo se. Nástroje, které používá,
aby ovládal situaci, jsou nařízení, příkazy a hrozby.

Moralista - je dospělý, který stále - honí bycha. Takový moralista stále káže = měl bys udělat tohle! a neměla jsi dělat tamto! Moralista má mimořádný zájem na tom, aby dítě mělo = ty správné pocity.

Děd Vševěd - dospělý, kteří hrají tuto roli, se snaží ukázat dítěti, že dospělí jsou na světě podstatně déle, a znají tudíž na všechno odpověď. Takoví dospělý kážou, radí, apelují na rozum dítěte a snaží se ukázat, jak nadřazení jsou oni sami.

Soudce - tento typ už vynesl nad dítětem rozsudek bez soudu. Soudcové se snaží dokázat, že oni mají vždycky pravdu a že chyba je vždy na straně dítěte.

Kritik - rodič, který hrají tuto úlohu, se stejně jako soudce, moralista a děd Vševěd snaží mít vždycky pravdu. Nadto kritik se při ovládání dítěte spoléhá na zesměšnění, nadávky, sarkastické poznámky nebo vtipy.

Psycholog – rodič psycholog se snaží analyzovat problém. Tito rodiče chtějí - s těmi nejlepšími úmysly - vyslechnout všechny detaily, aby tak měli lepší možnost dítě uvést na správnou cestu. Psycholog zkoumá, rozebírá a vyptává se.

Utěšitel – dospěláci hrající tuto roli se nechtějí nechat vtáhnout do problémů a berou pocity dítěte na lehkou váhu. Jejich odpovědí na starosti a úzkosti dítěte je zběžné ujištění, poklepání na rameno a předstírání, že je všechno v pořádku, i když pro dítě všechno v pořádku není.

Někdy vhodné - jindy nevhodné chování dospělých - musíme mít na paměti, že všeho moc škodí. Jednou pokárat, jednou utěšit, příště ale volit jinou - správnější cestu.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id16653 (novesluzby.cz#21841)


Přidat komentář